[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:33

Helemaal eens met Berdien

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:54

Toch even reageren, want ik zie bij m'n eigen filmpjes dat het net lijkt alsof m'n puppy in vertraging loopt. Z'n tempo lijkt op de film niet wat het in het echt is. En dat maakt het lastig om echt iets van het filmmateriaal te vinden, is mijn mening.

Daarnaast ga ik met Berdien mee, Autan is een topper maar wel nog jong. Zelf is mijn pup net 5 en hij doet erg weinig. Maar als ik zie hoe hij ontwikkelt, echt zo gaaf. Een stalgenoot heeft een keer gezegd, durf je paard de tijd te geven om te groeien.
Persoonlijk heb ik geen haast en jij (TS) komt niet gehaast over. Maar misschien is het voor Autan net wat veel.
Ik zou zelf lekker gaan verhuizen en hem rustig laten wennen. Wat maakt die ene maand extra uit, rijden kan altijd nog. Ik geloof niet dat een paard slechter wordt van rust, in de ruimste zin van het begrip.

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 09:18

Welke omgeving zitten jullie Ketly?

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 06:32

Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die met wat rust en een andere aanpak een heel ander paard krijgen! We hebben inderdaad geen haast en genieten staat voorop.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 08:15

Omdat ik tot nu toe ons hele verhaal heb gedeeld, wil ik toch ook deze update met jullie delen.

Ik wil voor Autan toch een ander huisje gaan zoeken. Ik heb al mijn berichten doorgelezen en zie ook door alles heen weer de twijfel doorschemeren en ik ben nu al dagen aan het piekeren wat ik wil.

Het is niet dat ik hem de tijd niet wil geven, maar als ik naar de toekomst kijk dan denk ik dat hij iemand verdient die hem meer begrijpt en er onwijs veel plezier van gaat hebben. De twijfel is te groot en omdat ik eerder al 6 jaar bezig ben geweest wil ik niet weer constant twijfelen aan wat ik allemaal goed doe en niet goed doe.

Ik kan me ook voorstellen dat er hier mensen zijn die dit niet gaan begrijpen, en ook dat begrijp ik. Soms vliegt het me midden in de nacht ineens aan en weet ik niet waar ik mee bezig ben, maar zodra ik er weer met mijn volle verstand bij nadenk dan denk ik dat dit de beste keuze is.

Getup

Berichten: 8292
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:23

Het is jouw keuze en jij moet er achter staan :) .

Ben benieuwd of er inderdaad geïnteresseerden uit dit topic zijn voor hem .

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:26

Wat moet dat een lastige beslissing zijn geweest.. Maar wel een eerlijke. Uiteindelijk hebben we onze paarden toch ook voor het plezier, de ontspanning, samen ergens naar toe groeien. Je wilt recht doen aan jullie als combinatie. En als dat toch niet werkt.. Dat is voor zowel jou als hem niet leuk.

Hopelijk vind je een fijne nieuwe eigenaar voor hem, en voor jezelf een paard waarbij je (weer) oprecht kunt gaan genieten!

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:27

Dappere post! En niemand hoeft het te begrijpen zolang jij er maar achter staat. Je hebt het beste met 'm voor dus weet zeker dat je een 4 sterren huis voor 'm vindt.

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:32

Ik denk persoonlijk dat je van deze beslissing spijt gaat krijgen…
Aan elk paard is iets, bij elk paard ga je “twijfels” krijgen. Dit is volgens mij iets wat iedereen wel eens heeft denk ik.
Zelfs met een “wedstrijdpaard” is het geen rozengeur en maneschijn, ook daar ga je dieptepunten hebben (wat volkomen normaal is).
Met tijd komt altijd alles goed!
Maar je gaat sowieso iemand hééééél blij maken met Autan.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:35

Jammer ketly !
Begrijpelijk maar jammer.
Voor mij komt hij net te vroeg anders was ik zeker komen kijken

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:40

Wat een mega moeilijke keuze… :( Het is een fantastisch paard. Ik denk écht dat een andere manier van rijden je zoveel verder zou helpen. Tot nu toe ben je nog steeds bezig geweest met een frame waarvan ik denk: laat het paard los, maak je niet druk om die nek, maar ga rijden. Vooruit, de rest komt vanzelf. Laat het plaatje los en werk eerst aan de basis. Longeren met touwtjes, waarom? Dat paard moet eerst op zijn eigen beentjes leren lopen, zijn hals is daarin zijn evenwichtsstok: die moet je niet beperken met touwtjes! Hoe “los” dan ook, als ze los zitten, kunnen ze er namelijk ook helemaal vanaf. Dat is niet makkelijk - je weet ook hoeveel problemen en moeilijkheden ik met Storm in het rijden heb gehad -, maar bijvoorbeeld de manier van Rien van der Schaft (en dit heb ik al eerder als tip gegeven) zou je veel verder helpen: eerst de basis.

We hebben bij ons op stal een Fries x Haflinger: zelfde verhaal eigenlijk. Ook altijd sloom, graag te diep. Ze is een andere weg ingeslagen qua training: grondwerk, longeerles en onder het zadel van achter naar voor rijden. Dat paard herken je niet meer. Loopt vol levenslust en heeft plezier in het werken in de bak. Onze instructrice is opgeleid door Greetje Hakvoort.

Het is een jong paard, wat ook nog eens groot en lang is. Ik denk echt dat je te snel wil.

Nogmaals: als jij er niet gelukkig van wordt om een jong paard op te leiden en hem de tijd te gunnen dan moet je hem zeker verkopen. Maar ik zie ook een fantastische combinatie waarbij tijd de oplossing kan zijn. Het is zo zonde als je nu door zoveel druk van buitenaf en commentaar een beslissing maakt waar je straks spijt van krijgt.

Ik zou zeggen: ga naar de andere stal, ga veeel buitenrijden (lekkere lange rechte stukken galopperen), probeer wat grondwerk en kijk het nog een paar maanden aan. De wedstrijden komen wel, maar hij moet eerst uitgegroeid zijn en de basis erop hebben.

Dit is vast niet de reactie die je graag wilde horen of lezen, maar ik doe het écht niet om vervelend te zijn. En dat is lastig dat je deze update toch plaatst; het moet JOUW keuze zijn! Jouw doorzettingsvermogen met je merrie is zo onwijs groot geweest, maar dat kan je eigenlijk niet vergelijken vind ik. Ze zijn zo anders… Ik hoop echt dat je een goede keuze maakt, maar ik zie ook de mooie combinatie van nu en ik zou het zonde vinden als je dat weggooit. Succes Marianne! :knuffel:

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:42

Jammer, maar heel begrijpelijk Ketly! Ik vind het moedig dat je dit zo deelt. En je worsteling herkenbaar.
Dit is een paard waar je waarschijnlijk iemand anders een groot plezier mee gaat doen, ik kan me voorstellen dat dat ook heeft meegespeeld in je overweging.
Succes met de verkoop!

MarjanB

Berichten: 16484
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:50

Jammer maar wel begrijpelijk! Het moet gewoon leuk zijn, voor beide partijen. Het is ook duur zat om er niet van te genieten.

Je vind echt wel een goed huisje voor hem! Als ik het geld had wist ik het wel :) (mocht ik morgen de loterij winnen :+ )

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 08:56

Heel begrijpelijk hoor. Ik vind het knap dat je het hebt geprobeerd maar als het onder het zadel niet klikt, houdt het gewoon op. En ja, genoeg mensen gaan door, passen zich aan maar het is echt geen schande om te zeggen hey, dit heb ik al eens geprobeerd, dit wil ik niet nog eens.
Succes ermee, er is vast iemand die hem beter past en er is vast een paard te vinden die jou beter past!

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:07

Denise_Storm schreef:
Wat een mega moeilijke keuze… :( Het is een fantastisch paard. Ik denk écht dat een andere manier van rijden je zoveel verder zou helpen. Tot nu toe ben je nog steeds bezig geweest met een frame waarvan ik denk: laat het paard los, maak je niet druk om die nek, maar ga rijden. Vooruit, de rest komt vanzelf. Laat het plaatje los en werk eerst aan de basis. Longeren met touwtjes, waarom? Dat paard moet eerst op zijn eigen beentjes leren lopen, zijn hals is daarin zijn evenwichtsstok: die moet je niet beperken met touwtjes! Hoe “los” dan ook, als ze los zitten, kunnen ze er namelijk ook helemaal vanaf. Dat is niet makkelijk - je weet ook hoeveel problemen en moeilijkheden ik met Storm in het rijden heb gehad -, maar bijvoorbeeld de manier van Rien van der Schaft (en dit heb ik al eerder als tip gegeven) zou je veel verder helpen: eerst de basis.

We hebben bij ons op stal een Fries x Haflinger: zelfde verhaal eigenlijk. Ook altijd sloom, graag te diep. Ze is een andere weg ingeslagen qua training: grondwerk, longeerles en onder het zadel van achter naar voor rijden. Dat paard herken je niet meer. Loopt vol levenslust en heeft plezier in het werken in de bak. Onze instructrice is opgeleid door Greetje Hakvoort.

Het is een jong paard, wat ook nog eens groot en lang is. Ik denk echt dat je te snel wil.

Nogmaals: als jij er niet gelukkig van wordt om een jong paard op te leiden en hem de tijd te gunnen dan moet je hem zeker verkopen. Maar ik zie ook een fantastische combinatie waarbij tijd de oplossing kan zijn. Het is zo zonde als je nu door zoveel druk van buitenaf en commentaar een beslissing maakt waar je straks spijt van krijgt.

Ik zou zeggen: ga naar de andere stal, ga veeel buitenrijden (lekkere lange rechte stukken galopperen), probeer wat grondwerk en kijk het nog een paar maanden aan. De wedstrijden komen wel, maar hij moet eerst uitgegroeid zijn en de basis erop hebben.

Dit is vast niet de reactie die je graag wilde horen of lezen, maar ik doe het écht niet om vervelend te zijn. En dat is lastig dat je deze update toch plaatst; het moet JOUW keuze zijn! Jouw doorzettingsvermogen met je merrie is zo onwijs groot geweest, maar dat kan je eigenlijk niet vergelijken vind ik. Ze zijn zo anders… Ik hoop echt dat je een goede keuze maakt, maar ik zie ook de mooie combinatie van nu en ik zou het zonde vinden als je dat weggooit. Succes Marianne! :knuffel:


Hier ben ik wel mee eens.
Ik heb recent (van begin juli) een merrie van 7jaar van een internationale springstal.
Onder het zadel was ze heel nukkig, heel kwaad op je been en helemaal niet voorwaarts.
(Ze was duidelijk het plezier in het rijden kwijt)
Ik heb mijn instructrice er eens opgezet om samen een plan van aanpak te vinden.
Ik ben zot van dit paard, ik heb er echt vertrouwen in dat dit goed komt en ze krijgt van mij ook alle tijd.
Ik rij ze nu zoals een 3jarige met een los teugeltje, vooral op mijn stem en ze wordt uitgebreid beloond als ze voorwaarts gaat zonder nukkig te zijn. Verder zit ik er niet veel op, longeer ik veel en probeer ik voor zoveel mogelijk afwisseling te zorgen want buiten is ze wel voorwaarts.
We zijn nu enkele weken verder, ze is in het dressuurmatig werk veel voorwaartser, ik kan nu figuren rijden zonder dat ze stil valt en ondertussen kan ik de teugel een beetje opnemen en begint ze daarop ook te ontspannen.
Dus een hele vooruitgang op die paar weken waar ik super blij mee ben.
Het plan met haar blijft 1 dressuurles (30min zodat ze niet te moe wordt en het beu wordt), 1 springles/ balkjes les (idem 30min), 1x buiten (dit wil ik qua tijd in de toekomst wel opbouwen) en ze gaat 1x naar de aquatrainer en verder gaat ze 2x week aan de longe en 1 dag vrij.
En ik denk dat dit voor haar het beste gaat werken, zoveel mogelijk afwisseling zodat ik haar blij en fris in de kop hou.

Maar als jij je beter voelt bij een verkoop en een ander paard dan moet je dit zeker doen, je moet altijd doen waar jij je het beste bij voelt!!!
(Ik denk gewoon dat er al meerdere mensen in dezelfde schoenen hebben gestaan als jij)

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:16

Ik begrijp je helemaal omdat ik toen voor dezelfde keuze heb gestaan en wij in die tijd ook veel contact hebben gehad. Ook ik had een "perfect" paard, maar niet voor mij.
En dan was de mijne wel echt perfect aan de hulpen, fijn te rijden en wat nog meer. Hij was alleen 15 cm te groot. En weet je, als het "gevoel" er niet is, dan is het er niet, dat is net als in een relatie. En sommige nemen genoeg met "prima", en andere zijn wel echt op zoek naar een Soulmate.

Ik hoop ook echt, dat jij die gaat vinden, want daar ben je naar op zoek.

Voor jou zou denk ik de beste manier zijn om een paard te vinden, om ergens bij bijvoorbeeld een handelaar te gaan rijden een tijdje.....dan kom je er waarschijnlijk vanzelf 1 tegen waarbij je denkt, ja dit is ie. (mijn vorige merrie, die bij mijn schoonvader stond om te verkopen heb ik op die manier gekocht. Ze stond op stal en kwam er niet veel uit, toen ben ik haar maar gaan doen. Zonder te weten of ze eigenlijk überhaupt zadelmak was, ben ik daar na een paar keer longeren op gestapt. En ondanks dat ze nauwelijks iets kende, voelde het zo vertrouwd en fijn. Met dat dier kon ik lezen en schrijven, jammer dat ik dat toen niet in zag, en dacht dat ik echt fanatiek wilde dressuren. Daardoor is ze op haar 16e met pensioen gegaan, maar ze had nog makkelijk een paar jaar kunnen lopen. Nu is ze 22 en vind ik haar te oud om weer op te pakken).

Jij moet ook wachten op dat gevoel van ja, dit is ie!

Ik denk dat voor je knappe paard, er voldoende belangstelling gaat zijn !

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:36

Jammer maar succes met de verkoop Ketly.
Het laatste jaar met Autan heeft je in ieder geval inzicht gegeven wat je wel en niet wil? Dat is ook niet onbelangrijk en zelfs positief. Het belangrijkste is plezier met je paard (zowel voor het paard als voor de ruiter) en als wedstrijden daarbij voor jou belangrijk zijn dan doe je er goed aan om een paard te kopen dat daarbij past.
Ik hoop voor jou dat jij gaat vinden wat je zoekt. Met een nieuw paard koop je ook altijd weer het risico dat het niet past of niet gezond is. In dat geval zou ik je adviseren om een wat verder doorgereden paard te kopen die al wat wedstrijdervaring heeft, goed te laten keuren (klinisch en RX) juist omdat jij op dat punt zelf nog wat onervaren bent.
Hoe het ook zij, succes verder voor jou (en voor Autan bij het zoeken naar een lief nieuw baasje).

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 10:47

Poeh wat een heftige beslissing, eentje die alleen jij kan maken.
Ik zou alleen niet te haastig beslissen.

Als ik het geld had kocht ik hem meteen van je over, hij is prachtig en vind maar eens zo'n braaf paard.

Heel veel succes met je keuze

Zertab

Berichten: 12268
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:14

Autan komt helaas net iets te vroeg voor mij... anders was ik hem sowieso komen bezichtigen! :) Heel veel sterkte en succes met dit besluit!

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:15

justdiesel schreef:
Poeh wat een heftige beslissing, eentje die alleen jij kan maken.
Ik zou alleen niet te haastig beslissen.

Als ik het geld had kocht ik hem meteen van je over, hij is prachtig en vind maar eens zo'n braaf paard.

Heel veel succes met je keuze


Haastig beslissen? Volgens mij is TS er al een behoorlijk tijd mee bezig :)

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 11:33

Bedankt voor alle reacties. Ik zou spijt kunnen krijgen, maar ik kan gewoon niet egoïstisch zijn om maar met hem door te drammen om maar hogerop te komen of dingen te vragen waarvan ik weet dat hij niet happy gaat worden. Ik denk dat hij iemand heel blij gaat maken die wat onzeker is of iemand die gewoon een poepbraaf paard wil. Hij is gewoon altijd braaf, in elke situatie. Ik heb hem nog nooit heftig meegemaakt. Hoe oneerlijk is het om hem te houden als ik er niet 100% blij van wordt terwijl iemand anders dat wel wordt?

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:50

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal begrijp :) (bij mij blijven ze allemaal tot ze oud zijn, behalve dan mijn vorige paard, daar heb ik net zo lang een knoop van gehad als jij met je vorige paard)

ik ben blij voor je dat je het nu niet zo lang laat wachten, ik denk namelijk dat niemand daar beter van wordt! (ook ik heb mezelf voorgesteld dat als "het" er niet is, dat dat ook niet erg is, maar dat een baasje zoeken die dat wel heeft, voor het paard ook veel leuker is)

Dus ik denk, dat je een goede keuze maakt, diep van binnen voel je echt wel of je het juiste doet.....

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:57

Wat een moedige beslissing Ketly. Wat hierboven inderdaad gezegd is, paarden zijn een hobby, het kost veel geld, dus is het ook belangrijk dat jíj er voldoende plezier en voldoening uit haalt. Blijft de twijfel aanwezig, dan is het geen doen. Als dit voor jou voelt alsof er een last van je af valt, weet je dat je goed gekozen hebt. En alles gebeurd met een reden; wie weet wat hierna op je pad komt. :j

Ik vind Autan geweldig en hij zou exact zijn wat ik zoek in mijn toekomstige paard; karakter en looks. Helaas komt hij ook voor mij wat te vroeg. Maar ik wens je het allerbeste en weet zeker dat het goed komt :knuffel:

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:14

Allereerst: :(:)

Als je de klik met Autan echt niet hebt snap ik heel goed dat je een ander baasje voor hem wil zoeken. Ik denk wel dat het je in de toekomst kan helpen als je onthoudt dat echt iedereen met paarden tegen twijfels en problemen aanloopt. Zeker op social media zijn mensen daar niet altijd even open over en vooral geneigd alleen de leuke momenten te delen, maar de realiteit is dat het soms gewoon ruk is :o De kunst is om vertrouwen te houden in jezelf en je paard en niet op te geven.

Een van de beste voorbeelden daarvan is Valegro: heeft alle grote kampioenschappen gewonnen, maar toen hij jonger was leek het er door headshaking helemaal niet op dat er zo'n mooie sportcarriere in het verschiet zou liggen. Google maar eens, misschien helpt zijn verhaal je om een stukje vertrouwen in het proces terug te krijgen :)

Anoniem

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:36

Allereerst sterkte en succes met je beslissing. Je bent zeker niet over één nacht ijs gegaan, dus je zult er vast goed over hebben nagedacht.

Kleine sidenote: als ik je berichten terug lees hebben jullie ook medisch best wat dingentjes gehad, waarvan de oorzaken niet helemaal duidelijk zijn geworden en waarvan niet alles behandeld is. Stel dat er nu wel wat op de achtergrond speelt, allicht dat je dan dus ook nog een andere, energiekere kant van hem te zien krijgt? Als ik zo het afgelopen jaar terug lees heeft hij best het een en ander gehad waarvan een deel ook niet is uitgesloten waar het vandaan kwam/komt. Misschien dat als je hem door de molen haalt het een heel ander paard kan worden.
Uiteraard bestaan er ook gewoon hele brave paarden en zou dit er zomaar een kunnen zijn, en is het ook mogelijk dat je simpelweg niet dé klik hebt op rijtechnisch gebied. Dan is het alleen maar eerlijk om naar jezelf te kijken en hem dan dus te verkopen.

Maar toch is het allicht de moeite waard.
Ik lees namelijk ook heel veel positieve dingen terug in berichten van je over hem. Allicht dat jij tussen de alinea’s dingen door ziet schemeren waardoor je het toch al langer ziet aankomen. Het zou alleen zonde zijn als je hem verkoopt en je later toch een hoop spijt krijgt.