[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:54

De linkjes die MCE deelt zijn van van de Takt academie, zij hebben ook een boek uitgebracht over in balans longeren, is echt heel goed geworden :)

En dat laatste citaat is inderdaad waar het mis gaat...
Je kan prima vragen of het paard jouw hand kan volgen om zacht te worden en te zoeken naar de voorwaarts neerwaartse tendens. Maar hiervoor moet de rest van het lichaam wel kloppen en moet er een uitweg zijn voor het paard om de momenten van disbalans op te vangen met de rest van het lichaam :j

Maar wat ik tot nu toe van TS en haar beslissingen heb meegekregen zal ze zelf ook in die richting de oplossingen gaan zoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:10

Cera_D schreef:
De linkjes die MCE deelt zijn van van de Takt academie, zij hebben ook een boek uitgebracht over in balans longeren, is echt heel goed geworden :)

En dat laatste citaat is inderdaad waar het mis gaat...
Je kan prima vragen of het paard jouw hand kan volgen om zacht te worden en te zoeken naar de voorwaarts neerwaartse tendens. Maar hiervoor moet de rest van het lichaam wel kloppen en moet er een uitweg zijn voor het paard om de momenten van disbalans op te vangen met de rest van het lichaam :j

Maar wat ik tot nu toe van TS en haar beslissingen heb meegekregen zal ze zelf ook in die richting de oplossingen gaan zoeken :D



hoop dat TS er ook wat aan heeft, ze staat er zeker goed in

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:00

Was ook maar een suggestie van de bijzet hulp. Ik heb hem zelf op een manier dat ze altijd gewoon ook met haar hoofd omhoog kan lopen, alleen als ze er wel op nageeft pakt ze gelijk de fijne stelling die haar lichaam wel nodig heeft en ze kauwt mooi af.
Die van mij is alleen al wel 10, vind de linkjes wel erg interessant!

TS hoe gaat het met benen optillen?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 21:19

Thnx voor alle info! Ik ga alle linkjes zo even rustig doornemen.

Wat betreft bijzetten op de longe: daar ben ik ietwat huiverig voor. Het klopt wat je zegt dat ze heel instabiel is en aan alle kanten uitzwenkt. Mascha is hypermobiel en wat ik gelezen en gehoord heb is het daarbij niet handig om in een vroeg stadium met hulpteugels te gaan werken omdat ze dan juist een valse stabiliteit creëren door compensatie. Wat ik wel weer meer wil gaan gebruiken in de bodywrap. Dan wordt ze ook bewuster van haar eigen lijf.

De fysio is vanmiddag geweest. Ze zat weer overal vast. Wel een heel stuk minder dan de eerste behandeling, maar alsnog veel spanning. Vooral in haar rug, schouders en heupen. Ze gaf daarbij aan dat het niet willen optillen van de voeten deels daar vandaan komt. Bij de caput longum mi.tricipitis brachii (heb het even opgezocht) zat veel spanning wat kan verklaren dat ze haar voeten liever niet wilde optillen. Het andere deel is dominantie. Mascha probeerde ook de hele behandeling haar eigen zin door te drijven. En zo heb ik haar ook leren kennen de afgelopen maanden :') klinkt aannemelijk dus, haha.

Ik heb de tip gekregen om de hoofdhouding van Mascha wat hoger in te stellen. Mascha loopt namelijk voornamelijk met haar hoofd laag en volledig op de voorhand. Om de achterhand beter te activeren moet haar hoofd dus iets meer omhoog. Mascha vond het maar stom, ging meteen in protest toen ik haar dat vroeg. Echt een klein kind die duidelijk liet merken hoe STOM ze het vindt, hoezo moet ik mijn achterhand meenemen?! Heb ik toch geen zin in... :wave:

Verder nog de tip gekregen om een paar weken Teunisbloemolie te geven en daaropvolgend probiotica. Mascha is sinds de kou ingevallen en daarom geef ik haar nu ook eiwitten bij. De fysio zag tekenen van een maag-darm-lever probleem; doffe vacht of juist veel glans en extra spanning op specifieke plekken, ook haar manier van bewegen gaf dat blijkbaar aan. Ze denkt dan ook dat Mas de voedingsstoffen nu niet goed op kan nemen en we eerst de interne balans moeten verbeteren.

Voeten optillen ga ik morgen weer proberen. Heb het even een paar dagen gelaten. Ben benieuwd.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 15:20

Hier gaat het ondertussen heel goed. Het kwartje lijkt gevallen te zijn. Bij ons alle twee. Mascha is heel relaxt, rent niet meer voor iedere vraag weg. Als ze er vandoor stormt kan ik haar eenvoudig stilzetten en kalmeert ze snel. Er gaat nog wel van alles door dat koppie heen, maar in plaats dat ze zich ertegen te verzetten denkt ze nu mee. Super leuk om te zien.

Gister hadden we ook weer les en mijn instructrice stond echt met haar mond vol tanden. De afgelopen weken ben ik veel met haar aan het oefenen, maar wel hele korte sessies. Dus zodra ze het goed deed ben ik gestopt. Balkjestraining, begin gemaakt met rechtrichten, buiten over verharde wegen stappen, bodywrap, voetjes optillen. Ik ben ook een stuk daadkrachtiger geworden. Nee is nee, niet mekkeren. Ik merk dat die duidelijkheid Mascha heel veel rust geeft. Mijn instructrice zag dat ook, dat we individueel maar ook als team echt gegroeid zijn. Realiseer me ook ineens dat ze dat hoofdzwaaien helemaal niet meer doet. Woehoe *\o/*

Het is echt een verschrikkelijk lief paard en ze durft dat nu ook meer te laten zien. Ik denk ook omdat ik meer open ben geworden en ook met mezelf aan de slag ben. In de zin van oud zeer aanpakken en niet alles maar wegstoppen. Heel bijzonder om te zien wat dat ook weer met Mascha doet. Ik vind haar blik ook veel opener geworden. Begin echt steeds meer verliefd te worden op haar. We zijn er nog lang niet, maar heb nu wel echt het idee dat we er samen wel gaan uitkomen. Heb heel lang het idee gehad van waar ben ik nou eigenlijk mee bezig, ik doe maar gewoon iets. Het begint meer vorm te krijgen. Zijn we ondertussen al een half jaar verder, haha!

Einde van de maand komt de zadelpasser langs. Ik wil eerst meer aan de slag met het rechtrichten en dan komt het rijden daarna wel, maar wil haar wel alvast laten wennen aan een zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:51

Klinkt goed zeg! Allemaal positieve dingen :j
Ze ziet er ook echt goed uit <3

Anoniem

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:44

tijd en geduld, kennis en kunde opbouwen van voor en met je paard, paard krijgt vertrouwen in de "leider" als je het goed gedaan hebt dan is de communicatie - verbaal en non-verbaal - op orde en weet je als leider dat opleiden "het leerproces" belangrijk is om wederzijds vertrouwen en respect te krijgen

super zoals jij er in staat en veel succes met je volgende stap: zadel passen

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 10:07

Ik weet niet of er nogsteeds mensen zijn die volgen? Inmiddels zijn we weer bijna twee weken waar we weer veel dingen hebben opgepakt.

Volgende week komt de zadelmaker, dus ben ik gestart met haar te laten wennen aan een 'zadel'. Een stalgenoot heeft een bareback pad liggen en die mag ik hiervoor lenen. Geeft ze echt geen kik om, ook het aansingelen vind ze meer dan prima. Maar heb dan ook wel vaker een singeltje om gehad.

Ook zijn we weer een keer het viaduct over gegaan en het bos in. Nog niet alleen, dat durf ik nog niet aan. Een stalgenootje liep mee met haar paard. Mascha is zo'n onrustige enthousiasteling.. Het is soms wel lastig om dat in goede banen te leiden, ze wil constant vooruit stormen en alles zien en meemaken en ruiken en aanraken. Lichtelijke fear of missing out misschien :') Er zaten ook wel hele mooie stukken bij waarin ze gewoon rustig alles observeerde. Voor een tweede keer het bos in ben ik niet ontevreden.

Met de training staan we nog op hetzelfde punt als twee weken geleden, maar dat is ook oké. Mevrouw is hengstig en ze wil wat ze wil en ze wil niet wat ze niet wil }> Vooral in het begin van de training trekt ze haar hele trukendoos open. Het is zo grappig om te zien, ze is zo slim en vindingrijk. Ik lach er maar gewoon om, deze fase gaat ook wel weer voorbij :')

Vanaf april gaat Mascha verhuizen. Of ja verhuizen. Ik ga haar op de paddock paradise zetten bij onze stal (we hebben 6 paarden die weide-stal gehouden worden en 6 paddock paradise paarden). Ze staat nu namelijk samen met een heel liefelijke 5 jarige merrie. Schat van een dier hoor, en Mascha en zij kunnen het heel goed vinden, maar Mas walst gewoon over haar heen. Een kudde waarin ze wat meer op haar plek gezet wordt zal goed voor haar zijn. Vind het wel spannend hoor.. Mas is ook naar andere paarden een brutale aap en een klier, die houdt niet zo snel op. Dus daar zullen wel rake klappen uitgedeeld worden ben ik bang..

Ennn, voor de mensen die op instagram zitten: ik heb voor Massie een pagina aangemaakt. Voor wie het leuk vindt om te volgen: https://www.instagram.com/never_miss_mas/

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:52

Ik ben je meteen even gaan volgen op insta :j

Fijn dat het in het bos en met de BBP goed ging! En niet alles kan telkens stijgen met de trainingen ;)

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:13

Ik lees nog wel af en toe mee, maar ik heb geen goede suggesties voor je. Succes in ieder geval!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:30

Ik denk trouwens dat het PP haar ook echt goed gaat doen, zoveel vrije beweging en vriendjes is zo fijn voor een paard <3

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 12:35

Top! Ik ben ook een stille meelezer in jouw topic Monique :j

Dat denk ik ook ja! Zelf gaan en staan waar ze wil, echt een kudde waar ze haar plek moet gaan vinden, niet meer een paar uur per dag stilstaan. Denk dat niet alleen haar koppie goed zal doen, maar ook haar lijf. Zal de eerste momenten wel mijn adem vasthouden, maar goed, in een kudde moeten ze gewoon even afstemmen wie waar de baas over is :Y)

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:46

O leuk dat je bij mij stil meeleest, dan lezen we bij elkaar stil mee, hahaha. Ik herken wel enorm veel karaktertrekken bij jouw paard, van mijn paard. Of vice versa. Ik hoop doordat jij eerder 'hulp' hebt gezocht, dat klinkt zo zwaar, maar je snapt me wel, dat jij niet 5.5 jaar hoeft te wachten tot het echt leuk gaat. Ik ga binnenkort weer een doorstart maken, ik heb goede hoop.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:54

Hoe gaat het nu, je update niet meer?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 12:24

Inderdaad lang geleden dat ik geüpdatet heb! Zal het even zo kort mogelijk op een rijtje proberen te zetten, maar daar ben ik niet heel erg goed in zoals jullie weten :Y)

Sinds de vorige update zijn we door een dal gegaan.. Mascha mocht bij de kudde op de paddock paradise erbij. Waar ze zich gedroeg als een puberaal dier. Dat werd haar dus niet in dank afgenomen. Ze hebben haar echt op haar plek gezet. Niet erg natuurlijk, maar we pittig om te zien. En het gaf haar veel stress.

Mascha viel voordat ze op de paddock paradise kwam al wat af, maar met bijvoeren bleef ze redelijk op gericht. Totdat een week of 2 nadat ze op de paddock paradise stond. Ze begon nu toch wel meer af te vallen.. dierenarts erbij: fikse wormenbesmetting en zand in de maag. Ze noemde het een code oranje.. Wat wel verwonderlijk was, want ze had dit jaar wel al een wormenkuur gehad en ik gaf haar om de twee maanden 7 dagen een psylliumkuur. Maar goed, de resultaten logen er niet over.

Op een gegeven moment gaf ik haar (verdeeld over de dag) zo'n 8-10 kg aan voer bij.. bietenpulp, ruwvoerkorrel en natuurlijk een vitamine en mineralenkorrel. Maar het hielp niet om haar te laten aankomen. Ik begon me steeds meer zorgen te maken en had het gevoel dat er intern gewoon iets niet klopte. Alsof de voedingsstoffen niet goed opgenomen werden. Dus een cranio sacraal behandelaar erbij gehad. De behandelaar zei ook dat de organen een grote optater hadden gehad en de werking niet optimaal was. Van de behandeling knapte ze op dat moment zichtbaar op. Maar ik bleef me ontzettend veel zorgen maken, ik hing echt als een mamabeer over haar heen :Y) een week na de behandeling was het helemaal mis. Echt vel over been, een klein hoopje paard trof ik aan.

Best heftige foto en weet niet of ik er goed aan doe dit te delen. Maar goed, een volgtopic is er in goede en in slechte tijden toch? :7

Afbeelding

Contact opgenomen weer met de cranio sacraal behandelaar, als ook met mensen op stal. En zij zeiden allemaal hetzelfde: je moet het echt loslaten want je verstikt haar helemaal. Ze moet wel de ruimte krijgen om weer te kunnen groeien. Maar dat vond ik heel moeilijk want ze at slecht, werd niet geaccepteerd in de groep en oh en die blik in haar ogen, echt mijn hart.. maar goed. Toch losgelaten en je geloofd het niet, maar een dag later zaten er al een paar kilo's aan :') Qua gewicht zit ze nu weer goed, maar haar spiermassa is nog niet al te best.

Afbeelding

In deze tijd had ik haar op rust gezet. Toen ze weer op gewicht was hebben we het grondwerken weer opgepakt. Ze deed het echt super netjes, echt een modelvoorbeeld. Geen heftige uitspattingen meer zoals ze eerst altijd had. Echt super. Maar, ik zag aan haar dat ze er niet écht bij was. Het plezier ontbrak.

Afbeelding

Vorige week zijn we op trainingsweekend geweest bij Djesse Stubbe. Niet voor het fysieke stuk, maar meer voor het mentale stuk. Hier heb ik geleerd om nog meer op gevoel en energie te werken. En ik ben mezelf ook zwaaar tegengekomen. Ben me heel erg bewust geworden van vastgeroeste gedachten en patronen. Van Djesse ook meegekregen hoe ik Mascha's vurige en levens genietende kant weer meer naar voren kan laten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Met het grondwerken ben ik voor nu gestopt. Of ja, het grondwerken zoals we dat eerst deden. Minder serieus en meer spelen is het motto. Mascha is er echt van aan het opbloeien. Ik ben mijn kleine gekke meid aan het terugkrijgen <3


Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:47

Zo! Dat is een heftige update! Wat een nare tijd moet dat voor je geweest zijn, het lijkt me vreselijk je allessie zo mager te zien. Onmacht lijkt me. Gelukkig dat je nu weer positieve berichten kunt geven. De foto van jou met het rode shirtje daar ziet ze er echt weer goed uit. Hou de positieve flow vast!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 20:27

Ja het was niet grappig. Vooral het wachten en geduldig zijn en vertrouwen hebben in het proces vond ik erg moeilijk. Maar goed, ze begint er bovenop te krabbelen dus dat is fijn <3

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:07

Dapper van je, nu weer gaan genieten van de opbouw, zowel lichamelijk als emotioneel met haar!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 16:36

Ondertussen zijn we alweer een maandje verder en we hebben de smaak weer te pakken gekregen. Ook hebben we nu een betere balans gevonden in de training. We doen nu verdeeld over de week:
- 1x serieuze training in de bak (lange lijnen oid)
- 1x buiten wandelen gecombineerd met heuveltraining
- 1x bodywork
- 1x vrij in te vullen

Zo zijn we tegenwoordig bezig:

(Deze link kan ik hier niet als afbeelding plaatsen op een of andere manier): https://www.instagram.com/reel/CRR_0zTn ... =copy_link



Afbeelding

Ze begint ook echt mooi bij te komen. Nu nog oppassen dat ze niet een al te dikke buik krijgt, haha!

Afbeelding

Vandaag is de osteopaat ook nog even langs geweest. Mascha liep niet helemaal lekker dus ze is even goed losgemaakt.

Komende tijd gaan we mooi op deze voet verder. Ze mag meer bespiering krijgen en over het algemeen sterker worden.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:46

Mooi om te zien dat de uitgang toch minder leuk is dan jij! En ze had indertijd een jas uitgetrokken, maar ze komt mooi bij!

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:54

Meer dan een jaar verder, Liesje, hoe gaat het nu?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 19:16

Ik was dit topic helemaal uit het oog verloren :o

Vorig jaar rond deze tijd ben ik zelf in een fikse burn-out beland en daardoor kwam het trainen en leuke dingen doen met Mas op een heel laag pitje te staan.

Toen het eenmaal iets beter met mij ging de training weer opgepakt en de keuze gemaakt om Mascha samen met mijn instructrice in te rijden. De basis was prima bevestigd en we gingen lekker in het grondwerk. Maar eenmaal op stal bij mijn instructrice kwamen alle oude patronen en moeilijkheden weer boven water.

Wat ik absoluut niet wil is een paard die haar rondjes doet puur omdat ik dat van haar verlang, maar daarbij eigenlijk zelf er niet helemaal bij is. Maar met momenten was ze dit paard wel en ik wist even niet meer hoe we haar daaruit konden halen.

We zijn toen, naast de trainingen, begonnen met nei-behandeling. Hiermee kijk je wat de onderliggende oorzaak is van het gedrag wat een dier laat zien. Hier kwam uit dat ze het vertrouwen verloren heeft in de mens door een voorval toen ze jong was en een trailerrit waarin ze verdoofd is geweest. Ook kwam eruit dat ze heel veel last heeft (gehad) van het feit dat ik me zo verschrikkelijk slecht voel met momenten. Zij had het idee dat ze daar iets mee moest. Daarbij kwam het ‘ik kan het niet, het gaat me toch niet lukken’ heel sterk naar boven.

Alles bij elkaar zorgde er dus voor dat ze wantrouwend bleef en bij verandering snel onzeker werd en daardoor was het moeilijk om echt samen dingen te doen. Ze sloot zich snel af, ging in de weerstand en trok dan haar eigen plan.

Dit hebben we ondersteund met bachbloesem. En na een paar weken had ik een heel ander paard. Open, zin om samen bezig te zijn en meedenken in de trainingen en veeeel eigen initiatief. Dat was echt geweldig om te zien. Nog steeds wel wat onzeker met momenten en ook de weerstand kwam nog weleens opzetten, maar niet meer zo heftig als eerst.

Dus het rijden vanuit daar verder opgepakt. Tot nu toe gestapt en gedraafd onder het zadel. Pakte ze heel leuk op. En toen was het vier maanden later en gingen we weer terug naar ons eigen plekkie.

Ze staat sinds een week in een groep met 14 andere paarden van verschillende leeftijden. Wat haar zichtbaar goed doet. Hiervoor stond ze altijd samen met oudere paarden (die veel lichamelijke kwaaltjes hadden) en ze viel er toch altijd wat buiten. Maar nu heeft ze haar eigen kliekje gevonden en ze vindt het prachtig. Wel moet ze nog heel erg wennen en merk ik dat ze weinig zin heeft om samen met mij te trainen of iets te doen. Heb het idee dat ze ook gewoon heel moe is.

Ik ben deze week wel begonnen met de enkele lijn. Iets laagdrempeligs wat ze kent maar toch even iets samen doen en haar lijf goed gebruiken. Ze was er een heel stuk beter bij dan wat ik normaal van haar gewend ben als we op een nieuwe plek werken. Heb het idee dat ze echt gegroeid is in zichzelf en zelf meer de rust en concentratie kan vinden.

Het blijft voor mij nog wel een zoekwerk voor wat werkt bij Mascha. Mijn instructrice zei ook terecht: ze is een paard uit duizenden, maar geen paard voor duizenden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:10

Wat leuk dat je toch een update hebt gezet. Wat een bijzonder traject doorlopen jullie. Fijn om te lezen met hoeveel respect je haar behandelt. Wat jammer dat ze in haar jonge leven al verdoofd op een trailer heeft moeten staan. Ik vind alles wat je schrijft hoopvol en ik hoop dat deze trend zich doorzet nu ze weer op een andere plek staat. Ik stuur je ook nog even een pb.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:42

Zo zie je ook maar dat het paard op je pad komt was je ook weer helpt in je persoonlijke proces <3

Mooi om te lezen hoe jullie het hebben aangepakt met haar, ze ziet er nu ook echt goed en relaxed uit. Ook die eerste momenten onder het zadel! En met het hoofdstel van Lovelance zie ik :P

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 21:51

Monique1963 schreef:
Wat leuk dat je toch een update hebt gezet. Wat een bijzonder traject doorlopen jullie. Fijn om te lezen met hoeveel respect je haar behandelt. Wat jammer dat ze in haar jonge leven al verdoofd op een trailer heeft moeten staan. Ik vind alles wat je schrijft hoopvol en ik hoop dat deze trend zich doorzet nu ze weer op een andere plek staat. Ik stuur je ook nog even een pb.


We zetten de koers op Goede Hoop en zien onderweg wel welke dingen we tegenkomen :))

Cera_D schreef:
Zo zie je ook maar dat het paard op je pad komt was je ook weer helpt in je persoonlijke proces <3

Mooi om te lezen hoe jullie het hebben aangepakt met haar, ze ziet er nu ook echt goed en relaxed uit. Ook die eerste momenten onder het zadel! En met het hoofdstel van Lovelance zie ik :P


Maar echt! Voor mijn gevoel heeft het echt zo moeten zijn. Zowel Mas als ik hebben het afgelopen jaar zoveel geleerd. Achteraf gezien waren we allebei een wervelstorm van onopgeloste en opgekropte emoties. Best confronterend ook om het topic door te kijken. Bij sommige dingen denk ik echt meid.... 8)7

Maar goed, geeft niet, dat was toen.

Ja die eerste momenten onder het zadel pakte ze echt super op! Wel wat onzeker, maar niet angstig. Heb ook echt zin om dat samen verder uit te gaan bouwen. En inderdaad het Lovelance hoofdstel. Dit was het enige hoofdstel wat ze toen accepteerde. Alleen sinds vorige week schud ze meteen met haar hoofd als ik hem omdoe en begint ze te krabben achter haar oren. Kan zijn dat ze veel spanning heeft in die regio, dus de komende dagen staat massage op het programma en kijk dan even of dat het oplost.

En anders misschien toch een trenshoofdstel proberen. De drukverdeling is dan minder achter de oren, misschien werkt dat voor haar beter.