[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:27

Mooi project en fijn dat je haar een kans geeft. Heb je er geen 3 gekocht omdat de hengst ook in de kudde liep ?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 09:17

duikpaardje schreef:
Mooi project en fijn dat je haar een kans geeft. Heb je er geen 3 gekocht omdat de hengst ook in de kudde liep ?


Dat weet ik dus nog niet, normaal werd ze om het jaar drachtig, waarschijnlijk gewoon omdat ze het niet aankan. Grote kans dus dat ze nu ook weer leeg is, maar dat weet ik nog niet

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:37

anoukwendy schreef:
duikpaardje schreef:
Mooi project en fijn dat je haar een kans geeft. Heb je er geen 3 gekocht omdat de hengst ook in de kudde liep ?


Dat weet ik dus nog niet, normaal werd ze om het jaar drachtig, waarschijnlijk gewoon omdat ze het niet aankan. Grote kans dus dat ze nu ook weer leeg is, maar dat weet ik nog niet


Kun je in Zweden aan Sojaschroot komen?
Echt fantastisch spul om je paard goed aan te laten komen zonder er kilo’s suiker en zetmeel in te stoppen.
Ik meng het met bieten pulp, Vitalbix mash en (suiker arme) muesli.

Totdat ik de sojaschoot aan de slobber toevoegde ging het aankomen heel langzaam, omdat ik dus laag in suikers wilde blijven, maar sinds de sojaschroot er bij in zit komt meneer eindelijk goed aan en gaat hij met sprongen vooruit.

Voor de rest zal onbeperkt hooi haar ook vast veel goed doen en, zodra ze iets beter in haar vel zit, wat lichte training.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 14:09

Ik weet niet of ik daaraan kan komen, niet eens aan gedacht eigenlijk. Zal wel eens op google zoeken. Heb wel al mineralen gehaald, na een tip van iemand hier die zei dat er een extra voedingsstof inzit die vaak niet in het hooi zit hier

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:18

Wat een mooi project. Duim dat ze leeg is.

Wat betreft het veulen. Wonen jullie ver uit elkaar? Kan je het veulen niet langer laten lopen en later ophalen en zo afspenen?

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-20 15:09

Caily schreef:
Wat een mooi project. Duim dat ze leeg is.

Wat betreft het veulen. Wonen jullie ver uit elkaar? Kan je het veulen niet langer laten lopen en later ophalen en zo afspenen?


Nee dat wil ik niet, buiten dat het veulen nog te jong is geeft ook dat weer stress mee voor de merrie waar ze nog meer van kan afvallen..
Het is trouwens zo’n 200/250 km enkele reis, valt mee dus

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:56

anoukwendy schreef:
Ik weet niet of ik daaraan kan komen, niet eens aan gedacht eigenlijk. Zal wel eens op google zoeken. Heb wel al mineralen gehaald, na een tip van iemand hier die zei dat er een extra voedingsstof inzit die vaak niet in het hooi zit hier


In dit topic kun je veel ervaringen met Sojaschroot lezen, volgens mij alleen maar positieve ervaringen.

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:58

Thanks! Zal van het weekend even goed lezen, wil haar niet te snel volproppen. Ik denk dat als ze nu ineens wel mag eten wat ze wil en niet steeds word weggejaagd dat dat al heel veel doet.

Vrijdag is het zo ver, de tijd en dagen gaan nu echt langzaam _O- doet het altijd als ik iets heb om naar uit te kijken

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:21

Ik lees mee!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:51

anoukwendy schreef:
Thanks! Zal van het weekend even goed lezen, wil haar niet te snel volproppen. Ik denk dat als ze nu ineens wel mag eten wat ze wil en niet steeds word weggejaagd dat dat al heel veel doet.

Vrijdag is het zo ver, de tijd en dagen gaan nu echt langzaam _O- doet het altijd als ik iets heb om naar uit te kijken


Dat denk ik idd ook, wormenonderzoek + behandeling en daarna onbeperkt goed hooi en eventueel nog gras bij (maar gras zit in deze tijd jiet veel voeding meer in) en dan kun je altijd nog een brok bijvoeren voor de vitamine/mineralen/tekorten.

Misschien iets van een merriebrok, daar zit ook veel eiwit in voor spier opbouw en alles wat het veulen eruit gezogen heeft

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:39

Mineralen speciaal voor drachtige merries heb ik al gehaald + nog een ander suppelement.
Onbeperkt hooi krijgen ze hier sowieso altijd :D

In het begint zal ze natuurlijk niet aan het werk hoeven, gewoon alles rustig aan en lekker wennen aan alles, ook de reden dat ik niet direkt het veulen erbij weg wil halen

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 22:44

Vanmorgen om 6 uur eerst dino en de kleine naar huis gebracht, dat zijn degene die wat gemener zijn dus die wilde ik er even niet bij hebben.
Toen rond 8 uur van huis weg gereden, ontbijt stop gemaakt dus rond een uur of 11/half 12 daar aangekomen. Was wel grappig om te zien dat ze alle paarden los naar het andere land lieten lopen zodat het makkelijker zou zijn haar te vangen.
Afbeelding
Afbeelding

Duurde maar 10/15 min voordat ik dana te pakken had, eerst even op stal gezet om tot rust te komen, koffie drinken en betalen en rond een uur of 1 stonden ze in de trailer en reden we daar weg.
Om 4 uur thuis aangekomen, eerst even op stal en daarna bij Faros en Anastasia het land in, Faros liep iets teveel achter de merrie aan dus had binnen 2 minuten al een trap te pakken maar daarna was het eigenlijk heel rustig.
Afbeelding

Mama was mee en mocht stiekem onderweg even kriebelen maar ze vind het allemaal nog super spannend.
Afbeelding

Morgen ochtend weer heen om een baal hooi in het land te zetten
Afbeelding

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:04

Wat een leukerds. Veel plezier ermee

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:20

Gefeliciteerd!

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:03

Wat een leuk en bijzonder project! Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet na wat extra tlc.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:51

Vanmorgen heb ik ze een paar uurtjes binnen gehad voor hun voer, kon ik ook gelijk de hooibaal in het land doen. Toen ik weer binnen kwam lag de baby te slapen <3
Afbeelding
Afbeelding

Met wat moeite ook een halstertje omgekregen, echt te schattig!
Afbeelding

Ze staan gelukkig gewoon samen te eten
Afbeelding

Alleen gaan ze wel op onderzoek uit, of ze sluiten zich af, dat weet ik niet precies. Maar het lijkt zn gangetje te gaan :D
Afbeelding

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:31

Wat een dropje die kleine

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:47

Wat fijn dat je ze nu thuis hebt! En de kleine is echt zo leuk. Ze lijkt me echt een Pineapple Pip/Pip.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:51

Ze moeten ook even wennen natuurlijk. Maar ik had wel verwacht dat moeders niet bij het hooi weg te krijgen zou zijn.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 22:54

Daphara schreef:
Ze moeten ook even wennen natuurlijk. Maar ik had wel verwacht dat moeders niet bij het hooi weg te krijgen zou zijn.


Dat had ik dus ook verwacht, ik heb wat bomen/bos in het land en daar zijn ze steeds te vinden alsof ze wil schuilen of zich verstoppen ofzo? Er ligt hooi op verschillende plekken..
Beetje slecht geboekt zo vroeg maar morgen komt er iemand faros en dino masseren, kan ze gelijk de merrie even nakijken. Had al een maand geleden geboekt en is dus een vervolg afspraak.

Faros heeft een mep gehad van ik gok de merrie, zn been is wat dik en warm dus misschien even de dierenarts bellen, hij moet ook altijd overal met zn neus bovenop zitten. Eigen schuld natuurlijk maar baal wel flink! In het ergste geval moeten ze maar apart maar had graag gezien dat het veulen met andere opgroeit.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 23:15

Fijn dat ze over zijn en hun rust zoeken op stal met voeren.

Even een tip, dat paarse halster is van teddy/nep bont denk ik? ;)

Als dat nat word, of vies van de modder dan droogt dat bijna niet op en word heel zwaar en koud en met vuil ook scherp.. Wellicht een "simpel" halster omlaten of een zacht leren halster?

Ik begrijp de reden hoor dat je hem omlaat! ;)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 07:13

Nadiine__x schreef:
Fijn dat ze over zijn en hun rust zoeken op stal met voeren.

Even een tip, dat paarse halster is van teddy/nep bont denk ik? ;)

Als dat nat word, of vies van de modder dan droogt dat bijna niet op en word heel zwaar en koud en met vuil ook scherp.. Wellicht een "simpel" halster omlaten of een zacht leren halster?

Ik begrijp de reden hoor dat je hem omlaat! ;)


Jaa ik weet het idd, maar tot nu toe is het nog droog genoeg, ze had een wondje achter dr oor dus kon geen gewoon halster om helaas :( ze is moeilijk te vangen maar dat komt wel

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 09:53

Och sneu zo'n wondje op een onhandige plek ja..

Gelukkig is het bij jullie droog :=

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 19:00

Nadiine__x schreef:
Och sneu zo'n wondje op een onhandige plek ja..

Gelukkig is het bij jullie droog :=


Haha jaa, ach kan altijd gebeuren.
Door de mist was het wel heel vochtig buiten maar halster houd zich wel droog gelukkig :D

Dat vrouwtje wat kwam masseren durfde de merrie niet zo goed te doen, het schijnt dat het lichaam teveel op gang komt waardoor ze het veulen eruit kunnen gooien dus totdat ik weet of ze drachtig is moet dat even wachten. Wel heeft ze even gevoeld maar ze zat niet super vast, beetje in dr hals maar niet echt iets opvallends.

Merrie heeft een deken op gekregen zodat ze daar geen energie in hoeft te steken.
Het veulen ligt heerlijk te slapen steeds
Afbeelding
Er ligt turf in de stal, vandaar het bruine maar het stinkt niet als ze plassen, word hier heel veel gebruikt

Afbeelding

Ze word echt meer en meer nieusgierig, ze komt nu zelfs knuffels halen <3
Afbeelding

Ga van het weekend sojaschroot halen, die masseur gaf het nu ook als tip maar heb echt een propvol weekend gehad en deze week word ook druk qua werk dus kan helaas pas van het weekend.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:10

Oh fijn dat sojaschroot ook verkrijgbaar is in Zweden, is echt top om spieren snel op te bouwen zonder extra suikers toe te voegen. Hoe vaak voer je per dag?
Sojaschroot moet je wel rustig opbouwen. Ik zou dus beginnen met 100 gram per dag voor de eerste week, de 2e week 150 gram en zo per week 50 gram per dag erbij. Met haar maat en gestel mag je zeker op 300 gram per dag uitkomen.
Gewoon mixen door het krachtvoer heen, krachtvoer zelf hoef je niet daarvoor te minderen.

Duke krijgt het door zijn slobber heen en zit op 200 gram per dag, maar hij was niet zo mager geworden als dat Dana nu is.