Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 32 [ 792 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

 
Profiel   

Ik wil een volgtopic maken en bijhouden, deels ook voor mezelf om de, hopelijk, verbetering te kunnen bijhouden en misschien vinden mensen het leuk om het te volgen.

30 oktober ga ik een merrie met veulen ophalen, een 7 jarige shire met veulen geboren in mei.
De merrie is geboren in nederland en als 2 jarige op de zuidlarenmarkt aan een Deen verkocht. Via hem is ze gekomen waar ze nu is hier in Zweden. Vorig jaar heb ik een toen jaarling opgehaald bij hun van ook deze merrie, het veulen wat er nu naastloopt is dan ook een vol zusje.

De merrie, heavy horse daisy’s dana, geeft teveel aan dr veulens. De eigenaar is een echte handelaar en geeft haar dus geen extra voer/mineralen/vitamines wat ze nu wel hard nodig heeft. Wel krijgen ze in de winter onbeperkt hooi, ik wil niet zeggen dat ie slecht is voor zn beesten maar net het beetje extra wat deze merrie nodig heeft krijgt ze niet. Zou ook niet weten of ze ooit is ontwormt voordat ik bedacht dat ik ze beide zou halen.

Eigenlijk had ik alleen interesse in het veulen maar hij wilde perse beide aan me verkopen, even over nagedacht en toen toch maar langs gegaan om het er nog eens over te hebben, en vooral over de prijs. Het heeft even geduurd voordat ik de beslissing had genomen, ook omdat ik al 4 paarden heb staan thuis.

10 september ben ik dus langs gereden en maakte ik deze foto’s:
[ img ]
[ img ]

En het veulen:
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Toen dus een tijdje nagedacht, wat heen en weer gebeld en met de fokker kontakt gehad.

1 oktober weer langs geweest en de merrie was er toch wel veel slechter aan toe dan ik eigenlijk al dacht. Gelijk een wormenkuur ingestopt. Ook nog wat foto’s gemaakt:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Het duurde even voordat ik haar eindelijk te pakken had, ze loopt met een kudde van nog 5 merries met veulens, de hengst en wat oudere merries. Een flinke kudde dus. Ze heeft de afgelopen 4 jaar amper aandacht gehad, ze is dus best bang/voorzichtig naar mensen toe. Veulen is buiten geboren en is al helemaal niet te vangen. Wel nieuwsgierig en heb haar kunnen aaien maar er gaat echt wel wat tijd in beide zitten, maar die tijd gaan ze natuurlijk gewoon krijgen.
Nog een reden dat ik twijfelde is dat ze dus altijd met de hengst loopt, met een beetje pech voor haar zit er dus weer een veulen in en heb ik er dus 3 paarden bij, mij lijkt het natuurlijk super leuk maar had het liever op een andere manier gehad en vooral met een gezonde merrie. Maar een echo laat ik doen als ze wat meer gewend is aan mensen en wat vertrouwen terug heeft.

Voor degene die het leuk vinden, dit is de vader van het veulen:
[ img ]
[ img ]
Ook een die ze van de zuidlarenmarkt hebben geplukt

En dit is de nu 2,5 jarige die ik thuis heb staan
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 18:34 



 
Profiel   

Fijn voor de merrie dat ze naar jou komt, ga je volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 18:47 



 
Profiel   

ja ik ook.
ben wel benieuwd .
vind het een mooie merrie en dat schraal zijn komt wel in orde.
goed dat je al even ontwormd hebt.
zonde dat ze zo weinig in handen komen he.
maar ook dat komt wel in orde :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 18:51 



 
Profiel   

Zo, wat een project. Wat zonde dat die merrie - en ongetwijfeld alle andere paarden daar ook - zo verwaarloosd is. Op die laatste foto ziet ze er erg slecht uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:19 



 
Profiel   

Het lijkt wel of ze dr rug ook helemaal bol houdt, dus dat ze buikpijn heeft. De merrie bedoel ik dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:33 



 
Profiel   

Knappe paarden, ik volg graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:35 



 
Profiel   

Ik ga het ook volgen .
Wat super dat je ze beide meeneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:41 



 
Profiel   

Als die merrie weer is bijgetrokken zal het vast een prachtige dame worden! Ik denk dat jullie met veel liefde en geduld een hoop kunnen bereiken. Heel veel succes en natuurlijk ga ik volgen want ben heel benieuwd hoe ze gaat opknappen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:42 



 
Profiel   

De andere paarden zien er eigenlijk allemaal wel goed uit! Is ook te zien aan de hengst en op de achtergrond van de andere foto’s zijn er ook een aantal te zien. Maar het kan inderdaad best zijn dat ze buikpijn heeft natuurlijk.
Dierenbescherming is meerdere keren langs geweest bij ze en het is goedgekeurd, en geloof me, hier in zweden zijn ze heel streng. Ik had een schuilstal die 5m2 te klein was en daar moest ik iets aan doen.

Als er trouwens nog namensuggesties zijn voor het veulen? :D ze heeft nog geen paspoort dus dat kan ik allemaal zelf nog bepalen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:47 



 
Profiel   

Wat goed dat je de merrie ook een kans geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 19:48 



 
Profiel   

Wat fijn dat je de merrie gaat opknappen! Wat zijn ze leuk en wat is die hengst ook knap :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 20:18 



 
Profiel   

Is er iemand die namensuggesties heeft? :D wil iets speciaals in het paspoort, misschien chippen we deze donderdag en anders volgende week donderdag maar dan moet ik wel iets weten. Roepnaam word in ieder geval pip denk ik, echt te schattig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 10:23 



 
Profiel   

Ik wil wel met je meedenken. Hoe heten de ouders? :) Eerste wat me te binnen schiet is Pineapple Pip :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 14:36 



 
Profiel   

Ik kom graag meevolgen :)

Namen voor een ander kiezen vind ik nogal lastig, de een heeft het liever zo gek mogelijk en de ander lekker serieus.. Ik heb mijn minipaardjes naar de opa en oma van mijn vriend vernoemd. Pieternel (oma) en Abraham (opa) --> Pietje (ruin) en Abby (merrie) :')

Wat voor richting wil je op? Pip als roepnaam kan ook afkorting zijn voor Pretty In Person oid :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 14:53 



 
Profiel   

Ik volg ook, leuk project! Als naam pippilotta :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 14:57 



 
Profiel   

Leuk!

De ouders heten heavy horse daisy’s dana en black prince.

Ik had een naam gevonden, en ondanks dat de grammatica totaal niet klopt zat ik er wel aan te denken: belle rayon de soleil (omdat dr zusje dus ook belle in dr naam had vond ik het passen). Maar ik had ook op facebook in een groep hier in zweden een oproepje geplaatst en toen zei iemand special edition, vind ik ook wel wat!

Ga dus donderdag misschien langs <3 ligt een beetje aan werk, anders word het volgende week. Rij er nu bijna letterlijk langs ondanks dat het 189 km van huis is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 18:39 



 
Profiel   

Ohhh leuk! Natuurlijk volg ik je nieuwe knapperds!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 07:51 



 
Profiel   

Wat een project!!! Super dat de merrie ook bij jou mag komen wonen. Ik ga zeker volgen!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-20 07:57 



 
Profiel   

Leuk, ik ga ook volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 15:25 



 
Profiel   

Leuk, nog meer volgers!

Ben vanmiddag weer langs geweest. De wormenkuur heeft haar wel goed gedaan, ookal is ze er nog lang niet. Merk echt heel goed dat ze laag in rang is en word weggejaagd door de andere.

Vanmorgen is de hoefsmid geweest, dus dat is ook netjes gefixt voordat ik haar haal.

Heb even met haar staan knuffelen, ging makkelijker dan de vorige keer. Na afloop bleef ze zelfs staan toen ik haar halster af had gedaan en kwam de om nog meer knuffels vragen <3 begint dus al een heel klein beetje de goede kant op te gaan. Helaas is ze wel veel chagrijnig door derest die eromheen loopt dus hoop dat een kleinere kudde haar goed zal doen

Baby <3
[ img ]

Helaas alleen deze foto maar het lukte me om wat dichterbij te komen toen ze lag. Dit is haar halfzusje (zelfde vader)
[ img ]

Beide nog even, heb het idee dat ze wat moe word van dat drinken van de kleine dus wacht niet heel lang met afspenen, wil alleen dat ze eerst wennen aan hun nieuwe plekje
[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Papa van het veulen middenin
[ img ]

Voor Dana hoop ik echt dat ze leeg is, maar dat laat ik dus nakijken als ze hier is en wat gewend.

Maandag komt de da om beide te enten, als ze tijd heeft tanden nakijken en chippen.
Moet dus nu echt wel een leuke naam verzinnen en twijfel nu tussen Special Edition en Pinapple Pip (tip van bokker Earth, vind het echt schattig klinken) maar denk evengoed nog even verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 18:04 



 
Profiel   

De merrie oogt al wat minder ellendig inderdaad. Maar ze heeft nog een lange weg te gaan. Inderdaad hopen dat ze dit jaar leeg is. Dat gefok ook altijd maar, zo sneu voor zo'n merrie die eigenlijk geen reserves heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 21:47 



 
Profiel   

Ah wat sneu hoe ze erbij staat.... vooral erg onnodig... beestje zal blij zijn dat ze daar weg kan..


De rest van de dieren ziet er eigenlijk wel goed uit... denk inderdaad dat ze erg veel aan het veulen geeft... dat ze ook nog laag in rang staan zal haar niet helpen om aan voldoende voeldingsstoffen te komen...

Veel succes met je 2 aanwinsten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-20 21:57 



 
Profiel   

Ik volg ook!
Leuk ik heb de zus van Dana in mijn beheer <3

Dana is overigens geboren in Duitsland, de fokkers zijn wel Nederlandse mensen, maar wonen in Duitsland ;)
Ik heb haar nog in het land zien lopen Samen met pluis, sneu dat ze zo terecht gekomen is. Maar fijn dat ze nu bij jou is! :)F

DT veulentje! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 01:28 



 
Profiel   

Ik stem voor Pineapple Pip !

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 05:29 



 
Profiel   

Neon schreef
Ah wat sneu hoe ze erbij staat.... vooral erg onnodig... beestje zal blij zijn dat ze daar weg kan..


De rest van de dieren ziet er eigenlijk wel goed uit... denk inderdaad dat ze erg veel aan het veulen geeft... dat ze ook nog laag in rang staan zal haar niet helpen om aan voldoende voeldingsstoffen te komen...

Veel succes met je 2 aanwinsten


Jaa derest ziet er idd wel goed uit, ze hebben altijd vrije toegang tot hooi, maar ook weer drachtig helaas. Ze lopen altijd met de hengst.
Staat er eentje tussen die er wat minder uit ziet maar alles behalve slecht voor een 32 jarige. Is nog kerngezond, wat dat aangaat is ie wel goed voor zn paarden, worden ze ziek en de da kan er niks mee maakt ie ze af, hij laat ze dus niet lijden gelukkig!

Hahah jaa ik weet idd dat het duitsland is, maar in het paspoort staat nog nederland :P maar heb idd kontakt gehad met de fokker en foto’s gekregen :D
Wel grappig om zo familie van ze te zien haha, kreeg van een andere bokker ook nog een foto van haar moeder Daisy.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 06:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 32 [ 792 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen