[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:01

anoukwendy schreef:
Jaa hier heb je allemansrätten, dus zolang er geen borden of hekken staan mag het volgens mij, alleen geen idee hoe dat werkt als je beesten mee hebt. Ik denk ook niet dat we hier echt van die paden hebben dat je ook echt zolang weg kan zijn zonder stukken over asfalt te hoeven. Als je alleen stapt hebben we wel 5/6 uurs ritten. Met wat picknick enzo ben je wel even weg.
Maarja, wat moet je voor zoiets vragen, volgens mij is dat zo weinig dat ik dat het niet waard vind :=
Ik weet nog, voordat ik naar zweden ging, we iets van 35€ bij poelenburgh betaalde en dan waren we 3 uur weg. Dus dan heb ik geen zin om al die moeite er voor te doen := dan rij ik zelf wel _O-

Maar wie weet, kan ik er eens naar kijken

In GB bestaal je voor een drie-uurs rit tussen de 60 en 100 pond. Dat heeft voor een deel te maken met hoe de wetgeving rondom paardenbedrijven daar in elkaar zit.
Een week met Cumbrian Heavy Horses op stap kost je gewoon 2000 euro p.p. voor 6 dagen.

Dat zou je dus moeten kijken hoe dat in Zweden werkt en welke regels daarvoor gelden.

Die ritten zoals bij Poelenburgh en op veel andere plekken langs de NL-kust gaat het vaak om veel gasten, grote groepen en vier tot zes keer per dag. Dan kan die prijs wel uit maar hoe goed dat voor de paarden is, hoef ik je vast niet uit te leggen....

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 07:11

Hahah nee daar heb je helemaal gelijk in! Ik ben wel iets voorzichtiger met mn paarden hoor :=
Toen ik dat bij poelenburgh deed waren we met zn 4en, maar dat was misschien een uitzondering dan..

Ik heb het wel eens opgezocht. Voor mensen die kunnen rijden betaal je 60€ voor 3 uur en dan krijg je een simpele lunch met wat drinken. Nou daar ga ik de moeite niet voor doen := dat vind ik het niet waard :P
2000€ is de moeite misschien als iets meer maar dan ben je dus een hele week weg, en dat is dan weer niks voor mij _O-
Ach ik zie het allemaal wel, mn vriend begon zelfs over fokken en veulentjes verkopen, maar dat brengt ook zoveel risico’s met zich mee. Plus dat ik mn paarden niet heb om eraan te verdienen natuurlijk. Het zijn geen machines of produkten.

Voor nu heb ik er toch te weinig paarden voor die dat kunnen en al helemaal geen zadels :P heb er een voor die kleine zwarte besteld maar lange levertijden, dus die rij ik zonder zadel. En anastasia kan tot nu toe nogsteeds faros zn zadel dus zolang dat kan koop ik geen nieuwe, groeit ze er vast zo uit _O-

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:25

Je hebt dus nog genoeg om over na te denken...

Maar wat super dat je Dana zo vol hebt gekregen. En ook nog terwijl er een veulen bij loopt.

Je hebt nog flink wat om pover na te denken zo te lezen

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 07:56

Haha jaa en het heeft allemaal geen haast!

Dankje! <3

Cookie word echt steeds brutaler :oo als ik in het land sta kan ze heel boos worden als een van de andere paarden ook aandacht wil, ze wil echt alle aandacht voor zichzelf, sukkel

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:15

Even wat baby spam <3

Het is nu officieel dat Cooks mag blijven <3 *\o/*
We waren een weekendje weg en hadden het over ons leven en kwamen dus ook in op de paarden. Hij vroeg hoe oud Cookie nu eigenlijk is en toen ik begon te vertellen zei die je vind haar wel echt leuk he? Dus ik zeg van jaa ik ben super verliefd, erg he? En het is gewoon iets speciaals om vanaf het begin overal bij te zijn. En roen zei die dus je wil haar houden he? Ik zie ook wel dat het iets bijzonders voor je is, en voor mij is het goed.
Dus buiten dat we een heerlijk weekend hadden kan mn weekend nu echt niet meer stuk :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder houd ze echt van distels
Afbeelding

En geeft pip het verkeerde voorbeeld := stroom ging ook heel snel aan hierna :P
Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:18

Wat leuk!!!!


Nu nog proberen om haar zo klein en schattig te houden _O-

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:21

Jouw vent houdt echt van je :j

Oh, enne, Lama (alpaka)-training is nuttig!
Ik kwam op een reisje eens langs een huis waar ze Alpaka's hadden. Laten we het erop houden dat de paarden not-amused waren _O-

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:30

Hahahah ik vind dr zusjes ook nogsteeds schattig dus dat komt wel goed <3

Hahahah jaa dat blijkt wel! Ik moet zeggen dat we ook echt wel een hele goeie relatie hebben, we kunnen beide ons gang gaan ondanks dat we samen zijn. Hij heeft in de tussentijd ook alweer een paar motors gekocht, zal ik nooit iets van zeggen haha. Vind het juist leuk dat ie een hobby heeft en ik geloof dat ie blij is dat ik ook mn eigen ding doe.

Hahaha de paarden zijn eigenlijk nooit bang voor ze geweest, eerder andersom. Al eten ze heel soms uit dezelfde hooiruif, en molotov (lichtbruine alpacka) at zelfs eens uit de mond van dino (paard). Ze gaan dus erg goed samen <3
Heb ook wel eens gehoord dat paarden koeien eng vinden (dat vond faros in het begin ook maar dat vergeten we even), maar hier zoeken ze koeien juist op tijdens een buitenrit, vooral faros word super blij als koeien mee rennen aan de andere kant van het draad

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:35

Gefeliciteerd met het inmiddels al niet meer zo kleine koekje! Wat groeit ze hard! Moeders gaat ook goed hè? Lijkt het je leuk eens al je andere paarden weer voor te stellen hier op bokt? Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig!

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:13

Wat leuk dat ze mag blijven! Gefeliciteerd
En ook al groter geworden, hoewel ze nog steeds niet in haar oren gegroeid is :)

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:57

Wat leuk dat ze mag blijven en wat is ze weer gegroeid!! Ze ziet er goed uit. Hoe is het met mams?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 00:02

Ooh wat fijn! :D

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:40

Fijn Anouk dat coockie mag blijven. Ik heb ook nooit betaalde ritten gedaan met mijn paarden. Want dan moet je ook leveren en gaan grenzen omhoog. Wel hebben hier mensen met mij buitenritten gedaan of de kinderen op Hercule en dan wandelden we met de paarden en de hele familie erbij.

Goede herinneringen aan. Dus ik begrijp jouw gevoel daarin heel goed. Als je bedrijfsmatig aan de gang gaat komt er veel bij kijken met verzekeringen, diploma's etc.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 07:39

Hannanas schreef:
Gefeliciteerd met het inmiddels al niet meer zo kleine koekje! Wat groeit ze hard! Moeders gaat ook goed hè? Lijkt het je leuk eens al je andere paarden weer voor te stellen hier op bokt? Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig!


Jaa dat kan ik straks wel even doen! Eerst even water bijvullen buiten :D

Dana doet het heel goed! Ze staan nu sinds 26 juni thuis om de alpacka’s te helpen het gras op te eten en het laden ging eigenlijk heel makkelijk! Zouden zondag terug gaan maar ze blijven nog een maand :D
Enige nadeel is, ik heb geen bak thuis dus dana ligt even stil helaas.

De hoefsmid was er vorige week, voor Dana en Anastasia, Cookie bleef in het land en rende 2x heen en weer en ging daarna liggen slapen. Dana bleef wel wat roepen. Ik krijg steeds de tip om Cookie af te spenen bij 4 maanden omdat ze niet echt naar elkaar omkijken. Cooks kan bij mij voor in het land staan, en Dana staat tussen de bomen 100 meter verderop zonder dat het een van de twee iets boeit. Ik heb ook het idee dat Cookie niet super veel drinkt.. het is wel goed dat Dana nu een jaar leeg is denk ik, het is wat teveel voor dr, en Cookie eet zo goed zelf dat ik wel overweeg het zo te doen. Dat beest groeit als kool :=

Dana heeft een dikke buik maar is verder niet super dik, ik dacht aan wormen maar de wormentest zei dat ze allemaal schoon waren. Weet niet zo goed of ik alsnog toch een spuit erin doe voor de zekerheid. Zal straks een foto maken

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:45

Ik zou zeker ontwormen. Ik zelf heb ooit getest in Nl, kwam niets uit, toch ontwormd en het was schokkend wat er uit kwam. Sindsdien heb ik nooit meer getest.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 08:17

pien_2010 schreef:
Ik zou zeker ontwormen. Ik zelf heb ooit getest in Nl, kwam niets uit, toch ontwormd en het was schokkend wat er uit kwam. Sindsdien heb ik nooit meer getest.

Ik heb ze in mei ook ontwormd en toen kwam er niks uit. Normaal wacht ik altijd tot na het horzelseizoen. Die komen normaal in augustus maar ze zijn er al een paar weken dus ik loop continu eitjes weg te krabben. En normaal wacht ik dus altijd tot die weg zijn zodat ik ze niet 2x dicht achter elkaar hoef te geven

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:57

Qua ontwikkeling krijgt een jong dier veel meer mee van de moeder dan enkel melk en het drinken zelf is niet alleen fysieke voeding maar ook een stuk emotionele geborgenheid/stabiliteit. Tenzij je een van beide wil verkopen of ivm opfok elders/gezondheid merrie afspenen noodzakelijk is, kan je ze rustig bij elkaar laten tot een maand of 9-10. Merrieveulens dekken ten slotte de moeder niet, dus dat is niet iets om je zorgen over te maken. Je hebt een mooie kudde om een veulen in te laten opgroeien, en dan is 4 of zelfs 6 maanden om af te spenen niet nodig. Pas als Cookie volgend voorjaar er nog regelmatig onder hangt is het wel raadzaam te scheiden om de melkproductie te stoppen omdat je ergens een omslagpunt gaat krijgen dat blijven melkdrinken problematisch kan gaan maken. Maar dan praat je over 12 maanden en daarna, kans groot dat Dana haar dan wel zat is en zelf de melkbar gesloten heeft.

Lys_PPA

Berichten: 1339
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:13

Fijn dat ze mag blijven! Grappig dat ze zo goed met alpaca's kunnen :D

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:44

tamary schreef:
Qua ontwikkeling krijgt een jong dier veel meer mee van de moeder dan enkel melk en het drinken zelf is niet alleen fysieke voeding maar ook een stuk emotionele geborgenheid/stabiliteit. Tenzij je een van beide wil verkopen of ivm opfok elders/gezondheid merrie afspenen noodzakelijk is, kan je ze rustig bij elkaar laten tot een maand of 9-10. Merrieveulens dekken ten slotte de moeder niet, dus dat is niet iets om je zorgen over te maken. Je hebt een mooie kudde om een veulen in te laten opgroeien, en dan is 4 of zelfs 6 maanden om af te spenen niet nodig. Pas als Cookie volgend voorjaar er nog regelmatig onder hangt is het wel raadzaam te scheiden om de melkproductie te stoppen omdat je ergens een omslagpunt gaat krijgen dat blijven melkdrinken problematisch kan gaan maken. Maar dan praat je over 12 maanden en daarna, kans groot dat Dana haar dan wel zat is en zelf de melkbar gesloten heeft.



Dit zou ik zelf ook als advies willen geven.
In ieder geval zo'n 6-9 maanden erbij laten als het mogelijk is.
Te vroeg afspenen als het niet nodig is, is echt niet fijn
Niet naar elkaar omkijken kan ook komen doordat de kudde fijn stabiel is en ze haar moeder alleen als melkbar ziet

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:28

Waarom zou je afspenen als ze gewoon met z’n allen in de wei staan? Zou ik niet doen. Laat ze het lekker zelf bepalen, zoals het nu gaat gaat het toch goed?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 13:43

Omdat het plan van het begin ook was dat dana eigenlijk allang weg zou zijn, geld is geen probleem om haar te houden maar mn aandacht over allemaal verdelen wel. En dana begint een bitch te worden in de kudde dus ik wil haar eigenlijk zo snel mogelijk de kudde uit hebben, eigenlijk is ze totaal geen dominant paard maar is dit hier wel geworden omdat ze de kans kreeg. Het gaat goed zolang dana op een afstandje staat, maar als er een te dichtbij haar komt of ze loopt zelf naar ze toe valt ze aan, zonder reden. Dus ook om die reden maar wilde dat eigenlijk niet neerzetten maar maakt eigenlijk niet uit natuurlijk, dana heeft de kudde overgenomen en vooral faros krijgt af en toe wat flinke klappen (faros was eerst leider) en ik heb geen zin in kreupele paarden. Faros is heel subtiel met de andere op hun plek te zetten, word nooit getrapt want oren in zn nek is genoeg en de kudde was dus ook altijd rustig.
Het liefst zet ik cookie en dana ook niet apart omdat ik het belangrijk vind dat cookie in een kudde opgroeit. Dus een klein dilemma.

Cookie lijkt ook niet zoveel om de andere te geven als die uit zich zijn.

Dus weet niet of ik nou met 100% kan zeggen dat het zo goed gaat, nee. Dus 9-10 maanden gaat sowieso niet gebeuren.. dat is gewoon te lang, ik wil verder met dana zodat ze te koop kan en ik hoop dat de kudde dan weer wat rustiger word. Anastasia staat nu elke dag met open wondes, gelukkig oppervlakkig maar toch. En zoals ik eerder al schreef is het gewoon teveel voor dana heb ik het idee..

Weet niet of het zo slim is om dit zo neer te zetten maar dat is dan maar zo..
Normaal wacht ik ook liever 7-8 maanden maar dat zie ik nu niet zo zitten eigenlijk

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:52

Dat maakt de zaak een stuk anders incl. risico dat cookie dit gedrag kopieert. Is dat trouwens de echte reden dat je het advies krijgt om op 4 maanden te scheiden?

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:55

Dan zou ik ze van de kudde afscheiden.
Liever van de kudde af dan kapotte paarden of veulens te vroeg bij de merrie weg.
Vooral dat laatste vind ik niet handig

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 14:10

Jaa dat zijn mensen die de kudde hebben gezien en waar ik elke dag contact mee heb over hoe en wat. Het is teveel voor dana met die jonkies en ze is een bitch. Ik denk dat ze zich in een nog kleine kudde veel beter voelt. Dus ja, de keuze word wel makkelijker door haar gedrag, ik wil liever ook niet afspenen zo jong maar als dana niet naar cookie omkijkt als ze apart staan van de kudde, krijgt ze ook geen sociale opvoeding mee, en word dat later ook een probleem.

Het is echt even een dilemma omdat ik cookie dus dat sociale stukje paarden opvoeding mee wil geven maar ook dat de andere niet in elkaar gemept worden.

Ik heb trouwens absoluut geen haast met de verkoop! Hoop dus ook dat dit niet zo word opgevat. Als ze nog een jaar moet blijven had dat gekunt, buiten dat ze zo gemeen is dan. Als dat niet het geval was had cooks er gewoon 7/8 maanden bij blijven lopen net als pip toen. Ik wil gewoon dat de kudde weer rustig word, dat is voor mij belangrijker dan verkoop.

Hier trouwens nog twee foto’s van dana
Afbeelding
Afbeelding

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 14:26

En Dana apart zetten, met een draadje waar cookie wel onderdoor kan, maar de rest niet? Of ben ik nu heel naïef haha.