[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:30

anoukwendy schreef:
Thestral schreef:
Gaaf die stallen! Ik krijg daar altijd een heerlijk knus gevoel bij. whaha ze groeit uit haar dekentje :')
Hoe vaak is ze nu drachtig van dezelfde hengst? Het kan zijn dat als ze te vaak drachtig zijn van dezelfde hengst, ze het veulen kunnen afstoten. Dus even extra in de gaten houden :)
Oh echt? Wist ik niet haha. Dit is de derde keer, en gelukkig ook de laatste haha. Maar bedankt voor de tip! Ga het zeker in de gaten houden.

Term is rhesus veulen en 3e keer is vaak de klos. 1e gaat goed, 2e zozo en 3e wordt goed ziek van biest en moedermelk door de antistoffen tegen eigen lijf die er in zitten. Kunstbiest en melk hebben staan dus.

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 19:00

Voordat het veulen komt duurt nog minstens 2,5 maand. Pip is 14 mei geboren dus veulen kan pas vanaf half april komen op zn vroegst. Normaal is het dan lente dus verwacht niet dat het problemen zal geven.
En jaa ze er zijn 2 schuilstallen en ze lopen op 3/4 hektare dus er is ruimte zat.
Verder ben ik er ook niet bekend mee maar ze heeft het altijd zo gedaan alleen dan in een grotere kudde en zonder schuilstal..

Tamary ik zal straks eens googlen, bij pip (de tweede dus) was er 0 teken van afstoten.
Ik kan er nu weinig aan doen, het veulen komt er of ik nou wil of niet := maar misschien idd goed om dat vast te kopen

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 08:44

Ik heb even wat gelezen maar als ik het goed begrijp is dit pas te merken als het veulen er al is? En niet voor de geboorte? En het is ook alleen te zien via bloedonderzoek of als het veulen er al dood naast ligt? Is het dan niet sowieso goed om met de hand groot te brengen? Ik heb geen ervaring met fokken en al helemaal niet met dit soort dingen := word er wel een beetje bang van, wilde een veulentje fokken met mn andere merries ooit maar als ik dit allemaal zo lees word ik er niet blij van _O-

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:35

Grootste deel gaat gewoon goed :knuffel:

Maar dus niet zo maar met dezelde combi blijven doorfokken (bloedspreiding is zeker bij kleine populaties essentieel). Je hebt nu een potentieel probleem staan, maar net zo makkelijk is er niks aan de hand. Weet waar je op moet letten en vergeet vooral niet te genieten (en foto's te maken natuurlijk).

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 13:34

tamary schreef:
Grootste deel gaat gewoon goed :knuffel:

Maar dus niet zo maar met dezelde combi blijven doorfokken (bloedspreiding is zeker bij kleine populaties essentieel). Je hebt nu een potentieel probleem staan, maar net zo makkelijk is er niks aan de hand. Weet waar je op moet letten en vergeet vooral niet te genieten (en foto's te maken natuurlijk).


Dit is ook niet mijn keuze geweest, ze heeft 5 jaar met deze hengst gestaan en dit word haar derde veulen ervan. Komt bij een handelaar vandaan dus kan er zelf verder weinig aan doen..

Maar is het niet nu al te testen op de een of andere manier? En wat als het fout gaat? De overlevingskans is maar heel klein, is de kans dat het met fles groot brengen niet beter gaat? Ookal doe ik dat liever niet natuurlijk..

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:45

Dan zou je de DA moeten vragen en de eigenaar hengst om bloedgroep te bepalen van hengst en merrie. Of er moet met enkel de merrie testen al wat te zeggen zijn, maar zo ver rijkt mijn kennis niet op dit punt. Overleg het dus met de DA of je nu al wat kan bepalen (en de kosten die daar bij komen, want ik vermoed dat dit geen standaard onderzoekje is).

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:55

Ik zou me er nu verder niet druk om maken. Voorlopig zit het veulen veilig bij moeders.
Er kan van alles fout gaan rondom de geboorte van een veulen, maar gelukkig gaat het vooral vaak goed.

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 19:03

Ik maak me er tot nu toe ook nog niet druk om, het zit daar nog een paar maanden _O-

Ga wel maandag even bellen voor de zekerheid.

Ik kan trouwens niet de eigenaar van de hengst vragen, ik wil niet dat ze weten dat ze drachtig is, dan moet het veulen waarschijnlijk terug namelijk. En zolang hij er niet vanaf weet.. als ie het vraagt ga ik niet liegen maar voor nu wil ik het even zo laten eigenlijk

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 20:52

Vandaag dana weer even laten stappen, wilde faros rijden maar kwam niet zo uit omdat het hooi op een, voor mij, rottijd kwam :=
Dus dana mocht weer aan de zwangerschapsgym, ze doet het zo onwijs goed <3 ze wil zelf graag draven af en toe, ik wil eigenlijk dat ze alleen stapt maargoed, lijkt me ook dat ze het zelf het beste aanvoeld..
Ze is zo zachtaardig is haar doen en laten als ik bij haar ben, echt vreselijk lief is ze <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Singeltje zit uiteraard heel los maar zo kan ik haar vast laten wennen voor straks. Maar ze geeft geen kik dus hierna gewoon weer zonder stappen :)

En nog een klein trots berichtje over dr dochter <3 ben heeeeel voorzichtig bezig met haar wat beleren. Heb geen bak en niemand die me helpt dus doe het op het weiland achter de stal. Vandaag voor de tweede keer gedraafd :D vorige keer snapte ze het niet echt, ze wilde stoppen en wilde graag naar de kant toe. Maar nu deed ze netjes haar rondje <3 echt super braaf, zit dan ook echt op een roze wolkje <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze begint echt stoer te worden, alles kan met een los teugeltje :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:59

Super braaf van dochter!

Dana is ook echt leuk, maar succes om een singel op de juiste lengte te gaan vinden, Haha, dat past nu al bijna niet meer.

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 21:11

Daphara schreef:
Super braaf van dochter!

Dana is ook echt leuk, maar succes om een singel op de juiste lengte te gaan vinden, Haha, dat past nu al bijna niet meer.


Als ik hem aansingel zoals ie normaal hoort te zitten kon ie aan beide kanten nog minstens 2 gaatjes omhoog dus past nog makkelijk gelukkig :D

Voor die zwarte heb ik nog een langere liggen, deze is maar 50 cm geloof ik := die begint wel te kort te worden

Kelszz_
Berichten: 1887
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:19

Dana is zo knap! <3

En wat doet haar dochter het al stoer!

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:54

Weer even wat buikfoto’s <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder gaat alles eigenlijk nogsteeds zn gangetje, eind van de maand komt de kleine zwarte ook terug in de groep en gaat dino een karriere als kinderponnie tegemoet. Ik vind het sneu voor die zwarte dat ze bij dr vriendjes word weggehouden omdat dino dana vermoord dus dit lijkt me een goeie oplossing. Hij komt 10/15 km verderop te staan en blijft nog wel van mij maar ze lenen hem gewoon en staan voor alle kosten :D

En degene die een huisje huren waar ik de paarden heb staan (dus niet de eigenaar van de boerderij) willen dana huren als ze is ingereden dus kan ze nog even blijven. Wel direkt duidelijk gemaakt dat ze uiteindelijk wel weggaat maar zo kan ze nog even blijven.

Uiteraard komt alles op papier maar denk dat het wel een goeie oplossing is zo

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:05

Ze ziet er echt top uit hoor. Van waar ze vandaan komt. _O_

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 18:59

Earth schreef:
Ze ziet er echt top uit hoor. Van waar ze vandaan komt. _O_


Jaaa ik ben er echt heel blij mee <3 ze begint nu ook echt wel zichtbaar te groeien := en het veulen is best druk, verplaatst zich ook steeds, ziet er heel raar uit _O-

Kelszz_
Berichten: 1887
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:48

Wauw wat is ze bijgetrokken! Nu een echte volle veulenbuik eronder <3
En fijn dat Dana nog even mag blijven <3

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 13:56

Kelszz_ schreef:
Wauw wat is ze bijgetrokken! Nu een echte volle veulenbuik eronder <3
En fijn dat Dana nog even mag blijven <3


Ik moet wel toegeven dat ik er zo mn twijfels bij heb := dus begin wel te twijfelen of ik daar echt wel aan moet beginnen eigenlijk. Heb het idee dat ze beter op de grond kunnen blijven staan namelijk.
Dr dochter moet bijvoorbeeld extra zware schoenen om niet te struikelen, ben dus benieuwd hoe dat zal gaan als ze op een paard zit? Wil sws alles goed op papier dat we van beide kanten kunnen stoppen ermee en dat het op eigen risico is. Merk ik dat het echt niet gaat wil ik wel kunnen zeggen dat het genoeg is. En ze zeggen bij twijfel niet doen maarja..

Geef ze 1/2x per week een dik pak stro, daar genieten ze echt van <3 haal wel elke dag de drollen eruit natuurlijk maar er ligt zoveel stro dat het een paar dagen genoeg is :D
Afbeelding
Op de foto lijkt het helemaal niet zo dik zie ik nu maar ligt echt een halve meter hoog

Er is vandaag dus iemand wezen kijken voor dino, hoop echt dat het wat word. Dan kan die zwarte weer met dr vriendjes spelen <3 maar ze moest nog overleggen met derest

En dit is gewoon te schattig om niet te delen <3 dino had echte sneeuwvlokjes op zn neus
Afbeelding
Afbeelding

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:23

Wat begint ze er gezond uit te zien en wat staan ze er heerlijk bij in de stal. En prachtig die laatste foto’s! Ik wist niet dat er zulke grote sneeuwvlokken bestonden die je met het blote oog kunt zien! :wow:

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:25

wauw die close up wat een mooie sneeuwvlokjes <3

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:31

Wauw wat een mooie foto <3

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 14:51

Hahah ze zijn niet zo groot hoor, niet groter dan 2 mm, max 3 mm ongeveer :P

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:03

anoukwendy schreef:
Hahah ze zijn niet zo groot hoor, niet groter dan 2 mm, max 3 mm ongeveer :P

Dat vind ik toch vrij groot :+ Het is me hier nog niet gelukt om met het blote oog sneeuwvlokjes zo duidelijk te kunnen zien.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:08

Die sneeuwvlokjes op de neus zijn echt geweldig mooi :D


Met de buren... gooi ze een keer als test op een al ingereden paard wat je hebt staan... en bekijk hoe dat gaat... sommige mensen kunnen beter op een paard zitten dan dat ze kunnen lopen...

En kijk dan of het een optie zou kunnen zijn of niet :)

anoukwendy

Berichten: 4506
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 18:43

Neon schreef:
Die sneeuwvlokjes op de neus zijn echt geweldig mooi :D


Met de buren... gooi ze een keer als test op een al ingereden paard wat je hebt staan... en bekijk hoe dat gaat... sommige mensen kunnen beter op een paard zitten dan dat ze kunnen lopen...

En kijk dan of het een optie zou kunnen zijn of niet :)


Hmm dat is alleen faros en daar wil ik ze absoluut niet ophebben :+
Dus dat is eigenlijk geen optie helaas

Marloez, hier zijn de sneeuwvlokjes altijd zo :=

Leed
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-01-16

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:34

Wauw wat een prachtige sneeuwvlokjes!!