Paard kopen hoe en wat....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:49

Sjong schreef:
Ik waardeer jullie tips overigens enorm. Ik wil mijn dochter graag steunen, maar voel me zo'n oen door gebrek aan kennis ( ik doe overigens echt mijn best om vanalles te lezen en opzoeken maar praktijkervaring ontbreekt gewoon)


Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 14:50

SophievdV schreef:
Sjong schreef:
Ik waardeer jullie tips overigens enorm. Ik wil mijn dochter graag steunen, maar voel me zo'n oen door gebrek aan kennis ( ik doe overigens echt mijn best om vanalles te lezen en opzoeken maar praktijkervaring ontbreekt gewoon)


Heb je niet iemand in je omgeving die je kan helpen?


Ik kan altijd wél iemand vragen die ik ken van de manege waar haar pony staat. Maar ik vind het ook fijn om meningen van anderen te horen.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:53

Sjong schreef:
Nickolay schreef:
Als je nu een paard voor haar koopt, mag ze niet meer tussen de pony's starten.
Maar met een E pony wel tussen de paarden.

Is denk ik voor haar veel leuker om tussen leeftijdgenoten te starten.
Een paard heeft ook hele andere gangen dan een pony

Ik begrijp niet zo goed waarom de instructrice adviseert om een paard te kopen ipv een E pony


Ik weet het niet zeker maar ik denk omdat mijn dochter en vrij serieus is in het rijden en nu al buikpijn heeft van het idee dat ze ooit te groot wordt voor haar pony. Ze heeft echt alles voor dat beest over. Het liefst blijft ze hem zijn hele leven rijden, ook al komt ze dan ws niet verder in dressuur. De angst is dat ze uiteindelijk de pony moet verkopen omdat ze te groot wordt ( maar ik denk niet dat ze veel groter wordt dan 1.65)

Maar een paard dat echt te groot is voor je dochter, heb je (lomp verwoord) de komende jaren ook niks aan. Ik ben van mening dat ze veel beter kan leren rijden op een pony die bij haar lengte past dan bij een paard waarmee ze niet goed uit de voeten kan.
Daarnaast denk ik dat een groot deel van de volwassenen (mits niet te zwaar) nog op een e-pony passen (kijk de reacties in dit topic maar eens). Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en is het altijd koffiedik kijken, maar zolang jij en de vader niet boven de 1.80 zijn zou ik het best aandurven.

En stomme vraag misschien, maar wordt je dochter al ongesteld? Wanneer zij regelmatig ongesteld is zal zij over het algemeen niet heel veel meer groeien en is het vaak slechts een kwestie van centimeters.

Edit: goed dat je je hier zo in verdiept! Kunnen veel ouders nog een voorbeeld aan nemen :D

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:54

Wat goed dat je al advies aan het opzoeken bent. Je hebt wel hulp nodig bij de zoektocht zoals hier al wordt gezegd, dat kan bijvoorbeeld de instructeur zijn waar ze les van krijgt of iemand anders op stal die verstand heeft van het aankopen van paarden.

En staar je niet blind op de maat, met een ponymaat mag je dochter ook bij de paarden starten. Ik denk dat de overgang van zo'n pony naar een paard aardig groot is.
En staar je ook niet blind op ras, ik zou eerder kijken voor een brave leermeester waar ze nog wat van kan leren. Dat kan bijvoorbeeld ook een lusitano of PRE zijn, dat zijn Spaanse/Portugese rassen. Die zijn niet zo groot maar misstaan ook niet in de dressuurring.

Ik zit eens te kijken wat er zoal te koop staat mar dit zou bijv perfect zijn voor je dochter. Niet te oud, niet te groot, veel ervaring!
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:55

Ik ga mee met mijn voorgangers dat het voor je dochter waarschijnlijk veel leuker is om langer bij de pony's te kunnen starten. Uit eigen ervaring (zelf en mijn dochter) kan ik zeggen dat de sfeer bij de pony's fijner is. En je hoeft ook minder op te boksen tegen de (semi) professionals die je bij de paarden veel ziet.
Daarom zou ik voor een paardgefokte E-pony gaan. Hiermee kan ze tot haar 18e genieten op de ponywedstrijden en vervolgens ook prima tussen de paarden starten.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 14:57

Ik ben 1,72 en heb 2 E-pony's .
Een arabier en een Fries en die doen niet onder aan een paard.
Mijn vorige merrie was ook een E-pony en heeft ook zeker niet onverdienstelijk tussen de paarden gelopen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 16-10-20 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:00

SophievdV schreef:
Het is voor een kind vaak leuker om bij de ponies te rijden dan bij de paarden. Tenminste, dat was mijn ervaring altijd. Bij de paarden rijden merendeel volwassenen mee.

Als je nu een fijne pony koopt en je zorgt voor goede begeleiding, dan kan je diezelfde pony over 4 jaar ook weer gemakkelijk verkopen om vervolgens over te stappen op een paard.

Met een pony bij de paarden rijden kan inderdaad, maar vergeet niet dat je dat wel een kleine achterstand geeft tov de andere deelnemers die wel een paard onder hun bips hebben. Tenzij je echt een goed bewegende pony hebt.

Ik zou kijken naar een NWR, een Duitse rijpony of NRPS gefokte pony.



Dit is echt niet waar. Zelfs met een tinker (pony) tussen de paarden kun je hoge punten scoren. Mits je een goede proef laat zien.
Je zult geen 9 voor uitgestrekte draf krijgen, maar een mooie score kan zeker wel.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:01

Als je geen verstand hebt van paarden zou ik er ook niet aan beginnen om eerlijk te zijn, het is anders dan een hamster oid..
Tuurlijk moet je ooit eens ergens beginnen, maar mijn grootste fout was dat ik een pony kocht met te weinig ervaring, gelukkig wel goed weten te krijgen maar het had zomaar anders kunnen lopen :D
Daarnaast zijn de aanschaf niet de grootste kosten, maar het onderhoud met name.. Ben je bereid om elke dag door de kou er heen te gaan?
En twee jaar ervaring vnid ik persoonlijk wel wat weinig, maar goed, who am i to judge :')

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:07

Minoes schreef:
SophievdV schreef:
Het is voor een kind vaak leuker om bij de ponies te rijden dan bij de paarden. Tenminste, dat was mijn ervaring altijd. Bij de paarden rijden merendeel volwassenen mee.

Als je nu een fijne pony koopt en je zorgt voor goede begeleiding, dan kan je diezelfde pony over 4 jaar ook weer gemakkelijk verkopen om vervolgens over te stappen op een paard.

Met een pony bij de paarden rijden kan inderdaad, maar vergeet niet dat je dat wel een kleine achterstand geeft tov de andere deelnemers die wel een paard onder hun bips hebben. Tenzij je echt een goed bewegende pony hebt.

Ik zou kijken naar een NWR, een Duitse rijpony of NRPS gefokte pony.



Dit is echt niet waar. Zelfs met een tinker (pony) tussen de paarden kun je hoge punten scoren. Mits je een goede proef laat zien.
Je zult geen 9 voor uitgestrekte draf krijgen, maar een mooie score kan zeker wel.


Ik zei niet dat je niet kunt scoren. Ik zei dat je een kleine achterstand hebt tov de paarden, zeker als het merendeel van die paarden goed beweegt. Je moet het met een simpele beweger meer hebben van netjes rijden.

De ervaring leert dat een paard wat apart goed loopt, meer 'over' heeft en dat fouten dan minder duur komen te staan.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 15:14

Carol_Beer schreef:
Als je geen verstand hebt van paarden zou ik er ook niet aan beginnen om eerlijk te zijn, het is anders dan een hamster oid..
Tuurlijk moet je ooit eens ergens beginnen, maar mijn grootste fout was dat ik een pony kocht met te weinig ervaring, gelukkig wel goed weten te krijgen maar het had zomaar anders kunnen lopen :D
Daarnaast zijn de aanschaf niet de grootste kosten, maar het onderhoud met name.. Ben je bereid om elke dag door de kou er heen te gaan?
En twee jaar ervaring vnid ik persoonlijk wel wat weinig, maar goed, who am i to judge :')


Ik ben wel slim genoeg om te weten dat er meer kosten bijgekomen en we de maandelijkse kosten gewoon op kunnen brengen. Wij hebben nu ook een leasepony dus ze weet wel wat het inhoudt om een pony te verzorgen en wat ze er voor moet laten.
Ik weet dat 2 jaar ervaring weinig is, maar ze rijdt hiervan dus al 1,5 jaar haar leasepony 4x per week. En daarnaast nog 2x per week les. Ze zal heus nog heel veel moeten leren, maar mijn dochter is daar ook echt bereid toe. Ze doet niks "zomaar". Schrijft over elke keer dat ze gereden heeft kort een stukje in een logboek om terug te kunnen kijken wat ze geoefend heeft, hoe het ging, wat ze de volgende keer kan doen, en hoe leuk de pony de training vond ( heeft ze overigens niet van mij dat planmatige ;) )

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:15

SophievdV schreef:
Ik zei niet dat je niet kunt scoren. Ik zei dat je een kleine achterstand hebt tov de paarden, zeker als het merendeel van die paarden goed beweegt. Je moet het met een simpele beweger meer hebben van netjes rijden.

De ervaring leert dat een paard wat apart goed loopt, meer 'over' heeft en dat fouten dan minder duur komen te staan.

Je hebt niet alleen tinkers als pony.
Er zijn echt wel goed/leuk bewegende grotere pony's
Mijn vorige merrie was paard gefokt en zag er ook uit als paard en deed het super tussen de paarden.
De huidige merrie is een Fries en kan super lopen, maar ja zij is geen 1,65m.

Tuurlijk, een paard wat goed apart loopt scoort sneller wat hoger, maar die zijn zeldzamer dan een goed bewegende E-pony.
Er rijden nu ook veel meer pony's tussen de paarden dan vroeger en daardoor zie je ook dat ze qua jureren het zeker kunnen waarderen.

Ik vind het een grotere prestatie dat iemand met een "simpele" Fjord in de Z rijdt dan iemand met een speciaal gefokt dresuurpaard.
Daarnaast heb je dan ook nog het grote verschil in aanschaf.

Een meisje met 2 jaar ervaring zou ikzelf niet op een heftig dressuurpaard gooien, liever op een leuke pony waar ze ook veel plezier mee kan hebben.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:18

Ik ben nu 33 en heb nog steeds mijn eerste e-pony (nrps) die ik 19 jaar geleden kreeg toen ik 14 was, zij is nu bijna 28.
Tot mijn 18de heb ik wedstrijden met haar gedaan, dus ook tussen de paarden. Dat ging prima.
Daarna kreeg ik hele andere interesses dan zondagochtend om 6 uur in de ijskoude regen mijn pony invlechten voor een wedstrijd, dus ging ik lekker verder als recreatieruiter. We maken nog steeds lekker meters in de bak en buiten. Beste aankoop ooit geweest, echt een gouden karakter enq fijn behapbaar maatje voor een meisje van 14 (en mijn zusje, die 11 was), maar nu nog steeds voor mij als vrouw van 33 die inmiddels helaas wat medische mankementen heeft. De karakters van ponies spreken mij vaak ook net wat meer aan.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 16-10-20 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:20

Sjong schreef:
Carol_Beer schreef:
Als je geen verstand hebt van paarden zou ik er ook niet aan beginnen om eerlijk te zijn, het is anders dan een hamster oid..
Tuurlijk moet je ooit eens ergens beginnen, maar mijn grootste fout was dat ik een pony kocht met te weinig ervaring, gelukkig wel goed weten te krijgen maar het had zomaar anders kunnen lopen :D
Daarnaast zijn de aanschaf niet de grootste kosten, maar het onderhoud met name.. Ben je bereid om elke dag door de kou er heen te gaan?
En twee jaar ervaring vnid ik persoonlijk wel wat weinig, maar goed, who am i to judge :')


Ik ben wel slim genoeg om te weten dat er meer kosten bijgekomen en we de maandelijkse kosten gewoon op kunnen brengen. Wij hebben nu ook een leasepony dus ze weet wel wat het inhoudt om een pony te verzorgen en wat ze er voor moet laten.
Ik weet dat 2 jaar ervaring weinig is, maar ze rijdt hiervan dus al 1,5 jaar haar leasepony 4x per week. En daarnaast nog 2x per week les. Ze zal heus nog heel veel moeten leren, maar mijn dochter is daar ook echt bereid toe. Ze doet niks "zomaar". Schrijft over elke keer dat ze gereden heeft kort een stukje in een logboek om terug te kunnen kijken wat ze geoefend heeft, hoe het ging, wat ze de volgende keer kan doen, en hoe leuk de pony de training vond ( heeft ze overigens niet van mij dat planmatige ;) )


Dat is zeker super goed! Maar een eigen pony is geen speelgoedpop om maar alles op uit te testen, tenminste niet als je m wil verpesten..
uit eigen ervaring kan ik zeggen dat t beter is om nog ff een paar jaartjes te wachten (dan is er ook nog paardenhandel ;) )

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:22

Brainless schreef:
SophievdV schreef:
Ik zei niet dat je niet kunt scoren. Ik zei dat je een kleine achterstand hebt tov de paarden, zeker als het merendeel van die paarden goed beweegt. Je moet het met een simpele beweger meer hebben van netjes rijden.

De ervaring leert dat een paard wat apart goed loopt, meer 'over' heeft en dat fouten dan minder duur komen te staan.

Je hebt niet alleen tinkers als pony.
Er zijn echt wel goed/leuk bewegende grotere pony's
Mijn vorige merrie was paard gefokt en zag er ook uit als paard en deed het super tussen de paarden.
De huidige merrie is een Fries en kan super lopen, maar ja zij is geen 1,65m.

Tuurlijk, een paard wat goed apart loopt scoort sneller wat hoger, maar die zijn zeldzamer dan een goed bewegende E-pony.
Er rijden nu ook veel meer pony's tussen de paarden dan vroeger en daardoor zie je ook dat ze qua jureren het zeker kunnen waarderen.

Ik vind het een grotere prestatie dat iemand met een "simpele" Fjord in de Z rijdt dan iemand met een speciaal gefokt dresuurpaard.
Daarnaast heb je dan ook nog het grote verschil in aanschaf.

Een meisje met 2 jaar ervaring zou ikzelf niet op een heftig dressuurpaard gooien, liever op een leuke pony waar ze ook veel plezier mee kan hebben.


Ik heb het ook helemaal niet specifiek over Tinkers. Lees mijn andere post even goed. Daar staat in dat als je een goed bewegende pony hebt, het niet zo'n probleem is. Daarom zou ik een NWR, NRPS of een Duitse rijpony adviseren.

Minoes haalde de Tinkers aan. Daar heb ik met geen woord over gerept. Toch jammer dat mijn bericht nu volledig uit de context wordt gerukt.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 15:26

Carol_Beer schreef:
Carol_Beer schreef:
Als je geen verstand hebt van paarden zou ik er ook niet aan beginnen om eerlijk te zijn, het is anders dan een hamster oid..
Tuurlijk moet je ooit eens ergens beginnen, maar mijn grootste fout was dat ik een pony kocht met te weinig ervaring, gelukkig wel goed weten te krijgen maar het had zomaar anders kunnen lopen :D
Daarnaast zijn de aanschaf niet de grootste kosten, maar het onderhoud met name.. Ben je bereid om elke dag door de kou er heen te gaan?
En twee jaar ervaring vnid ik persoonlijk wel wat weinig, maar goed, who am i to judge :')


Ik ben wel slim genoeg om te weten dat er meer kosten bijgekomen en we de maandelijkse kosten gewoon op kunnen brengen. Wij hebben nu ook een leasepony dus ze weet wel wat het inhoudt om een pony te verzorgen en wat ze er voor moet laten.
Ik weet dat 2 jaar ervaring weinig is, maar ze rijdt hiervan dus al 1,5 jaar haar leasepony 4x per week. En daarnaast nog 2x per week les. Ze zal heus nog heel veel moeten leren, maar mijn dochter is daar ook echt bereid toe. Ze doet niks "zomaar". Schrijft over elke keer dat ze gereden heeft kort een stukje in een logboek om terug te kunnen kijken wat ze geoefend heeft, hoe het ging, wat ze de volgende keer kan doen, en hoe leuk de pony de training vond ( heeft ze overigens niet van mij dat planmatige ;) )

Dat is zeker super goed! Maar een eigen pony is geen speelgoedpop om maar alles op uit te testen, tenminste niet als je m wil verpesten..
uit eigen ervaring kan ik zeggen dat t beter is om nog ff een paar jaartjes te wachten (dan is er ook nog paardenhandel ;) )


Sorry hoor maar dit vind ik echt een rare reactie. Hoezo een speelgoedpop waar je alles op uit gaat testen? Hoe kom je daar nu bij?
Daarbij praten we over een tijdspanne van 1 a 1,5 wanneer ze te groot is voor de huidige pony. En uiteraard moet ik goed zoeken naar een pony of paard dat wel enige vergevingsgezindheid heeft, maar daar kan ik ook rekening mee houden

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:27

Je weet niet wat de toekomst brengt, waar je dochter nu nog heel fanatiek is, kan het zijn dat het over 4 jaar anders is als ze een serieus vriendje heeft of bijvoorbeeld een intensieve opleiding gaat doen.
Ik zou dus ook een grotere pony adviseren en geen paard, zodat ze nu vooruit kan.
Mocht ze over 4 jaar nog steeds zo fanatiek zijn en met de grotere pony toch niet verder komen tussen de paarden, dan kan ze zelf besluiten weer een overstap naar een paard te maken. Ze is dan volwassen genoeg om de afweging zelf te kunnen maken. Maar misschien maken haar die wedstrijden helemaal niet uit en is ze gewoon dol op haar pony.

Of misschien lukt het vanwege studie en sociaal leven niet meer om tegen die tijd er nog zoveel tijd in te steken.

Je kunt de toekomst niet voorspellen, met hoe groot je dochter uiteindelijk zal worden is mijn advies om een pony voor nu te kopen en niet een paard voor over 4 jaar.

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:28

Ik zou voor een e pony gaan. Een meisje bij mij op stal is pas 14 maar wel wat groter. Als ik zie hoeveel plezier zij eruit haalt bij de ponys te starten zou ik het zonde vinden als ze nu bij de paarden had gemoeten. En in het buitenland kennen ze geen e pony dus heb je toch een klein paard .

Daarnaast kun je voor een paard kiezen die te klein is gebleven dus een e pony die paard is gefokt. Heeft vaak ook gewoon de bewegingen van een groot paard.

Veel succes met de zoektocht. En volg ook je gevoel. En kijk ook naar wat je dochter zelf graag wilt. Wellicht een idee om een keer een groot paard uit te proberen kan je gelijk zien of dit is wat ze zoekt.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:34

Wat een leuke moeder heeft jouw dochter!

Je hoeft zelf geen verstand te hebben van paarden, als je maar verstandig genoeg bent om de juiste hulp te zoeken en aanvaarden - en dat doe je goed! Rest komt wel. ( tis geen rocketscience- met een beetje gezond boeren nuchter verstand kom je een heel eind. )
Beetje zwart wit:
Een e- pony is 1.57
een paard vanaf 1.58.

Ik zou ik wil een E- pony - ik moet eigenlijk een paard ( of andersom) beetje los laten als dat lukt.
Denk dat het allerbelangrijkste is dat je dochter een directe klik voelt met haar toekomstige pony of paard.

Neem je tijd, doe je onderzoek, vraag rond, en geniet. Het is best spannend om deze stap te zetten, en de zoektocht, maar is ook leuk.

__PrinCes

Berichten: 2551
Geregistreerd: 14-07-05

Re: Paard kopen hoe en wat....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:40

Ik kan je vertellen, ik ben zelf 1.65m en heb op mijn 10e een leuke pony gekregen, dus ondertussen al meer dan 17 jaar. samen Ik pas nu nog op haar, geen wedstrijden ivm haar leeftijd en ik het niet meer leuk vind, maar het past nog prima :)

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:40

Hebben jullie de mogelijkheid om de paarden aan huis te hebben? Mocht dit zo zijn dan zou ik wel een leuke oplossing hebben (na zo je redenen gelezen te hebben)!

Schaf een leuke, ervaren E pony aan van 14/15/16 jaar. Je kunt dan voor (veel) minder dan 8000 euro echt een hele leuke kopen, die je, tegen de tijd dat je dochter naar de paarden kan, gewoon thuis kan laten staan (pensioen) zodat ze er geen afscheid van hoeft te nemen.

Je hebt dan EN een pony die je dochter veel vertrouwen kan geven en veel kan leren (wat ontzettend waardevol is) EN ze hoeft er dan niet perse afscheid van te nemen. Mocht je de paarden niet aan huis hebben kun je hem ook altijd nog op een ander plekje van z'n rust laten genieten!

Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:02

Wat ontzettend goed dat je er al zo mee bezig bent en aan het inlezen bent. En je bent helemaal geen oen, praktijkervaring komt met de tijd!

Ik ben 1.54 en heb nog altijd op mijn C pony gereden (1.35). Het was wellicht niet super charmant om te zien, maar het was ook geen probleem.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo goed begrijp waarom de instructrice het afraadt om een E-pony te kopen? Op het moment heb ik geen paarden of pony's, maar mocht ik weer iets kopen zal ik nooit gaan voor iets groter dan 1.60 - eerder rond de 1.50 :).

Wil je op korte termijn al iets kopen voor haar of wil je eerst wachten tot ze uitgegroeid is? Ik zag ook een reactie staan over de menstruatie en dit was in mijn geval ook zo. Nadat ik voor de eerste keer ongesteld ben geweest ben ik hooguit nog een centimeter gegroeid.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:07

Als ze een paard willen waarom niet? Bedoel ik reed met de 12 al bij de paarden. (Wel een klein paardje van net 1.60) Niet altijd even leuk, maar het heeft me ook veel geleerd.
Ik zelf zou ook denken een D pony omdat ze vrij klein is voor haar leeftijd en vanuit D pony naar paard evt?
Maar dat is aan TS haar dochter om te beslissen wat ze uiteindelijk echt wilt.
Daar zal als ik jou was wel met je dochter over hebben over de voor en nadelen wat hier nu eerder genoemd zijn :j

LiannePuthzy

Berichten: 6988
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:08

Sjong schreef:
Nickolay schreef:
Als je nu een paard voor haar koopt, mag ze niet meer tussen de pony's starten.
Maar met een E pony wel tussen de paarden.

Is denk ik voor haar veel leuker om tussen leeftijdgenoten te starten.
Een paard heeft ook hele andere gangen dan een pony

Ik begrijp niet zo goed waarom de instructrice adviseert om een paard te kopen ipv een E pony


Ik weet het niet zeker maar ik denk omdat mijn dochter en vrij serieus is in het rijden en nu al buikpijn heeft van het idee dat ze ooit te groot wordt voor haar pony. Ze heeft echt alles voor dat beest over. Het liefst blijft ze hem zijn hele leven rijden, ook al komt ze dan ws niet verder in dressuur. De angst is dat ze uiteindelijk de pony moet verkopen omdat ze te groot wordt ( maar ik denk niet dat ze veel groter wordt dan 1.65)


Dan zou je in principe makkelijk kunnen gaan voor een E pony, zeker als ze wedstrijd wil rijden kan ze nu nog leuk tussen de kinderen/pony’s starten inplaats van volwassenen.
Ikzelf ben 1,64 mijn vorige pony was 1,54 en mijn huidige 1,51

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:10

Wat goed dat je er zo mee bezig bent!
Als je verwacht dat ze niet al te lang zal worden, dan zou ik lekker voor een D of E-pony gaan.
Het is dat ik er zelf niet meer op pas (1.80) maar ik vind ponys stiekem vaak ook gewoon leuker dan paarden :+ En zoals meerdere al zeggen: ze is natuurlijk nog jong, dus zolang ze van haar ponytijd kan genieten zou ik dat zeker aanraden. Met een pony tussen de paarden starten hoeft ook helemaal geen probleem te zijn.

Ik las nog iets over menstruatie, maar ik ben zelf wel nog veel gegroeid na mijn eerste menstruatie. Bijna 10 cm. := Ik was op mijn 14e ongeveer 1.70m en ben rond mijn 17e gestopt met groeien bij 1.80m.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:11

Mijn advies zou zijn een D pony met flink veel ervaring, een echte leermeester. Daar kan je dochter enorm veel van leren. Als de dan 18 is kan ze er gerust mee bij de paarden starten of kijkt tegen die tijd naar een paard, groen, licht beleerd of al wat verder.

En een heel belangrijke tip staat al in de allereerste reactie:
ElSea schreef:
Ik zou je vooral aanraden om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en emotioneel buiten staat om te voorkomen dat je een miskoop doet!