Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:07

Je ogen sluiten voor de harde waarheid omdat de 'liefde' voor de wolf groter is. Ze moeten gewoon eerst een één op één (of meer) aktie krijgen zoals die man in dat filmpje in Yellowstone...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:10

Er zijn kennelijk nog genoeg mensen die ze geloven? Of willen geloven?
Ik snap nog steeds niet wat nou de insteek is van het rewilden met grote(re) roofdieren. Dat is zeker in Nederland gedoemd te mislukken. Maar tegen de tijd dat men dit eindelijk erkent zitten we met een enorme schade aan het ecologische evenwicht, de veestapel en het landschap.

Dankjewel voor het artikel over de genetische tests jobamara. Daar kun je nogal wat kanten mee op als ik het goed heb begrepen ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:18

DubbelFun schreef:
Ze moeten gewoon eerst een één op één (of meer) aktie krijgen zoals die man in dat filmpje in Yellowstone...

Dat is een kwestie van tijd denk ik. Bij vermissingen van honden (en laatst een vrouw; weet niet of zij inmiddels terecht is) in wolvengebied krijg ik al een beetje kromme tenen. Hopelijk valt het mee. Wel lees ik vaker over aanvallen door wilde zwijnen. Dan wordt er nogal makkelijk beweerd dat dat door de drukte in de bossen komt, terwijl al lang bekend is dat het wild agressiever wordt door de aanwezigheid van de wolf.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:22

Maar zo was er een nulstand beleid van zwijnen op de Veluwe en de Meinweg na.
Dat is nooit in stand gehouden.
Dan vraag ik me ook af, waar het dus wel mag, houden ze daar de populatie wel in stand?
Kan me voorstellen dat als er daar ook meer zitten dan goed is, dat ze meer naar de randen komen van de bossen. Eerder gestoord worden en dus ook weer eerder aanvallen.

Maar afschieten komen mensen weer op tegen, is weer zielig.
Niet in de gatend hebben dat alles maar zo laten voor de dieren ook zielig is en daarnaast gevaarlijk.
Waarom hebben die soort extreme aanhangers zoveel macht in Nederland ipv het gewone verstand?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:24

Volgens mij wordt er nog steeds gewoon gehandhaafd op het wild ( de zwijnen in dit geval) hoor..

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:31

Heel weinig hier in de buurt.
Hier mag eigenlijk niets zitten maar het stik er van.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:47

DuoPenotti schreef:
Waarom hebben die soort extreme aanhangers zoveel macht in Nederland ipv het gewone verstand?

Dat vraag ik me ook regelmatig af.

Hier wordt wel beheerd (afgeschoten dus), maar goed, dat is de Veluwe

Wat is de reden dat zwijnen helemaal niet gewenst zijn eigenlijk DuoPenotti?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:06

Gedragswetenschap en biologie zijn ook qua basiskennis kennelijk hoger/universitair onderwijs. Gewoon basisonderwijs zoals iedereen hier krijgt geeft kennelijk geen inzichten in dit soort gedrag en de gevolgen ervan op bestaande ecosystemen.
En het is glashelder dat ook de woordvoerders van pro-wolf/rewilding stroming een onrealistisch beeld hebben van hoe een roofdier zich zal gaan gedragen in een nieuw territorium waar organisaties die in dezelfde groep zitten al aangeven dat de nodige prooidieren meer en meer op de rode lijst terecht komen. Het is zeer zorgelijk dat onze politici kennelijk ook de kennis niet hebben om de basale vraag te stellen of er genoeg te eten is voor deze nieuwe roofdieren en de ook zeer logische vraag te stellen : "Waarom zakt het percentage vee in het rantsoen van een gevestigd roedel fors t.o.v. solitaire rondtrekkende wolven?" (mijn gok : vee gaat op stal of weg uit het gebied). En : "wat doen gevestigde wolven als er te weinig voedsel in de vorm van wild in hun territorium aanwezig is?" Samen met : "wat doen solitaire wolven/afsplitsing roedel als ze geen geschikte plek kunnen vinden?"
Immers ze gaan niet zomaar ergens liggen slapen tot ze van de honger sterven als ze geen wild meer kunnen vangen omdat het er niet meer is door hun eigen overbejaging.
Nogal basale vragen lijkt mij en het is zorgelijk dat die niet gesteld worden door de mensen die uiteindelijk wel beslissen over hoe de komst van nieuwe diersoorten aangepakt moet worden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:52

Precies dat dus tamary.
Zo moeilijk is het toch niet om even logisch na te denken wat de aanwezigheid van de wolf inhoudt? En anders lijkt het me zinvol hun gedrag daadwerkelijk te (laten) bestuderen, vooral gezien de prooidichtheid in de Nederlandse weilanden nogal hoog is. Als in: er is overal in Nederland in principe best veel te eten als je weidedieren en hier en daar een hond en/of kat meerekent. Als de rewilders dat als beschikbare prooi of zelfs maar als collateral damage definiëren: shame on them!

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:08

Ja maar vroegerrrr toen was de wolf ook in NL dusssss geweldig dat hij er weer is...... Aldus duizenden Facebook mensen die niet weten waar ze over praten.

Vroeger waren er geen supermarkten, vroeger deden we zelf groente en fruit prive telen en vroeger ging iedereen te paard....

Tijden veranderen en de wolf past hier gewoon niet meer tussen. Nu heel veel gevaarlijke situaties met zwijnen. Als het zo door gaat binnen paar jaar hetzelfde met wolf/mens. De dieren zijn schuw ja maar schuw is iets heellll anders dan bang. Ik vind het maar niets. Prachtige bossen in de buurt (bergen op zoom /kalmthoutseheide) inmiddels 1 wolf die er waarschijnlijk wel zal blijven... We moeten maar genieten van de periode dat we nog veilig het bos in kunnen.


Mensen met honden EN katten. Ent aub rabies, minimaal rabiës. Gewoon omdat de kans op een uitbraak elk jaar enorm veel groter wordt. Straks bij uitbraak worden misschien wel uit voorzorg dieren geeuthanaseerd. Daar moet je toch niet aan denken. Maak dat chipgegevens in orde zijn en liefst naamplaatje aan band zit als je je hond uit laat. Stel dat deze weg loopt dat je als eigenaar vlot te traceren bent. Gewoon uit voorzorg

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:14

Ja en vroegerrrrr bestond de helft van Nederland niet eens (niet voor landdieren althans :P ) en de Veluwe was een kale zandvlakte. Ik vraag me ook altijd af welk "vroeger" ze bedoelen??

En idd vrees ik ook dat natuurbeleving er over een paar jaar heel anders uit gaat zien.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:19

Daarom maar op Facebook heeft het gewoon geen nut om er ook maar beetje tegen in te gaan. Die mensen staan totaal niet open voor logisch nadenken.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:31

Sorry dames, maar ik heb het idee dat de deskundigen heel erg goed weten wat de risico's zijn, maar dat ze de wolf het zo geweldig vinden dat ze er gewoon blij mee.

Voor alle duidelijkheid , ik vind het niet geweldig dat de wolf weer terug is in EU en dan met name in de gebieden waar veel mensen wonen, zoals in NL.

Wat betreft het wild zwijn, daar barst het van waar ik woon en ze worden ook gewoon geschoten. Ze zijn super schuw, maar iedereen hier weet, als ze kleintjes hebben, dan blijf uit hun buurt. Ooit lag ik (gelukkig) in de voortent van de caravan en mijn kleinkindjes <3 sliepen in de caravan. Ik werd wakker van een enorm spektakel in de tuin , en dat spektakel werd veroorzaakt door de paarden. Ik hoorde het knorren van een wild zwijn (sanglié hier) en hoorde hem stampen en de paarden die echt woedend waren en zeer veel kabaal maakte. Heeeeeeel zachtjes en voorzichtig deed ik mijn voortent helemaal dicht zodat hij niet binnen kon komen (maar wel er onder door) en op het trapje van de caravan ben ik gaan wachten _O-
Enerzijds was ik oma, dus wilde de kleintjes laten slapen, anderzijds had ik zo iets als dat varken toch onder de tent binnen komt dan ga ik de caravan in en dan is de tent naar de knoppen. Maar dan is oma wel nog OK de andere dag _O-
Ik was zo opgelucht dat het varken via het veld van de boer en buuf vertrokt, want ik hoorde het geknor steeds verder weg.
Dus toen, de paarden vanaf een afstand toegesproken en gesust en al spoedig sliepen we weer allemaal en idem de paarden := .
Ik heb gewoon geluk gehad dat het een mannetje was (ik kon het zware gewicht horen waarmee hij bewoog) en geen vrouwtje met jongen. DIE zijn nl gevaarlijk en DIE wil je niet tegen komen. Vrouwtjes zullen altijd hun jongen beschermen.

Mij n zus is ooit op de Veluwe met haar man een boom ingevlucht daar een vrouwtje met jongen vond dat zij daar niet hoorde te zijn. Na een half uur is het vrouwtje met haar kroost vertrokken. Per ongeluk waren mijn zus en haar man te dicht bij de jonkies gekomen. Maar wild zwijnen ken ik van hier en van Costa Rica en die zijn echt zooooo super schuw. Die vermijden de mensen en je ziet ze zelden of nooit.
MAAR een kudde met jongen is levensgevaarlijk!

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:42

Wolf weer in oud vossemeer gespot. Hopelijk dezelfde als onlangs

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:51

Ik denk dat die wolven " experts" het inderdaad wel weten. Maar zullen zelf geen "schade" oplopen.
Dus waarom dan niet verwelkomen.

Hier worden de zwijnen ook geschoten, maar nog altijd is er overlast, terwijl hier een 0 bestand is.
Toen ik nog wisselende diensten draaide zag ik ze bijna elke keer.
Liepen ook sporen in het maisveld, naast onze wei.
Ook dan ben je weer blij met je hekwerk.
1 schoot er ook een keer onze oprit af toen ik thuis kwam.
Maar als je dat zegt geloven de stadse mensen je vaak niet eens, want nee ze zitten diep in het bos...echt denk ik dan....

Mac er is een nulstandbeleid omdat ze gevaar opleveren voor oa verkeer.
Faunaschade en ze verspreiden de Afrikaanse varkenspest.
Hier in de omgeving zijn ook regelmatig meldingen van omgewoelde sportvelden enz.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 19:54

Dierenfan, dank je voor de melding. En met de rabiës enting zit je helemaal goed, in Duitsland enten sommige ook de paarden er al tegen.

Wat ook nog belangrijk is in de toekomst is na te gaan of je verzekerd bent als je paarden uitbreken. En materiële schade of erger veroorzaken, in Duitsland is namelijk ondanks de wolvensporen langs het weiland de eigenaresse aansprakelijk gesteld voor alle kosten. Vraag dit na per mail bij je verzekeringsmaatschappij dan heb je iets op schrift.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:00

Wij zijn verzekerd tegen uitbrekend paard hebben we om andere reden al ondervonden haha.

Wild is er sowieso in overvloed. Vanochtend ook weer kunnen stoppen voor overstekende reeën van rechts. Het aantal reeën hier in de polders stijgt jaarlijks behoorlijk. Van mij mogen ze blijven, vind ze prachtig. Het is enkel moeilijker /onmogelijk mijn ene hond los te kunnen laten lopen maar dan maar aangelijnd. Ik kan wel begrijpen dat het voor de boeren wel vervelend is zoveel reeën. Echter voor ons verder totaal ongevaarlijk.
Vossen zijn er ook zat maar die zie je ondanks dat zeer zelden. Vind ik persoonlijk ook niet erg. Op tijd kleinvee naar binnen en klaar.

Wolven en zwijnen vind ik wel ander verhaal en die goudjakhals weet ik ook niet of ik blij mee ben. Neigt die meer naar vos of wolf?? Onbekend dier voor mij

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:01

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat die wolven " experts" het inderdaad wel weten. Maar zullen zelf geen "schade" oplopen.
Dus waarom dan niet verwelkomen.

Hier worden de zwijnen ook geschoten, maar nog altijd is er overlast, terwijl hier een 0 bestand is.
Toen ik nog wisselende diensten draaide zag ik ze bijna elke keer.
Liepen ook sporen in het maisveld, naast onze wei.
Ook dan ben je weer blij met je hekwerk.
1 schoot er ook een keer onze oprit af toen ik thuis kwam.
Maar als je dat zegt geloven de stadse mensen je vaak niet eens, want nee ze zitten diep in het bos...echt denk ik dan....

Mac er is een nulstandbeleid omdat ze gevaar opleveren voor oa verkeer.
Faunaschade en ze verspreiden de Afrikaanse varkenspest.
Hier in de omgeving zijn ook regelmatig meldingen van omgewoelde sportvelden enz.


Zwijnen worden hier zeer bejaagd gezien de overlast id velden vd boeren die ze veroorzaken. De jagers hebben die taak. Ik heb hier 1x zwijn gehoord, 1x klein zwijntje gezien en 1x een gigantisch zwijn (dus 3x in 10 jaar).
Omdat ze zo bejaagd worden (is ook een taak vd jagers en overlast bij boeren moet worden vergoed door de jagers sociëteit hoorde ik onlangs van een boer) zie je ze hier amper.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 20:39

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd ivm het schenden van de auteursrechten.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:41

Ach wat naar en verdrietig!

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:01

En die is dus nu weer gespot in oud vossemeer. Bahhh

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 23:08

Let op!! Zenderen, tussen Almelo en Hengelo!!

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:49

Wat betekent dat jobarama jouw oproep?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:51

Wolf gespot in die omgeving, ga ik vanuit. Dus let op je dieren.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:52

Ok, omdat er zenderen stond.