[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:38

Ik vind juist dat het je ontzettend siert, Ketly, dat je altijd op zoek bent naar het beste voor Autan. Je bent hem duidelijk niet achter de loodlijn aan het trekken oid.

Ik heb hier ervaring mee, en dat is bij dat paard helemaal goed gekomen. Als je het leuk vindt wil ik best eens een keertje meekijken?

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:45

Ketly schreef:
Ik hoef echt geen complimenten te vangen. Als je het topic al die tijd volgt dan weet je hoe kritisch ik op mijzelf ben en hoe ik mijn best doe om mezelf te verbeteren en dat ik mijn paard nergens de schuld van geef. Ik weet mijn tekortkomingen en weet dat het niet aan het paard ligt. Het is ook niet dat ik er geen geld in wil steken of geen adviezen aanneem. Maar jij stuurde mij laatst een privebericht (waarom niet in het topic?) met letterlijk: ik vind hem rv niet rad. Wat heb ik daar aan? Je laatste bericht was een stuk duidelijker, maar nu is hij ineens lv niet rad volgens jou en dat is frustrerend. Ook vond je laatst ineens dat hij een overbeet had door een foto waar dat zo op leek. Je kan niet zomaar dingen gaan roepen zonder er bij na te denken dat het een momentopname kan zijn, een slechte dag kan zijn of gewoon een verkeerde hoek.

Ik heb nergens gezegd dat hij op mijn filmpjes goed loopt. Hij loopt daar ook niet lekker, hij duikt ook weg, loopt echt niet elke pas even zuiver maar kreupel loopt hij gewoon niet. Het is kwetsend om zoiets te horen terwijl ik er alles aan doe om samen een combinatie te worden. Ik ben de eerste de beste die bij de kliniek staat als ik vermoed dat er iets aan mankeert. Maar op dit moment is dat vermoeden er niet en ik ga niet een kreupelheidsonderzoek doen bij een paard dat niet kreupel loopt. Vergeet niet, hij is inmiddels boven de 1.70 en een stuk minder soepel dan de gemiddelde KWPNer.

Ik ben overal open en eerlijk in, daarom plaats ik ook de slechte dagen want dat hoort er ook bij. Je advies is echt welkom, maar onderbouw ze dan zoals in je laatste bericht. Lukraak maar dingen roepen over een overbeet en kreupel lopen schieten mij in het verkeerde keelsgat omdat ik er alles aan doe om Autan op het juiste pad te krijgen. En ik kan gewoon niet meer leuk reageren als je zegt dat ik hem daarom ‘maar’ wil verkopen omdat ik denk dat er wat aan mankeert. De enige reden waarom Autan weg zou gaan is als ik denk dat hij ergens anders een andere weg in kan slaan wat beter bij hem past. Mocht hem iets mankeren dan gaan we samen het hele traject aan, maar niet als ik denk dat er niks aan mankeert.


Ik roep niet lukraak dingen. De suggestie overbeet kwam doordat uit de foto die je postte leek of de kaak wat terug lag. Een overbeet hebben veel paarden in meer of mindere mate. En meestal (afhankelijk van de mate waarin) helemaal niet erg. Ik heb er zelf 1 gehad en die liep gewoon in de sport op Z niveau. Je moet alleen de tandarts vaker laten komen om te vijlen, omdat de bovenvoortanden iets over de ondervoortanden groeien. (de tanden van een paard blijven namelijk groeien) Dat kan tot gevolg hebben dat je paard wat minder goed het kaakgewricht loslaat omdat bij het loslaten van het kaak(gewricht de onderkaak wat naar voren moet kunnen schuiven. Het probleem met jou is verder dat je alles negatief trekt, in plaats dat je denk "goh" misschien moet ik er wat mee. Op zo'n vraag/suggestie van een overbeet reageer jij al (ik heb het nog even teruggelezen) alsof je door een wesp gestoken wordt. Waarom? Het is geen kritiek? Ik snap die gevoeligheid echt niet. Dat geldt eigenlijk voor alle commentaar dat niet positief voor jou of je paard uitvalt. Lees je eigen topic nog maar even terug, zeker dat van de laatste tijd.

Een poosje geleden ging het met je paard ook niet goed. Was hij futloos.Toen heb je op ons advies hier bloedonderzoek laten doen. Toen bleken de leverwaarden niet goed te zijn. Na behandeling ging het met je paard toen een stuk beter. Als je terugziet is je paard ging beter op de wei gegaan dan dat hij er nu bij staat. Nu is hij weer futloos en moeizaam en loopt hij niet rad. Dan moet er toch een belletje bij jou gaan rinkelen? Ik heb nog niet gelezen dat je nog een keer bloedonderzoek hebt gedaan. 1 x een bloedonderzoek is niet genoeg voor de rest van zn leven? Ik heb ook niet gelezen dat je dit nog eens hebt herhaald om te kijken of de waardes inmiddels wel goed zijn. Dat is het eerste wat je kan doen. Zou helemaal niet stom zijn. Het beeld dat jouw paard geeft zou ook goed passen bij Lyme (futloosheid, wisselende kreupelheden, stijfheid) Laat je paard gewoon eens echt goed bekijken tot je een sluitende diagnose hebt.

Jouw paard hoort op zijn leeftijd geen "slechte dagen" te hebben of minder soepel te zijn dan de gemiddelde KWPN-er. Dat hoort echt niet. Laat je dat niet aanpraten. Maar grote paarden in de groei moet je wel goed managen om ze gezond te houden. En dat management is bij jou niet in orde. Maar dat kun je wel je leren. Maar beter niet van Bokt. Ik sta met mijn paarden ieder jaar voor een volledige check bij de veearts en als ik vind dat het paard niet lekker loopt ga ik nog een keer extra. Het is belangrijk om grote blessures voor te zijn.
Ik heb sportpaarden en jij hoeft dat natuurlijk niet op dezelfde manier te doen. Maar een regelmatige check bij zo'n paard als jij hebt is echt niet stom. Bij jouw paard zie ik alle reden om de veearts goed te laten meekijken. Niet alleen omdat hij nu niet rad loopt maar ook omdat er ookFries achter zit en hij nog slap en groot is.
Vraag niet Bokt om advies maar vraag de veearts om advies voor voeding, training en een trainingsschema.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-08-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21398
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:22

Ik snap de kritiek op babootje ook niet, ze legt toch uit waarom ze iets zegt? Ik lees het ook niet aanvallen, iedereen probeert met je mee te denken en adviseren. En ja iedereen denkt er anders over, ziet iets anders, of zou het op een andere manier aanpakken. Gebruik wat je wilt gebruiken en wat bij jullie past, en de rest neem je voor lief en weer door. :)

Zoals je eens mooi in mijn volg-topic plaatste:

Ketly schreef:
Met een volg topic zou ik er rekening mee houden dat er niet alleen 'oehs' en 'ahs' komen, je zal ook eens een kritische reactie krijgen want niet iedereen denkt nou eenmaal hetzelfde. Het is ook geen verwijt, maar soms kan het fijn zijn om andere meningen te horen omdat in sommige gevallen het fijn kan zijn als er mensen met je meedenken.

MarjanB

Berichten: 16480
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:26

Babootje je bedoelt het vast goed maar ik vind dat je gewoon een keer op moet houden als iemand zegt dat het genoeg is. Vooral bij Kelty, ze is 1 van de weinige mensen hier die zich kwetsbaar op stelt en ook wil leren. En met zo’n dier gaat het gewoon niet in 1 keer, hij is groot, wat slap en mist balans. Het zou niet het eerste paard zijn dat scheef is en daardoor wat onregelmatig lijkt. Vandaar dat het ook lastig te zien is waar het zou moeten zitten.

Er zit werk aan maar om nou gelijk te zeggen hij moet naar de slacht? Nee, tijd en rustiger opbouwen gaan meer brengen dan nu gelijk in paniek naar de dierenarts.

Captain

Berichten: 21398
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:31

Waar lezen jullie dat babootje zegt dat TS hem naar de slacht moet brengen?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 13:54

Maar Captain, ik verwacht ook geen ‘oeh en ‘ah’, helemaal niet. Dat hoor je mij niet zeggen. Maar als één iemand iets zegt hoef ik daar toch niet meteen wat mee te doen? Er zijn genoeg mensen die commentaar hebben en dit goed onderbouwen en daar sta ik ook voor open. Om op jouw topic terug te komen: daar waren toch ook veel mensen die jouw hengst zouden castreren en daar heb je toch ook niks mee gedaan? Ik ben niet verplicht om iets aan te nemen van iemand en als ik meerdere niet onderbouwde berichten krijg ben ik toch ook vrij om daar wat van te zeggen?

Ik krijg het idee dat jullie denken dat ik perfect bezig ben en totaal geen advies aan hoef te nemen, maar dan kennen jullie mij niet. Ik sta overal voor open maar als ik alles aan zou nemen dan zou ik niet weten waar te beginnen.

Captain

Berichten: 21398
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:57

Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb het idee dat je dingen anders leest dan mensen bedoelen, is altijd lastig met tekst ipv in persoon. Maar ik zeg juist dat je niet alles hoeft te proberen wat men aandraagt. Jij kent jou en hem het beste, probeer wat je denkt wat voor jullie werkt en laat de rest van het commentaar achter je. :)

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:22

Ketly schreef:
Bedankt voor je advies Humpiedumpie! Dat is ook de planning om te gaan doen. Met het bos erbij kunnen we lekker veel samen wandelen en ik heb vannacht zelfs nog dubbele lijnen besteld om met de buiging bezig zonder dat ik er op zit. Volgende week komt de zadelmaker voor een nieuw zadel met een levertijd tot 3/4 maanden. Ik denk dat ik niet voor een leenzadel ga en dan hem eerst lekker laat wennen op zijn nieuwe plekje en dan rustig aan met de lange lijnen gaan opbouwen. Zo nu en dan even een stapritje zonder zadel door het bos en gewoon lekker genieten samen.

Ook fijn dat je mij bedankt voor mijn observatie en het advies. Ik zal nog eens wat zeggen. :(

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:37

Ketly schreef:
Bedankt voor je advies Humpiedumpie! Dat is ook de planning om te gaan doen. Met het bos erbij kunnen we lekker veel samen wandelen en ik heb vannacht zelfs nog dubbele lijnen besteld om met de buiging bezig zonder dat ik er op zit. Volgende week komt de zadelmaker voor een nieuw zadel met een levertijd tot 3/4 maanden. Ik denk dat ik niet voor een leenzadel ga en dan hem eerst lekker laat wennen op zijn nieuwe plekje en dan rustig aan met de lange lijnen gaan opbouwen. Zo nu en dan even een stapritje zonder zadel door het bos en gewoon lekker genieten samen.


Klinkt als een goed plan! Buiging etc kan ook gewoon aan een (touw)halstertje en leadrope/longeerlijn. Hij is groot hè, neem je tijd met deze knapperd!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 15:28

pillow schreef:
Ketly schreef:
Bedankt voor je advies Humpiedumpie! Dat is ook de planning om te gaan doen. Met het bos erbij kunnen we lekker veel samen wandelen en ik heb vannacht zelfs nog dubbele lijnen besteld om met de buiging bezig zonder dat ik er op zit. Volgende week komt de zadelmaker voor een nieuw zadel met een levertijd tot 3/4 maanden. Ik denk dat ik niet voor een leenzadel ga en dan hem eerst lekker laat wennen op zijn nieuwe plekje en dan rustig aan met de lange lijnen gaan opbouwen. Zo nu en dan even een stapritje zonder zadel door het bos en gewoon lekker genieten samen.

Ook fijn dat je mij bedankt voor mijn observatie en het advies. Ik zal nog eens wat zeggen. :(


Sorry Pillow, mijn hoofd is door dit alles wat vol en heb het wel gelezen maar reageer soms wat impulsief waardoor ik dingen vergeet te plaatsen. Ik ben jou ook dankbaar en uiteindelijk Captain en Babootje ook, ondanks dat we soms niet in dezelfde richting denken. Iedereen wil het beste voor Autan maar omdat ik hem daarin moet begeleiden moet ik sommige dingen wel meenemen en sommige dingen niet. Het zullen niet altijd de goede keuzes zijn maar ik zal er alles aan doen om zijn welzijn voorop te zetten.

Britt1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:48

Mooi paard, leuk topic om te volgen!
Ik lees ook de discussie van de laatste pagina's. Het enige wat ik je zou willen meegeven: hij is nog jong, volop in de groei en heeft tijd nodig. Ik weet niet hoe lang je hem al rijdt, hoe vaak je dat doet en wat je verder nog met hem doet, maar soms kan het ook goed zijn om hem even te laten staan, of juist af te wisselen, maar denk aan zijn leeftijd en lijf. Ik heb zelf ook een 4-jarige maar ben nog alleen maar bezig met grondwerk. Als je ziet hoeveel dat al doet met zijn balans, kracht, buiging e.d., dan weet ik zeker dat ik daar van ga profiteren als hij onder het zadel komt.
Ik kan je filmpje niet zien trouwens, op foto's zie ik wel dat je hem bijzet. Als hij balans mist en het moeilijk vindt dan helpt de bijzet ook niet, zet hij zich alleen maar vast. Ik zou überhaupt niet bijzetten, maar dat is slechts mijn mening. Probeer hem actief te krijgen, aan de stelling en buiging te werken en dan komt de ontspanning in zijn lijf als het goed is vanzelf. Ik ben daar ook volop mee aan de slag en ga bijvoorbeeld in september naar een lesdag met mijn paardje. Kijk ik echt naar uit want zal vast weer veel handvatten geven!
Ben heel benieuwd naar jouw vervolg, altijd mooi dit jonge spul! Succes!

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 00:04

Stille meelezer hier. Ik vind dat je echt heel erg je best doet om de beste keuzes te maken voor je paard. Het is super lastig om een weg te vinden als alles niet als vanzelf op rolletjes loopt. Er is zoveel info en iedefeen heeft weer een andere mening of een ander inzicht. Ik herken dat wel.

Voor mezelf merk ik dat het dan soms ook best moeilijk is om te horen dat het ondanks alle beste bedoelingen het nog niet goed gaat. Ik word daar zelf gefrustreerd en verdrietig van en krijg de neiging om in de verdediging te schieten. Nu zeg ik niet dat dat ook zo bij jou is. Maar iedereen is maar mens en dat geeft niet.

Ik denk dat iedereen hier echt probeert mee te denken. Ik vind Babootje kritisch maar eerlijk overkomen in haar posts. Het is dan denk ik een misvatting om dat als kritiek op te vatten terwijl het dat niet is. Denk dat het juist heel waardevol kan zijn.

Je wil het beste voor hem, dat is duidelijk. Tips heb ik niet. Maar misschien helpt het inderdaad om een stapje terug te doen. Ongemerkt sluipt de druk van "Ik MOET dit en dat" er in en dat geeft alleen maar frustratie en dan gaat de lol er af.

Blijft gewoon lastig.. Als je een paard hebt is er altijd wel wat.. Maar je zelfinzicht en goede wil siert je enorm. Veel succes en plezier met m!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 07:09

Dat is ook waar hoor! Ik sta zeker open voor kritiek maar de één brengt het wat subtieler dan de ander en dat kan hard aan komen als je ontzettend goed je best doet. Wel trek ik mij alsnog even terug want ik wil wel gewoon kunnen genieten van mijn paard, ondanks dat het zo moeilijk is soms.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:00

Ketly het is een begrijpelijke keuze, hoewel ik het wel erg jammer vind. Ik heb jullie met plezier gevolgd, mocht je weer terug komen in dit topic of een volgende heb je er zeker weer een meelezer bij :)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 15:37

Uiteindelijk zal ik wel weer een update plaatsen, maar ik wil nu vooral even focussen op Autan om te kijken of er wat aan mankeert en wat we daar aan kunnen doen. Ik neem alle tips mee, ook alle pb’s en de tips waar ik misschien wat fel op heb gereageerd.

Zorro_

Berichten: 1886
Geregistreerd: 26-09-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:43

Succes Ketly! :knuffel:

Ik kijk uit naar je volgende update, hij is een rete tof paard :j

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:46

Succes Ketly!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:48

Ik kijk ook altijd uit naar je updates dus vind het jammer als het hier stil(ler) blijft. Succes met verhuizen!

Zertab

Berichten: 12261
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:51

Succes Ketly! Ik hoop snel weer iets van jou en Autan te zien :)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 17:37

Bedankt iedereen <3

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:27

Jammer als het stil zou blijven door een aantal mensen, hoe goed bedoeld hun adviezen ook zijn....
Ik snap heel goed hoe vervelend het is om altijd "kritiek' te krijgen wat je ook doet.
Hopelijk blijf je wel updates geven, vind jullie een leuke combi en Autan een geweldig mooi paard.
Veel succes!

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:42

Ik heb geen tips, maar ik wil wel dat je ook herinnert om aan jezelf te denken en niet alleen Autan.

Je hebt echt alles voor je paard, maar het is een blijft een hobby, en die moet leuk blijven. Ik heb net 3 jaar achter de rug met een paard die om de half jaar geblesserd werd, en het hele plezier van paardrijden verdween voor mij.

Bij een bezoek op Emmeloord zei de dierenarts dat het goed was om even een timeline en goals op papier te zetten voor jezelf wat je zet hoe ver je bereid bent om te gaan en binnen welke tijd. Anders blijft je maar doorgaan tot dat jezelf omvalt en dat is niet de bedoeling.

Dus denk er aub ook aan jezelf:)

Anoniem

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 21:07

Als ik nog 1 vraagje mag stellen; wanneer gaan jullie verhuizen?
Veel succes in ieder geval met de verhuizing enn genietze <3!

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 08:00

Heel lief en goed advies Phonix. Ik heb voor mezelf als doel gesteld dat ik heel graag wil starten. Ik heb geen ambities voor de hogere sport maar omdat ik met mijn vorige merrie dit nooit heb kunnen doen is dit wel een droom. Autan is op papier het perfecte dier voor mij, maar als ik net als mijn vorige paard er niet normaal een rondje mee door de bak kan dan moet ik weer mijn dromen opzij zetten en dat wil ik niet doen. Ik wil niet blijven vechten en mijn paard iets aandoen waar hij niet happy van wordt en ik ook niet. Ik ben de laatste die zal opgeven want ik heb ook 6 jaar met mijn merrie aangeklooid maar als de koek op is dan is die op. ik ga hem echter nooit weg doen als er echt iets aan mankeert, ik zal altijd de eerlijkste keuze voor hem maken en hij zou nooit met allemaal gebreken de handel in gaan. Op dit moment denk ik nog niet aan opgeven maar wil ik er gewoon voor gaan.

Het is nog niet bekend wanneer we gaan verhuizen, we gaan morgen eerst op vakantie. Daarna ga ik naar mijn nieuwe plek om te overleggen wanneer we kunnen komen!

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:27

Ik lees al een tijdje mee, maar wil nu toch even reageren. Ik vind het echt heel knap hoe je hier blijft reageren, want het wordt je niet altijd even makkelijk gemaakt.

Autan is echt een práchtig paard! En hoewel hij alles verschrikkelijk braaf doet, is hij ook echt nog wel heel erg jong. Als ik hem vergelijk met mijn vorige ruin, die kwam toen net onder het zadel.. Die was ook (voor zijn ras) groot, lang en slap. Tijd, tijd en nog meer tijd. Tijd om uit te groeien, tijd om sterker in zijn lijf te worden. Mijn huidige merrie is net vier en die kan stap en draf onder het zadel, meer nog niet :)) Ook zij is verschrikkelijk groot en zwaar voor haar ras, en ik merk dat haar lijf echt de tijd nodig heeft.

Ik denk dat dat bij Autan ook zo is. Ik zou (hoe lastig ook) alle verwachtingen, wensen maar ook alle 'wat als?'-en over boord gooien en de komende tijd terug naar van hem zelf genieten, hem de tijd geven om uit te groeien en dan weer eens te kijken. Hij heeft zo te zien echt wel potentie genoeg, hij is waanzinnig braaf.. Als je jullie beiden tijd geeft dan kan daar echt wel heel wat moois uit komen!