Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:33

Het lijkt mij echt wel als je de voorgeschreven omheining hebt, en je hebt willekeurig wat voor groot of klein paard in de wei lopen dat bewezen is gedood of zwaargewond geraakt door toedoen van een wolf, dat je dan geld krijgt als compensatie.
Ze gaan er waarschijnlijk vanuit dat een wolf niet verder gaat dan juveniel dier of klein ras.

Ik denk dat goede tips en ervaringen omtrent het beschermen van jullie dieren delen met de instanties die de maatregelen opstellen best goed kan zijn.
Het zijn misschien niet direct paardenkenners die er werken. Hebben vaak vooral ervaring vanuit de kant van de ecologie.
Bijvoorbeeld ook zoals ezels, die kunnen toch helemaal niet zonder schuilstal?
En toch wordt wel eens aangeraden een ezel bij de schapen in te zetten. Nou, hier in de omgeving staan op heel veel grote percelen heel veel schapen. De hele winter en zonder schuilstal, voor schapen prima.
Maar een ezel erbij zou rainrot krijgen, toch?

Trouwens Merlen, reeën in het gaas of dood in een hek komt vaker voor, is een bekend probleem, echt heel erg naar.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:46

Ezels (net als geiten) zijn meer woestijndieren en maken geen/te weinig huidvet aan om een waterafstotende vacht te hebben. Ze zijn dus niet waterdicht en raken onderkoeld en ontwikkelen ziektes als longontsteking door lang nat zijn en teveel energie te moeten verbruiken om lichaamstemperatuur op peil te houden. Niet voor niets zoeken die bij de eerste druppel al beschutting, ze worden rap tot op de huid drijfnat anders.

Maar mijn schapen met hun wollen watersfstotende vachtjes proppen zich ook graag onder een afdakje bij regen, ook al kunnen ze er tegen, ze schuilen graag tegen nattigheid als ze de kans krijgen.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:31

sylviel schreef:
er staat via de site een aanvraagformulier, ik weet niet of ze die gaan gebruiken voor de particulieren. Daar moet je een opsomming geven van het materiaal dat je aangekocht hebt en de prijzen.

isolatoren, eventueel afstandsisolatoren

schrikdraadpalen van 120 cm

schrikdraadapparaat met toebehoren, zoals:

batterij:

aarding:

ander toebehoren:



schrikdraad of -lint


kabelset


waarschuwingsbordje


flexinet


Sowieso raden ze aan om informatie te vragen aan Welkom Wolf. Die komen gratis langs om je huidige omheining te bekijken en geven dan tips. Die weten ook hoe het juist zit met de subsidie.
Dus ik denk dat ik die ga uitnodigen als de subsidie staat in het Staatsblad.


Ik zou persoonlijk eerder contact nemen met het Wolf Fencing Team (https://www.facebook.com/WolfFencingTeamBelgium) dan met Welkom Wolf. Heb al vaker van veehouders gehoord dat Jan Loos hen wel geschoffeerd heeft... Wolf Fencing Team geeft ook tips, komt ter plaatse en helpt met installatie van de omheining, dit wordt gerund door vrijwilligers.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:49

Merlen schreef:
Als meelezer wil ik hier nu ook even wat kwijt.
Frederik Thoelen,van het natuurhulpcentrum en compagnon van Jan Loos,zegt me net dat ik me totaal geen zorgen moet maken om reeën die verstrikt komen te zitten in gaas rondom weides.Dit gebeurt zeer zelden.
Ja joh,daarom dat ik er al 2 heb aangetroffen.Een met afgescheurde en één met gebroken poot.
Sterker nog.Volgens hem volstaat enkel elektrische omheining om een wolf tegen te houden.Gaasdraad is niet nodig.
Maar wat adviseert Welkom Wolf?Elektrisch gaasdraad.Spreekt hij daar toch hun eigen advies tegen.


Ik weet niet of het klopt. Maar ik begin zo langzamerhand het idee te krijgen dat Jan Loos nog een graad erger is dan Glenn Lelieveld.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:13

Afbeelding
Faily schreef:
Mist schreef:
Nee geen vergunning, hek staat al sinds 2014


Dat doe je goed! En dan denk ik wekelijks (behalve winters) de randjes met de bosmaaier bij langs? Ik heb vanmiddag 15cm van de grond draden gespannen, behoorlijk laag. :D

Nee, er zit geen schrikdraad aan de onderkant. Daar zit he schapengaas aan vast tegen ondergraving 80 cm, gras enzo groeit erdoor wat samen met 900 grondankers het stevig op de plaats houdt, katten, konijnen en hazen kunnen er zo nog door
Afbeelding
Bij hun

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:05

:D[/quote]
Nee, er zit geen schrikdraad aan de onderkant. Daar zit he schapengaas aan vast tegen ondergraving 80 cm, gras enzo groeit erdoor wat samen met 900 grondankers het stevig op de plaats houdt, katten, konijnen en hazen kunnen er zo nog door
Afbeelding
Bij hun[/quote]

Super gedaan zo!!!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:04

Ik vind dat echt een slimme oplossing, ook omdat je niet overal zo diep hekwerk mag ingraven

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:42

Zeker mooie oplossing, maar helaas gaat dat ook iet overal.
Hier ligt meteen een sloot naast ons hekwerk die regelmatig door de gemeente gebaggerd word.
Denk niet dat die graag een stuk gaas tegen komen :)

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:15

DuoPenotti schreef:
Zeker mooie oplossing, maar helaas gaat dat ook iet overal.
Hier ligt meteen een sloot naast ons hekwerk die regelmatig door de gemeente gebaggerd word.
Denk niet dat die graag een stuk gaas tegen komen :)


Kunnen ze stoppen met uitbaggeren. Leuk voor de vogeltjes haha. Ik begrijp dat dat weer andere problemen geeft dat niet uitbaggeren ;)

Idd het is gewoon niet altijd te doen. De boer waar wij staan zal ook echt niet vlot zo'n omheining accepteren vermoed ik. Naast dat idd bij ons ook groot deel tegen sloot aan zit. Natuurlijk als je moet veranderen moet het toch plat dus kun je alle kanten op. Echter tegen natuur gebied aan ik wil het de reetjes ook niet aan doen

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:21

Ze doen hier het ene jaar linker kant van de weg, ander jaar de rechterkant.
Idd voor de vogeltjes en insecten. Dus dat hebben ze al mooi bedacht zo :j
Maar idd de sloten zijn hier ook hard nodig, dus wel fijn dat ze het bijhouden.

Wij hebben ooit gaas de grond in gehad, maar dat was te dun en nu grotendeels weggeroest, echt balen.
Had die hekwerkman dat maar aangegeven, hadden we wellicht een andere gassoort gekozen.
Ook al speelde dat wolven probleem toen niet.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:40

Was je zou kunnen doen ( maar wel veel werk) is aan slootkanten worteldoek dubbel leggen ( grote rol kost ,70 ct per m, meestal 5-6m breed, best een boer vragen) dan daarover ook dat zware schapengaas (3mm galvaniseerd) er overheen, vastmaken aan bestaand hek en met een paar ( niet zoveel als bij mij) haringen vastzetten. In theorie kun je dat omhoog halen als ze de sloten komen doen

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:16


Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:48

Welkom Wolf geeft wel uitgebreid uitleg hoor en nemen ook echt de tijd. Ik had begrepen dat je 90% terug kan trekken + éénmalig ongeveer 5€/lopende meter hekwerk als “onderhoudskost”.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:02

En war krijg je dan subsidie voor? Een huppelhekje van 1,20cm?
En subsidies krijg je pas als je in wolvengebied zit waar ze minstens een half jaar gevestigd zijn. Dan hebben ze al een half jaar vanalles lopen vermoorden.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:57


Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 08:02

Och arme, 35 jaar worden en dan gedood worden door een wolf

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:56


sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:06

Dieptriest dat die natuur hobby van enkelen zoveel leed kan aanrichten.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:35

Rocamor schreef:
Och arme, 35 jaar worden en dan gedood worden door een wolf


35 haalt een wolf niet eens. In dat korte leven doet die maar 1 ding en dat is moorden.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:50

Ik vind 'moorden' geen goed woord hier. Veel te negatieve connotatie. 't Beest doodt alleen maar omdat dat in zijn natuur zit.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:51

Als hij er 1 zou doden wel.
jaja natuur om een voorraad aan te leggen, toch vind ik dat ook moorden.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:03


Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:07

Waarom vinden we het wel normaal dat we onze kippen moeten beschermen tegen vos / marter /.. ? Is dit omdat we meer een band hebben met een paard, dat het financieel een groter verlies is of omdat een weide wolfproof maken teveel gedoe is? Of alledrie?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:13

Omdat een kippenren inclusief dak bouwen iets makkelijker is dan een twee meter hoge omheining met hoogspanning over meerdere hectares? Alhoewel ik over het erf scharrelende kippen echt een geweldig gezicht vind zou het hier ook niet kunnen alleen al vanwege het grote aantal roofvogels dat hier dagelijks in de lucht hangt

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:13

Omdat het tegen een vos veel gemakkelijker te doen is?
Kipjes zitten vaak in een paar honderd m2 hooguit.
Dus gedoe zou ik het niet willen noemen, gewoon onmogelijk.
Je moet 2,5 meter hoog, een stuk de grond in. Naast dat je dat nooit mag betreft vergunning.
En dat hectares en hectares.
Complete concentratie kampen in het buitengebied. Waar ook hertjes, en hazen ook niet meer kunnen komen dan.
En daarnaast staan heel veel schapen in niet permanente weides, en daar is het wolven raster van nu gewoon niet toereikend. Hoe bescherm je die dan?