Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 19:24

Veel rabies (kan je als mens ook basisvaccinatie voor laten zetten trouwens, scheelt prikken na beet, complete dekking geeft het helaas niet). En veel actief jagen op mensen als prooi tot erf op/huis/schuur stal in en veel doelbewust volgen/aanvallen van hun honden. Dus mens staat stomweg op de prooilijst al heeft het niet de voorkeur.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:11

Te lezen op Nowolves waarnemingen; afgelopen 2 dagen aanvallen in Nieuw Vossemeer, Oudemolen en Fijnaart!

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:37

Ik vond het al zo rustig.

Er komt trouwens ook een film uit over de terugkeer van de wolf in NL.
En daarbij ook een discussie bijeenkomst over de wolf die terug is in Nederland.
Ik zet zo de link erbij, momentje.

Edit:

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/77 ... odzakelijk

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:58

Mist schreef:
Te lezen op Nowolves waarnemingen; afgelopen 2 dagen aanvallen in Nieuw Vossemeer, Oudemolen en Fijnaart!


En gezien de schade in nieuw vossemeer verwacht ik meer dan 1 wolf. Lichte paniek hier in omgeving bij diverse bekenden. Ik hoop dat ik gelijk heb en de wolf of wolven richting Bergen op Zoom / België /kalmthoutseheide trekken. In elk geval afgelopen nacht hebben ze ruim voldoende gegeten...

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:13

Jij mag ze daar houden Dierenfan

irmaz

Berichten: 4766
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:09


truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:56

Wat ik zo apart vind he...die wolven in drenthe werden regelmatig gezien en vielen de laatste tijd bijna dagelijks vee aan. En nu is het koppel gezien op de camera van staatsbosbeheer en sindsdien zijn er geen zichtmeldingen meer, en geen aanvallen? Wordt alles stil gehouden?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:25

irmaz schreef:
Misschien is dit ook interessant voor hier, er is door de Universiteit Wageningen een 'fact finding' studie gedaan mbt de wolf in nederland:
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... R_2021.pdf

Ik heb het doorgelezen en het is bijna lachwekkend hoe de conclusies getrokken worden; voorbeeld ; paarden zijn te groot, lopen weinig risico, zeker indien ze als natuurlijke kuddes worden gehouden. 3 zinnen later; in italie staan paarden WEL op menu maar dat komt omdat ze half verwilderd in natuurgebieden lopen.....

Is dezelfde wolfverheerlijking als we al gewend waren, zie alleen al de bronvermelding, grootste is leugenaar Lelieveld weer

Overigens weer aanval in Nieuw Vossemeer

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:22

truselientje schreef:
Wat ik zo apart vind he...die wolven in drenthe werden regelmatig gezien en vielen de laatste tijd bijna dagelijks vee aan. En nu is het koppel gezien op de camera van staatsbosbeheer en sindsdien zijn er geen zichtmeldingen meer, en geen aanvallen? Wordt alles stil gehouden?


Dat vind ik dus ook zo apart!!
Of zijn ze gevestigd en eten nu wild?
Zoals de theorie wil?

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:32

Mist schreef:
paarden zijn te groot, lopen weinig risico, zeker indien ze als natuurlijke kuddes worden gehouden. 3 zinnen later; in italie staan paarden WEL op menu maar dat komt omdat ze half verwilderd in natuurgebieden lopen.....


Datzelfde kreeg ik te horen toen de deskundigen hier waren om naar sporen te zoeken. Ik heb toen geriposteerd dat paarden in Dld en in Scandinavië niet bepaald halfwild rondlopen.

Antwoord: "Nee, daar niet nee.. "

Einde onderwerp.

sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:34

In dat stuk staat in paragraaf 7.5.1 dat een wolf gemiddeld 4 a 5 kilo vlees per dag eet, en dat hij gemiddeld ( in Duitsland) 65 reeen, 9 edelherten en 16 wilde zwijnen per jaar doodt. Dat zal in de Veluwe vooralsnog wel te vinden zijn, maar overal heeft Nederland te weinig wild lopen om de wolf te voorzien. Dat loopt geheid fout.

Eerder heeft ( als ik het me goed herinner) de heer Lelieveld aangegeven dat Nederland wel plek heeft voor 60 roedels . Hoe dan ?

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:57

Ree is max. 30kg en uitgaande van rond de 50% vlees (ons vee zit rond de 60%, maar dat is fokselectie). zijn dat er dus zeker 2/week/wolf. In 2016 hadden we ong. 110.000 reeën incl. jongen van dat jaar.
Zeg dat daar 10% per jaar van mag wegvallen zonder krimpende populatie en er sterven er al zo'n 4000 door auto-ongelukken. Blijven er zo'n 7000 over. Nu zijn lang niet alle reeën het maximale gewicht, dus x2 kom je uiteindelijk uit op iets van 30-35 wolven verspreid door heel NL. Dan is de helft niet geschikt door bv verstedelijking, omgeven door water, etc. blijven er eigenlijk de oostelijke provincies over en de Veluwe, en zit je qua nuttige impact op de natuur met 15-20 dieren wel aan de tax qua mogelijk! misschien goed voor de biodiversiteit. Aan dat aantal zitten we al wel en de reeën zullen zich gaan verplaatsen, dus meer auto-ongelukken en blijvend trekkende wolven, want voedseltekort en daardoor blijvend in conflict met mensen. Dus niet geschikt ivm voedseltekort doordat het voedsel zich zal verplaatsen uit zelfbehoud of uitsterft door gebrek aan jonge dieren die oud genoeg worden om nakomelingen te krijgen (wat we nu al zien gebeuren met de edelherten waarvan 0 kalfjes hun geboortejaar volgemaakt hebben).

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:54

Bijkomend vreten ze eerst alle reekalfjes op. Ik had het jaar geen enkel reekalfje op mijn wildcamera's

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:56

@Mysa, heb jij iets gehoord over een aanval in Emst begin van de maand? 1 dood schaap.
Of is dat ook stilgehouden.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 19:51

Mist schreef:
Jij mag ze daar houden Dierenfan


Graag niet. Wat vreselijk voor die boer. 2 nachten na elkaar... Ze hebben de 2de nacht met 4 man bezig geweest om te verjagen..

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/399 ... hapen-dood

Ik gun dat helemaal niemand ook niet in Drenthe ook niet in België! Doodeng zo dichtbij ondanks het idee dat deze vast via de bossen richting België zal vertrekken (ik duim). De beste weg is via de snelweg meneer/mevrouw wolf...

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 19:56

het is toch vreselijk..... wanneer houdt dit op....

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:06


Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:07

Verschrikkelijk zeg...
Jammer dat die jagers niet geschoten hebben.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:07

Marigold schreef:
truselientje schreef:
Wat ik zo apart vind he...die wolven in drenthe werden regelmatig gezien en vielen de laatste tijd bijna dagelijks vee aan. En nu is het koppel gezien op de camera van staatsbosbeheer en sindsdien zijn er geen zichtmeldingen meer, en geen aanvallen? Wordt alles stil gehouden?


Dat vind ik dus ook zo apart!!
Of zijn ze gevestigd en eten nu wild?
Zoals de theorie wil?


Ene wolf tegen de andere: kijk schat, wat ik nu toch op het nieuws tegen kom. We zijn hier nu officieel gevestigd. Laten we dan nu maar over gaan op wild.

Zoiets? :')

sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:20

dierenfan schreef:
Mist schreef:
Jij mag ze daar houden Dierenfan


Graag niet. Wat vreselijk voor die boer. 2 nachten na elkaar... Ze hebben de 2de nacht met 4 man bezig geweest om te verjagen..

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/399 ... hapen-dood

Ik gun dat helemaal niemand ook niet in Drenthe ook niet in België! Doodeng zo dichtbij ondanks het idee dat deze vast via de bossen richting België zal vertrekken (ik duim). De beste weg is via de snelweg meneer/mevrouw wolf...



Wat een drama voor die boer ! Twee nachten achter elkaar, en de wolf laat zich helemaal niet makkelijk verjagen. Die weet allang dat de mens hem niets doet.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:24

Popstra schreef:
Verschrikkelijk zeg...
Jammer dat die jagers niet geschoten hebben.


Daar hangt teveel straf op. Zeker hier in open polders heb je altijd onverwachtse pottenkijkers dus niet aan te raden. (((Beter proberen aan te rijden))

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:20

tones schreef:
@Mysa, heb jij iets gehoord over een aanval in Emst begin van de maand? 1 dood schaap.
Of is dat ook stilgehouden.


Niets over gehoord, zal eens aan paardenvrienden daar vragen. Jammer, ze leken zich hier rustig te houden...

irmaz

Berichten: 4766
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:45


tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:24

Daar zag ik het inderdaad, kon het niet terug vinden.
In de plaatselijke media werd er volgens mij niks over vermeld.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 11:40

Gisterenavond een meeting online van ZLTO over de wolf uit Den Bosch, Waspik, Fijnaart, Lage Zwaluwe, Nieuw Vossemeer gisteren is hij de brug naar Tholen over gegaan..
LTO gaat in januari een soortgelijke meeting voor paardenhouders organiseren. Ook schijnt er een app te zijn waarop meldingen plaats vinden, je kunt daar bij hun info over vragen.

Tja over het ineens uitblijven van aanvallen, zodra ze vermoeden dat er wolven zijn worden in de buurt de aangereden herten, zwijnen gedropt. Ondanks dat het gisteren info was voor dier eigenaren waren er ook een aantal pro wolf aanwezig,kon je lezen bij de vraagstelling en opmerkingen. Aantal wolven op de veluwe 25 tot 30 :wow: typte Koffeman.