Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een veulen als tweede paard of toch eerder een ouder paard?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Stilaan ben ik al een klein beetje opzoek naar een 2de paard. Ik ga hiervoor ook echt mijn tijd nemen. Momenteel heb ik een fjordenmerrie van bijna 20, waar ik nog steeds veel mee bezig ben, maar toch al een beetje aan het uitkijken ben voor eventueel een 2de paardje erbij te nemen. Mijn vriend en ik verhuizen - als alles vlot blijft verlopen- binnen een jaartje naar onze eigen woning met plaats voor 2 grote paarden en eventueel nog een kleine erbij, dus een 2de paard moet er sowieso komen voor mijn merrie.

Ook qua kosten enzo heb ik mij al helemaal in verdiept, maar bij mij gaat het hem er vooral om wat jullie ervaringen zijn met een veulentje als tweede paard of eerder een jong paard die toch al iets of wat ervaring heeft...

Ik vind het zelf nogal moeilijk... bij een veulentje kan je alles zelf gaan doen zoals je graag zou willen qua op leren e.d. maar dan weet je natuurlijk ook niet op voorhand of het qua rijden wel zal klikken, dat heb je dan met een paard die al beleerd is niet, maar daar kan er natuurlijk ook weer van alles mee gedaan zijn... dat heb ik met mijn huidig paard gehad, medisch was er uiteindelijk van alles mis wat achteraf dan aan het licht is gekomen nadat ik haar gekocht had, is ondertussen al 15 jaar geleden.

Het moet natuurlijk wel klikken met mij als met mijn merrie en aangezien ze al bijna 20 is, tegen de verhuis al 21, zal ze met een jong paard misschien niet zoveel rust hebben? Ze is eerder ook onzeker en vaak de laagste in rang in kudde en het is voor mij ook wel belangrijk dat het tussen die 2 klikt...

Als veulen heb ik misschien de kans om het veulentje over te kopen van mijn vriendin, haar merrie zal normaal ergens in juli bevallen, dat zou wel een hele mooie kans zijn, aangezien ik direct zal weten of het al dan niet klikt, ik weet wat er mee gedaan is, ik kan zelf ook uitzoeken of er een klik is. Het veulen kon dan ook gewoon blijven op stal tot de verhuis samen met mijn oudje. Dat idee bevalt mij wel enorm, maar toch ik dan geen garantie dat het op vlak van rijden dan ook zal klikken en of ik er mee aan de slag kan gaan en dingen doen dat ik graag doe. Ik ben wel eerder een recreatieve ruiter, die af en toe graag eens een sprongetje neemt en vaak trektochten doet en af toe eens een TREC wedstrijd, dat zouden toch mijn plannen zijn, maar met een veulen kan het evengoed zijn dat die daar net geen plezier aan heeft later...

Dus... Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik hoor het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 12:46 



 
Profiel   

Tsja, die keuze is helemaal aan jezelf natuurlijk :)

Ik heb de paarden ook aan huis, maar zou het persoonlijk niet durven om helemaal alleen te rijden met een jong paard dat ik nog niet kan vertrouwen. Voor mij alleen maar paarden die al deftig zijn doorgereden en waar ik weet wat ik er aan heb.

Medische risico's heb je altijd, zowel met een veulen als met een oudere.

Eventueel een leasepaard met optie tot koop zoeken als je zeker wil zijn dat het klikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 12:50 



 
Profiel   

Ik heb er 5 jaar geleden voor gekozen om een jong paard erbij te kopen, naast mijn oudje van toen 27.
Jong, zadelmak maar nog niet doorgereden, 5 jaar oud (met 4 zadelmak gemaakt, daarna weggezet om zich nog wat verder te ontwikkelen, het was nogal een laatbloeier, hij stond op punt om weer opgepakt te worden om door te rijden en dan te verkopen, toen ik me meldde met interesse, toen hebben zij er niets meer mee gedaan, dat oppakken mocht ik zelf gaan doen).
Hij kende al het een en ander, oa trailermak, meelopen, vaststaan, vliegenspray, etc en dus zadelmak, alleen had nog niet helemaal door dat degene die op zijn rug zat, het stuur in handen had en niet degene in het midden die de longeerlijn vasthield.

Kortom, heb hem heel veel zelf kunnen leren, maar kon er wel meteen mee aan de slag ipv dat hij eerst nog een tijdje vooral weideversiering zou zijn.
Een veulen zag ik zelf niet zitten, omdat het mij dan te lang zou duren voor ik met hem kon gaan rijden en ik met mijn senior het rijden wel aan het afbouwen was. Niet dat rijden het allerbelangrijkste is, maar ik was bang dat als ik al een paar jaar voornamelijk naast mn paard liep ipv erop, ik mijn handigheid zou gaan verliezen en ik daardoor het inrijden/doorrijden van een jonkie te lastig zou gaan vinden.

Ben toen ook bij een vierjarige gaan kijken die al gereden werd en die bleek zelfs wekelijks al mee te gaan naar de springles. Dat vond ik minder prettig en die stond ook niet al te denderend op zijn hoeven, dus om meerdere redenen die mooi laten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 13:16 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik heb er 5 jaar geleden voor gekozen om een jong paard erbij te kopen, naast mijn oudje van toen 27.
Jong, zadelmak maar nog niet doorgereden, 5 jaar oud (met 4 zadelmak gemaakt, daarna weggezet om zich nog wat verder te ontwikkelen, het was nogal een laatbloeier, hij stond op punt om weer opgepakt te worden om door te rijden en dan te verkopen, toen ik me meldde met interesse, toen hebben zij er niets meer mee gedaan, dat oppakken mocht ik zelf gaan doen).
Hij kende al het een en ander, oa trailermak, meelopen, vaststaan, vliegenspray, etc en dus zadelmak, alleen had nog niet helemaal door dat degene die op zijn rug zat, het stuur in handen had en niet degene in het midden die de longeerlijn vasthield.

Kortom, heb hem heel veel zelf kunnen leren, maar kon er wel meteen mee aan de slag ipv dat hij eerst nog een tijdje vooral weideversiering zou zijn.
Een veulen zag ik zelf niet zitten, omdat het mij dan te lang zou duren voor ik met hem kon gaan rijden en ik met mijn senior het rijden wel aan het afbouwen was. Niet dat rijden het allerbelangrijkste is, maar ik was bang dat als ik al een paar jaar voornamelijk naast mn paard liep ipv erop, ik mijn handigheid zou gaan verliezen en ik daardoor het inrijden/doorrijden van een jonkie te lastig zou gaan vinden.

Ben toen ook bij een vierjarige gaan kijken die al gereden werd en die bleek zelfs wekelijks al mee te gaan naar de springles. Dat vond ik minder prettig en die stond ook niet al te denderend op zijn hoeven, dus om meerdere redenen die mooi laten staan.


Ja dan zou ik ook eerder gaan om gewoon een jong maar onbeleerd paard te kopen, maar gelukkig is mijn merrie nog maar 20 en nog erg fit! Ik doe ook nog steeds veel met haar dus dat is voor mij dan niet zo een probleem dat ik even 'out' zou zijn met rijden e.d. want ik kan nog steeds met haar op pad, tegen dat het veulentje dan een paar jaar is en ik ermee aan de slag kan om zadelmak te maken, is mijn merrie ook al weer een paar jaar ouder en kan ze misschien met pensioen, al zal dat wel nog een paar jaar duren als het aan haar ligt :')

Ik ben gisteren al naar een paardje gaan kijken, 8 jaar, maar qua rijden en training niet mijn ding wat er al mee gedaan is, en ook de manier waarop... Dat is dan wel interessanter dat je weet of het goed zit, maar toch, de gedachte dat ik niet weet wat er allemaal mee gedaan is en de manier waarop, al had ik wel al mijn vermoedens..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 14:16 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Tsja, die keuze is helemaal aan jezelf natuurlijk :)

Ik heb de paarden ook aan huis, maar zou het persoonlijk niet durven om helemaal alleen te rijden met een jong paard dat ik nog niet kan vertrouwen. Voor mij alleen maar paarden die al deftig zijn doorgereden en waar ik weet wat ik er aan heb.

Medische risico's heb je altijd, zowel met een veulen als met een oudere.

Eventueel een leasepaard met optie tot koop zoeken als je zeker wil zijn dat het klikt?


Ja dat is eventueel ook een optie, alleen krijg je daar vaak moeilijk de kans voor om een paard bv een paar weken te kunnen rijden enzo alvoor de verkoop...

Medische risico's, ja daar ben ik het mee eens, maar toch kan je van veulen aan dan al heel wat problemen proberen voorkomen, zoals goede huisvesting, goed voerbeleid, zodat de hoeven goed zijn e.d.
Mijn merrie heeft enorm veel hoefproblemen al gehad, wegens hoefbevangenheid bij vorige eigenaar, dat zijn dingen die je met een goed beleid toch wel ergens kan proberen te voorkomen he...

Qua rijden met jonge paarden alleen thuis dan, daar lig ik niet echt van wakker, maar ik snap het wel! Je weet maar nooit natuurlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 14:22 



 
Profiel   

Hoefbevangenheid enzo wel, maar veulen van een vriendin van mij ontwikkelde bvb erge zomerexceem. Dat weet je niet als je een veulen koopt maar wel als je een oudere koopt. Ik denk dat medisch gezien beiden zowat gelijk op lopen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:10 



 
Profiel   

Ik zou een veulen niet bij maar 1 ander paard van 21 jaar zetten. Zo’n veulen moet kunnen spelen en opgevoed worden door verschillende paarden.
Dus ik zou kijken voor een paardje van 2 jaar of ouder, en dan goed kijken of het paard de eerste jaren samen met anderen heeft gestaan.
Heb ik zelf ook gedaan en vond 2 jaar al de ondergrens om bij maar 1 volwassen paard te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:15 



 
Profiel   

Temeraire schreef
Ik zou een veulen niet bij maar 1 ander paard van 21 jaar zetten. Zo’n veulen moet kunnen spelen en opgevoed worden door verschillende paarden.
Dus ik zou kijken voor een paardje van 2 jaar of ouder, en dan goed kijken of het paard de eerste jaren samen met anderen heeft gestaan.
Heb ik zelf ook gedaan en vond 2 jaar al de ondergrens om bij maar 1 volwassen paard te zetten.

Dit is precies wat ik wilde zeggen. Beter een 2 jarige, die zijn minder speels en de aanschafprijs is vaak niks hoger dan die van een veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:32 



 
Profiel   

Na mijn eerste paard heb ik alleen maar jonge paarden genomen. Van 0 tot 2 jaar. Ik voed ze graag zelf op. Koop ook direct van de fokker en heb ze het liefst zo groen mogelijk.

Maar het is maar net wat je wil en wat je kan. Wat wel nog een dingetje is, is de groepsvorming. Piep jong en bejaard is niet altijd de meest ideale combinatie om een kudde te vormen. Natuurlijk is het per paard verschillend, maar wel iets om in je achterhoofd te houden als je twee paarden samen wil houden zonder andere paarden erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:43 



 
Profiel   

Het kan alle kanten op.
Als je kijkt in de inrij topics over de jaren zie je regelmatig langs komen dat iemand toch zijn droompaard verkoopt omdat het te gevaarlijk werd of het paard toch niet past bij de verwachting.
Als je nu een veulen koopt dan duurt het nog zo‘n 5 jaar vanaf nu todat je kunt beginnen je activiteiten die je in je hoofd hebt ook echt om te zetten (mits alles mee zit). Ik rij heel graag jonge paarden maar als je er maar 1 hebt is het ook frustrerend dat je nog zo beperkt bent door de opleidingstijd en lichamelijke onrijpheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 15:47 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het kan alle kanten op.
Als je kijkt in de inrij topics over de jaren zie je regelmatig langs komen dat iemand toch zijn droompaard verkoopt omdat het te gevaarlijk werd of het paard toch niet past bij de verwachting.
Als je nu een veulen koopt dan duurt het nog zo‘n 5 jaar vanaf nu todat je kunt beginnen je activiteiten die je in je hoofd hebt ook echt om te zetten (mits alles mee zit). Ik rij heel graag jonge paarden maar als je er maar 1 hebt is het ook frustrerend dat je nog zo beperkt bent door de opleidingstijd en lichamelijke onrijpheid.


Ja helemaal waar! Maar zoals ik hierboven al vernoemt heb, zou dat bij mij niet zo een probleem zijn, ik gun mijn paard ook alle tijd die ze nodig hebben en neem voor alles mijn tijd en in de tussentijd kan ik nog andere dingen doen met mijn ander paard, ik kan ook genoeg andere paarden rijden in de tussentijd indien ik zou willen, dus als ik bv nog 5 jaar zou moeten wachten tot ik met mijn nieuw paard alles zou willen doen wat de bedoeling is, wel dan is dat maar zo... maar zou natuurlijk wel jammer zijn als het achteraf totaal niet zou klikken op vlak van rijden.

Al zou ik wel eerder een jong paard nemen, maar aangezien ik nu wel een mooie kans zou krijgen om een veulentje te kopen van iemand dat ik ken en ik ken de moeder van het veulen ook, ik zou van de geboorte dan alles kunnen beslissen hoe en wat, dus die situatie zou ideaal zijn, maarja hoe het binnen 3-4 jaar ermee gaat, dat kan ik moeilijk nu al weten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 16:52 



 
Profiel   

pillow schreef
Temeraire schreef
Ik zou een veulen niet bij maar 1 ander paard van 21 jaar zetten. Zo’n veulen moet kunnen spelen en opgevoed worden door verschillende paarden.
Dus ik zou kijken voor een paardje van 2 jaar of ouder, en dan goed kijken of het paard de eerste jaren samen met anderen heeft gestaan.
Heb ik zelf ook gedaan en vond 2 jaar al de ondergrens om bij maar 1 volwassen paard te zetten.

Dit is precies wat ik wilde zeggen. Beter een 2 jarige, die zijn minder speels en de aanschafprijs is vaak niks hoger dan die van een veulen.


Ja inderdaad... daar zat ik ook vooral mee in, zowel voor mijn oudere merrie als het veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 17:00 



 
Profiel   

JoyceCl schreef
Ja helemaal waar! Maar zoals ik hierboven al vernoemt heb, zou dat bij mij niet zo een probleem zijn, ik gun mijn paard ook alle tijd die ze nodig hebben en neem voor alles mijn tijd en in de tussentijd kan ik nog andere dingen doen met mijn ander paard, ik kan ook genoeg andere paarden rijden in de tussentijd indien ik zou willen, dus als ik bv nog 5 jaar zou moeten wachten tot ik met mijn nieuw paard alles zou willen doen wat de bedoeling is, wel dan is dat maar zo... maar zou natuurlijk wel jammer zijn als het achteraf totaal niet zou klikken op vlak van rijden.

Al zou ik wel eerder een jong paard nemen, maar aangezien ik nu wel een mooie kans zou krijgen om een veulentje te kopen van iemand dat ik ken en ik ken de moeder van het veulen ook, ik zou van de geboorte dan alles kunnen beslissen hoe en wat, dus die situatie zou ideaal zijn, maarja hoe het binnen 3-4 jaar ermee gaat, dat kan ik moeilijk nu al weten..


Is leuk hoor! Ik rijd sinds kort op mijn jonge paard. Hij is nu 6 jaar en vond de hele periode met hem geweldig. Zo leuk om hem op te hebben zien groeien tot het paard wat hij nu is. De hele ontwikkeling, mentaal en fysiek, ik vind het geweldig. Als ik naar hem kijk zie ik hem in al zijn levensfasen.

Hij is gefokt door mijn vriendin dus heb alles van hem meegemaakt en ken beide ouders ook.

Dus als je een leuke kans krijgt, zeker doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 17:47 



 
Profiel   

Ik had zelf 2 paarden en mijn eigen gefokte veulen toen ik naar mijn eigen plek ging. Ik heb er uiteindelijk wel voor gekozen nog een jonkie te kopen als speelmaatje. Mijn 3 jarige had niet zoveel interesse in spelen en het veulen wel. Dit leidde tot ergernissen in mijn Mini kudde. Ik zou dus minimaal voor een paard van een jaar of 3 gaan die niet meer extreem veel wil spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 18:16 



 
Profiel   

Ik zou zelf voor een jong paard gaan en niet voor een veulen.
Inderdaad om redenen die ook al eerder genoemd zijn. Het kopen van een veulen blijft een risico. Het moet ook nog 3 jaar gezond blijven voordat je er wat mee kan. En dan kan je nog (denken) dat je alles goed voor elkaar hebt, maar dan nog kunnen ze net verkeerd in een draad terecht komen, verkeerde beweging maken in de wei, of op de verkeerde manier een trap krijgen van een ander paard, met zadelmak maken wat verkeerd gaan etc waardoor ze misschien niet meer geschikt zijn voor wat jij er mee wou doen.
Als je echt de hele gezondheidsgeschiedenis wil weten dan moet je inderdaad een veulen kopen al voor of vanaf de geboorte bij iemand die je vertrouwd. Ik heb het idee aan je post dat jouw voorkeur uitgaat naar het veulen. Maar dat kan ik mis hebben.
Daarnaast zou ik een veulen ook niet bij een 21-jarige zetten. Een gevarieerde kudde is belangrijk. Dus ook wat jonger spul en/of speels spul waar het veulen zich mee uit kan leven.
En inderdaad je weet pas na een poosje rijden of het klikt. Tuurlijk klikt het met andere paarden niet altijd doordat ze op een bepaalde manier gereden zijn voor jou. Maar ook al rijd iemand net als jou dan nog kan een paard je liggen of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 18:43 



 
Profiel   

Daantj__ schreef
Ik zou zelf voor een jong paard gaan en niet voor een veulen.
Inderdaad om redenen die ook al eerder genoemd zijn. Het kopen van een veulen blijft een risico. Het moet ook nog 3 jaar gezond blijven voordat je er wat mee kan. En dan kan je nog (denken) dat je alles goed voor elkaar hebt, maar dan nog kunnen ze net verkeerd in een draad terecht komen, verkeerde beweging maken in de wei, of op de verkeerde manier een trap krijgen van een ander paard, met zadelmak maken wat verkeerd gaan etc waardoor ze misschien niet meer geschikt zijn voor wat jij er mee wou doen.
Als je echt de hele gezondheidsgeschiedenis wil weten dan moet je inderdaad een veulen kopen al voor of vanaf de geboorte bij iemand die je vertrouwd. Ik heb het idee aan je post dat jouw voorkeur uitgaat naar het veulen. Maar dat kan ik mis hebben.
Daarnaast zou ik een veulen ook niet bij een 21-jarige zetten. Een gevarieerde kudde is belangrijk. Dus ook wat jonger spul en/of speels spul waar het veulen zich mee uit kan leven.
En inderdaad je weet pas na een poosje rijden of het klikt. Tuurlijk klikt het met andere paarden niet altijd doordat ze op een bepaalde manier gereden zijn voor jou. Maar ook al rijd iemand net als jou dan nog kan een paard je liggen of niet.


Ja inderdaad, zoals gezegd heb ik ook plaats voor een 3de, eventueel een jongere shet ofzo om dan mee te spelen, kan eventueel ook nog...

Goh mijn voorkeur gaat er niet echt naar uit om een veulen te nemen, had altijd gezegd daar nooit aan te beginnen :') maar nu ik een leuke kans daarvoor zou krijgen overweeg ik het toch! Ik ben gewoon bang om achteraf de verkeerde beslissing te maken aangezien het toch wat onzeker blijft qua rijden e.d... Maar dat kan je met alles tegen komen he... Ik ben gewoon zelf niet iemand die paarden snel zal verkopen ook al klikt het niet direct, maar heb dan ook geen plaats om daar dan uiteindelijk met 5 paarden rond te lopen omdat ik de ideale nog niet gevonden heb om het zo te zeggen :D Ik neem dus liever lang mijn tijd om een nieuw maatje te kiezen maar wil ergens ook wel een beetje zekerheid, met een veulen heb je dat misschien minder denk ik..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 20:12 



 
Profiel   

Jessix schreef
JoyceCl schreef
Ja helemaal waar! Maar zoals ik hierboven al vernoemt heb, zou dat bij mij niet zo een probleem zijn, ik gun mijn paard ook alle tijd die ze nodig hebben en neem voor alles mijn tijd en in de tussentijd kan ik nog andere dingen doen met mijn ander paard, ik kan ook genoeg andere paarden rijden in de tussentijd indien ik zou willen, dus als ik bv nog 5 jaar zou moeten wachten tot ik met mijn nieuw paard alles zou willen doen wat de bedoeling is, wel dan is dat maar zo... maar zou natuurlijk wel jammer zijn als het achteraf totaal niet zou klikken op vlak van rijden.

Al zou ik wel eerder een jong paard nemen, maar aangezien ik nu wel een mooie kans zou krijgen om een veulentje te kopen van iemand dat ik ken en ik ken de moeder van het veulen ook, ik zou van de geboorte dan alles kunnen beslissen hoe en wat, dus die situatie zou ideaal zijn, maarja hoe het binnen 3-4 jaar ermee gaat, dat kan ik moeilijk nu al weten..


Is leuk hoor! Ik rijd sinds kort op mijn jonge paard. Hij is nu 6 jaar en vond de hele periode met hem geweldig. Zo leuk om hem op te hebben zien groeien tot het paard wat hij nu is. De hele ontwikkeling, mentaal en fysiek, ik vind het geweldig. Als ik naar hem kijk zie ik hem in al zijn levensfasen.

Hij is gefokt door mijn vriendin dus heb alles van hem meegemaakt en ken beide ouders ook.

Dus als je een leuke kans krijgt, zeker doen!


Bedankt! Als ik jouw reactie lees krijg ik al direct zin om eraan te beginnen :D maar ik ga alles nog even laten bezinken, want als het een merrieveulen zou zijn, dan zal de eigenaresse het veulen eerder zelf houden dus is nog even afwachten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 20:17 



 
Profiel   

Een hengstveulen moet je echt niet alleen met een oude merrie zetten hoor, dat zou ik echt erg zielig vinden.
Ik dacht dat je het over een merrieveulen had, dat zou ik nog een soort van in orde vinden al is dat ook niet ideaal omdat ze het dan eerst altijd verliest en daarna waarschijnlijk veel te vroeg leert te domineren door kracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 20:42 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Een hengstveulen moet je echt niet alleen met een oude merrie zetten hoor, dat zou ik echt erg zielig vinden.
Ik dacht dat je het over een merrieveulen had, dat zou ik nog een soort van in orde vinden al is dat ook niet ideaal omdat ze het dan eerst altijd verliest en daarna waarschijnlijk veel te vroeg leert te domineren door kracht.


Ik heb ook nooit gezegd dat ik het enkel bij 2 paarden ga houden, zoals gezegd, plaats voor 3.

En wat bedoel je met verliest? Ik vermoed dat je wil bedoelen qua rang in de kudde?
Het veulen blijft ook sowieso nog het komende 1,5 jaar in een kudde van 3-4 paarden waaronder mijn merrie en nog een ander pas afgespeend veulen, het veulen zou normaal rond 15 juli geboren worden en eind juni komt een nog een veulentje op pension bij ons, dus het veulen zal zeker en vast een speelkameraadje hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 21:35 



 
Profiel   

Ah ok, verkeerd begrepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 22:07 



 
Profiel   

Ik heb 5 jaar geleden voor een veulen gekozen naast mijn grote vriend, aangezien hij kwakkelt met zijn gezondheid. Hier geen moment spijt van gehad maar was wel een flinke weg om te gaan. Heeft a ltijd bij mijn ouders thuis gestaan maar was een erg dominante dame. Daarin tegen zou ik het zo weer doen. Ik heb haar alle tijd van de wereld gegeven en ze is nu helemaal weg van mij en mijn partner. Ze is ontzettend leergierig en vriendelijk en elke stap die zij zet, zet ze dankzij ons harde werken samen.

Een ouder paard heeft ook zeker zijn voordelen, maar ligt ook aan wat jij van het paard wil. Heb je de tijd en de zin en de ruimte, kan je kiezen voor een jong paard. Maar de keuze blijft bij jou! Succes ermee

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 22:25 



 
Profiel   

Ik zou vooral op zoek gaan naar wat je uiteindelijk wilt en je dan laten verrassen. Ik ging kijken bij een stal voor een groene 4 jarige en kwam thuis met een jaarling. Nu 5 jaar verder het meest fantastische besluit ooit! Maar een familielid kocht een veulen en tegen de tijd dat ie 6 was heeft ze het opgegeven. Klik met rijden was er niet en heeft ze een volwassen paard gekocht. Nu is ze helemaal blij. Het kan alle kanten op gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 22:46 



 
Profiel   

Toen mij eerste paard ouder werd ben ik ook op zoek gegaan naar een "bedrijfsopvolger" die als de ene met pensioen ging het stokje zou overnemen.
Was in principe op zoek naar een merrie van een jaar of twee. Had het idee dat je dan toch al beter zou zien wat voor paard het zou worden. Wilde bewust wel een jong paard omdat ik geen zin had om weer een paard op te lappen en corrigeren. Wilde er een die ik volledig naar mijn hand kon zetten . Kan ik ook alleen mezelf de schuld ge en als er iets verkeerd gaat. ;)
Lang verhaal kort, ik kocht uiteindelijk een veulen van 7 maanden :D Zag het veulen op een filmpje en voelde meteen "een klik".
Inmiddels is dat veulen vijf jaar en ben ik haar aan het inrijden. Ze voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Helaas overleed mijn oude paard plotseling toen mijn jonkie nog een jaarling was. Toen had ik dus geen paard om actief mee bezig te zijn. Heb twee jaar lang een paard in bruikleen gehad en daarna nog eenmaal per week bijgereden op het paard van een stalgenoot. Dus dat probleem was ook eenvoudig op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-20 23:11 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Toen mij eerste paard ouder werd ben ik ook op zoek gegaan naar een "bedrijfsopvolger" die als de ene met pensioen ging het stokje zou overnemen.
Was in principe op zoek naar een merrie van een jaar of twee. Had het idee dat je dan toch al beter zou zien wat voor paard het zou worden. Wilde bewust wel een jong paard omdat ik geen zin had om weer een paard op te lappen en corrigeren. Wilde er een die ik volledig naar mijn hand kon zetten . Kan ik ook alleen mezelf de schuld ge en als er iets verkeerd gaat. ;)
Lang verhaal kort, ik kocht uiteindelijk een veulen van 7 maanden :D Zag het veulen op een filmpje en voelde meteen "een klik".
Inmiddels is dat veulen vijf jaar en ben ik haar aan het inrijden. Ze voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Helaas overleed mijn oude paard plotseling toen mijn jonkie nog een jaarling was. Toen had ik dus geen paard om actief mee bezig te zijn. Heb twee jaar lang een paard in bruikleen gehad en daarna nog eenmaal per week bijgereden op het paard van een stalgenoot. Dus dat probleem was ook eenvoudig op te lossen.


Oh wat jammer van je oudere paard! Maar wel heel leuk voor je dat je het super hebt met je nieuw jong paard ondertussen, heel tof om te horen dat het gewoon ook kan klikken op deze manier. Dat zou dus voor mij ook niet zo een probleem zijn moest ik ineens geen ouder paard meer hebben, mag er nog niet aan denken, maar je weet maar nooit natuurlijk.. Ik heb gelukkig ook andere mogelijkheden om met andere paarden te kunnen rijden moest ik even zonder paard vallen om te rijden. En inderdaad, zoals je zegt, indien er dan iets fout zou gaan, kan ik ook enkel mezelf de schuld geven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 20:15 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Ik zou vooral op zoek gaan naar wat je uiteindelijk wilt en je dan laten verrassen. Ik ging kijken bij een stal voor een groene 4 jarige en kwam thuis met een jaarling. Nu 5 jaar verder het meest fantastische besluit ooit! Maar een familielid kocht een veulen en tegen de tijd dat ie 6 was heeft ze het opgegeven. Klik met rijden was er niet en heeft ze een volwassen paard gekocht. Nu is ze helemaal blij. Het kan alle kanten op gaan.


Ja dat weet je nooit van te voren... De klik zal het toch moeten doen, gelukkig heb ik voldoende tijd om over alles na te denken want zolang het veulen niet afgespeend is, blijft die ook gewoon. Tijd genoeg om elkaar te leren kennen wel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-20 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen