Paard kopen hoe en wat....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:15

Wij hebben vorig jaar voor onze 15 jarige dochter een E pony gekocht. En wat zijn wij dankbaar met deze keuze. Om een idee te geven een foto. Hierop is ze 16 (januari 17) en na mijn idee nog niet uit de pony gegroeid :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als mijn dochter te groot wordt, zoeken wij een ander huisje waarbij hij weer de liefde van iemands leven wordt <3

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:20

Ik zou in jouw situatie denk ik ook gaan voor een pony tussen de 1.45 en 1.55! Helemaal als je verwacht dat ze niet veel groter wordt dan 1.65, zal ze zeker op die pony blijven passen.

Daarnaast is juist een pony tijd een leuke tijd voor haar en met een paard zal ze de komende 4 jaar tussen volwassenen haar wedstrijden moeten starten. Vind daar best veel verschil qua sfeer in zitten.

Met een D/E-pony (helemaal en wat sportievere gebouwde) kan je zeker ook na je 18e gewoon lekker blijven scoren!

En qua begeleiding; misschien eens contact opnemen met https://verenigingeigenpaard.nl/ ? Zij doen aan aankoopbegeleiding & kunnen je ook helpen alles juridisch goed vast te leggen zodat je minder snel voor verassingen komt te staan!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 19:36

Dank jullie wel. Jullie geven me weer stof tot nadenken. Eigenlijk zie ik een e pony ook wel zitten, kam ik voor hetzelfde geld ook echt wat leuks kopen.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:41

Sjong schreef:
Dank jullie wel. Jullie geven me weer stof tot nadenken. Eigenlijk zie ik een e pony ook wel zitten, kam ik voor hetzelfde geld ook echt wat leuks kopen.


Zeker weten! Die van ons was een “project” en pakt super uit! Goed les, goed materiaal een gezonde dosis doorzettingsvermogen kom je er! Heel veel succes! Had mijn dochter haar ponytijd niet willen missen. Wij hebben een new forrest. Echte maatjes en heel veelzijdig. Een aanrader.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:17

Minoes schreef:
SophievdV schreef:
Het is voor een kind vaak leuker om bij de ponies te rijden dan bij de paarden. Tenminste, dat was mijn ervaring altijd. Bij de paarden rijden merendeel volwassenen mee.

Als je nu een fijne pony koopt en je zorgt voor goede begeleiding, dan kan je diezelfde pony over 4 jaar ook weer gemakkelijk verkopen om vervolgens over te stappen op een paard.

Met een pony bij de paarden rijden kan inderdaad, maar vergeet niet dat je dat wel een kleine achterstand geeft tov de andere deelnemers die wel een paard onder hun bips hebben. Tenzij je echt een goed bewegende pony hebt.

Ik zou kijken naar een NWR, een Duitse rijpony of NRPS gefokte pony.

Dit is echt niet waar. Zelfs met een tinker (pony) tussen de paarden kun je hoge punten scoren. Mits je een goede proef laat zien.
Je zult geen 9 voor uitgestrekte draf krijgen, maar een mooie score kan zeker wel.

Dat is zeker wel waar, paarden hebben echt ruimere gangen dan ponies, dat ziet er heus anders uit.

Ook in je zijgangen en buiging ga je met een pony gewoon echt tekort komen in de M, en dat wil niet zeggen dat je geen wp's gaat scoren, maar je zult er gewoon meer moeite mee hebben. Een Tinker is een bodybuilder, geen balletdanser, en als je de dressuur in wilt, heb je een balletdanser nodig.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:30

Wat goed dat je je verdiept in de paardensector voordat je iets koopt!
Ik ga mee in de adviezen, een leuke e pony. Daar kan je als volwassene vaak ook nog veel plezier aan hebben.
Mijn tip is ook om een pony met wat ervaring te kopen.
Veel plezier en hopelijk vinden jullie een leuke pony!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:33

Avalanche81 schreef:
SophievdV schreef:
Het is voor een kind vaak leuker om bij de ponies te rijden dan bij de paarden. Tenminste, dat was mijn ervaring altijd. Bij de paarden rijden merendeel volwassenen mee.

Als je nu een fijne pony koopt en je zorgt voor goede begeleiding, dan kan je diezelfde pony over 4 jaar ook weer gemakkelijk verkopen om vervolgens over te stappen op een paard.

Met een pony bij de paarden rijden kan inderdaad, maar vergeet niet dat je dat wel een kleine achterstand geeft tov de andere deelnemers die wel een paard onder hun bips hebben. Tenzij je echt een goed bewegende pony hebt.

Ik zou kijken naar een NWR, een Duitse rijpony of NRPS gefokte pony.

Dit is echt niet waar. Zelfs met een tinker (pony) tussen de paarden kun je hoge punten scoren. Mits je een goede proef laat zien.
Je zult geen 9 voor uitgestrekte draf krijgen, maar een mooie score kan zeker wel.

Dat is zeker wel waar, paarden hebben echt ruimere gangen dan ponies, dat ziet er heus anders uit.

Ook in je zijgangen en buiging ga je met een pony gewoon echt tekort komen in de M, en dat wil niet zeggen dat je geen wp's gaat scoren, maar je zult er gewoon meer moeite mee hebben. Een Tinker is een bodybuilder, geen balletdanser, en als je de dressuur in wilt, heb je een balletdanser nodig.[/quote]

Ik ben het niet met je eens. Elk paard (en pony) heeft zijn eigen sterke en zwakke punten.
Een tinker is misschien slechter in de zijgangen, maar misschien beter qua verruimen en kracht.
Tevens ligt het ook enorm aan de trainingen, maar dat even terzijde.

Ik wil graag nog benoemen dat 1. Het wedstrijd regelingen niks vermeld over balletdansers en bodybuilders. Alleen dat combinaties onder de 18 met elk type pony gereden mag worden.
Bij ongeloof: https://www.knhs.nl/media/11235/wedstri ... r-2017.pdf

Tevens geeft een hoog dressuur ruiter in dit artikel aan dat doorgaans elk paard de piaffe kan leren: https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 10110/amp/

Daarnaast zal de jury altijd nog de punten geven die een combinatie verdiend. Als je als combinatie werkt aan zwakke onderdelen en straalt in onderdelen die meer liggen aan de bouw van de pony, kan elk dier het z betreden. Het is aan de ruiter om hier voor te trainen.

En het kan lastiger zijn met een koudbloed. Echter zie ik zo veel nieuwere fokproducten die amper nog het label koudbloed waardig zijn. Vroeger was de oude vertrouwde haf nog lekker breed en cool, ondertussen is het zo’n sjieke pony geworden, dat je ze bijna niet meer zou herkennen.

Ik neem aan dat de dochter van ts niet in 4 jaar op de gran prix zal staan ( en ik doe hierbij zeker geen steek onder de riem naar de dochter, ik bedoel hiermee dat ze sowieso de eerste tijd nog lekker aftasten met elkaar, en wie weet misschien veranderd de interesse van wedstrijden ( al lees ik niet terug in het topic dat ze enorm wedstrijdgericht is. Ik zie terug dat ze goed bezig is met leren waarom ze iets doet, en wat het betekent (chapeaux voor haar dat ze dit zo jong al doet!)) naar lekkere ritjes in het bos.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:07

fenijro_tani schreef:
Een tinker is misschien slechter in de zijgangen, maar misschien beter qua verruimen en kracht.

Ik kan je zo wel vertellen dat dat niet het geval is, tenzij je een zeer luxe gefokte Tinker treft, en dan nog gaat ie het altijd afleggen tegen een KWPN-er.
Ik snap ook niet waarom iemand dat zou willen, Tinkers hebben andere dingen waar ze heel erg goed in zijn, en wat ze ook veel leuker vinden, waarom zou je een paard wat er niet voor gebouwd en gemaakt is daarmee willen gaan pesten? Basis dressuur kan elk paard, maar verder dan het M moet je gewoon niet willen.


fenijro_tani schreef:
Ik wil graag nog benoemen dat 1. Het wedstrijd regelingen niks vermeld over balletdansers en bodybuilders. Alleen dat combinaties onder de 18 met elk type pony gereden mag worden.

Natuurlijk mag dat, je mag met alles starten. Of het verstandig is, en in het belang van de pony of combinatie is een ander verhaal.
fenijro_tani schreef:
Tevens geeft een hoog dressuur ruiter in dit artikel aan dat doorgaans elk paard de piaffe kan leren: https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 10110/amp/

Tuurlijk kan elk paard het leren. Of het een goed idee is, of het paard het leuk vindt (wat voor mij het belangrijkste is) is heel iets anders. Heel veel Fjorden en Tinkers vinden dat soort dingen helemaal niet leuk, die vinden buitenritten leuk. En onderweg kun je best trainen, maar dan heb je tenminste een blij paard onder je kont, vind ik persoonlijk ook wat waard.

fenijro_tani schreef:
Als je als combinatie werkt aan zwakke onderdelen en straalt in onderdelen die meer liggen aan de bouw van de pony, kan elk dier het z betreden. Het is aan de ruiter om hier voor te trainen.
Ja, en veel heel regionale kleine wedstrijdjes starten waar de jury het zo banketstaaf vindt om geen enkele combinatie zonder wp naar huis te laten gaan, dan red je het ook wel.

fenijro_tani schreef:
En het kan lastiger zijn met een koudbloed. Echter zie ik zo veel nieuwere fokproducten die amper nog het label koudbloed waardig zijn. Vroeger was de oude vertrouwde haf nog lekker breed en cool, ondertussen is het zo’n sjieke pony geworden, dat je ze bijna niet meer zou herkennen.

De meeste haflingers die zogenaamd het oude type zijn, hebben vooral overgewicht :=
Ik geloof dat hele "oude type" verhaal niet zo, in de 30 jaar dat ik in de paarden zit, heb ik welgeteld 1 gezien die echt wat grover gebouwd was, de rest was vooral veel te zwaar. Tinkers zijn in al die jaren zowat niets veranderd, net als de Fjord, die wordt het liefst zo zwaar mogelijk gepresenteerd op keuringen.
Ja, er zijn paarden en pony's die nu luxer gefokt worden dan vroeger, maar ik heb de indruk dat dat toch vooral het type sportpony is, en die waren altijd al chique.
"wat lastiger" lijkt in de praktijk vooral een eufemisme voor: met hangen en wurgen, en pony begint elke training met frisse tegenzin.
Ik blijf erbij dat als je serieus de sport in wilt, dat het dan handiger is om dat met een sportgefokt dier te doen.

fenijro_tani schreef:
Ik neem aan dat de dochter van ts niet in 4 jaar op de gran prix zal staan ( en ik doe hierbij zeker geen steek onder de riem naar de dochter, ik bedoel hiermee dat ze sowieso de eerste tijd nog lekker aftasten met elkaar, en wie weet misschien veranderd de interesse van wedstrijden ( al lees ik niet terug in het topic dat ze enorm wedstrijdgericht is. Ik zie terug dat ze goed bezig is met leren waarom ze iets doet, en wat het betekent (chapeaux voor haar dat ze dit zo jong al doet!)) naar lekkere ritjes in het bos.

Die indruk heb ik ook, en ik ben daar best positief over. Een Duitse rijpony is dan echt heel geschikt, New Forest ponies zijn ook leuk, vaak wat luxer gebouwd.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:32

Er komen hele goede tips en suggesties voorbij in dit topic, toch wil ik nog iets aankaarten. Je dochter mag in haar jaar dat ze 18 wordt nog bij de pony’s rijden (dus stel ze is in Jan jarig, mag ze nog als 18jarige tm december rijden. Stel ze is in dec jarig dan heeft ze pech en mag ze alleen die maand nog rijden. Dit kan dus zomaar nog een extra jaar tussen de pony’s rijden betekenen.

Als iemand die de afgelopen 2 jaar met haar D pony als volwassene tussen de paarden heeft gereden (op zowel grotere als kleinere evenementen en wedstrijden), als je correct rijdt krijg je de punten echt wel. Wat mij het meeste frustreert is dat een paard maar ook pony ! met een wauw draf de punten ook krijgt ongeacht de rest van zijn lichaam, maar dat is een hele andere discussie ;)

Verder snap ik dat je dochter het heel leuk zou vinden om weer veel te leren samen met de nieuwe aanwinst, maar stel dat ze nu bijvoorbeeld samen met de pony tot het niveau van wijken is gekomen, dan kan ze op een andere, verder opgeleid paard/ pony zelf heel veel leren. Dingen zelf leren en tegelijkertijd aan je paard/ pony leren kan een grote voldoening zijn, maar ook veel moeilijke momenten opleveren. Je weet immers zelf nog niet wat je moet doen/ voelen dus hoe moet het paard dan weten wat jij bedoeld.

Verder qua budget... tja ik wil zeggen dat 8.000 meer dan genoeg zou moeten zijn, maar zeker in de paarden wereld is het op het moment gekkenhuis qua hoeveel waarde ze aan een paard hechten. Een leuk dier, ongeacht of die wel of niet iets kan, durven ze al snel 10.000 voor te vragen. De pony markt is wat dat betreft iets beter en zeker die van de E pony’s (die hebben helaas niet de mogelijkheid om internationaal bij de pony’s te lopen en daardoor een betere prijsklasse.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 23:42

Avalanche81 schreef:
fenijro_tani schreef:
Een tinker is misschien slechter in de zijgangen, maar misschien beter qua verruimen en kracht.

Ik kan je zo wel vertellen dat dat niet het geval is, tenzij je een zeer luxe gefokte Tinker treft, en dan nog gaat ie het altijd afleggen tegen een KWPN-er.
Ik snap ook niet waarom iemand dat zou willen, Tinkers hebben andere dingen waar ze heel erg goed in zijn, en wat ze ook veel leuker vinden, waarom zou je een paard wat er niet voor gebouwd en gemaakt is daarmee willen gaan pesten? Basis dressuur kan elk paard, maar verder dan het M moet je gewoon niet willen.


fenijro_tani schreef:
Ik wil graag nog benoemen dat 1. Het wedstrijd regelingen niks vermeld over balletdansers en bodybuilders. Alleen dat combinaties onder de 18 met elk type pony gereden mag worden.

Natuurlijk mag dat, je mag met alles starten. Of het verstandig is, en in het belang van de pony of combinatie is een ander verhaal.
fenijro_tani schreef:
Tevens geeft een hoog dressuur ruiter in dit artikel aan dat doorgaans elk paard de piaffe kan leren: https://www.google.nl/amp/s/www.bitmaga ... 10110/amp/

Tuurlijk kan elk paard het leren. Of het een goed idee is, of het paard het leuk vindt (wat voor mij het belangrijkste is) is heel iets anders. Heel veel Fjorden en Tinkers vinden dat soort dingen helemaal niet leuk, die vinden buitenritten leuk. En onderweg kun je best trainen, maar dan heb je tenminste een blij paard onder je kont, vind ik persoonlijk ook wat waard.

fenijro_tani schreef:
Als je als combinatie werkt aan zwakke onderdelen en straalt in onderdelen die meer liggen aan de bouw van de pony, kan elk dier het z betreden. Het is aan de ruiter om hier voor te trainen.
Ja, en veel heel regionale kleine wedstrijdjes starten waar de jury het zo banketstaaf vindt om geen enkele combinatie zonder wp naar huis te laten gaan, dan red je het ook wel.

fenijro_tani schreef:
En het kan lastiger zijn met een koudbloed. Echter zie ik zo veel nieuwere fokproducten die amper nog het label koudbloed waardig zijn. Vroeger was de oude vertrouwde haf nog lekker breed en cool, ondertussen is het zo’n sjieke pony geworden, dat je ze bijna niet meer zou herkennen.

De meeste haflingers die zogenaamd het oude type zijn, hebben vooral overgewicht :=
Ik geloof dat hele "oude type" verhaal niet zo, in de 30 jaar dat ik in de paarden zit, heb ik welgeteld 1 gezien die echt wat grover gebouwd was, de rest was vooral veel te zwaar. Tinkers zijn in al die jaren zowat niets veranderd, net als de Fjord, die wordt het liefst zo zwaar mogelijk gepresenteerd op keuringen.
Ja, er zijn paarden en pony's die nu luxer gefokt worden dan vroeger, maar ik heb de indruk dat dat toch vooral het type sportpony is, en die waren altijd al chique.
"wat lastiger" lijkt in de praktijk vooral een eufemisme voor: met hangen en wurgen, en pony begint elke training met frisse tegenzin.
Ik blijf erbij dat als je serieus de sport in wilt, dat het dan handiger is om dat met een sportgefokt dier te doen.

fenijro_tani schreef:
Ik neem aan dat de dochter van ts niet in 4 jaar op de gran prix zal staan ( en ik doe hierbij zeker geen steek onder de riem naar de dochter, ik bedoel hiermee dat ze sowieso de eerste tijd nog lekker aftasten met elkaar, en wie weet misschien veranderd de interesse van wedstrijden ( al lees ik niet terug in het topic dat ze enorm wedstrijdgericht is. Ik zie terug dat ze goed bezig is met leren waarom ze iets doet, en wat het betekent (chapeaux voor haar dat ze dit zo jong al doet!)) naar lekkere ritjes in het bos.

Die indruk heb ik ook, en ik ben daar best positief over. Een Duitse rijpony is dan echt heel geschikt, New Forest ponies zijn ook leuk, vaak wat luxer gebouwd.


Hoi avalanche! Bedankt voor je input. Ik denk dit verkeerd te lezen, maar het komt redelijk denigrerend op mij over. Zal vast je bedoeling niet zijn geweest.

Ik heb zelf overigens geen tinker, was gewoon even het voorbeeld welke ik heb geëxploiteerd :).

Ik ben met je eens dat een sportgefokt dier effectiever zal blijken in wedstrijden. Echter blijf ik bij mijn mening dat menig koudbloed de basis klasse met een goede ruiter gewoon doorkomen. Ik denk gelijk aan het mooie spreekwoord agree to disagree.

Om nog terug te komen op het bovenste stukje, ik “pest” mijn paarden niet.

Daarbij ben ik van mening dat elk paard dressuurmatig getraind moet worden, of je dit nou doet in het bos of in de bak. Ook een tinker kan prima zijgangen leren zodat hij losser wordt in zijn lijf.
Elk paard verdient het om ten minste goed over zijn lijf gereden te worden. (Ik ga ervan uit dat jij hier ook zo over denkt).

Met een groot deel van jouw uitspraken ben ik het eens, een klein deel ook niet. Ik denk niet dat wij hieruit komen, dus ik trek ik me hierbij ook terug uit het gesprek. Echter Avalanche, ik hoop je nog een keer in een topic tegen te komen wat draait om dit gesprek, vindt je standpunten heel duidelijk en zeer leerzaam!

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:19

fenijro_tani schreef:
Hoi avalanche! Bedankt voor je input. Ik denk dit verkeerd te lezen, maar het komt redelijk denigrerend op mij over. Zal vast je bedoeling niet zijn geweest.

Nah, is niet persoonlijk. Ik speel zelden tot nooit op de persoon, dat is ook niet iets waar ik geinteresseerd in ben. Ik hou wel van discussie, en hoe pittiger hoe beter.

fenijro_tani schreef:
Ik ben met je eens dat een sportgefokt dier effectiever zal blijken in wedstrijden. Echter blijf ik bij mijn mening dat menig koudbloed de basis klasse met een goede ruiter gewoon doorkomen. Ik denk gelijk aan het mooie spreekwoord agree to disagree.

Ik zeg werkelijk nergens dat dat niet het geval is. Ik vraag me alleen af of je verder moet willen dan dat. Of dat eerlijk naar jezelf en het paard toe is.

fenijro_tani schreef:
Om nog terug te komen op het bovenste stukje, ik “pest” mijn paarden niet

Het was niet persoonlijk :)
Het is wel iets wat ik in de ring zie. Combinaties die met hangen en wurgen de proef doorkomen, leuke ponies zonder enige impuls en nageeflijkheid en losheid die de proef doorrijden, en dan een ruiter die klaagt over een oneerlijke jury, want ze kregen hun punten niet.
De leuke proeven (en ze zijn er) die ik heb gezien, waren ook echt wel leuk, en dan is er kwaliteitsverschil, maar een proef waarin het paard goed voor elkaar is, goed gereden wordt, en er duidelijk plezier in heeft, is zoveel leuker om te zien. Ik kan me een ontzettend leuke Haflinger herinneren, die er duidelijk ontzettend veel lol in had, en ook erg zijn best deed, en die heeft zijn punten gescoord ook. Wel een boef, na het afgroeten sprong hij over het hekje, en gelukkig voor ze was het na de proef :') Dat soort dingen vind ik gaaf, en het komt echt wel voor, maar heel vaak is het paardje pesten, en zie je verbeten gezichten en een boze pony. En dat vind ik zonde, het kan zoveel leuker.
fenijro_tani schreef:
Daarbij ben ik van mening dat elk paard dressuurmatig getraind moet worden, of je dit nou doet in het bos of in de bak. Ook een tinker kan prima zijgangen leren zodat hij losser wordt in zijn lijf.
Elk paard verdient het om ten minste goed over zijn lijf gereden te worden. (Ik ga ervan uit dat jij hier ook zo over denkt).

Zonder meer, anders gaan ze kapot. De vraag is vooral of je wedstrijdambities moet willen hebben met elk paard. Ik persoonlijk denk van niet.

fenijro_tani schreef:
Met een groot deel van jouw uitspraken ben ik het eens, een klein deel ook niet. Ik denk niet dat wij hieruit komen, dus ik trek ik me hierbij ook terug uit het gesprek. Echter Avalanche, ik hoop je nog een keer in een topic tegen te komen wat draait om dit gesprek, vindt je standpunten heel duidelijk en zeer leerzaam!

Jammer dat je je terugtrekt, meen ik echt :) ik hoef er niet uit te komen, ik ben niet geinteresseerd in discussies waar op het einde alle neuzen dezelfde kant op staan :) en ik kan mensen hier op Bokt geweldig in de haren vliegen, en prive ben ik dol op ze. Maar je bent een leuke discussie partner, dus voel je niet afgebluft of zo.

SnuitjeLove
Berichten: 1075
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 00:34

Mijn ouders hadden ook geem verstand van paarden toen ze op mijn 13e ern pony voor mij kochten. Ik haf zelf geen specifieke wedstrijd ambitie maar een proefje rijden vonf ik wel leuk. Wat voor mijn ouders vooral belangrijk was, was dat het een lieve pony was waar ik veilig alleen mee oppad kon en waar zij mij veilig mee durfde alleen te laten immers ze zelf geen verstand ervan hadden. Wel keken ze mee of ik niet te snel te groot zou worden.

Zo hebben we de zoektocht niet met een specifiek ras of grootte paard/pony gestart. Ik heb c-ponies, haflingers, arabieren en paarden uitgeprobeerd. Uitendelijk de pony gekozen waar ik de beste klik mee had (rijcomfort was nog niet super, maar hier was aan te werken). Uiteindelijk is het een grote Dpony arabier merrie geworden. Waarmee ik al snel tot de conclusie kwam dat wedstrijden niet haar ding was en dat we het meeste plezier haaldr uit bosritten. Omdat ze zo braaf was kon ik alleen met haar op pad.
Ik had ook een vriendin die een paard had. Zij starte altijd op andere tijdstippen dan de rest en deed niet mee in de prijsuitreiking. Ik merkte wel dat ze dit jammer vond, de meeste meiden hadden een D pony.

Uiteindelijk ben ik max. 1.74m geworden en heb ik altijd door kunnen blijven rijden op haar tot ze met haar 18e met pensioen mocht wegens atrose. Omdat ik de band met mijn paard belangrijker vond dan het rijden heb ik ervoor gekozen om haar te houden tot haar dood. En heb ik haar uiteindelijk op haar 22ste moeten laten inslapen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 08:01

Bedankt weer voor de meningen.

Het wordt sowieso geen koudbloed. Buiten dat mijn dochter dat niet mooi vindt, heeft ze nu ook een pony die bakwerk gewoon niet zo top vindt. Ze wordt dat heel creatief van, want alles moet super afwisselend zijn, dus we passen ons echt aan aan de pony, maar de volgende moet dat leuk echt leuk vinden. De kans is denk ik bij een sportpony groter.

Eigenlijk heeft ze 2 eisen en 1 wens. De eerste : lief in de stal
Tweede: moet bakwerk leuk vinden
Wens: niet te fris buiten ( haar pony nu is echt heel fris en wil nog wel eens bokken buiten, ze zit dát wel uit, maar een ontspannen buitenrit zou leuk zijn,).

Mijn dochter gaat zeker over 4 jaar niet op de grand prix staan. Ze zit in de tweede klas van de middelbare school, voetbalt 3x per week ( maar daar gaat ze me stoppen als ze een eigen paard heeft) en gaat naar haar pony. Ze heeft echt veel voor de pony over maar ik vind het belangrijk dat ze er ook nog dingen naast heeft.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:16

Ik had op die leeftijd een E pony maar paard gefokt. Gekocht op 1,55m en toen ik 17 was werd ze uit gemeten naar de paarden.
Je zou naar een paard gefokte Epony kunnen kijken. Of een leuke sport Epony.

Maar mijn paardje heeft me een hoop gebracht Z2 dressuur, L springen, buitenritten, mennen, crossen echt alles zeg maar.
En ik rijd er nu nog op! Ben nu 27.

nnicolex

Berichten: 1231
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:20

Wat goed dat je dit topic hebt geopend! Zouden meer ouders moeten doen ;)

Ik ben nu 26, 1,65 en heb juist express paar jaar geleden een E pony gekocht (ook nog eens een koudbloed) en daar ben ik heel blij mee. Paard is onwijs lief, braaf in het bos en bloedfanatiek met dressuur en springen. Precies wat ik zocht! Zeker de koudbloeden niet onderschatten :D

Succes met je zoektocht!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:31

Wat wil ze zelf? Ik vind t niet altijd even gezellig bij de volwassenen op concours. Weet niet hoe dat nu bij de kids is. Maar in mijn ogen is plezier altijd het belangrijkste. En als je een hele fijne pony koopt dan scoort die ook echt wel bij de paarden. Met springen wordt het vaak wat lastig qua afstanden maar in de dressuur moet dat echt niet uitmaken.

En mocht je gaan kijken, neem iemand mee die er kijk op heeft en niet teveel belang bij wat jullie kopen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:27

Is het misschien een idee om wat verschillende paarden/ pony's uit te gaan proberen? Wellicht zijn er nog andere/ grotere pony's te lease op de stal waar jullie nu leasen? Dan krijgt ze wat meer een beeld van wat ze wilt en wat bij haar past.

Niet te fris buiten in combi met sportkarakter kan wat lastiger zijn om te vinden. Ook kunnen er veel verschillen zijn qua karakter.