[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 20:23

HALLO

Afbeelding

Nooit gedacht ooit een eigen paard te kopen. Ik vond het maar gedoe, te duur, te veel verantwoordelijkheid, te gebonden. Maar een jaar geleden begon het toch te kriebelen. Veel nadenken, erover hebben, twijfelen, lijstjes maken (want wat door paard zocht ik nou precies) wist ik het: ik wilde een brave beleerde ruin van max 165, 5-10 jaar, basis dressuur maar allround, verkeersmak en géén bruine. En toen werd ik verliefd:

Afbeelding

Afbeelding

Merrie, 3,5 jaar, eerlijk maar pittig karakter, buiten meelopen aan het halster niks gewend en bruin.. heb tenminste één ding van mijn lijstje wel kloppend, ze is nu 165 :+

Officieel heet ze Maylinde DJ, maar ik heb haar omgedoopt tot Mascha. Een stoere maar toch ook zachte naam. Wat perfect bij haar past.

Zelf heb ik weinig ervaring met het beleren en opleiden van een jong paard. Hele uitdaging, maar Mascha en ik gaan het gewoon samen proberen. Niet helemaal alleen. We zijn ondertussen al begonnen met grondwerklessen en dat pakt ze heel leuk op.

Hier gingen we samen wat balkjes lopen.

https://youtu.be/WyrzHw7ecsA

https://youtu.be/65pYl8c39sc

Spelenderwijs gaan Mascha en ik elkaar dingen leren. Want ook al kennen we elkaar pas een maand, ik heb nu al zoveel van haar geleerd. Vooral dat ik niet moet menen vijf stappen over te kunnen slaan, dan fluit ze me even terug, haha!

Uiteindelijk wil ik vooral veel plezier maken met Mascha. Lekker allround bezig zijn. Dressuur, springen, buitenritten. En het lijkt me super vet om WE met haar te gaan doen. Maar goed, eerst de basis.

Waar ik voor ga is om Mascha zonder veel druk en dwingen te beleren. Mocht je ons verhaal willen volgen ben je welkom! :j

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:26

Leuk! Ik volg :)

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:32

Hè leuk om een topic van je nieuwe paardje te zien! Ik volg mee!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 23:22

Leuk dat jullie volgen! *\o/*

Net weer een grondwerkles gehad van Ton Duivenvoorden. Iemand van jullie bekend met hem? Hij komt hier uit de buurt. De planning is om 1 keer in de week een half uur bij hem te lessen.

Tijdens de les kwam eruit dat ik teveel wil controleren en mijn hulpen te groot zijn of ik onzeker mijn hulpen geef waardoor ze het niet serieus neemt. Een confronterende en zeer leerzame les. Zal de volgende keer vragen of iemand wat foto’s of filmpjes wil maken

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 00:37

Erg herkenbaar. Mijn eisen aan een nieuw paard waren, ruin, niet wit, bomvrij, ouder dan 10, goed doorgereden. Ik kwam thuis met een merrie, witzwart, 3,5jaar, net zadelmak en naar later bleek niet meer bomvrij nadat ze uit haar kudde weg was.

Goed dat je meteen begeleiding hebt genomen.

Ik ga je volgen en ik ga leren van hoe jij het gaat doen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 10:14

Typisch hè. Dat je iets in je hoofd hebt, maar er dan toch iets anders mee naar huis komt.

Ik merkte heel erg dat ik aan alles ging twijfelen wat ik deed. Werd er zo onzeker van, om gek van te worden. Dus in plaats van aanklooien meteen iemand gezocht die me erbij kan helpen. We hebben pas 2 lessen gehad maar ik merk al zoveel verschil. Mooi dat het ook snel kan omdraaien.

Leuk dat je ook volgt! En als je nog tips hebt van hoe jij het hebt aangepakt met je paardje, dan hoor ik ze graag :)

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:40

Wat een leuk dier. Met de juiste begeleiding zal het vast goed komen.

Hier zelfde verhaal.
Wilde een merrie een schimmel 160 liefst M dressuur geen jazz bloed.
Kwam thuis met een merrie *\o/* 160 *\o/* bruin :') en zadelmak :Y) en een kleindochter van jazz }:0

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:02

Liiesjjj schreef:
Typisch hè. Dat je iets in je hoofd hebt, maar er dan toch iets anders mee naar huis komt.

Ik merkte heel erg dat ik aan alles ging twijfelen wat ik deed. Werd er zo onzeker van, om gek van te worden. Dus in plaats van aanklooien meteen iemand gezocht die me erbij kan helpen. We hebben pas 2 lessen gehad maar ik merk al zoveel verschil. Mooi dat het ook snel kan omdraaien.

Leuk dat je ook volgt! En als je nog tips hebt van hoe jij het hebt aangepakt met je paardje, dan hoor ik ze graag :)


Dat dus.

Ja, voor mij was het funest om met een ander paard thuis te komen. Ik heb het helemaal verkeerd aangepakt. En ben pas hulp gaan zoeken in een veels te laat stadium. Toen had ik al met een compliceerde dubb beenbreuk in het zkh gelegen en heb nog maanden in een rolstoel gezeten en moest revalideren. En ik heb erna nog een keer in het zkh gelegen. En twee keer niet in het zkh, maar maanden uit de running.

Ik kan je geen goede raad geven. Ik kan je wel laten leren van mijn fouten. Grinnik, lees mijn topic...

Ik denk dat het enorm verstandig is dat je gelijk hulp hebt gezocht, dat was mijn grootste fout denk ik.

Een andere grote fout die ik maakte was mijn merrie troosten als het mis ging. Ik was haar moeder. En zoals we allemaal weten rebel je tegen je moeder. Ik was niet een coach voor mijn paard. Logischerwijs in een kudde zonder leider moet er iemand opstaan om dat leiderschap op zich te nemen. En bij mijn kudde stond er niemand op, ook ik niet, dus moest mijn paard die taak op zich nemen, terwijl ze van nature geen leider is. Zij beschermde mij tegen ieder gevaar door spinnend om te keren en hard weg te rennen. Heel goed van haar. Maar ik zat dat niet uit. En het is ook niet gewenst. Achteraf wel te begrijpen.

Het is ook belangrijk om het verschil tussen dominantie en leiderschap te begrijpen. Een leider wordt gevolgd zonder dat zijn redenen in twijfel worden getrokken.
Een dominante wordt irritant gevonden en is meer een heerser zonder te leiden.

Daarbij is het woord leider misleidend vind ik. Het blijkt inmiddels dat er in een kudden vaak niet 1 leidende merrie is, maar er meerdere zijn. Eentje kan lekker eten vinden en de rest volgt haar. Een ander kan een makkelijk pad vinden en de rest volgt haar. Dat verklaart waarom mijn paard mij in de ene situatie nu wel volgt en in de andere niet. Ik vind het woord coachen dan ook veel fijner, dan leider zijn.

Daarnaast zat ik nog in het stramien dat afstappen heel erg not done is. Die klik moest ik even omzetten en daardoor werd het al een stuk veiliger voor me.

Door tig miljoen omstandigheden ben ik nu 5 jaar verder en de keren dat het echt leuk is geweest om mijn paard te rijden, kan ik waarschijnlijk nog wel tellen. Ik zit nu in de zoveelste doorstart na een verhuizing en hoop echt in het voorjaar het weer leuk met haar te gaan hebben.

Inmiddels heb ik na veel NH soorten, TRT gevonden en dat vind ik wel erg fijn, maar ben er nog steeds niet.

Het omdraaien wat je zegt, was en is mijn grootste handvat. Daar houd ik me aan vast. Daarom gaat het in het voorjaar gewoon helemaal lukken. Namelijk een paard leeft in het moment. Dat moet, dat is zijn instinct en overlevingsmechanisme. Hij moet in het moment leven, anders overleeft hij niet. Daarom kun je meestal situaties en gedrag omdraaien bij een paard. Als je maar weet hoe je hem goed kunt coachen.

Dus keer het om inderdaad en geniet van de mooie momenten. Ik blijf je volgen. Groetjes Mo

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:39

Wat een leuk paard! Ik volg ook :)

Heb je al een beetje een lijstje bedacht wat je allemaal met haar wil gaan doen? (Ik heb een 2.5 jarige dus ik ben ook aan het nadenken over deze dingen :o ) Ik had niet echt een lijstje met wat ik wel/niet wou in een paard (afgezien van geen koudbloed i.v.m. voerbeleid), maar deze is wel echt heel anders dan mijn vorige paard en huidige bijrijd/verzorgpaard := Dus dat is ook met regelmaat even pas op de plaats, haha!

Liiesjjj schreef:
Waar ik voor ga is om Mascha zonder veel druk en dwingen te beleren. Mocht je ons verhaal willen volgen ben je welkom! :j

Wat er ook op je pad komt, als je deze gedachte aanhoud dan gaat het helemaal goedkomen :j

Edit; Ton Duivenvoorden ken ik niet, maar heb even zijn site bekeken. Ziet er goed uit! Leuk, ik zit ook in het hoekje klassieke dressuur :D
Laatst bijgewerkt door Fillis op 05-11-20 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:45

Ik volg ook mee! Mascha is inderdaad een hele mooie naam voor dit paard denk ik! Ik ben erg benieuwd naar jullie vorderingen en mijn lijstje voor mijn eerste paard is precies zoals die van jou was :') dus dan kan ik meteen zien wat me misschien per ongeluk te wachten staat _O-

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:46

Oh leuk ik ken je uit het andere topic :-)

Je hebt wat mij betreft de beste leraar aan je zijde. Heb ook heel fijn bij hem gelest (ook met mijn huidige paard die toen nog pup was) nu helaas vanwege afstanden en gebrek aan vervoer niet meer.

En wat heb je een knap paard!
(Voor onze dochter zijn wij ook geslaagd met wat we niet wilden haha. Er komt een (never nooit in mijn leven koop ik een) Haflinger :D
Of eigenlijk een Halflinger, want hij is een ongelukje. Zit ook rijpaard in _O-

Anyways ik ga lekker meelezen met jouw verhaal!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 23:42

Jeetje Monique, heftig verhaal.. en jammer dat je zo’n turbulente tijd hebt gehad met je paardje, dan is genieten er ook niet meer bij. En wat je zegt: een paard leeft in het moment. Zou mooi zijn als deze doorstart het helemaal gaat worden.

Leuk, nog meer volgers! *\o/* en grappig dat meerdere mensen met iets heel anders thuiskomen dan wat ze eerst in gedachte hadden.

Voor nu staat op mijn lijstje vast kunnen staan (stilstaan kan ze heel goed, maar als ze vast wordt gezet gaat ze hangen en panieken), voetjes geven zonder debiel te doen en grondwerk.

Ik wil eerst de basis goed hebben. Dus dat ik haar signalen begrijp, weet hoe ik daarop moet reageren en dat zij mij gaat zien als coach/leider/trainingsmaatje of hoe je het ook noemen wilt. Mijn eerste doel is midden in de bak te kunnen staan en Mascha te sturen met mijn houding. Dus longeren zonder poespas. Als we dat voor elkaar hebben gaan we door naar het werken aan de hand, lange lijnen, longeren, spieren opbouwen (want ze is nog zo’n schriele puppy, zie foto). En dan inrijden, doorrijden en alles wat daarbij komt kijken.

Afbeelding

Wat verder nog op het lijstje staat is vrijheidsdressuur, verkeersmak maken, het hoge dressuurwerk (niet per se wedstrijden rijden, maar wel alle knopjes erop zetten), buitenritten maken, misschien zelfs mennen, een veulentje fokken. Maar dit is allemaal een grote we zien wel hoe het gaat lopen.

Net weer even met Massie in de bak aan de slag geweest. Ik ben nog heel erg aan het zoeken in mijn houding en intentie. Want als ze bijvoorbeeld in de hoek stil gaat staan en ik maak mezelf groot dan doet ze daar helemaal niks mee, haha! Ook niet als ik naar haar toe loop. Dus daar doe ik iets niet goed. Ik heb dan ook vaak in mijn hoofd ‘zou ze hierop gaan reageren’. Ton benoemde dat laatst ook al in de les, dus ik moet anders gaan denken. Misschien dat mijn lijf dan automatisch mee gaat :D

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:24

Mooie opbouwende plannen!

Heb je voor je met haar gaat werken een plaatje in je hoofd geschetst wat je gaat doen? Een agenda zeg maar? Goede voorbereiding maakt je zekerder en kom je zekerder op je paard over.

En als je naar die hoek loopt, wat wil je dan dat ze doet? Je maakt je groot dus je wilt dat ze weg voor je gaat? Als dat zo is en ze reageert niet, dan kun je sneller naar haar bewegen of meer beweging maken. Ik noem het landje pik. Doe ik heel af en toe. Ik doe het niet zo vaak omdat het voor mij meer in de dominantie schaal zit dan in coach gebied.

En heb je geen round pen om grondwerk te doen? Dan zijn er geen hoeken. Veel makkelijker om duidelijker over te komen. Of je kunt misschien van prikpaaltjes een rondje neerzetten?

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 10:28

Nee nog niet. Ik heb voor nu in mijn hoofd om 3 keer per week 10-15 minuten te oefenen met los longeren. Ze wordt over twee weken nagekeken door een osteopaat en als dat helemaal oké is dan wil ik echt meer gaan trainen voor spieropbouw. Goed idee om een trainingsschema te maken, dat ga ik komende dagen even doen.

Ik wil inderdaad dat ze doorloopt en niet de hoek in gaat staan. Het uiteindelijke doel is dat ik op schouderhoogte loop/sta en haar puur op mijn ademhaling (diep inademen is harder) kan sturen.

Ton raadde mij af om te werken in een roundpen. Omdat er dan geen rechte stukken zijn en je dus lastiger de positie in kan nemen op de schouder, ben je constant aan het jagen. Dan krijg je meer een joint up idee en is het niet meer samenwerken maar dwingen. Het paard geeft zich dan over omdat hij niet meer opgejaagd wilt worden, in plaats van dat je gaat samenwerken.

Het is niet dat ik per se haar ruimte in wil nemen, ik wil dat ze actief bij de activiteit betrokken is en op mij let. Als ze de hoek in stormt en gras gaat eten is dat niet het geval dus dan geef ik meer druk zo van hee hallo opletten.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:12

Liiesjjj schreef:
Nee nog niet. Ik heb voor nu in mijn hoofd om 3 keer per week 10-15 minuten te oefenen met los longeren. Ze wordt over twee weken nagekeken door een osteopaat en als dat helemaal oké is dan wil ik echt meer gaan trainen voor spieropbouw. Goed idee om een trainingsschema te maken, dat ga ik komende dagen even doen.

Ik wil inderdaad dat ze doorloopt en niet de hoek in gaat staan. Het uiteindelijke doel is dat ik op schouderhoogte loop/sta en haar puur op mijn ademhaling (diep inademen is harder) kan sturen.

Ton raadde mij af om te werken in een roundpen. Omdat er dan geen rechte stukken zijn en je dus lastiger de positie in kan nemen op de schouder, ben je constant aan het jagen. Dan krijg je meer een joint up idee en is het niet meer samenwerken maar dwingen. Het paard geeft zich dan over omdat hij niet meer opgejaagd wilt worden, in plaats van dat je gaat samenwerken.

Het is niet dat ik per se haar ruimte in wil nemen, ik wil dat ze actief bij de activiteit betrokken is en op mij let. Als ze de hoek in stormt en gras gaat eten is dat niet het geval dus dan geef ik meer druk zo van hee hallo opletten.


De join-up moet je zeker niet te vaak doen. Eigenlijk maar 1x doen. Het is een wegsturen uit de kudde, waarbij het paard moet vragen om weer toegelaten te worden, dat is niet fijn. Dus dat ben ik eens met je. Vind het ook een mooie insteek zoals je het uitlegt van de roundpen.

Wat ik dan wel weer bijzonder vind, is dat je naast de schouder gaat lopen. Dat is mij onbekend. Ik heb in de NH trainingen geleerd dat de positie naast de schouder, de positie van het veulen is. Als jij je daar opstelt neem je de veulenpositie in, is mij geleerd. De merrie leidt haar veulen. Als jij naast de schouder loopt, leidt de merrie jou. Daar zie ik zeker een logica in. Ben nieuwsgierig naar wat jouw mentor daarover denkt.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 19:57

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Het is niet zo dat als ik haar leid, dat ik dan naast de schouder loop. Op het moment dat we naast elkaar lopen dan loop ik of naast haar hoofd of voor haar.

Tijdens het werk in de bak is de uiteindelijke positie dat ik ter hoogte van de schouder. Bij dit punt zal zij dus in een cirkel om mij heen moeten lopen. Vanuit dit uitgangspunt ga je doormiddel van lichaamstaal vragen om een bepaalde actie. Maak ik beweging richting haar schouder, moet zij de ronde groter maken. Maak ik mij groot, moet zij sneller gaan lopen. Maak ik mij klein, moet zij langzamer lopen. Stap ik richting haar kont, moet ze de cirkel kleiner maken.

Of hoe bedoel jij het precies?

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:50

Liiesjjj schreef:
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd. Het is niet zo dat als ik haar leid, dat ik dan naast de schouder loop. Op het moment dat we naast elkaar lopen dan loop ik of naast haar hoofd of voor haar.

Tijdens het werk in de bak is de uiteindelijke positie dat ik ter hoogte van de schouder. Bij dit punt zal zij dus in een cirkel om mij heen moeten lopen. Vanuit dit uitgangspunt ga je doormiddel van lichaamstaal vragen om een bepaalde actie. Maak ik beweging richting haar schouder, moet zij de ronde groter maken. Maak ik mij groot, moet zij sneller gaan lopen. Maak ik mij klein, moet zij langzamer lopen. Stap ik richting haar kont, moet ze de cirkel kleiner maken.

Of hoe bedoel jij het precies?


Aha, dat is heel duidelijk uitgelegd, dan had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je naast de schouder liep met gewoon lopen. Dat is namelijk iets wat ik in het begin verkeerd deed. Bij alles dat ik al verkeerd deed :-( En dat heeft best wel impact, omdat je je dan opstelt als veulen, bij wijze van spreken. Dus ik had jou verkeerd begrepen.

Het zo werken in de bak, klinkt goed. Ga je ook filmpjes maken? Als er 1 toptip is die ik je kan meegeven is het dat. Ik heb zoveel geleerd van naar mezelf kijken. Ik zette met werken, de camera op het bankje en liet hem gewoon de hele tijd aan. Achteraf zag ik veel inconsequenties. Zowel verbaal als met lichaamstaal. Ik leerde erg veel van naar mezelf kijken en ontdekken waarom mijn paard reageerde zoals ze deed. Zij kan het in principe niet fout doen, dus lag het bij mij, maar waar...

Ook heb ik de filmpjes gedeeld met mensen hier op bokt en van hen kreeg ik ook weer feedback over dingen die ik niet eens gezien had.

Ik zou het leuk vinden filmpjes van je te zien, het is mooi om het proces te mogen volgen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 21:19

Zo, nu ik dat stuk van mezelf terug lees zie ik een hoop spelfouten en kromme zinnen, haha! Maar fijn dat het alsnog te begrijpen is.

Goede tip inderdaad! Ik ga morgen weer met Mascha aan de slag en zal het filmen. Ben benieuwd wat hieruit op te maken is.

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:07

Echt complimenten hoe je aan het werk bent met haar, als ik de filmpjes zo bekijk. Zo vrij en ongedwongen. Je geeft haar echt de tijd om na te denken, zo leuk om te zien!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 19:11

J0anieke schreef:
Echt complimenten hoe je aan het werk bent met haar, als ik de filmpjes zo bekijk. Zo vrij en ongedwongen. Je geeft haar echt de tijd om na te denken, zo leuk om te zien!


Bedankt! Dat is ook echt het uitgangspunt. Haar lekker op haar gemakje alles laten onderzoeken en leren kennen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 19:28

Net weer even een korte sessie gedaan. Pfoe, het was een onstuimige bedoeling :Y) in het begin kreeg ik haar niet eens goed de hoeken door. Ze racete overal doorheen en lette gewoon niet op. Merkte aan mezelf heel erg dat ik aan het zoeken was wat ik ermee aan moest. Want van de ene kant wil ik de rust bewaren, maar van de andere kant wil ik wel dat ze blijft bewegen en opletten. En ik merk dat ik het dan ook lastig vind om de juiste positie te pakken.

Maar goed, gewoon door gegaan en alleen gericht op het blijven bewegen en niet stil gaan staan in de hoeken. Dat deed ze op een gegeven moment prima.

Toen de rust er wat meer in zat heb ik geoefend om de positie op de schouder te pakken en haar daarmee wat te sturen. Maar als ik het filmpje zo terug kijk liep ik nog te veel bij haar kont waardoor ik haar niet sturen kon.

https://youtu.be/2l_IWKPrSEc

Dus aandachtspunten voor de volgende keer: eerder de goede hoek inlopen zodat zij niet stil gaat staan en beter de positie op de schouder innemen.

Het is echt lastiger dan het lijkt, dat realiseer ik me wel iedere keer.

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:32

Ik volg ook! Wat een leuke, aansprekende merrie heb je zeg. Ben erg benieuwd :D

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:16

Hi, ik heb je laatste filmpje bekeken. Kun je wat meer vertellen over wat je trainer je voor opdracht heeft gegeven met haar te doen?

Ik heb nu geen idee wat je al mag/kan/wil met haar doen. Dus misschien zeg ik wel onzin.

Wat ik bijv wel zie (en ik weet dus niet of dat mag volgens de training die jij volgt, heeft het eigenlijk een naam?) is dat je paard op 6:05 vraagt of ze naar binnen mag komen. Je wijst met je hand dat ze moet doorgaan en dat doet ze perfect. Ik vraag me alleen af of je haar wens of dat moment niet had mogen honoreren en haar even had mogen belonen. Ik loop zelf achteruit als ze naar binnen mag komen voor een knuf en vanuit mijn achterwaartse beweging kan ik haar dan als ik de knuf oversla van hand laten veranderen.

Ik zou als ik jou was ook meer met haar van hand veranderen, dat houdt het wat interessanter.

En je paard wil telkens naar die ene hoek en op 7:49 en 8:13 neemt ze je bij de neus en ben je er mijns inziens te laat bij om haar uit de hoek te houden.

Maar nogmaals ik weet niet precies wat voor training jij doet met je trainer, dus misschien sluit wat ik zeg wel helemaal niet aan bij je training.

Vind trouwens wel dat ze heerlijke gangen heeft!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 21:37

We zijn momenteel echt met de basis-basis dingen bezig. Mijn opdracht voor deze week is haar door te laten lopen en of dat nou in stap, draf of galop is dat maakt voor nu niet uit. En dan heel bewust bezig zijn met mijn eigen houding en de reactie van haar daarop. Of ze dan verder in mijn ruimte komt dat maakt voor nu ook nog niet uit, ik moet eerst onder de knie krijgen hoe ik haar met zo min mogelijk druk kan laten bewegen. Dus zoals je kan zien hebben we nog een hele weg te gaan :')

Het naar mij toe komen mag als ik daar ruimte voor geef. Ze vroeg inderdaad zelf of ze naar me toe mocht komen. Mijn trainer gaf aan dat het oké is als ze erom vraagt, maar dat de uiteindelijke toestemming bij mij ligt. Daarom laat ik haar nog een paar passen door stappen en mag ze dan, op mijn intentie, naar mij toe komen.

Tijdens de eerste paar keren wilde ik te snel, te grote hulpen geven waardoor Mascha nog onstuimiger werd. Ik moest van mijn trainer gaan proberen om veeeel minder te willen sturen. Dus in plaats van meteen met de zweep vragen, eerst jezelf groot maken, daarna naar voren stappen en daarna pas beweging maken met de zweep. Ik merk, omdat ik hier nogal mee aan het worstelen ben, dat ik vaker te laat ben. Ook inderdaad op de momenten die jij aangeeft. Nou komt daar ook bij dat als ze aan de kletter gaat ik het gewoon lastig bijhoud en ik haar op die momenten volledig kwijt raak. Zeker een punt van aandacht.

Ze zwaait ook veel met haar hoofd. Deze training nog erger dan andere trainingen. Of dat nu is vanuit ongeduld, onzekerheid, spanning of een andere reden.. geen idee.

Heb je misschien een tip wat ik het beste kan doen als ze zo’n super jolige buien heeft en haar aandacht all-over-the-place is? Ik probeer nu gewoon door te gaan met de training en haar maar uit te laten razen, maar misschien is er een betere manier.

Wat je zegt over het van hand veranderen is een goed punt denk ik. Dat ga ik voor de volgende keer meenemen.

En ja, ze kan behoorlijk lopen! Je moet haar eens zien als ze zich uitslooft. Dan zweeft ze echt <3

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:34

Voor ik antwoord, wil ik even kwijt dat ik hoop dat andere mensen die je topic volgen, ook willen reageren. Ik vind het stom als ik je hele topic met mijn (waarschijnlijk onlogische) ervaringen zit te vervuilen. We kunnen het ook via de pb doen als je wilt.

Maar voor nu is het fijn dat je wat uitleg geeft over wat je trainer zijn missie is met jou en je paard. Misschien had je het al gezegd, maar ik snap je nu beter.

Ik kan alleen maar vanuit de ervaring met mijn eigen merrie praten. Wat ik bij mijn merrie zie is dat ze als ze boos, afgeleid, of ergens van geschrokken is, een enorme bubbel heeft. Ik kan haar dan sturen op 20m afstand. Er is dan maar een centimeter van mijn vinger nodig vanaf die afstand om haar bijv te laten stoppen. Ze is dan enorm gevoelig. Als ze rustiger wordt dan wordt de afstand kleiner en kleiner en somt té klein en moet ik grotere bewegingen gaan maken om duidelijk te maken wat ik wil.
Ik zie bij jouw Mascha ook die heel grote afstand. Ik zie ook dat ze af en toe contact zoekt en ik vind het bij mijn paard wel ok, omdat het 'bonden' zo fijn is. Als ze het gaat misbruiken om stil te mogen staan, dan mag het niet van mij.

Wat ik me afvraag is of je het gedeelte dat je hebt afgezet toch niet iets kleiner zou kunnen maken. Dat maakt het voor jezelf enorm makkelijker communiceren met haar. De zweep is in feite alleen maar een verlenging van je arm en dat kun je gebruiken om beter bij haar te kunnen. (zonder slag te maken uiteraard) Ik vind zelf een kleinere ruimte fijner werken. Je loopt je nu een ongeluk en je kunt niet op tijd haar fouten corrigeren naar mijn beleving.

Wat vindt jouw trainer van het gebruiken van geluidjes/fluiten en stemcommando's? Ik vind het erg fijn om mijn lichaamsbewegingen (die waarschijnlijk altijd dom en fout zijn en toch vaak goed geïnterpreteerd worden door mijn merrie) te ondersteunen met commando's. Ik heb daar veel gemak van gehad bij andere onderdelen van het rijden dat ze alle woorden voor de gangen en ho kent.

Het zwaaien van haar hoofd herken ik ook van bij mijn paardjes. Ik heb een hengstje gehad, twee weken geleden overleden helaas en die moest ook erg zwaaien met zijn hoofd, vooral als hij het niet met mij eens was. Mijn merrie doet het ook, als ze eigenlijk niet wil doen wat ik wil en als ze het onder het zadel doet komt erna geheid een serie bokken. Erg makkelijk te herkennen dus voor mij en als ze gaat zwaaien ohz dan kom ik meteen in met mijn stem en breng haar hoofd omhoog om het bokken tegen te gaan. Ik vat het hoofdzwaaien bij mijn paardjes dus op als "ik wil eigenlijk niet doen wat jij wilt".


Liiesjjj schreef:
Heb je misschien een tip wat ik het beste kan doen als ze zo’n super jolige buien heeft en haar aandacht all-over-the-place is? Ik probeer nu gewoon door te gaan met de training en haar maar uit te laten razen, maar misschien is er een betere manier.<3


Ik gebruik zelf veel stem, dus als er geklierd wordt, dan gebruik ik NEE. Als mijn paard niet met haar aandacht bij mij is, dan zorg ik dat haar aandacht wel bij mij komt, door de oefening te veranderen. Dus ik verander dan van hand bijv of ik verander van tempo. En als ik dat vaak achtereen doe, moet haar aandacht wel bij mij komen. Vandaar dat ik denk dat je het leuker en interessanter voor haar houdt als je meer van hand verandert. Als ik je trainer begrijp wil hij dat je haar laat bewegen, dus als ze zo naar de andere kant van de bak loopt te kijken, zou ik als ik jou was ingrijpen en haar op dat punt meer laten bewegen.

Hoop dat je er wat aan hebt en zoals ik al zei kunnen we ook via pb verder als je dat liever hebt.