[VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:15

Liiesjjj schreef:
Oooo dat heb ik ook! Mijn gedachten gaan ook echt alle kanten op. Vindt ze dit wel leuk? Kan ze dit wel aan? Moet ik niet zus, moet ik niet zo.. soms ook erg vermoeiend want je kan jezelf er helemaal gek mee maken..

Van R+ heb ik nog nooit gehoord, ga ik me eens in verdiepen. Jij zet dat in bij jouw paard dus? Op welke manier merk je het positieve effect?

Ben vanochtend nog even naar Mas gegaan. We hebben bij de poetsplek een scharnier-ophanging aan twee kanten waar je dan twee halstertouwen in vastmaakt. Bij blinde paniek of hangsituaties kan het paard dus wel gewoon loskomen. Nu heeft Mascha sinds deze week door dat, als ze maar hard genoeg naar voren loopt, ze dus los staat en kan doen wat ze wil. En trots dat ze dan is, draak }> En ik sta daar dan als een onzekere trien haar te vragen of ze aub terug wil en dat niet meer wil doen. Tot vandaag. Ik was er zo klaar mee. Ben drie keer goed consequent geweest, blijven staan jij! En toen kon ze ineens wel blijven staan.. ook het grondwerken ging super goed.

En het stomme is, voor ieder ander paard kan ik wel consequent, streng maar rechtvaardig zijn. Heb zo door mijn leven heen met meerdere (jonge) paarden gewerkt en dat ging altijd prima, die dachten er niet eens aan om te gaan klieren. Nu moet ik wel zeggen dat Mascha van een wat ander kaliber is, veel meer vuur en karakter, maar op de een of andere manier vind ik het bij haar veel moeilijker om streng te zijn. Denk omdat ik haar echt zie als mijn vriendinnetje. Maar ik ga toch strenger voor haar moeten zijn want ze maakt er anders toch echt misbruik van. Volgens mij zei iemand dat ook een aantal pagina's terug, dat ik daarvoor moest oppassen. Weet alleen even niet meer wie dat was. Wel grappig dat het toen gezegd werd en ik dacht neeee joh, dat doet ze echt niet. Nou dus wel he :')



met andere paarden is de emotionele band iets anders dan met een eigen paard,
goed bezig, zo wordt het een mooie ontdekkingsreis met uiteindelijk veel rijplezier

teambilding gaat ook niet van de ene dag op de ander, leer processen hebben gewoon tijd nodig en het is dapper zoals jij dat oppakt en er aan werkt

je gaat ook steeds meer ontdekken dat je met kennis en kunde de leiding kunt houden, ook al ben je maar met twee de merrie zal - omdat ze nog jong is - steeds even kijken of je nog de leider bent, en dan moet je soms even streng zijn,
leuk om te lezen hoe je er mee bezig bent

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:06

Heel herkenbaar ook weer :')
Maar super goed gedaan! Het ligt ook echt aan het paard, en sommige paarden hebben helaas een paard nodig die zeggen 'en nu echt klaar' terwijl een ander paard met dezelfde 'correctie' tegen het plafond zit...


R+ staat voor positieve bekrachtiging, je voegt iets toe zodat het gedrag vaker voor komt. Vaak is dit een snoepje maar het kan ook een flinke kriebel zijn op het favoriete plekje.
R- is negatieve bekrachting, je neemt de druk weg zodra het paard het gedrag uitvoert zodat hij leert dat dit is wat je wilt. Hierop is eigenlijk het grootste deel van paardentraining op gebaseerd.

Dan heb je ook nog punishment, maar hier wil je in trainingssituaties eigenlijk niet aan zitten.

Je zit nu nog een beetje in de fase van elkaar leren kennen en basis regels afspreken en het zou verwarrend kunnen zijn als je nu opeens snoepjes toe gaat voegen zonder een basis te leggen voor de R+.

Met mijn paard ben ik nu veel bezig met fysieke training, hij heeft zn lichaam niet meezitten en hij heeft geen 'pleasing' mindset van nature. Voor hem helpt het dus in de motivatie om een snoepje te krijgen na een oefening, en ook bij nieuwe oefeningen kan je heel mooi het moment markeren waar het goed gaat (dmv een tongklik). Zelf gebruik ik nog wel R- voor de hulpen, ik gebruik dus traditionele hulpen met een R+ afloop.
Dit is wat voor ons werkt, R+ is in principe niet beter of slechter dan R-, zolang je eerlijk en duidelijk blijft naar je paard.
(Hoewel sommige mensen je anders laten geloven, vandaar mn twijfels zo nu en dan :') )


Afbeelding

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:46

Dat is het denk ik MCE. Ik werk nu namelijk ook met het paard van een stalgenoot, zij is voor werk een half jaar in het buitenland. En hoewel ik dat paard echt een leuk dier vind, voelt het toch anders. Wel echt een heel fijn dier om mee te werken, denkt goed mee, reageert op de kleinste dingen, trekt niet alles in twijfel. Gewoon stabiel. Wel fijn voor mij ook om te merken dat de fase waar Mascha nu in zit niet per se mijn schuld is, maar het gewoon een proces is waar we doorheen moeten.

@ Cera: Ahh op die manier, ik ben zelf niet zo van de voerbeloningen. In het verleden weleens gedaan, maar de paarden waar ik mee werkte werden daar heel opdringerig van. Misschien dat ik daarin iets verkeerd deed hoor, kan ook. Maar het is natuurlijk ook maar net wat voor je paard en jou werkt.

Alvast een waarschuwing: ik wilde de update kort houden, maar het is niet gelukt :D Gister heb ik een parcours uitgezet om mee te gaan grondwerken. Doel was een grotere afstand tussen mij en Mascha bewaren en de leiding blijven houden. Ging eigenlijk best prima. Heb de training weer gefilmd, dus wel leuk om erbij te schrijven hoe het ging. Mochten jullie trouwens andere dingen zien die mij niet opvallen o.i.d. laat het me weten!

Het begin van deze video is ook het begin van de training. Ik vraag haar afstand te houden en dat doet ze braaf. Ze snuffelt zo hier en daar aan de - voor haar - onbekende voorwerpen, maar ik vraag haar door te gaan. Doet ze braaf. Op 0:50 hoor je haar ook even stoom afblazen. Op 0:58 zet ik een stop in, maar was ik hier niet heel bewust mee bezig. Ik dacht oo stop wel even, kijken wat ze doet (als in, zal ze wel stoppen? > onzekerheid). Hier zie je dus dat ze dan lekker haar eigen draai eraan geeft :Y). Dit probeer ik dan te corrigeren, maar dat ging nergens naar. Dus, nog een keer doen. Op 1:10 stop ik en stopt zij ook meteen. Heel ander beeld dan de eerste stop die ik inzette.

Op 2:25 vraag ik haar weer een bocht naar rechts te maken en ik merk dat ze het heft in eigen handen wil gaan nemen. Rechtsom een bocht maken vind ze niet leuk en dan wil ze nog weleens gaan rennen. Ik probeer haar hier voor te zijn door haar hier tegen de bakrand te parkeren. Even de spanning een beetje afvloeien en daarna verder.



Dan een video van het middenstuk. Ik vraag Mas om over de balk te gaan, hiervan bouwt ze spanning op en ze gaat weer zelf iets bedenken om te doen. Ze wil weer linksom (haar makkelijke hand) en ik vraag haar net zo lang naar rechts te gaan tot ze dat doet. Hier mag ik in mijn hulp nog wat strenger zijn, niet qua hardhandigheid maar qua intentie. Je ziet dat ze haar hoofd naar binnen zwaait en op dat moment denk ik pas echt 'en nu ga je'. En dan doet ze het ook gewoon :Y). Op 1:02 komt er een auto langs en daar reageert ze lichtelijk op, hierop geef ik haar wat hulpen en ze zakt al snel weer in spanning. De balk kunnen we dan ook rustig nemen. Iets te rustig want mevrouw tilde haar benen niet goed genoeg op, haha! Maar goed, vlag ging om en ook daar reageerde ze amper op. Over het algemeen gaat het haar rechtsom vragen in deze video beter. De afstand tussen ons is nog wel een aandachtspunt, maar voor nu vind ik het goed.

Op 2:10 wil ze snuffelen en vraag ik haar door te gaan, daar was ze het niet mee eens. Op 2:18 vraag ik haar stil te gaan staan en dat doet ze, maar gaat vervolgens snuffelen, waarop ik haar weer vraag haar aandacht erbij te hebben. Hier was ze het weer niet mee eens. Ik laat haar gewoon even stilstaan, want had het idee dat ze gewoon even vol zat op dat moment. Wel haar aandacht erbij te vragen, want ze dwaalde nog een paar keer af.



Deze video loopt direct over vanaf de vorige video, had ze even opgeknipt. Hier ga ik van kant veranderen. Mascha vindt het niet zo fijn als ik haar leid vanaf deze kant en dat liet ze ook weer mooi merken }>

Op 0:12 begin ik haar te vragen meer afstand te nemen, doet ze niet. Op 0:16 een wat duidelijkere hulp, waarna ik haar vraag de bocht om te gaan en op 0:19 neemt ze mooi afstand. Op 0:27 gaat ze achter me lopen en vraag ik haar naast me te komen lopen. Is ze het niet mee eens. Ik blijf haar dit vragen en ze bokt. Vervolgens steigert ze en gaat ze linksom (haar makkelijke hand) lopen. 0:46, ik blok haar en vraag haar weer rechtsom te gaan, dit doet ze met veel bombarie. Ik probeer hier de regie weer te nemen door haar te gaan sturen op intentie (energie naar kont is naar binnen komen, energie op schouder is van me af). Dit ging best oké. 1:05 ze wil naar me toekomen, ik zeg haar door te gaan. Pittige reactie wel, maar wel een goede reactie. 1:13 ze stopt en wil weer linksom gaan lopen. Hier reageer ik ook te liefjes. Op 1:17 blokkeer ik haar en vraag weer rechtsom te gaan. Hier trekt ze me uit beeld :+ echt super jammer dat niet meer te zien is wat er daarna gebeurde, want dat was echt top.

Op 1:32 proest ze en ontspande ze meer (terug in tempo, hals wat laten zakken), dus ik vraag haar op 1:37 stil te gaan staan. Dat doet ze super goed. Vervolgens blijven we stilstaan, moment om erover na te denken. En om 1:56 vraag ik haar wederom om rechts op de cirkel te gaan. Er waren maar kleine hulpen nodig *\o/* Vervolgens vraag ik haar om 2:04 weer stil te gaan staan, weer even moment van rust. En daarna stappen we weer aan.

Op 2:59 vraag ik haar weer afstand te nemen, vind ze moeilijk. Blijft dan toch een dingetje. Op 3:20 geeft ze dan toch iets meer ruimte. Haar vervolgens weer vragen om de bocht te maken. Dit vindt ze dan wel weer moeilijk en dan plakt ze ook meer, maar voor nu vind ik dat prima. Vervolgens vraag ik haar op 3:40 een cirkel om me heen te maken en hier protesteert ze weer lichtelijk op, maar niet zo pittig als de vorige keer en ze blijft met een (minimale) buiging om me heen lopen. Op 3:53 vraag ik haar weer stil te gaan staan en dat doet ze heel goed. Vervolgens weer even rust momentje. Op 4:12 lopen we weer samen weg, mét aftand en ze ontspant meteen weer. Ook het gaan stilstaan op 4:15 doet ze heel mooi. Goede afsluiting van de training dacht ik zo.



Het algemene beeld van deze training vind ik fijn om te zien. Veel meer ontspannen en ik sta er ook zekerder. Ze is daarbij ook geen een keer weggesprongen van schrik of heel erg afgeleid geweest *\o/*

Vanmiddag hebben we weer een grondwerkles, ben benieuwd hoe die gaat.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:03

Wat je als laatste schrijft zie ik ook heel erg, en je timing is ook echt veel beter :j
Ook bijzonder hoe ze switcht in energie zodra ze iets 'moet', hopelijk leert ze snel dat dit ook fijne dingen kan brengen.

Op het laatste filmpje heb ik wel het idee dat je soms een hulp met de zweep geeft die niet nodig is, soms zwiep je met de zweep als ze rechtsom loopt en hier reageert zij dan weer meer op (soms door juist om te draaien of te bokken). Is dit iets wat je bewust doet? Misschien mis ik iets hoor, maar denk dat het minimaliserem van die hulpen haar misschien kan helpen :o

Qu voerbeloning is het heel belangrijk om met een click te werken (ik gebruik gewoon het klakje van mn tong) en het paard te leren hoe om te gaan met snoep (moet uit mijn ruimte blijven en het snoep wordt naar hem gebracht). Ik gebruik met elk paard waar ik mee train snoepjes (de een heeft meer of juist minder nodig dan de ander ;) ) en ze reageren er allemaal heel goed op. Kan net een stukje extra motivatie geven omdat je eigenlijk zegt 'yess super, dat is precies wat ik van je wil, dankjewel'.
In jouw geval zou ik het nog niet introduceren, eerst maar eens leren dat het oke is om samen te werken en dat je haar niet opeet als je iets van haar vraagt ;)

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:17

Ja dat is echt nog een ding, dat ze zoiets heeft van hohhh. Ze vindt sommige dingen moeilijk of stom en dat laat ze ook goed merken. En dat mag ook, die switch van ‘het voelt beter zo’ die moet nog wel komen inderdaad.

Het zwiepen met de zweep deed ik op die momenten wel bewust (voor zover ik het me kan herinneren en terug kan zien). Op de momenten dat ik dit deed merkte ik dat ze weer iets anders van plan was en wilde ik haar hiermee blokken. Vandaag is mijn instructrice verder bezig geweest met dit stukje en heb ik gezien hoe zij dit oplost. Zij gebruikt haar zweep op een andere manier, puur om de afstand te bewaren en de andere hulpen geeft zij via lichaamstaal. Dat werkte voor Mascha ook beter. Ze was in het begin alsnog wel pittig qua reactie hoor, maar het gaf haar ook meer duidelijkheid heb ik het idee. Zij bewoog de zweep voor zich van links naar rechts.

Het hele lichaamstaal ding vind ik zelf nog best lastig hoor. Met de voeten bewegen naar de voorhand, je navel richting kont als drijvende, neutraal als het oké is en voorhand als ze meer afstand moet nemen. Daarbij zorgen dat je je schouder niet naar voren steekt en haar onbedoeld blokt. Het voelt iig allemaal heel onnatuurlijk. Alsof ik zelf uit elkaar val, haha.

Zelf heb ik vandaag niet met Mascha gewerkt tijdens de les, maar met Ronja (paard van stalgenootje wat ik bijrijd). Haar eigenaresse heeft altijd veel grondwerk met haar gedaan en kent het principe dus goed. Dus het is fijn om met zo’n paard te werken als redelijk onwetende grondwerkster :)) we zijn bezig geweest met het vinden van het neutrale punt in haar lijf. Dus voorkant van het lijf is leidend en achterkant van het lijf is drijvend en ergens daar tussenin zit het neutrale punt van een paard. Dit kende ik ervan wel, maar nooit geweten hoe je dat nou correct toepast. Ik dacht altijd juw longeren doe ik wel even, maar er komt stiekem toch meer bij kijken :=

Voor de komende week ga ik met Mascha het longeren verder oppakken. Volgende week maandag hebben we weer les en dan gaan we het lopen in een rechte lijn oefenen. Haar verticale evenwicht is niet heel best, ze leunt heel erg op haar rechterkant, dus als we het lopen over een rechte lijn erin hebben kunnen we haar vanuit daar ook gaan helpen om wat rechter in haar lijf te worden.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:30

Fijn dat je een ander paard mag trainen, dat kan echt zo veel inzichten geven :j

En tanx voor de uitleg, denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat is dan toch het stukje gevoel wat wij minder goed kunnen zien op film :o

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:32

Het was alsnog wel een chaotisch geheel hoor, ook omdat die hindernis zo in de weg stond. Voor een volgende keer ga ik wel letten op zweepgebruik en kijken of ik het met lichaamstaal ook kan oplossen. Morgen heeft ze een dagje rust, alleen even een massage geven. Woensdag gaan we het oefenen, dus we gaan het zien.

Ben trouwens al halverwege het boek ‘kalmerende signalen van paarden’. Heel leuk om de informatie die ik daaruit haal ook toe te passen bij Mascha (en andere paarden). Leert zo toch beter het wezen paard te begrijpen. Bedankt voor de tip :):)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:25

Super leuk dat het boek bevalt!

Misschien anders eerst met lichaamstaal, dan met de zweep wijzen (geeft ook al extra energie) en pas als laatste een zwiepertje ermee maken?

Ze zal vast blij zijn met de massage na al die gekke sprongen :Y)

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 15:50

Weer een week vol mooie momenten maar ook uitdagingen, haha..

Ik zit heel erg in het stuk streng en consequent zijn en daartegenover luisteren naar wat zij aangeeft. Kan soms moeilijk vinden wanneer ze het echt lastig vindt en ik dus niet teveel moet doorpakken en wanneer ze gewoon aan het kijken is hoe ver ze kan gaan. Mevrouw wil nog steeds alles op haar manier doen en anders vind ze wel een manier om te krijgen wat ze wil. Ze is zo grappig.

Zo heeft ze weer bedacht haar voetjes niet op te willen tillen, wat erg onhandig is want door dit natte weer is ze weer rotstraal gaan ontwikkelen.. dat moet ik natuurlijk wel kunnen behandelen. Mas vindt van niet. En het is (volgens mij) niet alsof ze er heel veel pijn aan heeft, als ik haar voetje wel opgetild krijg dan geeft ze geen kik als ik eraan kom. Echt een ding wat constant terugkomt, die voetjes optillen. Vorige week was alles nog oké en nu zit ze weer te klooien. Volgende week komt de hoefsmid, dus de komende dagen maar veel oefenen. Gelukkig is de hoefsmid een fijne rustige vent, hem boeit het niet als het langer duurt. Maar ik schaam me dan een beetje, alsof het een stuk onopgevoed dier is :')

Waar we wel stappen in zetten is in de training. Ik kan haar nu (op afstand) op de cirkel zetten zonder gedoe. De degradaties in hulp geven is soms wel lastig, ik begin dan met lichaamstaal en ga vanuit daar meteen over naar wiebelen met de zweep, terwijl alleen wijzen dan ook voldoende zou kunnen zijn. Ik had mijn telefoon aangezet om te filmen, maar mijn geheugen zat vol dus hij was automatisch gestopt na 1 minuut. Ga vanavond even kort bevestigen wat ze gister geleerd heeft, even kijken of ik dat kan filmen.

Massage is het niet meer geworden, ze was heel gevoelig en ze vond het niet fijn om druk te voelen op haar lijf. Dus alleen mijn hand op haar gelegd, van hals tot kont. Idee is dat Mascha met haar aandacht naar de plek gaat waar mijn hand ligt en dan eventuele spanning voelt en daarin gaat loslaten. Dat was al best pittig, op sommige plekken heb ik wel 10 minuten gestaan, andere gingen vrij snel. Zodra ze een vorm van ontspanning liet zien: knipperen, diep ademen, gapen e.d. (bedankt boek, haha!) ging ik door naar het volgende plekje.

Bij het leggen van mijn hand op haar rug en lendenen maakte ze allemaal rare buigingen, ging ze hangen, trappen, benen optillen. Dus daar zit nog genoeg zeer. Meteen een afspraak gemaakt met de behandelaar en zij komt over twee weken langs.

Stukje hiervan ook gefilmd. Ze zocht veel steun bij mij, groot karakter maar klein hartje <3


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:41

Mooi filmpje om te zien! Ze vindt het dan ook echt heeuul lastig :+
Maar juist heel goed voor haar denk ik. Maak je dan gebruik van de Masterson Method? Klinkt wel vergelijkbaar.

Mogelijk kan het niet willen optillen van de voeten ook komen uit een stukje balans problemen, op 3 benen staan is heel lastig dus zal ze alles doen om het te voorkomen (maar misschien vind ze het ook gewoon echt heel stom :') )

En fijn dat het trainen steeds beter gaat! Ben benieuwd naar je volgende filmpje :j

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 23:22

Yep, ze keek me ook echt heel vaak aan van WAT DOE JE?! Vind het zo grappig om te zien hoe zij met zulke dingen omgaat, ze lijkt echt op mij. Het wel willen op zich, maar moet niet teveel moeite kosten en als het niet binnen 2 seconden gelukt is hohhh dan laat maar, gooi mijn kont wel tegen de krib }> en dan vervolgens een besef moment oké moet het toch echt even gaan doen ennn dat lukt het ook.

Zelf nog nooit gehoord van de Masterson Method, even opgezocht. Het idee is wel hetzelfde, je wacht totdat het paard aangeeft te ontspannen. Wat ik heb gedaan kan je niet echt onder een methode schalen denk ik, weet eigenlijk niet vanuit welk principe dit ontstaan is. Mijn instructrice zei maandag dat dit naast massages ook effectief is, dus dacht probeer het gewoon en zie wel of het lukt :') Heb dus ook niet vanuit bepaalde (druk)punten ofzo gewerkt, ben gewoon de hele bovenlijn af gegaan. Klinkt weer erg houtje-touwtje dit, haha!

Het filmpje van vanavond is maar kort, iets met nog steeds niet genoeg geheugen op mijn telefoon. Maar goed, gaat ook om het idee. Ben wel heel blij dat ze nu gewoon relaxt weg stapt en op de ronde zelf ook minder spanning opbouwt. Rechtsom wel meer, maar dat is ook haar moeilijke kant, dus is oké. Het naar me toe willen komen lopen als ik haar vraag stil te gaan staan wordt ook steeds minder. Ze heeft er nog steeds wel een handje van hoor, maar houdt al veel beter haar afstand. Rechtsom valt ze nog steeds wel wat naar binnen, maar al minder dan eerst. Als ik het zo terugkijk ben ik echt een stijve hark qua lichaamstaal nog, mag allemaal wat vloeiender. Maar ben nog zoekende, dus dat komt gaandeweg wel, hoop ik :Y)



Hierna heb ik ook nog geoefend met op afstand van elkaar lopen op een rechte lijn en dat ging ook super goed. Waar ze de vorige keer nog knapte (derde video vorige post) toen ik haar vroeg afstand te nemen, deed ze nu netjes een stapje opzij. Wat ze overigens wel nog heel stom vond hoor, haha! Maar het kwartje is toch gevallen :D

Kan heel goed ook een balans dingetje zijn ja, maar dat moet ze dan ook leren in plaats van met veel bombarie er onderuit proberen te komen. Vandaag ging het gelukkig al een stuk beter, vooral met het optillen van de achterbenen heeft ze het licht gezien. Dat ging vandaag moeiteloos. Nu voor nog.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:02

Filmpje ziet er heel fijn uit! En natuurlijk kan het allemaal nog beter en verfijnder, maar dat gaat allemaal 'vanzelf' komen nu jullue het stukje ontspanning en vertrouwen hebben gevonden :j

Klinkt alsof je (onbewust :+ ) de blaasmerediaan afgaat. MM is ook echt een hele fijne methode voor heel veel paarden, het vraagt ze echt zelf bewust te worden en met jou samen te werken. Je hebt het idee dat je niks doet, maar ondertussen gebeurt er vanbinnen zo veel. En omdat je het paard het werk laat doen kan je ook niet zomaar iets fout doen :D

En wat je zegt over de hoeven klopt helemaal hoor, zelfs als het moeilijk is kunnen ze dat normaal aangeven :')

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 13:27

Zal me ook eens gaan verdiepen in die methode. Er gaat echt een wereld voor me open joh met al die verschillende trainingsmethoden, technieken en wat nog meer. Super leuk :):)

Gister ging het hoeven optillen echt een stuk beter. Alleen is ze bij het neerzetten (lees stampen) kei hard op mijn kleine teen gaan staan. Die zei toen knak := maar volgens mij is het niet gebroken of gekneusd, kan er alweer redelijk op lopen en gewicht op zetten. Dus het lijkt mee te vallen.

Ze heeft ook twee nieuwe outfits gekregen. Lekker blits kleurtje wel dat blauw, valt iig goed op in de wei :D

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:05

Oh jeetje, sterkte met je teen!
Wel fijn dat het weer wat beter ging :)
En mooie outfits hoor :D

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:58

*kruipt onder de meeleessteen vandaan*

Topic doorgespit, wat zijn jullie vooruit gegaan zeg! Ik kan me ook totaal vinden in je mindset.

Lekker zo door gaan en vertrouwen krijgen dan komt alles vanzelf.
Ik vind het ook mooi dat je je paard verteld waar hij niet moet zijn, in plaats van waar hij móet zijn, als je snapt wat ik bedoel :)
Je laat de keuze echt aan haar. Zouden veel een voorbeeld aan kunnen nemen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:15

Ah bedankt Frenkie, leuk om te horen! Ik ben nog steeds wel heel zoekende hoor, ook omdat ik vanuit vroeger heb meegekregen 'Jij bent de baas en als het paard het niet doet dan moet je hem gewoon aanpakken. Hem niet laten winnen hoor'. Dat machtsspel heb ik zo geen zin in, maar dan is het uitzoeken hoe dan wel. Wel heel leuk om mee bezig te zijn.

Zelf heb ik maandag niet met Mas gewerkt, want mijn auto is niet sneeuw-proof dus durfde het niet aan erheen te rijden. Mijn instructrice heeft haar opgepakt en de afspraken die we de vorige lessen hebben gemaakt weer nagelopen. Mascha probeerde natuurlijk wel uit of de afspraken niet toch een beetje opgerekt konden worden.. er vandoor stieren, toch in je ruimte komen. Dat soort dingen. Mijn instructrice gaf aan haar steeds stil te hebben gezet en weer vanuit rust verder te werken en na een paar keer snapte ze de hint en voerde ze in rust de oefeningen uit *\o/*

Gister nog geoefend met voeten optillen. Alle voeten, op linksvoor na weer ging perfect. Maar ik had me al voorgenomen om een andere tactiek toe te passen dan voorheen. Eerst was ik namelijk zo bezig met het voor elkaar krijgen dat ze haar voet optilde (lees tegen haar aan drukken, haar een pasje naar voren of achter laten stappen en dan snel het been pakken) dat ik eigenlijk al gefrustreerd was voordat ik eraan begon :') en als ik haar voet dan vast had dan ging ze hangen, steigeren, moeilijk doen. Daar werd ik dan weer boos om. Nah goed, dat werkte niet, dus het werd tijd voor iets anders.

Nu ben ik gewoon naast haar gaan staan, met mijn hand hield ik haar koot vast en dan maar wachten totdat ze haar voetje omhoog deed. In het begin maaide ze hem naar voren, of heel snel omhoog en dan net zo snel weer terugzetten op de grond. Elke keer als ze met haar been bewoog gestopt en gewacht totdat ze teken van ontspanning gaf. Vervolgens weer proberen. En zo doorgegaan totdat ze hem van zichzelf rustig optilde en ook weer rustig op de grond zette. Vastpakken was nog een stap te ver, dan ging ze weer maaien en moeilijk doen. Dus daar was ik voor nu tevreden over. Geen moment frustratie gevoeld, dus hoop dat ik op deze manier haar toch zover krijg dat ik zonder gedoe haar voet vast mag houden.

Vandaag kwam de hoefsmid. Van het weekend heb ik zo'n likbakje gekocht met mintsmaak, want daar is Mas gek op. Dit bakje voor haar snuit geparkeerd en zonder enige moeite heeft hij alle vier haar hoeven kunnen bekappen 8)7 Dus, het kan wel!

De hond van de eigenaresse van stal is helemaal verliefd op Mascha. Heel schattig om te zien <3

Afbeelding

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 22:07

Iemand nog op zoek naar een 'leuk' paard? De mijne staat te koop..

Nee grapje, maar pfoe, ze is op dreef zeg. Ik dacht dat ik het voetjes-optil-spel ondertussen wel uitgespeeld had, maar daar denkt Mascha anders over. Ze heeft een andere tactiek bedacht, namelijk geen één voet meer willen optillen. Ze heeft ondertussen ook door dat haar achterbenen kunnen uitzwaaien, dus heb al wat meppen gehad. Dus ik heb ook mijn handjes mogen laten wapperen...

In eerste instantie dacht ik het zal wel een balans ding zijn, maar ja hoe kom je daar dan achter he. Dus ben maar begonnen met voerbeloningen wanneer ze iets in de richting deed wat goed was. En je raad het nooooit... ze kan gewoon haar hoeven optillen, op zichzelf, zonder dat ik haar help met ze vasthouden. Blijft mooi op drie benen staan, geen gewiebel, gewoon stabiel. Echt, dit paard kan rechtstreeks ingezet worden in het circus :roll: Mensen komen van heinde en verre om het superpaard Mascha op drie benen zien staan.

Maar zonder gekkigheid, ja ik ben lichtelijk geïrriteerd. En dat is dan een understatement, haha! Ik denk dan alleen maar kind je moest eens weten wat ik allemaal voor je doe, hoeveel tijd je me kost en hoe mijn bankrekening geplunderd is sinds ik je heb. En dan zo je zo tegen mij?! Ondankbaar stuk vreten. Natuurlijk is dit denken in emotie en zo denkt een paard niet. Dus realistisch gezien weet ik dat dit erbij hoort. Ze is nog jong en ze probeert hoe ver ze kan gaan.

Een vriendin van mij heeft ook deze fases gehad met haar jonge paard en dat stelt me wel gerust. Denk dat ik het me ook zo aantrek als iets niet helemaal lekker gaat omdat ik bang ben om haar te verpesten. Maar een proces is nou eenmaal nooit alleen maar een stijgende lijn dus dat moet ik accepteren. Dus ik moet daarin mijn drang naar perfectie loslaten en niet zo veeleisend zijn. Misschien is dit Mascha haar manier om mij iets te leren, wie zal het zeggen :))

Nu weer door naar liefde voor Mascha, want in het werk is ze nu juist het tegenovergestelde. Ze denkt super mee, is relaxed, pakt dingen snel op. Dus daar ben ik heel blij mee. Ik wil ook haar hersenen wat meer gaan prikkelen, zonder dat daar per se iets fysieks bij komt kijken. Dus zijn we begonnen met speurspellen. Laatst heb ik wat spullen in de bak neergelegd en daar lekkers in verstopt. Ze moest dan zelf uitzoeken hoe ze bij dat lekkers kwam. Heel grappig om te zien hoe ze daarmee bezig ging. In het begin pakte ze gewoon alles in haar mond en ging ermee aan de haal, zonder dan door te hebben dat ze het nog vasthad..



Dit willen we dan gaan uitbreiden naar meer speurspellen. Stond ook beschreven in het boek wat ik laatst gelezen heb, super leuk.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:21

Wat een heelrijk dier <3 (op je filmpje dan :') )

Fijn dat het hoeven optillen wel de goede kant op lijkt te gaan met voerbeloningen! Hopelijk houden jullie dat vol :j

En ook herkenbaar hoor allemaal, dat stukje hoort nou eenmaal bij een jong paard helaas. Niet altijd leuk, maar uiteindelijk gaat het het allemaal waard zijn :j

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 16:21

Nope, hoeven optillen lijkt nu toch wel echt op zijn gat te liggen. Ze verrekt het gewoon echt. Misschien is er toch meer aan de hand. Maandag komt sowieso de fysio langs, misschien dat zij iets opmerkt.

Met het werk zijn we dan weer wel goed bezig. Het belangrijkste is nog steeds de rust bewaren en dat gaat echt de goede kant op. De staleigenaresse was bezig met stalwerkzaamheden, dus Mas was soms wat afgeleid. Maar vind dat ze echt goed haar aandacht erbij gehouden heeft :j

Op 0:13 schrikt ze en spurt ze ervandoor. Vraag haar stil te gaan staan en dat doet ze. Vraag haar weer rechts de cirkel op, dat deed ze ook maar wel nog met de spanning van het schrikken. Had haar daar denk ik beter langer stil kunnen zetten, maar goed. Toen was ik haar een paar cirkels kwijt, afgeleid en in haar spanning. Ik maak ook een paar keer een blokkade, maar daar reageert ze ook totaal niet op :+ Op 1:11 pakt ze mijn hulp dan toch op, begint te smakken en te schudden. Super goed dus, even de spanning eruit +:)+ En vanaf daar ging het gewoon heel fijn. Zelfs als ik (hoe ik dat nu terugkijk) wat onduidelijk ben in mijn hulpen pakte ze het gewoon op. Zie op 3:30 als ik haar weg wil sturen, ja geen idee wat ik daar deed, haha! Je ziet ook een paar keer dat ik haar vraag haar schouder naar buiten te verplaatsen en dat doet ze ook super netjes. Voorheen als ik haar dit vroeg dan ging ze aan de kletter.



Ook nog geoefend met afstand houden en leiden aan haar moeilijke hand. Afstand houden zit er nu echt wel in. Bij het leiden ging ze niet over de zeik als ik haar vroeg afstand te nemen. Meteen ook het samen stilstaan geoefend, dat hebben we nog niet eerder gedaan op deze manier. Na 3 pogingen snapte ze wat de bedoeling was. Dus al met al heel trots!



Hoe het nu gaat ben ik echt super tevreden!

Anoniem

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:29

Hoe het nu gaat ben ik echt super tevreden!(quote Liiesjjj)

leuk hoor om die vorderingen te zien,

als fysio ontdekt of er wat blokkeert en dat kan verhelpen......... fingers crossed

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Spelenderwijs het puppy-paard Mascha beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:49

Filmpjes zien er weer goed uit! Jullie raken steeds meer op elkaar ingespeeld, vooral het filmpje van het leiden ziet er heel relaxed uit, daar is ze duidelijk comfortabeler mee.

Ben benieuwd of de fysio iets vindt mbt het optillen van de voeten, en if not weet je ook dat je zonder zorgen 'door kunt pakken'. Misschien dan ook eens je instructrice vragen mee te kijken?

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:52

Ik denk dat het allemaal nog een coördinatie/balans dingetje is. Zowel voor het voeten optillen als het “schrikken” op het filmpje.

Je ziet ook dan ze met draf aardig uitzwenkt met de achter hand. Allemaal normaal voor een jonkie hoor!

Heb je er wel eens aangedacht om haar een te longeren met een bijzet? En dan bedoel ik echt een singel en dan met touwtjes aan de zijkant.
Mijn paard had er echt baat bij, zo leren ze hoe ze prettig door hun lijf lopen en kunnen ze zich concentreren op hun benen, ik merk per keer nog verbetering!

Als je een fysio erbij haalt en je laat haar weer in haar eigen “loopje” (mocht er een blokkade zijn oid) is het eigenlijk weg gegooid geld.

Alleen maar tips :)

Verder echt goed hoor!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:56

Deels ben ik het ermee eens dat er gewerkt moet worden aan de balans en dat haar dat heel erg zou helpen. Maar ik denk persoonlijk dat hulpteugels (in welke vorm dan ook) bij haar averechts gaan helpen.

Je kan prima een paard aan de enkele longe (bij voorkeur met kaptoom) helpen om zelf die balans te zoeken :j

Ik zou zelf even vragen of de fysio nog tips heeft daarvoor.
Wat ik vooral zie gebeuren bij haar is dat ze graag haar gewicht op binnen voor zet en haar hoofd naar buiten slingert, je zou zelf een beetje kunnen spelen met de buiging naar de juiste kant door met de zweep richting haar schouder te wijzen. Wel een beetje suptiel aanpakken natuurlijk voor mevrouw er iets van vindt :')

En súper goed belonen als ze wel haar balans vindt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:56

dit is o.a. waarom ik nooit met enig hang of sluitwerk gebruik,

het paard moet onbelast het hoofd kunnen gebruiken om en goede balans te vinden

en zeker als ik niet goed kan longeren en weet waar ik op met letten, is het imo beter om niets te gebruiken, zodat het paard ook niet gaat compenseren en ik een ander probleem creëer. die ik dan weer op moet lossen, dus extra (onnodig) werk



citaat:
Bij een jong paard met weinig balans is het bijzetten veel schadelijker dan bij een ouder paard met meer balans. Hoe kan dat? Een jong paard heeft zijn hoofd nog erg nodig om in balans te blijven. Pas als het lichaam van het jonge paard meer ontwikkeld en in balans is, de verticale balans, kan het de rug ontspannen en de hals laten vallen/het hoofd naar beneden brengen. Op het moment dat je deze stap, ‘de verticale balans’ overslaat begint de compensatie in het jonge paard al en heb je veel sneller overbelasting.

“Een paard dat niet in balans is en wat toch ‘gevraagd’ wordt om het hoofd naar beneden te brengen kan maar één ding doen: dat is compenseren.”

Compensatie is de situatie, waarin andere delen van het paard de functie van de belemmerde delen over gaan nemen, terwijl deze daar niet voor zijn gemaakt.

https://horseconnect.nl/longeren-zonder ... geven%20is