[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:49

Weer even een kleine update!

Het gaat echt heel goed met Dana <3 ze knapt goed op, dr bips word weer mooi rond :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pip ligt heerlijk te slapen en is mn persoonlijke knuffeltje <3 ze snurkt behoorlijk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anastasia ligt ook lekker te slapen, dr sok lijkt wat te kriebelen maar kan niks vinden. Morgen voor de zekerheid met antimijt behandelen
Afbeelding

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 21:50

Ik vergeet de schattigste, ze is echt heel nieuwsgierig aan het worden <3
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:52

Dan ben je rijk (van hart) als je op deze manier kunt genieten.

Mooi om te zien dat Dana aan alle kanten weer groeit

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:07

Dana mag nog wel 50 kg erbij (zonder veulen), maar ze is echt al zoveel beter dan hoe ze een paar maand geleden kwam! Daar mag je best trots op zijn!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:11

Daphara schreef:
Dana mag nog wel 50 kg erbij (zonder veulen), maar ze is echt al zoveel beter dan hoe ze een paar maand geleden kwam! Daar mag je best trots op zijn!


Jaa ze is er nog niet idd. Ze krijgt nogsteeds sojaschroot en natuurlijk merrie brok, en mineralen en vitamines haha. Maar ben echt zo blij met hoe ze het doet <3

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:44

Wauw dat gaat de goede kant op! Heel leuk om te volgen dit.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 19:21

Zo net 13 zakken wortels besteld, 260 kg _O- word thuis bezorgd dus hoop dat het snel komt. Kan ik ze lekker verwennen <3

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 21:44

Zo dierenarts is vandaag geweest, tanden was niet zoveel mis mee eigenlijk, een klein stukje afgebroken maar dat kon niet de oorzaak zijn.
Dus röntgenfoto’s gemaakt :$ kan ze morgen wel plaatsen

Moet nu 10 dagen antibiotika prikken en hopen dat het beter word, word dat het niet kan ik ervoor kiezen om een ct scan te doen, een tand eruit en gat in dr voorhoofs boren en dan spoelen. Maar hoop dat het niet zover komt, kost 3000€ :oo

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:34

Ohmy...

En wat kwam er uit de foto's dat je nu antibiotica moet spuiten?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 09:54

Ze heeft bijholte ontsteking, heet dat zo in het nederlands? Dus ik hoop echt dat het werkt met antibiotika. Ga zo naar de apotheek meer halen want heb alleen nog voor vandaag.

Okee ik ga het proberen te laten zien haha

Hier zie je dat de linkerkant ’vol’ zit, zit dus waarschijnlijk snot. Aan de rechterkanr is er een mooie holte te zien die links weg is
Afbeelding

Bij deze foto begint het van bovenaf bij de tweede tand dat je dingen ziet die er niet horen te zitten. Het is niet net zo duidelijk met al die lijntje enzo maar het is wel te zien
Afbeelding

Derde foto is van haar gezonde kant genomen en is het dus minder goed te zien
Afbeelding

Deze foto is volgens mij schuin van voor genomen, er zijn in ieder geval onregelmatigheden te zien
Afbeelding

De dierenarts vond haar goed opgeknapt, we zijn er nog niet maar dat wist ik. Hij gokt dat het in mei komt na haar vandaag gezien te hebben. Hoefsmid was er ook om iets aan de dierenarts te vragen en die gokt ook mei.

Volgend de dierenarts heeft ze geen last van dit alles, na de antibiotika mag ik dus ook rustig met haar beginnen. Misschien rustig aan de longeerlijn stappen zodat ze weet wat het is. Meer hoeft ze nu ook niet te doen natuurlijk met die buik.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 19:49

Nog 4 dagen antibiotika te gaan, ze lijkt minder uit haar neus te ruiken dus hoop dat het werkt!

Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:41

Beterschap voor het paard!
Leuk topic om te volgen, vind de merrie een leuk en aandoenlijk type paard.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:12

Wat fijn! Ze staan er mooi bij zo in de sneeuw.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 10:44

Ik zit eraan te denken om een bijrijder te zoeken voor haar als het veulen er straks is en ze is ingereden.

Maar hoe gaat dat normaal? Betalen bijrijders, worden ze betaald? Qua stalklusjes hoeft er eigenlijk niet echt iets gedaan te worden, ze hebben automatisch water en onbeperkt hooi. Schuilstal mest ik altijd zelf. Met dat soort dingen heb ik dus geen hulp nodig.
Maar op die manier kan ik de verkoop misschien nog wat rekken := Maar de reden dat ik haar eigenlijk zou verkopen is het meest omdat ik mn baan kwijt was en zoveel minder verdien nu, dus bang ben dat ik ze niet kan geven wat ze verdienen. Daarom mn vraag hoe dat normaal werkt, weet ook niet of dat hier anders is hoor maar gewoon nieuwsgierig wat mensen ervan vinden?

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:36

Ik zou niet over geld gaan praten. Het lijkt me een win win situatie, iemand kan rijden, en jouw paard wordt er beter van. Het is vooral belangrijk dat je met iemand een klik hebt en dezelfde instelling.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:07

Mijn bijrijder betaald ook niets, behalve haar lessen.
Door de regel is het in NL zo dat als het paard er beter van wordt, de bijrijder niet betaald. Is het een paard die een hoger niveau heeft en de bijrijder die er beter van wordt, dan wordt er vaak een bijdrage gevraagd. Hoe dat in Zweden is weet ik niet.

Feit is dat je paard meer geld waard wordt als ze goed ingereden is. Ik zou dus niet inzetten op een betaalde bijrijder, maar echt iemand waarvan je paard een boel kan leren. Dana is zo groen als gras onder het zadel.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:14

Als je vooraf aangeeft waarom je een bijdrage vraagt dan denk ik dat het wel kan.
Mensen die dat niet willen, die komen er niet op af maar er is misschien ook wel iemand die het gewoon echt niet erg vinden om daar wat in bij te dragen als ze het kunnen missen en jij het niet op kunt brengen.

En komt er niemand op af dan kun je alsnog aanbieden zonder kosten.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 14:05

Nou het gaat me er meer om dat ik bang ben dat ik het geld niet zou hebben als ik ze allemaal hou (als er bijvoorbeeld een heel ziek zou worden ofzo). Maar dan verkoop ik haar ipv een bijrijder te zoeken. Dan is het een makkelijke beslissing, helaas

Zolang ze gezond zijn lukt het prima maar je weet nooit wat er gebeurt

Wil er wel even aan toevoegen dat ik niet iemand zn hobby ga sponsoren, dan kunnen ze beter een ander bijrijdpaard zoeken of een eigen paard kopen := ik moet er toch spullen voor kopen enzo, voer en stalling betalen en dat soort dingen.

Bijvoorbeeld dat dana nu ’ziek’ is, als we moeten spoelen en het kost 3000€, dat overleef ik 2/3 keer maar mijn paardenpotje raakt ook een keer op natuurlijk. Ik doe het met liefde als ze er beter van word maar het houd een keer op helaas

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:33

Stille meelezer. Ik ben zelf bijrijder, altijd gratis mogen doen tot de eigenaar in financieel zwaar weer kwam. Toen in overleg een bedrag per maand bij gaan dragen waar we het samen over eens zijn geworden. Je kunt dus altijd met een potentiele bijrijder in overleg over het bedrag dat je vraagt. Eventueel met de voorwaarde dat je bijrijder eerste koop heeft, mocht je toch moeten verkopen.

Volgens mij is het hier in NL wel normaal dat een bijrijder betaald. Ik was iig een uitzondering op stal als gratis bijrijder.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 15:45

Eelmo schreef:
Stille meelezer. Ik ben zelf bijrijder, altijd gratis mogen doen tot de eigenaar in financieel zwaar weer kwam. Toen in overleg een bedrag per maand bij gaan dragen waar we het samen over eens zijn geworden. Je kunt dus altijd met een potentiele bijrijder in overleg over het bedrag dat je vraagt. Eventueel met de voorwaarde dat je bijrijder eerste koop heeft, mocht je toch moeten verkopen.

Volgens mij is het hier in NL wel normaal dat een bijrijder betaald. Ik was iig een uitzondering op stal als gratis bijrijder.


Ik heb het hier in een fb groep gegooid en de meningen zijn erg verdeeld eigenlijk.
De een zegt ik ben degene die hulp nodig heeft wegens tijdgebrek dus ben blij dat ik hulp krijg, waarom zouden ze daarvoor betalen. Maar ik wil geen bijrijder omdat ik niet genoeg tijd heb want die heb ik wel..

De ander vind het heel normaal omdat een paard houden niet gratis is en eigenaren niet de hobby van een ander willen betalen. Ook bijrijders die het normaal vinden om te betalen omdat het niet gratis is.

Ik ben er nog niet helemaal uit maar aan de ene kant, niet geschoten is altijd mis. Aan de andere kant wil iemand haar misschien wel voor zichzelf hebben.
Het duurt natuurlijk nog even voor het zover is dus heb nog even om erover na te denken. Zelf zou ik het natuurlijk fijn vinden als ik de verkoop kan rekken want ik baal ervan maar moet wel haalbaar zijn en eerlijk naar de paarden..

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:49

Ik zit dan wel in belgie en heb een eigen paard, maar volg nog steeds de bijrijder groepen op fb. Zie eigelijk geen enkele advertentie voorbij komen waarbij een bijrijder zonder klusjes of bijdrage welkom is, velen vragen zelfs nog een bijdrage naast het mesten en/of voeren zelf (voor mij overdreven).
Ik ben zelf aan 50 euro per maand als bijrijder gestart, maar ken ook enkele mensen die 120 euro pm betalen. Verlichte buitenpiste en brave paarden, maar nu ook geen topbeesten.
Persoonlijk zou ik ook nooit aan een gratis bijrijder beginnen, tenzij deze een deel klussen mee zou overnemen of mijn paard echt zou opleiden. Voor jou maakt dat laatste niet echt uit denk ik, heb niet het gevoel dat je wedstrijden met hen wil gaan rijden of veel belang hecht aan het correct rijtechnisch voor elkaar hebben van de merrie?
Als een ‘gewoon’ meisje voldoet om ze wat beweging te geven en braaf te houden zonder echte verwachtingen en je hebt een buitenpiste en een zadelmak paard zonder rare fratsen maar gewoon met amper conditie, dan zou ik denken aan +/- 50 euro per maand.
Is je paard echt nog groen en moet ze doorgereden worden, dan wordt het al moeilijker.

Ze zien er allemaal goed uit trouwens!

Sydney_Zorro

Berichten: 185
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:26

Ik ga dit ook maar eens meevlogen! Ben verliefd op je leuke paardjes <3

Ik denk dat het een beetje ligt aan wat je mag en wat het paard kan, ik heb nooit hoeven te betalen voor paarden die ik gereden heb. Mijn eerste bijrijdpaarden waren de eigenaren gewoon blij dat er nu iets mee gedaan werd omdat dochters zelf niet meer naar de paarden omkeken, daar was het dus gewoon stal en wei mesten als ik er was en beweging geven.

Merrie die ik nu ga rijden is 5 jaar, is dus beetje verder opleiden samen met de eigenaren maar mag er echt alles mee gaan doen van wedstrijden tot meenemen naar lessen/bos etc. Maar ook daarvoor gewoon stal mesten als ik er ben en verder soms helpen zegmaar. Maar een bijdrage vragen vind ik zeker niet raar.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 16:53

anoukwendy schreef:
Eelmo schreef:
Stille meelezer. Ik ben zelf bijrijder, altijd gratis mogen doen tot de eigenaar in financieel zwaar weer kwam. Toen in overleg een bedrag per maand bij gaan dragen waar we het samen over eens zijn geworden. Je kunt dus altijd met een potentiele bijrijder in overleg over het bedrag dat je vraagt. Eventueel met de voorwaarde dat je bijrijder eerste koop heeft, mocht je toch moeten verkopen.

Volgens mij is het hier in NL wel normaal dat een bijrijder betaald. Ik was iig een uitzondering op stal als gratis bijrijder.


Ik heb het hier in een fb groep gegooid en de meningen zijn erg verdeeld eigenlijk.
De een zegt ik ben degene die hulp nodig heeft wegens tijdgebrek dus ben blij dat ik hulp krijg, waarom zouden ze daarvoor betalen. Maar ik wil geen bijrijder omdat ik niet genoeg tijd heb want die heb ik wel..

De ander vind het heel normaal omdat een paard houden niet gratis is en eigenaren niet de hobby van een ander willen betalen. Ook bijrijders die het normaal vinden om te betalen omdat het niet gratis is.

Ik ben er nog niet helemaal uit maar aan de ene kant, niet geschoten is altijd mis. Aan de andere kant wil iemand haar misschien wel voor zichzelf hebben.
Het duurt natuurlijk nog even voor het zover is dus heb nog even om erover na te denken. Zelf zou ik het natuurlijk fijn vinden als ik de verkoop kan rekken want ik baal ervan maar moet wel haalbaar zijn en eerlijk naar de paarden..


Even out of the box: hoe erg is het, als je een bijrijder treft waarmee het zo goed klikt dat hij/zij haar graag over zou willen nemen uiteindelijk? ;)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 18:19

Poekkie, ik wil natuurlijk niet iemand die alleen rondhobbelt, wil wel dat ze correct gereden is en niet na een half jaar super scheef staat. Maar de intentie om wedstrijden te rijden is er inderdaad niet. Het zou gewoon zijn om haar wat beweging te geven. Ze hoeft niet Z te lopen, gewoon in de bak en eventueel eens het bos in.
Als ik er iets voor zou vragen denk ik wel dat er wat serieuzere mensen op af komen?
Ze is trouwens nog helemaal groen, nog niet ingereden maar dat doe ik zelf als het veulen er is en wat ouder. Dat zou ik sowieso doen ookal verkoop ik haar.

Cestmoi ik denk dat ik dat juist wel fijn vind, dan weet ik of er een klik is en dat ze eventueel goed terecht komt. Dat weet je anders natuurlijk niet echt als er iemand een of twee keer komt kijken.

Leuk sydney!
Klusjes hoeven er dus niet gedaan te worden, het is echt alleen het rijden. Natuurlijk wel even aanvegen na het hoeven uitkrabben maar dat spreekt voor zich denk ik

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:09

Anoukwendy je hele topic in een keer gelezen. Ik vind je geweldig bezig, ik vind het een erg leuk en gelukt volg topic en fijn om weer iets van je te lezen!

Leuke paarden en de verbetering is goed te zien.