Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 19:57

... maar dat totaal niet werd.

Het begon eigenlijk prima. Ik verhuisde naar Zuid-Holland om bij mijn vriend te gaan inwonen. Titane, mijn draver, zou dichtbij komen te staan.
Ik vond werk in de omgeving. En ik hoopte dat ik in mijn koppie de rust weer zou vinden. Het jaar 2019 was namelijk alles behalve rustig verlopen. Lang verhaal kort: relatie ging op een heel heftige manier stuk, ik trok noodgedwongen bij mijn moeder in en was in 1 klap mijn veetrouwde omgeving, leven en hondjes kwijt. Plus dat mijn ex en ik binnen 1 bedrijf werkten...

Afijn, ik was redelijk 'op'. Maar ik was er van overtuigd dat dit jaar beter zou worden.
Mijn paard stond per maart dichtbij huis en samen met mijn vriend zouden we een tweede paardje kopen. Een projecte, zevenjarige arabier met een rugzakje.

We waren heel aardig op weg om dit paardje opnieuw in te rijden. Mattvey had duidelijk een rugzakje, maar was ook erg werkwillig.
Tot het op een ochtend mis ging. Paard in paniek, ik gelanceerd. Auw, kiezen op elkaar, terug op paard. Nog meer auw, ambulance, klaplong, gekneusde ribben, nachtje ziekenhuis.

Uiteraard liet dit sporen na. Bij mij, bij Mattvey, maar ook bij Titane, die merkte dat ik angstig geworden was.

Na een tijd lang proberen, hebben wij uiteindelijk besloten om Mattvey te laten trainen bij mensen die ervaring hebben met paarden met gedragsproblemen en angst.

Zij maakten hele mooie sprongen. Tot bleek dat Mattvey last had van pijn. Maar waar? Het werd een bezoek aan de kliniek. Met 'gelukkig' als resultaat dat zijn spieren vast zitten, maar er niets is wat niet te verhelpen viel.

Inmiddels ging ik zelf ook goed vooruit. De angst om te rijden vervaagde steeds meer. Ik durfde zelfs weer zonder andere paarden erbij op buitenrit met Titane.

En toen kwam het telefoontje van de staleigenaar. "Kun je naar stal komen? Titane staat op 3 benen." poedersuiker, paniek, in no time op stal. Dierenarts erbij. Waarschijnlijk kogel flink verstuikt. Boxrust, pijnstillers en koelen.

Na anderhalve week, inmiddels ook zonder pijnstilling, ging het een stuk beter. Titane mocht weer in de paddock. Even leek het weer de goede kant op te gaan. Tot afgelopen donderdag...

Ik wilde Titane uit de paddock halen. Die ochtend liep hij nog goed. Nu strompelde hij weer op 3 benen de paddock uit. Dierenarts erbij. Weer pijnstilling. Volgende dag foto's maken.

En ook de foto's hielpen niet mee. Er is 'iets' stuk bij zijn sesambeentjes. Geen bot, maar er is een scan nodig om te kijken wat er mis is. Die staat gepland voor 26 oktober. Tot die tijd sowieso boxrust, pijnstillers en 2x per dag koelen.

Heb zo met m'n paardje te doen. En ik ben ontzettend bang voor wat er uit de scan gaat komen.
En buiten dat, financieel gaat dit alles bij elkaar ook een ontzettend duur geintje worden. Zeker met wat er nog bij komt aan eventuele verdere kosten.

Hele lap tekst inmiddels. Maar moest het even van me afschrijven. Ben ondertussen helemaal klaar met 2020. ..

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:00

Ach jeetje...2020 is sowieso over t algemeen een raar jaar...maar helemaal, als je geen leuk 2019 had en je nu weer lekker hoopte te kunnen rijden.

Sterke met je paard, ik hoop zo, dat het mee gaat vallen.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 20:02

Getup schreef:
Ach jeetje...2020 is sowieso over t algemeen een raar jaar...maar helemaal, als je geen leuk 2019 had en je nu weer lekker hoopte te kunnen rijden.

Sterke met je paard, ik hoop zo, dat het mee gaat vallen.

Nee, die corona kwam er natuurlijk ook nog bij. Al mag ik mezelf op dat vlak gelukkig prijzen dat ik hier zelf weinig last van heb. Werk thuis en ben tot nu toe virusvrij gebleven.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:02

Je hebt veel voor je kiezen gehad. Sterkte met alles en op naar een betere 2021! Heel veel beterschap voor je paardje.

sennanina
Berichten: 39
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:04

wat rot voor je <3 hoop dat 2021 beter word

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:04

Zo ontzettend zuur, zowel een paard met pijn als idd de oliebol aan kosten, terwijl je juist nu je ontspanning zou moeten kunnen vinden bij de paarden... Sterkte met het wachten, ik duim voor jullie voor een makkelijk te verhelpen probleem...

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 21:28

Dankjulliewel :)

Hoop ook idd dat het iets is wat verholpen kan worden en het niet einde verhaal hoeft te zijn

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:34

Wat naar. Zelf heb ik 2019 en 2020 ook als twee vreselijke jaren ervaren. Zowel financieel/medisch met de paarden als mentaal/fysiek met mezelf. Dat het maar snel 2021 is en hopelijk een beter jaar.

Ik duim dat het meevalt. Je hoort idd ontspanning te kunnen vinden aan je paarden.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:47

Sterkte topicstarter! Ik duim voor een goede afloop voor titane

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 21:48

Art_Ificious schreef:
Wat naar. Zelf heb ik 2019 en 2020 ook als twee vreselijke jaren ervaren. Zowel financieel/medisch met de paarden als mentaal/fysiek met mezelf. Dat het maar snel 2021 is en hopelijk een beter jaar.

Ik duim dat het meevalt. Je hoort idd ontspanning te kunnen vinden aan je paarden.

Ahh hoop voor jou ook dat 2021 een beter jaar wordt :(:)

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:57

Sterkte TS, wat erg dat je nog zo lang in onzekerheid moet zitten. :(:)
Hoop dat het goedkomt met Titane. En op een goede klik met Mattvey. ;)

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:12

Ohh wat balen zeg.. snap helemaal dat je klaar bent met dit jaar, heel veel sterkte en de duimen draaien hier voor een positieve uitkomst

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 15:13

Melissa0304 schreef:
Ohh wat balen zeg.. snap helemaal dat je klaar bent met dit jaar, heel veel sterkte en de duimen draaien hier voor een positieve uitkomst

Dankjewel :)

Vanochtend weer gekoeld. Hij staat op de pijnstillers/ontstekingsremmer, maar loopt (in tegenstelling tot 2 dagen geleden), nu vrijwel normaal. Dus in ieder geval doet dat spul zn werk.

Been is niet warm, wel iets dikker dan zijn andere been.
Titane maakt verder een kerngezonde indruk. Haalt geintjes uit op de poetsplaats, eet nog graag en wil eigenlijk het liefst de poetsplaats voorbij lopen richting paddock.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 19:36

Update hoe het nu gaat.

Inmiddels zijn peesblessure en breuk uitgesloten na röntgen en echo.
Vanochtend is de DA weer geweest om de ondervoet uit te verdoven.
Na de verdoving liep hij geen spat beter... :n

Toen is de DA zn schouder gaan bekijken. Omdat het probleem duidelijk niet onder de voorknie zit.
De linker schouder kon de DA naar achter bewegen. Deed hij dat met rechts, trok Titane zn been terug, wat blijkbaar de juiste reactie was.

Dus de DA constateert pijn in de schouder. Mogelijk veroorzaakt tegelijkertijd met de kogel verzwikking. Maar ook mogelijk dat de pijn in de schouder vanuit compensatie komt. Daarbij is Titane ook ontzettend scheef, wat niet mee werkt.

Behandelplan: fysio controle en verder rust. DA was gelukkig ook van mening dat boxrust op de lange termijn meer kwaad dan goed doet.

Dus nu de paddock op, zonder pijnstilling. Heb wel zakjes achter de hand voor als ie echt beroerd loopt. Maar liever zonder, omdat ie anders over zn grenzen gaat.

Na zo'n 4 weken boxrust was Titane zó blij dat ie weer buiten mocht. Meteen rollen. Helaas daarna een rodeo erachteraan. Durfde bijna niet te kijken. DA is er even bij gebleven en zei dat dit niet te voorkomen is. (Nou begon ie in zn stal ook te bokken, dusja). Hij zei ook dat Titane echt wel voelt dat het zeer kan doen en er dan rustiger mee doet.

Gelukkig zag ik hem even later ook gewoon stappen door de paddock. Was ook idd te zien dat ie in stap ook al minder ruime pas maakt met links voor. In draf valt het duidelijker op.

Voor nu, duimen, afwachten en hopen dat de fysio er iets mee kan

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:35

Dilan93 schreef:
Update hoe het nu gaat.

Inmiddels zijn peesblessure en breuk uitgesloten na röntgen en echo.
Vanochtend is de DA weer geweest om de ondervoet uit te verdoven.
Na de verdoving liep hij geen spat beter... :n

Toen is de DA zn schouder gaan bekijken. Omdat het probleem duidelijk niet onder de voorknie zit.
De linker schouder kon de DA naar achter bewegen. Deed hij dat met rechts, trok Titane zn been terug, wat blijkbaar de juiste reactie was.

Dus de DA constateert pijn in de schouder. Mogelijk veroorzaakt tegelijkertijd met de kogel verzwikking. Maar ook mogelijk dat de pijn in de schouder vanuit compensatie komt. Daarbij is Titane ook ontzettend scheef, wat niet mee werkt.

Behandelplan: fysio controle en verder rust. DA was gelukkig ook van mening dat boxrust op de lange termijn meer kwaad dan goed doet.

Dus nu de paddock op, zonder pijnstilling. Heb wel zakjes achter de hand voor als ie echt beroerd loopt. Maar liever zonder, omdat ie anders over zn grenzen gaat.

Na zo'n 4 weken boxrust was Titane zó blij dat ie weer buiten mocht. Meteen rollen. Helaas daarna een rodeo erachteraan. Durfde bijna niet te kijken. DA is er even bij gebleven en zei dat dit niet te voorkomen is. (Nou begon ie in zn stal ook te bokken, dusja). Hij zei ook dat Titane echt wel voelt dat het zeer kan doen en er dan rustiger mee doet.

Gelukkig zag ik hem even later ook gewoon stappen door de paddock. Was ook idd te zien dat ie in stap ook al minder ruime pas maakt met links voor. In draf valt het duidelijker op.

Voor nu, duimen, afwachten en hopen dat de fysio er iets mee kan


Fijn dat Titane weer naar buiten mag!

Vind je het positief nieuws of niet?

Ik duim met je mee :(:)

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 21:53

Positief dat het iig geen peesblessure of breuk is wel. En ben blij dat hij de box uit mag nu.

Maar het probleem is dat hij nog steeds niet goed loopt. Zet hele korte passen met zijn linker voorbeen. Hij zet er wel gewoon gewicht op en scharrelt op eigen houtje rond in de paddock. Oogt ook happy buiten.

Maar feit blijft dat er iets niet goed zit. Fysio komt woensdag en hoop dat zij iets voor Titane kan doen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:07

Dilan93 schreef:
Positief dat het iig geen peesblessure of breuk is wel. En ben blij dat hij de box uit mag nu.

Maar het probleem is dat hij nog steeds niet goed loopt. Zet hele korte passen met zijn linker voorbeen. Hij zet er wel gewoon gewicht op en scharrelt op eigen houtje rond in de paddock. Oogt ook happy buiten.

Maar feit blijft dat er iets niet goed zit. Fysio komt woensdag en hoop dat zij iets voor Titane kan doen.


Hmm ja het is dubbel inderdaad.
Duimen voor aankomende woensdag. Gelukkig duurt het niet heel lang meer.
Zou er gelijk verandering moeten komen?

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Wat een geweldig jaar had moeten worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 09:59

Dat denk ik niet. Dierenarts zei al dat het lang kon gaan duren.

Weet natuurlijk ook niet of het een blokkade of overbelasting oid is. Hij is ontzettend scheef, dus daar kan het ook vandaan komen. Wie weet zat er al langer iets niet helemaal lekker en is dan met een glijer op de wei verkeerd gegaan.