[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:52

Fijn dat het wandelen zo goed ging! Dat beloofd wat voor de toekomst :j

En het filmpje van het longeren ziet er ook heel fijn uit, ik vind dit zelfs een fijner beeld dan het loswerken wat jullie deden. Ze haalt blijkbaar echt nog heel veel steun uit jouw en het touwtje, en ik vind haar daarbij ook beter in balans lopen (nog niet perfect, maar ze is natuurlijk ook nog mega jong in een giga lijf :') ).

Uiteindelijk voor het gymnastiserende longeren vind ik persoonlijk een kaptoom heel fijn, dan kan je vanaf de schedel de heel wervelkolom heel goed plaatsen in de juiste buiging.

Met wat voor een soort instructrice heb je op dit moment contact?
En jammer dat je het webinar niet hebt kunnen volgen, het was echt heel interessant, maar misschien gaat ze het nog eens doen :o

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 20:36

Ben het met je eens. Ik vind ons in deze video ook meer een team. Proberen samen om tot de juiste uitkomst te komen. En haar balans is ook stukken beter inderdaad, voor zover je dat al mag verwachten van zo’n puppy :')

Een kaptoom heb ik ook al inderdaad. Het rechtrichten e.d. wil ik oppakken met instructie. Want daar heb ik echt nog geen kaas van gegeten :+

Ik heb nu contact met Anne-Levien (https://www.annelevien.com/). Haar manier van werken vind ik heel fijn, zoals ik dat lees op haar website en wat ik hoorde tijdens ons telefoongesprek. Feiten combineren met intuïtie. Denk dat dat een mooie match is voor ons.

Ja heel jammer! De webinar van 7 december had ik ook graag gezien, maar daar was ik ook te laat voor helaas. Ga het gewoon in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:23

Liiesjjj,
ziet er prima uit, het is gewoon fijner als er iemand aanwezig is om je te stimuleren door terplekke tips te kunnen geven en dat ga je bij Anne-Levien wel vinden, zeker als je aan het leren bent is het belangrijk steun te krijgen waar mee je ook kunt sparren

buigen gaat ook niet ineens, dat kost gewoon tijd om alles wat niet correct zit - om welke reden dan ook ontstaan - weer goed te krijgen, maar vooral ook het rekken en strekken van alle spieren kost gewoon tijd, spieren bouw je niet in eens op dat duurt jaren, het moet fysiek en mentaal wel kunnen zodat het niet gaat compenseren om jou een plezier te doen want dan creëer je ergens anders een ander probleem
en naarmate jullie beide sterker worden en goed gaan communiceren bouw je op tot............. ja tot wat dat is in de toekomst kijken en dat lukt me nog steeds niet

zeker is wel dat als het paard eerst een goede basis kan opbouwen je daar later altijd profijt van hebt, daar ben je heel bewust mee bezig en dat is fijn om te zien

het gaat allemaal niet van zelf maar heel consequent volhouden op de ingeslagen weg brengt uiteindelijk succes , paard leert immers van herhalen herhalen en herhalen van oefeningen (heten niet voor niets oefeningen) alleen de kunst is dat je dan wel steeds dezelfde hulpen geeft voor wat je vraagt zodat het het ook kan herkennen,

daarom moet je ook stapje voor stapje doen en niet teveel ineens willen doen dat is voor het paard - zeker in de beginfase van de opleiding - verwarrend en dat moet je proberen te voorkomen


heeft de manueel nog iets voor je kunnen doen??

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:35

Anne Levien ziet er goed uit! Ik ken haar persoonlijk niet, maar het feit dat ze verbonden is aan dressage naturally is al een goed voorteken :D (Karen Rolfh heeft overigens ook een super goede podcast, kan daar altijd zo veel inspiratie uit halen)

Via Horse in mind kan je ook een maand abonnement nemen, dan kan je heel veel webinars kijken en krijg je korting op die webinar picks. Echt een super mooi concept want je krijgt er echt een community bij :j

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:09

De manueel heeft wel íets geholpen, maar niet voldoende om gewoon weer pijnvrij mijn ding te doen. Volgende week heb ik weer een afspraak staan. Deze week ga ik rustig aan weer het sporten oppakken. Alleen wat basic dingen. Wel thuis, maar dat is voor mij beter dan in groepsverband (ik doe Crossfit) want dan ga ik teveel over mijn grenzen heen omdat ik niet onder wil doen voor de rest :Y) Maar hoop dat dat helpt want doe nu een paar weken vrij weinig en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.

Van het weekend twee hele fijne dagen gehad. Een training in de binnenbak, zelfde als in het vorige filmpje. Haar de cirkel op vragen door mijn hand opzij te zetten, weer naar binnen vragen door hand naar binnen te zetten. De stops door naar haar achterkant te kijken. Ze was zo relaxt en ontspannen. Dus weer een stapje verder gegaan. Ik ben heel dicht op haar gaan lopen, ter hoogte van waar je als ruiter zit. Dat vind ze in het begin heel raar, maar uiteindelijk deed ze dat ook prima. Dit in stap en draf. Daarna ook nog aan beide zijden gehupst/gesprongen om haar daaraan te laten wennen. Hier was ze meer van onder de indruk, maar uiteindelijk vond ze dit ook oke.

Zondag zijn we ook nog naar buiten gegaan met twee andere paardjes. Het viaduct over en daarna het bos in. Ze gaf er niks om. Liep netjes mee, is niet vooruit geschoten of gekke dingen gedaan. Natuurlijk vond ze het wel spannend en dat merkte je ook, maar ze deed het zo goed <3

Afbeelding

En toen kwam gisteravond :Y) typisch zo'n training waarvan ik nu achteraf denk daar had je ook nooit aan moeten beginnen. Ik ben dus die filmpjes aan het kijken van Feather Light Horsemanship. Een oefening daarbij is het paard op de cirkel vragen en vragen de voorbenen te kruisen. En ik dacht al toen ik dat zag hm, dat lijkt me best ingewikkeld. Maar hé, proberen kan altijd he. Dus vol goede moed de oefening proberen te doen, maar ik was niet snel genoeg in mijn corrigeren waardoor Mascha geen idee had wat er nou van haar verwacht werd. Blijven proberen, maar het lukte niet. Ze werd ook steeds meer gespannen, maar ik dacht als ze die oefening één keer goed doet dan stoppen we. En toen liep het emmertje over..

Afbeelding

Had het gefilmd, maar niet meer aan mijn positie gedacht toen ik bezig ging, dus het merendeel staat niet op beeld. Zal de volgende keer weer even filmen, misschien dat jullie tips hebben.

Ze was daarna gelukkig gewoon weer ontspannen. Als ik beter op haar signalen had gelet en daarop had gereageerd had ze niet zo'n zwaar geschut in hoeven zetten. Het was wel even een relativeer momentje. Dus we zijn weer terug gegaan naar de basis en toen ze weer ontspannen was weer een paar keer die oefening gevraagd. Ging wel iets beter, maar was nog niet wat het moest zijn.

Baalde zo van mezelf.. maar goed, van fouten leer je. Heb besloten om die oefening eerst op te delen in een aantal stappen en van daaruit te gaan werken.

Voor vanavond gaan we gewoon even samen kroelen, beetje niks doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:30

Liiesjjj schreef:
De manueel heeft wel íets geholpen, maar niet voldoende om gewoon weer pijnvrij mijn ding te doen. Volgende week heb ik weer een afspraak staan. Deze week ga ik rustig aan weer het sporten oppakken. Alleen wat basic dingen. Wel thuis, maar dat is voor mij beter dan in groepsverband (ik doe Crossfit) want dan ga ik teveel over mijn grenzen heen omdat ik niet onder wil doen voor de rest :Y) Maar hoop dat dat helpt want doe nu een paar weken vrij weinig en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.

Van het weekend twee hele fijne dagen gehad. Een training in de binnenbak, zelfde als in het vorige filmpje. Haar de cirkel op vragen door mijn hand opzij te zetten, weer naar binnen vragen door hand naar binnen te zetten. De stops door naar haar achterkant te kijken. Ze was zo relaxt en ontspannen. Dus weer een stapje verder gegaan. Ik ben heel dicht op haar gaan lopen, ter hoogte van waar je als ruiter zit. Dat vind ze in het begin heel raar, maar uiteindelijk deed ze dat ook prima. Dit in stap en draf. Daarna ook nog aan beide zijden gehupst/gesprongen om haar daaraan te laten wennen. Hier was ze meer van onder de indruk, maar uiteindelijk vond ze dit ook oke.

Zondag zijn we ook nog naar buiten gegaan met twee andere paardjes. Het viaduct over en daarna het bos in. Ze gaf er niks om. Liep netjes mee, is niet vooruit geschoten of gekke dingen gedaan. Natuurlijk vond ze het wel spannend en dat merkte je ook, maar ze deed het zo goed <3

[ [url=m/kyTjh5.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen kwam gisteravond :Y) typisch zo'n training waarvan ik nu achteraf denk daar had je ook nooit aan moeten beginnen. Ik ben dus die filmpjes aan het kijken van Feather Light Horsemanship. Een oefening daarbij is het paard op de cirkel vragen en vragen de voorbenen te kruisen. En ik dacht al toen ik dat zag hm, dat lijkt me best ingewikkeld. Maar hé, proberen kan altijd he. Dus vol goede moed de oefening proberen te doen, maar ik was niet snel genoeg in mijn corrigeren waardoor Mascha geen idee had wat er nou van haar verwacht werd. Blijven proberen, maar het lukte niet. Ze werd ook steeds meer gespannen, maar ik dacht als ze die oefening één keer goed doet dan stoppen we. En toen liep het emmertje over..

[ [url=m/aLixyA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Had het gefilmd, maar niet meer aan mijn positie gedacht toen ik bezig ging, dus het merendeel staat niet op beeld. Zal de volgende keer weer even filmen, misschien dat jullie tips hebben.

Ze was daarna gelukkig gewoon weer ontspannen. Als ik beter op haar signalen had gelet en daarop had gereageerd had ze niet zo'n zwaar geschut in hoeven zetten. Het was wel even een relativeer momentje. Dus we zijn weer terug gegaan naar de basis en toen ze weer ontspannen was weer een paar keer die oefening gevraagd. Ging wel iets beter, maar was nog niet wat het moest zijn.

Baalde zo van mezelf.. maar goed, van fouten leer je. Heb besloten om die oefening eerst op te delen in een aantal stappen en van daaruit te gaan werken.

Voor vanavond gaan we gewoon even samen kroelen, beetje niks doen



helemaal top zoals je leert,

telkens vanuit een ontspanning weer opnieuw beginnen, korte stukjes en leren van haar signalen
we leren het best van onze fouten door ze te erkennen,

ze te analyseren - zoals je zelf al zegt over de signalen - dan komen de verbeterpunten/oplossingen vanzelf mee - op te delen in .......-

geniet vooral van de dingen die goed gaan en de vorderingen die je maakt

beterschap en hoop dat de manueel de volgenden keer iets meer voor je kan doen

mooie foto in het bo

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 23:51

Arme Mascha, ik heb haar verknipt :')

Afbeelding

Super scheef en vooral aan het begin is echt heel kort. Gelukkig groeit het gewoon weer aan.. tot die tijd gewoon niet naar die manenbos kijken :=

Morgen staat de volgende training op de planning. Ik ga ook een aantal van jouw oefeningen/tips meenemen MCE.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:23

Leuk hoor! Vind het helemaal niet misstaan. Nu het toch vooraan zo kort is kun je net zo goed alles even kort doen, eigenwijs punky kapsel! <3

Anoniem

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:46

voordeel hiervan is wel dat je alle spieren in de hals goed kunt zien als je met haar aan het werk bent
kun je goed bekijken of het aan beide kanten gelijk gaat/ontwikkelt , meestal in het begin niet hoor!!
veel wisselen, ook met het basis grondwerk

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:53

Ik vind het juist wel wat stoers hebben!

Ik kan me voorstellen dat je ook wel geschrokken bent van die 'explosie', ze was echt wel dicht bij. Met welke oefening was je op dat moment bezig?
Wel fijn dat het longeren daar voor wel weer goed ging.

Ik heb zelf net het boek 'kalmerende signalen van paarden' van Rachaël Daaisma binnen gekregen, hierin staan heel veel hele subtiele lichaamstaal dingen van paarden beschreven. Kalmerende signalen gebruiken paarden niet alleen om zichzelf rust te geven maar ook om de ander te kunnen kalmeren. Misschien is die ook fijn voor jou om die mini signalen nog eerder op te kunnen pikken (naar mijn mening zou elke paardeneigenaar dit boek in de kast moeten hebben staan :+ )

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 15:00

Denk dat ik er gewoon even aan moet wennen. Ze had ook zo'n lange verwilderde manenbos eerst haha!

@Cera: we waren bezig met het op de cirkel vragen om de voorbenen te kruisen > schouder wijkt voor druk. Toen ze omhoog kwam schrok ik wel even ja. Het was namelijk zo: ik vroeg haar de cirkel op te gaan, maar ze wilde dwars door me heenlopen. Hierop hield ik de zweep tegen haar boeg en daarop reageerde ze zo fel. Ze was dus behoorlijk dichtbij. Dit gebeurde na een paar minuten aanplaren, het kwam niet uit het niets.

In eerste instantie was ik echt boos, want jeetje doe normaal joh weet je hoe gevaarlijk het is om zo te steigeren. En dan ook nog zo dichtbij me! Als ditzelfde was voorgevallen 10 jaar geleden had ik haar gewoon ongegeneerd een mep verkocht.. gelukkig denk ik nu anders (en beter na). Even laten kalmeren en we kunnen weer.

Gister zijn we weer aan de slag gegaan, gewoon echt basis dingetjes. De ontspanning opzoeken en niet alles snel-snel willen doen. Ze wil nog steeds met haar hoofd gooien, vooral in stap. Ik laat het voor nu maar gewoon gebeuren, want ik weet niet goed hoe ik daarop het beste kan reageren. Ik had de video aangezet, maar mijn geheugen raakte vol, dus stopte vanzelf met filmen :Y) Niet veel spannends dus:



Hierna zijn we bezig gegaan met wijken voor druk met als doel de voorbenen kruisen, een beginnetje voor het werk op de cirkel. Na 1 goede stap meteen gestopt. Wat ik wel heul moeilijk vond, want ik wil dan graag doooor. Maar leren is kleine stapjes nemen en niet streven naar het perfecte. Ik weet het wel, maar dat moet nog in mijn systeem komen :o

Ze is wel echt al een ander dier dan een maand geleden. Zoveel meer rust, in het werk, maar ook over het algemeen in de omgang. Op de poetsplaats was het eerst één bonk ongeduld, nu staat ze gewoon lekker te staan. En haar hoefjes kan ik nu alle vier optillen en uitkrabben zonder dat ze gaat hangen o.i.d.

De manueel therapeut had trouwens een gaatje vrij in zijn agenda gister. Hij zegt dat hij eigenlijk niks meer kan doen voor mijn rug, omdat mijn bewegingsapparaat gewoon goed is. Het probleem ligt dus ergens anders. Normaal ben ik niet van het Googelen naar symptomen want voor je het weet heb je de meest verschrikkelijke ziektes, maar toch maar even gedaan. Als ik internet moet geloven wijst het erop dat het een hernia is. Prikkelend raar gevoel, uitstraling naar bil/been, niet langer dan 15 minuten kunnen zitten. Maar even een afspraak gemaakt voor de huisarts volgende week. Nu lees ik ook overal dat het vaak een kwestie is van tijd en dat het gewoon over gaat, maar ik wil wel weten wat er nu echt aan de hand is.

Oh en het boek heb ik voor gekeken, lijkt me heel interessant. Alleen ben ik niet heel gek op het lezen van boeken, ben namelijk snel verveeld als het me te langdradig is of geïrriteerd op de manier van schrijven :Y) kan je me iets vertellen over de schrijfstijl?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:21

Ik heb het boek ook en het is heel goed te begrijpen. Ook is het merendeel van de pagina's foto's!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:50

Het filmpje ziet er echt al heel fijn uit, wat je zelf ook al zegt, echt een verschil met een maand geleden :j
En het er gaat natuurlijk niet om of de oefening perfect gaat maar of ze jouw gevoel volgt, zacht blijft en blijft denken :o
Overigens wel herkenbaar hoor, mijn geduld is echt mijn grootste valkuil met het trainen...

Het boek is wat Filis zegt vooral plaatjes met uitleg over de plaatjes, wat je feitelijk ziet, wat dit kan betekenen en wat jij hier als trainer mee kan.

Je kan bij jouw klachten ook denken aan een lumbaal radiculair syndroom, kan ook vergelijkbare klachten geven als een hernia.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 23:08

Besloten het boek te bestellen. Zal wel even duren voordat hij binnen is nu met alle drukte. Ben wel benieuwd of ik nu (subtiele) signalen over het hoofd zie en wat ik ermee kan doen.

Mijn rug is gelukkig een heel stuk beter, kan weer praktisch alles. Voel het zo nu en dan nog wel, maar het ergste lijkt voorbij. In overleg met de huisarts het sporten ook weer opgepakt, echt alleen de basic dingen en dat gaat ook goed. Wat het precies is geweest is niet te zeggen, maar ik kijk het voor nu even aan. Mocht het dadelijk weer meer gaan opzetten dan wordt het toch een MRI.

Met Mascha gaat het goed. Ze begint steeds meer van zichzelf te laten zien. Daar komt ook bij kijken dat ze ondeugender wordt en de grenzen opzoekt. Het draakje komt naar buiten }> Die blik in haar ogen dan, moet er stiekem heel erg om lachen als ze weer haar dolle 5 seconden heeft. Maar over het algemeen is ze heel relaxt en ontspannen en denkt ze goed mee tijdens de trainingen. Nog twee filmpjes van gisteren. Het springen hebben we een week of twee geleden voor het eerste geoefend en het volgen van de lijn was de allereerste keer. Trots *\o/*





Ik ben ook rustig aan aan het rondkijken voor een zadel. Twijfel nogal wat wijsheid is. Het liefste koop ik meteen een zadel wat perfect op haar past, maar dan zal ik over een maand of 3-4 week een nieuwe moeten hebben omdat ze zoveel veranderd in haar lijf. Dus misschien eentje met een verwisselbare boom? Alleen de zadels die ik daarvan heb gezien lijken me nou niet heel geweldig zitten. Maar dat is puur een vooroordeel. Iemand een goede tip voor een fijn zadel waarvan de bomen verwisseld kunnen worden?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:10

Dat kan met zoveel zadels :) fairfax , kent en masters.. Dat zijn ook mooie fijne zadels. Maar veel zadels zijn gewoon goed aanpasbaar hoor. Ik heb zelf een anatomica en die kunnen ook in de pers gewoon aangepast worden tot ik geloof wel 2 of 3 boommaten breder.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 23:14

O serieus? Ja ik ben echt een leek als het aankomt op zadels hoor. Als ik Google op ‘zadel verwisselbare boom’ kom ik eigenlijk alleen de hele goedkope (tot 300 euro) tegen. Ik ga even kijken naar de opties die jij geeft!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 18:41

Vandaag met Mascha even gespeeld in de bak



Ze is wel echt super mega fris, jemig. Ik laat haar eerst maar losgaan in de bak, want anders is er niks mee te doen :') maar dat is ook niet erg, als ze los is gegaan is ze daarna wel goed bij de les. Geven en nemen hé. Ben echt heel blij met hoe we de laatste tijd samenwerken. Relaxt, en ze denkt heel goed mee. Geweldig paard is het <3

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 18:49

leuk, super volgt ze!

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:35

Liiesjjj schreef:
O serieus? Ja ik ben echt een leek als het aankomt op zadels hoor. Als ik Google op ‘zadel verwisselbare boom’ kom ik eigenlijk alleen de hele goedkope (tot 300 euro) tegen. Ik ga even kijken naar de opties die jij geeft!



Er zijn echt behoorlijk wat zadels aanpasbaar, zo kan ik even de onderstaande bedenken:
- Wintec ofcourse en die zitten echt niet slecht meer tegenwoordig hoor. Ik ben verknocht aan mijn wintecje!
- Bates -> leren versie van wintec
- Anky, ik weet niet zeker of alle modellen een verwisselbaar kopijzer hebben tbh
- Thorowgood
- Kent en Master dus
- Tekna

En dan mis ik echt nog wel wat merken denk ik zo!

Ik las laatst iets over een boomloos zadel dat behoorlijk op een boomzadel lijkt. Even de link zoeken: Edix zadel!

Zo, ik kruip weer onden mijn meeleessteen :)

Edit: Tipje nog, zoek op verwisselbaar kopijzer. De boom is eigenlijk niet verwisselbaar, alleen het kopijzer

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:56

Wat een heerlijk filmpje <3
Ziet er echt heel fijn uit dat jullie zo veel lol hebben.
Ook in je kerstkleding zie ik {:) :+

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 18:45

Leuk hé <3

Ben zo benieuwd hoe het beleren verder gaat, maar als we deze lijn vast kunnen houden zie ik het helemaal goed komen.

Hahaha, yep, in mijn kerstkloffie. We kwamen terug vanaf mijn ouders en we rijden dan praktisch langs stal als we naar huis rijden. Ik dacht ga even snel langs en Mascha in de binnenbak losgooien. De weide bij ons staat echt blank. Het is net één groot meer, dus veel naar buiten is er nu niet bij en als ze buiten staan kunnen ze niet ravotten en energie kwijt.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 18:50

Freyr schreef:
Liiesjjj schreef:
O serieus? Ja ik ben echt een leek als het aankomt op zadels hoor. Als ik Google op ‘zadel verwisselbare boom’ kom ik eigenlijk alleen de hele goedkope (tot 300 euro) tegen. Ik ga even kijken naar de opties die jij geeft!



Er zijn echt behoorlijk wat zadels aanpasbaar, zo kan ik even de onderstaande bedenken:
- Wintec ofcourse en die zitten echt niet slecht meer tegenwoordig hoor. Ik ben verknocht aan mijn wintecje!
- Bates -> leren versie van wintec
- Anky, ik weet niet zeker of alle modellen een verwisselbaar kopijzer hebben tbh
- Thorowgood
- Kent en Master dus
- Tekna

En dan mis ik echt nog wel wat merken denk ik zo!

Ik las laatst iets over een boomloos zadel dat behoorlijk op een boomzadel lijkt. Even de link zoeken: Edix zadel!

Zo, ik kruip weer onden mijn meeleessteen :)

Edit: Tipje nog, zoek op verwisselbaar kopijzer. De boom is eigenlijk niet verwisselbaar, alleen het kopijzer


O kijk, zijn er een hele hoop ja! Ik ga in het nieuwe jaar een zadelmaker bellen en aangeven wat mijn wensen zijn. Denk dat dat beter is dan zelf aanklooien. Maar goed om te weten dat er meer opties zijn!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 16:18

Afgelopen week valt het me op dat Mascha haar buik wat meer opgezet is (of lijkt). Nu het zo nat is en de weide zo kaal is ze nog meer aan het wroeten in de grond. Mestonderzoek naar zand wees uit geen zand in de ontlasting. Toch ga ik voor de zekerheid lijnzaad bijgeven nu.

Misschien wormen? Ze is eind november nog ontwormt, maar het zou kunnen.

Of ze is stiekem drachtig of gewoon dikker geworden :')

Wat denken jullie?

Afbeelding


MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:44

Hoi!
Ik las al wat mee, ik ben ook mijn paardje zelf aan het beleren en vind het leuk hoe je het doet!
Zelf heb ik een Sommer zadel, die kan ook in de pers, heel handig met een jong paard.
Het is ook heel licht en kort.
Dat is ook een leren kwaliteitszadel en je krijgt 30 jaar garantie op de boom.
Eerst maar proberen wat op je paard past, dat blijft toch eerste vereiste.
Haar buik lijkt me gewoon een ruwvoerbuik, dat is dus gewoon omdat de darmen gevuld zijn.
Zand moet je wel echt zeker drie/vier dagen achter elkaar testen, ik weet niet of je dat gedaan hebt?
Keep up the good work! +:)+

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:49

In deze periode kun je het beste elke maand een zandkuur geven. Lijnzaad alleen is niet voldoende. Ik zou een psyllium kuur geven met lijnzaadolie erbij.