[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:45

haha,dat bibskriebelen vinden eigenlijk alle veulens wel fijn!
hier hebben we de merrie met veulen gewoon achter stroomdraad gehad, en daar komen ze dan wel eens tegen aan maar ja dat is dat niet anders,moeten ze toch leren :j

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:50

Wanneer hij weer over de paarden begint dan gewoon zeggen dat je ook maar op één motor tegelijk kunt rijden en er naar kijken net zo leuk is.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:59

bigone schreef:
Wanneer hij weer over de paarden begint dan gewoon zeggen dat je ook maar op één motor tegelijk kunt rijden en er naar kijken net zo leuk is.

_O- dat dus

Hilarisch krab filmpje . Zo krijg je gemakkelijke paarden die aan veel vd mens gewend zijn.

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 09:32

hahaah bigone, het ergste is dat ie er bijna niet mee rijd :P hij knapt ze op. hij heeft er geen eens een rijbewijs voor, nu hoeft dat hier ook niet voor crossmotors maar toch, hij rijd er veel te weinig mee voor het aantal dat ie heeft.

jaa ik heb wel vaker gezien dat ze daarvan genieten, dana vind het ook heerlijk :D

ellepel, ze is al wel een paar keer tegen het draad aangekomen, dus ik hoop dat ze het nu weet haha. het gaat vanaf morgen veel regenen maar daarna wil ik ze wel in het andere land gaan doen dan. kan dana wat gras eten ipv alleen hooi

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:02

Ik lag een beetje achter maar wat een leuke filmpjes.. Speciaal zo'n band die je samen met je veulen op kunt bouwen <3 Dana ziet er ook goed uit, maar dat moet ook wel met die goede zorgen van je!

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 07:33

Had de dierenarts al naar haar achterbeentjes gekeken?

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:58

Jaa gister, maar volgens hem is ze gewoon een gezond veulen *\o/*
Hij zei dat als ze direkt drinkt als ze opstaat ze vaak gezond zijn, en dat dat wiebelige gewoon overgaat. En ze is nu al zoveel stabieler, ze draait niet meer zoveel als in het begin

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:09

Owwhh wat fijn!
En die kromme achterbeentjes die vouwen dan nog verder uit als ze gewoon lekker veel buiten loopt?

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 10:21

Jaa ze zijn al een stuk rechter :D ik ga maandag de hoefsmid bellen dan kan die ook even kijken. Dana moet toch bekapt worden

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:27

Die shires zijn zo vreselijk groot, dat dit natuurlijk ook iets doet, denk ik zo, met het bewegingsapparaat. Is een totaal ander paard als bv de merens, fjorden, haflingers. Die veulens staan nog heel dicht bij de natuur, die worden geworpen en binnen uur huppelt het door de wei of in de bergen.
Die shires zijn zo gigantisch dat ik me kan voorstellen dat dit gewoon wat meer tijd nodig heeft vergeleken met die natuurpaardjes. En dit is geen waarde oordeel van goed of slecht.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:16

Heb zelf een shire, gekocht als veulentje. En zie regelmatig fokkers voorbij komen met veulens, het is me nooit zo opgevallen.

Maar kan natuurlijk dat via socialmedia natuurlijk zo lijkt.

Als de dierenarts zegt dat het goed is, zou ik men er absoluut geen zorgen om maken inderdaad, was vooral benieuwd. ;)

Bij twijfel kun je altijd eena een shire fokker benaderen.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:37

Aagh wat heb je lang moeten wachten en je merrie ook!! Maar het resultaat mag er zijn, gefeliciteerd.

Die scheve benen komt wel vaker voor, trekt meestal vanzelf recht. Op bokt is daar eens een topic over geweest, is helemaal goed gekomen bij dat veulen.

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:55

Ik heb het aan de fokker van anastasia gevraagd, komt idd wel vaker voor. Maar het is al bijna weg :D ze wankelt nog iets maar dr benen gaan veel rechter zegmaar

Ik denk dat veel mensen het misschien ook niet durven te laten zien? Ik weet het niet eigenlijk.

Pip krijgt trouwens de naam Pretty In Person :D dank aan de bokker die dat zei :D ik belde mama nog snel voordat toen de da er was omdat ik twijfelde maar mama zei dat dit het moest worden haha.

Pien, ik weet eigenlijk niet of dat ras afhankelijk is, ik heb er geen ervaring mee haha. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de lengte van de benen een rol erin kan spelen. Maar weet niet of dat waar is?

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 02:18

<3 *\o/*

Wat fijn dat alles zo goed gaat!

Leuke naam!

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 06:13

Ze groeit als kool <3 begint al wat hooi te eten met Dana.
Het word nu echt flutweer, 1,5/2 weken lang. Ik ben bang dat als ze buiten staan ze onderkoeld raakt? Maar ze wil zo graag buiten, ze beukt ik de ochtend echt door me heen, dus dat is een speels leerdingetje haha. Ik denk dat ze allebij gek worden als ik ze binnen laat, hoe zouden jullie doen? Desnoods alleen onder het dak, dan heeft ze ruimte om te rennen maar staan ze niet in de regen

https://youtube.com/shorts/I32MFeiCX9s?feature=share

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:59

Wat een schatje.
Heb je geen regendekentje voor haar?

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:18

Ik vind het een dotje <3

Kunnen ze schuilen als je ze buiten laat?

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 13:27

Jazeker, ze hebben een inloop stal met stro erin.

Ik heb wel een dekentje maar ze zweet er wat onder dus dan word ze ziek

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:30

Heb je de mogelijkheid om na een uur of twee even te kijken hoe ze erbij staan?
Ik ga ervan uit dat het geen probleem is, maar je kan toch gewoon even checken hoe ze erbij staan?
Even neus en beentjes voelen of ze koud zijn en je hebt al een hoop info :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:42

gerlindie schreef:
Heb je de mogelijkheid om na een uur of twee even te kijken hoe ze erbij staan?
Ik ga ervan uit dat het geen probleem is, maar je kan toch gewoon even checken hoe ze erbij staan?
Even neus en beentjes voelen of ze koud zijn en je hebt al een hoop info :)

Lichaamswarmte voelen is of thermometer of zo hoog mogelijk binnenkant achterbeen tegen uier/koker aan. Uiteindes zijn vaker koeler, maar als de romp inwendig te koud is moet je je pas zorgen maken over onderkoeling. Bibberen is ook goede indicatie van problemen.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:33

Gaan ze ook uit zichzelf naar binnen? Ik denk namelijk dat je ze dan gerust buiten kunt laten... met dekentje zweten betekend dus dat ze het te warm heeft :) ze zal dus best een vachtje hebben :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:02

Zo’n veulen heeft met regen geen deken nodig. Als ze een schuilstal hebben kun je ze gerust buiten laten.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:40

Hannanas schreef:
Zo’n veulen heeft met regen geen deken nodig. Als ze een schuilstal hebben kun je ze gerust buiten laten.


Dit! Ze kunnen schuilen, bewegen en eten. Kan me niet voorstellen dat dat fout gaat. Lekker bewegen, wordt ze sterk van!

anoukwendy

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 18:11

Jaa het is idd te warm met dekentje daarom doe ik die niet om :)
We ga zo naar mn vriends broer, we gaan even lekker bbqen en genieten :P anders had ik heen kunnen gaan, maar volgens mij gaat het niet veel regenen. Ik heb wel iemand gevraagd om even te kijken, is ze echt te koud haalt ze ze binnen.
Dana heeft onder het afdak onbeperkt eten, ze staan dus eigenlijk meer binnen dan buiten, in de felle zon vind ik te warm voor Cookie en daarom doe ik het nu even zo. Ze rennen af en toe en rondje en hebben wel wat hooi buiten maar ze gaan vaak zelf naar binnen. Ze lijkt het tot nu toe goed aan te kunnen.

Dana eet zo’n 2/2,5 groene kruiwagens hooi per dag := ze eet echt vreselijk veel, maar ze krijgt zoveel als ze nodig heeft dus dat is geen probleem :)

Ik heb ze net even een kwartiertje in het andere land gehad, vanwege de regen net werd de bovenlaag nat en ze gingen flink tekeer. Ik vind het zonde als het zomer land nu al vertrapt is dus was maar kort. Maar beide cookie en dana genoten er super erg van <3 beetje jammer dat mn telefoon aan de lader lag haha.

De andere hebben even mogen ruiken, vonden ze leuk, vooral faros <3 volgens mij gaat die zo lief zijn voor cookie. Dana vond het ook prima, oren gingen wat naar achter maar niemand was gemeen. Cookie stond vooral te kauwen := ze vond het spannend
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mn vriend vroeg of cookie zou blijven, dus ik haalde mn schouders op en zei dat ie 9 motoren had en het dus niet zoveel uitmaakt. Zegt ie 8, dus ik zei jaa maar ik ben niet van plan 8 paarden te houden (heb er al 7 dus ben hard op weg :') ), en hij zei alleen jaa zolang ik het maar weet. Dus wie weet :P

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:37

Wat een gaaf touw! <3

Je doet het hartstikke goed hoor en wat is het een gezellige paardespul op de foto's.