Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:56

Geld van dit soort clubs is oneindig, SBB, natuurmonumenten, vroeger vogels, zoogdieren vereniging, Ark, dankzij de Postcodeloterij en WNF

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:27

"wennen aan de wolf" ... dat vind ik echt betutteling ten top.

In Emst zijn ook een paar voorvallen geweest met schapen. Niet alles is gemeld ook. Putten is ook Veluwe. Maar het was voorspeld dat uit de grote roedel op de Noord-Veluwe jonge dieren deze winter zouden gaan zwerven. Vraag me af waar die in Drenthe vandaan komen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:11

Een wolf is ook gespot in België in het prinsenpark, tussen Geel en Retie. Daar hebben ze hem gefilmd

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:18

sterregoud schreef:
En of de hulpdiensten je ook snel kunnen localiseren is ook nog wel een punt.
Bosgebied met allerlei paadjes is niet zo makkelijk snel te vinden.


Hadden die beestjes geen tracker aan? :=
Zouden ze effectief in de aanval gaan als je vanaf afstand er rubber kogels op schiet? Lijkt me dat ze dan zo overdonderd zijn dat ze weggaan. En anders goed tussen de oogjes mikken. }>

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:36

Oakland1990 schreef:
sterregoud schreef:
En of de hulpdiensten je ook snel kunnen localiseren is ook nog wel een punt.
Bosgebied met allerlei paadjes is niet zo makkelijk snel te vinden.


Hadden die beestjes geen tracker aan? :=
Zouden ze effectief in de aanval gaan als je vanaf afstand er rubber kogels op schiet? Lijkt me dat ze dan zo overdonderd zijn dat ze weggaan. En anders goed tussen de oogjes mikken. }>

Ze kunnen agressief worden, ze kunnen wegrennen. Lastig in te schatten van te voren. Zelf wegrennen is in elk geval gevaarlijk. Groot maken, schreeuwen en als mogelijk je rug ergens tegenaan zodat je ze in de gaten kan houden. Iets als een wandelstok (goed stevige) kan handig zijn. Maar begin geen confrontatie anders dan blijven staan met een zelfverzekerde houding. Gezonde volwassen man kan nog wel tegen 1 wolf op als nodig, maar tegen meer heb je altijd een probleem en zonder afstandswapens helemaal.
Zo'n confrontatie aangaan is dus enkel een optie met een vuurwapen en genoeg training, een bewegend dier raken is niet makkelijk en ook al schiet je goed kan die nog je pakken voordat lijf er mee stopt.
Op het moment dat een wolf in je hangt is het alles wat je kan doen, incl vingers in de ogen en alles wat je maar te pakken kan krijgen, maar je kansen zijn slecht.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:58

Nou dit klinkt niet echt geruststellend Tamary! Stel dat ik die wolf tegenkom, en de kans is vrij realistisch is gebleken… weet ik niet of ik zou durven schreeuwen hoor. Het lijkt mij een zeer angstige ervaring in ieder geval.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:12

Klopt, en hoewel de claim is dat er geen mensen zijn aangevallen/gedood in de VS verdwijnen er wel elk jaar mensen op de lange afstandswandelpaden in de natuurreservaten daar. Alaska bv met een forse wolvenpopulatie iets van 100 per jaar. Velen worden niet gevonden of enkel wat botten. Maakt bewijzen wat de doodsoorzaak was onmogelijk en zoals de critici over laat wolfje maar zijn ding doen zeggen : "They eat the evidence!" En als het bewijs opgegeten is, is het lastig te bewijzen wat de doodsoorzaak was als er al iets terug gevonden wordt.
Canada heeft wel ook recent te maken met wolvenaanvallen op mensen, echter worden er ook veel aanvallen niet gemeld en komen niet in de krant terecht. De echte cijfers zijn dus op zijn minst incompleet.
We weten meer van wolvenaanvallen op het Eurazische continent en daar prik je rap door het enkel rabies verhaal heen. Grofweg is het iets van 50/50 en van de gezonde wolven is er lang niet altijd een reden als te dicht bij pups of prooi, flink deel is jacht op mens als prooi of zonder reden. Niet voor niets dat alle eeuwen voor deze moderne dromelotterij wolfpopulaties fors onder druk stonden. Wolf dood anders zowel voor de lol als voor voedsel totdat er geen voedsel meer is. Dat is zoals mensen toen al lang wisten funest voor alles in het gebied, zelfs als je daarin enkel de mens direct belangrijk vindt. Door op de wolf te jagen bescherm je naast jezelf en jouw vee ook de rest van je leefgebied ook al legden ze misschien die link niet direct.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:51

zo komen we er ook vanaf....


Citaat:
randenburg
Märkische Allgemeine 13.01.2022, vertaling Google:
<<Zo'n vondst is er in de omgeving van Brandenburg nog nooit geweest. Een dode wolvin werd ontdekt in de buurt van Reckahn. De doodsoorzaak was geen illegale kogel. Was het een andere wolf?
De ontdekking van een dode wolvin in de Feldmark tussen Reckahn en Messdunk is een mysterie. Wat zeker is, is dat de twee tot drie jaar oude wolf niet stierf aan een ziekte of aan een illegale kogel. Een onderzoek van het kadaver bij het Leibniz Institute for Zoo and Wildlife Research in Berlijn vond geen schotwonden. Maar "enkele sterke vreten in de keel" werd bevestigd.
Eerst ontdekte een inwoner van Messdunk het dode roofdier een paar dagen geleden op een roggeveld op ongeveer 150 meter afstand van het plavuizenpad. Vervolgens inspecteerden de jager en wildhandelaar Olaf Andert en een andere jachthuurder het kadaver en informeerden vervolgens een wolvenofficier van de Rijksdienst voor Milieu (LW). Andert herkende de keelbeet meteen. “Tracks en waarnemingen van wolven maken nu deel uit van het dagelijks leven rond Reckahn. Maar met een vrouwelijke wolf die wordt gedood door een medewolf, ervaren we een nieuwe kwaliteit in de populatie”, zegt Andert.
Volgens deskundigen wijst de gewelddadige dood van de wolvin op twee mogelijkheden: ze zou door een ander vrouwelijk dier kunnen zijn gedood tijdens een gevecht om de rang binnen een roedel. Een gevecht met een concurrent om gebieden die al bezet zijn in het gebied van Reckahn en Krahne is ook denkbaar. In beide dorpen nemen de waarnemingen van wolven en het doden van vee al maanden toe. Zelfs in de buurt van menselijke nederzettingen zijn de roofdieren actief.>>
https://www.facebook.com/25598781790563 ... 09299/?d=n
https://www.maz-online.de/.../Woelfin-verendet-nach...

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:24

Dat is niet mis Tamary!
Haha nou inderdaad DuoPenotti.

Ik heb dat wolvenplan nog eens gelezen, die wolven zelf waarschijnlijk niet :+ maar goed daar staat:
“Wolven en honden

Honden, of mensen met honden kunnen anders benaderd worden dan een mens alleen. Dit komt omdat de wolf in een hond een sociale partner kan zien, een paringspartner of een concurrent. Aanvallen op loslopende honden komen incidenteel voor. Houdt in een leefgebied van wolven de hond altijd aangelijnd. Mocht je een wolf tegenkomen terwijl je met je hond buiten bent, zorg er dan voor dat je hond is aangelijnd en neem langzaam afstand.“

Oftewel wij mogen hier dan nu ineens de honden niet meer laten loslopen begrijp ik dat goed?

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:26

Ja dat begrijp je goed.

Buiten op straat niet, maar denk ook niet in je wei....
Word hij dan toch gepakt roepen die pro wolvers in koor, eigen schuld.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:27

Hmm, hier mogen honden toch al vrijwel nergens los.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:29

Wat ik heb begrepen of in ieder geval onthouden van wolvenonderzoeken is dat de grootste sterfte van wolven komt door de wolven zelf.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:30

In het buitengebied overal. In het bos hier ook niet.
Maar als ik hier ga wandelen tussen de velden mag de hond los.
Wat ik dan weer niet doe, want die hebben bananen in de oren als ze een konijn zien, maar het mag wel.
En juist daar is in Someren en Nederweert en op veel andere plaatsen de wolf gezien.
Niet enkel in de bossen, maar juist daarbuiten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:56

Wat wij "bos" noemen is maar klein in wolventermen, dus cultuurlandschap zal in Nederland hoe dan ook bij het territorium horen.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:56

Ja precies dat bedoel ik Duo Penotti. Mijn hond is helaas overleden vlak voor kerst. Ik twijfel nu of we een andere hond willen want eigen durf ik niet meer te gaan wandelen in het donker :o
Maar veel buren hebben wel honden en op de zandweg mogen ze eigenlijk allemaal even loslopen en bij een aantal boeren in de winter ook op de akker of weide. Is dit dan zogezegd nu niet meer toegestaan omdat dit leefgebied is van de wolf? Die liep overigens ook gewoon over de geasfalteerde weg, sommige mensen laten daar ook de hond los. Een hond zie ik bijvoorbeeld nooit aan de lijn lopen, is ook niet nodig want hij luistert perfect.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:42


DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:47

Wow....
Dat gaat hier ook komen. Zeker omdat het hier druk bevolkt is.
Wat eng en verdrietig.

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:50

Nee dat wil ik zeker niet. Maar ik vrees dat eerst zoiets moet gebeuren in Nederland voor men wakker wordt en gaat ingrijpen |(

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:23

Er is ook een recenter filmpje uit Rusland. Wolf in bebouwde kom die er vandoor gaat met middel groot hondje in z'n bek.... Daar gaan we hier ook heel snel naartoe.

1 ding weet ik zeker. Ik komende jaren zijn we echt niet van de wolf af. Wolven die wolven vermoorden zal ook vlot toenemen. Dat kan ook niet anders. Alle beschikbare gebieden in Polen, Duitsland, Nederland en België zitten vol. In Duitsland is afgelopen jaar de populatie gegroeid met 50 a 55 procent. Die plus degene in Polen geboren wolven moeten allen komende najaar/winter toch weer een plek zien te veroveren. Ze zijn en blijven zeer territoriaal en je hebt het vlot over honderden wolven die dus gaan moeten zwerven en zoeken. Eerder richting duizend zelf dan richting paar honderd. Enkel in Duitsland is ruim 500 geregistreerde geboren jongen in 2021 namelijk. Een geluk is nog dat Rusland wel af schiet.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:24

Groep van zeven, vanochtend Wenum-Wiesel. Tussen Vaassen en Apeldoorn.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:26

In België is destijds een collie doodgebeten door vermoedelijk Billy. Eigenaar liet hem loslopen op zijn eigen weide dat grenst aan een bosje. De hond is nooit wedergekeerd en daarna bevestigd gedood door een wolf. Billy zelf is echter ook al lang de pijp uit door de Fransen.

Als die wolven elkaar beginnen uitmoorden bij teveel druk, waarom mogen wij ze dan niet op z’n minst verjagen…

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:41

Als de wolven elkaar beginnen te doden (conflicten tussen roedels), dan is de wildstand in zo'n gebied al bar slecht en komt er ook een lading aan ziektes om de hoek kijken. Gebeurde in 2005/6 in Yellowstone ook, tussen de lage wildstand en de grote sterfte onder de wolven zal die populatie in elk geval een stuk lager blijven. Al wordt daar buiten dat gebied wel op de wolf gejaagd.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:42

Ik snap sowieso niet waarom er zo nodig eerst een overschot aan wolven moet komen voordat het ingeperkt mag worden. Elke....... Begrijpt toch dat dit uitdraait op een totaal onhoudbare situatie binnen een paar jaar?? Als er afgelopen jaar al in alleen Duitsland ruim 500 geboren zijn en er maar verhoudingsgewijs weinig overlijden dan kan toch iedereen bedenken dat het heel vlot heel fout gaat gaan?? Moet je eens indenken de situatie qua wolven hier in NL januari 2021 en nu....

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:22

Nou ik sliep al slecht met die wolf zo dichtbij en jullie berichten maken het er niet echt beter op vrees ik %)
Nu zie ik dat die aanvallen tabel van Bij12 ook niet meer bijgewerkt lijkt te worden. Hoe kom ik er nu nog achter waar dat onding uithangt?

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:23

dierenfan schreef:
Ik snap sowieso niet waarom er zo nodig eerst een overschot aan wolven moet komen voordat het ingeperkt mag worden. Elke....... Begrijpt toch dat dit uitdraait op een totaal onhoudbare situatie binnen een paar jaar?? Als er afgelopen jaar al in alleen Duitsland ruim 500 geboren zijn en er maar verhoudingsgewijs weinig overlijden dan kan toch iedereen bedenken dat het heel vlot heel fout gaat gaan?? Moet je eens indenken de situatie qua wolven hier in NL januari 2021 en nu....


De wolven gaan graag zwerven op zoek naar een nieuw gebied. Maar bij de Noordzee kunnen ze niet verder dus ja dan blijven ze hier hangen en komen ze elkaar weer tegen.