[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 07:48

Voer hier is echt idioot duur |( een zak pavo natures best bijvoorbeeld kost hier zo’n 26/28€, dus iedere keer als er iemand met de auto komt of gaat word ie volgeladen _O- betaal voor een zak merrie brok ook iets van 30€ maar dat weet ik niet wat het in nl kost.
Slobber betaal ik ook 27€ voor

Ik moet zeggen dat ik niet weet wat een veulen opleverd, heb het met een kennis erover gehad en zij verkoopt ze voor rond de 3000/3500€, maar geen idee hoe dat nu in de coronatijd is eigenlijk. En ik heb geen paarden om eraan te verdienen, ze kosten alleen maar :') Als het een hengst is gaat ie waarschijnlijk sowieso weg, ik wil graag merries ~~}> of het moet een extreem mooi veulen zijn := maar heb nu al 2 volle zusjes wat dus kruisingen zijn, word het weer zo’n karakter als zij hebben word het moeilijk om afstand te doen :\ wat zijn ze makkelijk en echt super lief <3
Gelukkig hoef ik dat nu nog niet te beslissen, moeten ook een boerderij vinden die we graag willen kopen en dat word niet makkelijker als het steeds meer beesten worden _O-

Vandaag gaat mama helpen om pip naar huis te halen, ga van het weekend een grote bak maken zodat ze ook thuis vrije toegang hebben tot hooi, nu vul ik de kleine bakken zoveel bij dat ze ook vrije toegang hebben maar een baal erin flikkeren gaat makkelijker :))

Bij dana gaan er 2 balen van rond de 400/500kg per week doorheen, voor 3,5 paard _O- thuis bij dino en die kleine een per 2 weken dus dat valt mee. Een baal kost ongeveer 30€ dus als je het mij vraagt super goedkoop, vooral omdat het ook echt goed hooi/voordroog is :D

Ik wilde eigenlijk anastasia en die kleine wegbrengen om te dekken volgend jaar zomer maar dat stel ik maar even uit nu :o

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:58

Mijn hemel wat een bedragen voor een zak voer :n

Ze ziet er al een stuk beter uit! :)F

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:11

Jaa is echt niet leuk idd :(

Wilde vandaag naar de winkel gaan maar doe het volgend weekend, het is bu blackfriday dus zal wel een gekkenhuis zijn. Gelukkig heb ik nog wel genoeg voor een week

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 09:31

Weer even een update :)

Het afspenen ging niet zoals ik wilde. Het was de bedoeling pip naar huis te halen (heb 2 paarden thuis en 4 2,5 km verderop vanwege te weinig plek thuis), maar pip kregen we met geen mogelijkheid de trailer op. Halster ging stuk dus ze rende alleen het bos door. Toen geprobeert om eerst dana de trailer op te doen en dan pip, dana gaat er netjes op maar pip nogsteeds met geen mogelijkheid, dus dan dana maar naar huis.

Eenmaal thuis aangekomen was het na wat trappen onderling met dino rustig en stonden ze allemaal netjes te eten. Dr 2,5 jarige dochter reageerde niet zo erg op dit alles en stond er braaf bij.
Dit alles was rond een uur of half 4 voor het donker werd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen moesten we helaas weg rond half 5/5 uur en toen we weer thuis kwamen om 7 uur hoorde we flink gegil, geren en getrap. Dus ik vloog het land in, toen ik bij ze aankwam was dana zeiknat van het zweet en zat op dr kont, dino heeft haar het hele land doorgejaagd. Ik was flink kwaad natuurlijk dus dino binnen gehaald. Met haar dochter ging het namelijk wel goed dus die zijn samen in het land gebleven. Dino heeft binnen geslapen en de dag erna heeft ie alleen in het alpacka landje gestaan zodat ie er niet weer achteraan kon.

Heb ze de hele dag in de gaten gehouden natuurlijk en alles leek goed te gaan, maar toen ik weer naar dr uiers keek schrok ik wel! Ze had een zak zo groot als een voetbal tussen dr benen, iedereen zei dat ik ze onmiddelijk weer bij elkaar moest doen zodat pip het kon leegdrinken anders zou het gaan stollen (weet even niet meer hoe het heet) en dan zou ze koorts krijgen, flinke pijn en waarschijnlijk moest ze dan aan de antibiotika. Dus hup, dana de trailer weer in en weer terug naar pip. Heel gedoe en zal ook vast wat stress met zich mee hebben gebracht maar alles is goed gegaan. Veulen zit als het goed is nog netjes in dr buik.
Weet niet hoe goed idee het is om foto’s te plaatsen ervan dus doe het even zo :)
Afbeelding

Nu staan ze dus al sinds 28 december wel op dezelfde plek maar wel apart. Pip heeft het tot 2 december elke dag 1x leeggedronken, elke dag hebben we gevoeld en temperatuur gemeten en alles bleef goed. Sinds 2 december staan ze dus helemaal uit elkaar en het blijft tot nu toe goed gaan. Enige nadeel is wel dat dana en anastasia nu even geen echte slaapplek hebben, wel dak over hun hoofd dus ze kunnen droog staan, en natuurlijk gewoon vers water en onbeperkt hooi. Dana mocht in deze periode even geen krachtvoer, daar ben ik nu weer een paar dagen mee begonnen maar het is helaas wel te zien dat ze dat even niet gehad heeft.
Zal van het weekend een nieuwe foto maken.
Afbeelding

Pip doet het goed, moest natuurlijk een nieuw halster en word voor vanalles mak gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook komen er steeds wat nieuwe tandjes, en dat is goed te merken want ze bijt overal in, waterslangen zijn altijd de pineut
Afbeelding

Ik denk dat dat het was voor nu

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:16

Ik zou het veulen niet meer laten drinken, zo word het nooit afgespeend en zal altijd blijven drinken.
Het beste is dat je afspeend, merrie buiten laten lopen en 2 / 3 x per dag even het uier koelen. Duurt hooguit 3/4 dagen dan is het uier weg. :)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:41

MukiwaCobs schreef:
Ik zou het veulen niet meer laten drinken, zo word het nooit afgespeend en zal altijd blijven drinken.
Het beste is dat je afspeend, merrie buiten laten lopen en 2 / 3 x per dag even het uier koelen. Duurt hooguit 3/4 dagen dan is het uier weg. :)


Zoals er staat staan ze nu uit elkaar sinds 2 december. Had ik haar niet laten drinken 1x per dag zou het ontsteken. Ik weet dat zolang ze drinkt er melk word geproduceert maar had geen keus. Heb geen zin in een ziek paard ;) en de heeft trouwens nogsteeds uier, ook na meer dan een week niet drinken.

Ik heb dit niet zelf verzonnen, da zei dat ik het zo moest doen. Het werkt niet voor alle merries om zo in een keer uit elkaar te halen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:37

anoukwendy schreef:
MukiwaCobs schreef:
Ik zou het veulen niet meer laten drinken, zo word het nooit afgespeend en zal altijd blijven drinken.
Het beste is dat je afspeend, merrie buiten laten lopen en 2 / 3 x per dag even het uier koelen. Duurt hooguit 3/4 dagen dan is het uier weg. :)


Zoals er staat staan ze nu uit elkaar sinds 2 december. Had ik haar niet laten drinken 1x per dag zou het ontsteken. Ik weet dat zolang ze drinkt er melk word geproduceert maar had geen keus. Heb geen zin in een ziek paard ;) en de heeft trouwens nogsteeds uier, ook na meer dan een week niet drinken.

Ik heb dit niet zelf verzonnen, da zei dat ik het zo moest doen. Het werkt niet voor alle merries om zo in een keer uit elkaar te halen.


Ik denk dat je het uitstekend hebt opgelost!

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:56

Zie nu je topic past, super dat ze bij jouw terecht zijn gekomen

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 09:10

Gister even wat lichte paniek. Toen ik aankwam lag ze buiten, ze was koud. Heb ze allemaal binnen gehaald en na wat hapjes slobber stopte ze met eten en kreeg koliekverschijnselen. Geen koorts. Maar ze at dus niet, stond te draaien en te schrapen, hoorde wel darmgeluiden en na een rondje lopen poepte ze wel.

Dierenarts gebeld maar die was te ver weg, hij zei dat de verstopping ook voor de mest kon zitten, dieper dus en dat je evengoed darmgeluiden hoort. Het kon ook een darminfektie zijn maar dan hebben ze vaak diarree. Moest haar warm houden. Maar hij adviseerde om distriksveterinären te bellen maar toen ik ze aan de lijn had leek ze beter te worden. Begon te eten en te drinken en stond rustig zonder te schrapen enzo. Heb toen nog 3 uur bij dr in de stal gezeten en ze was weer beter dus is niemand langs geweest, da zelf dacht ook niet dat het nodig was.

Schrok wel even, laatste keer dat ik een paard met koliek had was faros 2 dagen voordat ie mee naar zweden ging, is dus al meer dan 7 jaar geleden.
Het zou volgens die tweede da ook best kunnen dat het veulen wat drukte en dwars lag. Ze was ook echt bekaf daarna. Wilde haar even met rust laten dus daarom is ze niet gepoetst :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:33

Wat een schrik. Gelukkig bleek het toch mee te vallen.
Hopelijk geen terugval.

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:35

Ik weet niet of ik erover heen gelezen heb, maar misschien wormen?
Of zand.
Wel echt schrikken als ze koliek verschijnselen hebben

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 11:55

hagelslag schreef:
Ik weet niet of ik erover heen gelezen heb, maar misschien wormen?
Of zand.
Wel echt schrikken als ze koliek verschijnselen hebben


Zou best kunnen, ze is een paar keer ontwormt en krijgen steeds een kuur met psyllium. Maar het kan natuurlijk altijd

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:13

Arm ding. Hopelijk knapt ze snel op.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 16:45

Hier nog wat buikfoto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik grapte naar mama dat het veulen iets met punt moest heten omdat ze zo’n puntbuik heeft, mama vond dat het point blank of point black (als ie zwart is) moet heten. Mama denkt ook dat het een hengst word en dat ie dus zwart word.
Wat denken jullie?

Anastasia lag heerlijk te snurken _O- normaal staan ze alleen even binnen om hun eten op te eten en gaan weer naar buiten, maar wilde vandaag uitgebreid poetsen (nee was nog niet aan anastasia toe gekomen op de foto’s). Ze hebben buiten hun schuilstal met een dik pak stro dus ze komen niks te kort daar
Afbeelding
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:46

anoukwendy schreef:
hagelslag schreef:
Ik weet niet of ik erover heen gelezen heb, maar misschien wormen?
Of zand.
Wel echt schrikken als ze koliek verschijnselen hebben


Zou best kunnen, ze is een paar keer ontwormt en krijgen steeds een kuur met psyllium. Maar het kan natuurlijk altijd



Vooral omdat haar weerstand iets minder is zouden wormen best alweer een probleem kunnen vormen
Maar ze trekt opzich al aardig bij

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:48

Heerlijk die foto's van dat slapen!

Je schrijft dat je een schuilstal hebt vol. Stro.
Gebruiken ze die bij jou niet als Toilet? Hier is het echt drama..
Ik heb de bodem bedekking eruit gehaald want het was echt ranzig en niet bij te houden.. En vervolgens sliepen ze buiten op de paddock :+

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 20:27

Nadiine__x schreef:
Heerlijk die foto's van dat slapen!

Je schrijft dat je een schuilstal hebt vol. Stro.
Gebruiken ze die bij jou niet als Toilet? Hier is het echt drama..
Ik heb de bodem bedekking eruit gehaald want het was echt ranzig en niet bij te houden.. En vervolgens sliepen ze buiten op de paddock :+


Haha ze poepen erin maar plassen valt eigenlijk mee. Maar er zit gewoon zand/aarde onder met daarover turf en dan stro. Die turf zorgt ervoor dat het niet stinkt. Ik mest het een keer per week en gooi er dan 3 plakken stro in en dat werkt eigenlijk perfekt :D
Maar ze slapen af en toe ook buiten idd :=

Volgens de da heeft een wormentest nu niet echt zin, in de winter liggen de eitjes in rust en komen pas van het voorjaar uit. Dus waarschijnlijk komt er nu niks uit.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:14

anoukwendy schreef:
Nadiine__x schreef:
Heerlijk die foto's van dat slapen!

Je schrijft dat je een schuilstal hebt vol. Stro.
Gebruiken ze die bij jou niet als Toilet? Hier is het echt drama..
Ik heb de bodem bedekking eruit gehaald want het was echt ranzig en niet bij te houden.. En vervolgens sliepen ze buiten op de paddock :+


Haha ze poepen erin maar plassen valt eigenlijk mee. Maar er zit gewoon zand/aarde onder met daarover turf en dan stro. Die turf zorgt ervoor dat het niet stinkt. Ik mest het een keer per week en gooi er dan 3 plakken stro in en dat werkt eigenlijk perfekt :D
Maar ze slapen af en toe ook buiten idd :=

Volgens de da heeft een wormentest nu niet echt zin, in de winter liggen de eitjes in rust en komen pas van het voorjaar uit. Dus waarschijnlijk komt er nu niks uit.


Dat geld voor bloedworm inderdaad, niet voor andere wormensoorten helaas. Ik weet niet waar je mee ontwormt maar ik hoop tegen meer dan alleen bloedworm. Hier krijgen ze na de eerste nacht vrieskou altijd een ontworming die ook tegen de ingekapselde bloedwormen werkt waar jij het over hebt. En meteen tegen lintworm, horzellarven en andere vieze beestjes. Equest Pramox.

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:08

Wij hebben inderdaad nu ook pramox vandaag gegeven.
Ivm horzellarven etc

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 23:17

Ik heb ontwormt met noromectin vet en cydectin vet, ze heeft 3 spuiten gehad. De noromectin is de meest uitgebreide hier en word vaak in het najaar gegeven, ook tegen horzellarven.
Ga zoals ik eerder zei van het voorjaar weer een test doen voordat ze het andere land op gaan :)

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:34

Dames, ik ga er toch vanuit dat haar dierenarts echt ver verstand ervan heeft... :j

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:58

Nadiine__x schreef:
Dames, ik ga er toch vanuit dat haar dierenarts echt ver verstand ervan heeft... :j


Het was van mijn kant alleen een info dat wij die gegeven hebben vandaag.

Ik zeg niet dat ze dit vandaag ook moet doen

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 13:18

Nadiine__x schreef:
Dames, ik ga er toch vanuit dat haar dierenarts echt ver verstand ervan heeft... :j


Daar ga ik wel vanuit idd :D

Ze gaat echt al heel erg de goede kant op gelukkig, staat elke dag een paar uurtjes lekker op stal uit te rusten en daar lijkt ze echt van te genieten, net als in de blubber rollen _O-

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:11

Dan kan ze haar half zusje pluis de hand schudden, die slaapt ook buiten in de blubber. Laatst was haar deken zo ranzig dat ik haar met deken en al in de wasplaats geparkeerd heb :Y)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:16

Nadiine__x schreef:
Dan kan ze haar half zusje pluis de hand schudden, die slaapt ook buiten in de blubber. Laatst was haar deken zo ranzig dat ik haar met deken en al in de wasplaats geparkeerd heb :Y)


Hahahah ik snap dat echt niet, vooral niet als er ook een dik pak stro is. Er ligt alleen bij de uitgang wat minder zodat ze het niet allemaal naar buiten lopen maar er ligt ook turf wat ook super zacht en fluffy is
Afbeelding

Dit was om half 4 snachts voordat ik naar werk ging, is ook al een paar weken geleden voor het afspenen en pip stond net op voor de foto maar dit is toch veel fijner dan blubber :?