Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 22:54

sterregoud schreef:
Ik heb ook al een filmpje gezien van een hond in Italië die ook chill was, maar wel werd gepakt door wolf.


Ja, ik zou daar al eigenaar echt doodsbang voor zijn hoor... Ook al zijn ze sociaal en cill. Ik was nooit zo rustig gaan filmen maar denk dat ik een hoop bombarie had geschopt om te proberen 'm te verjage.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:17

Ik wacht op de eerste zot die daar zijn hoog loopse teef los gaat in de hoop dat er dekking plaats vind....er zijn vast van die mensen te vinden.

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:47

En die laten de jongen ook geboren worden.
Want zo zielig om dracht te voorkomen of af te breken.
En genoeg nitwits die menen dat zij zo’n kruising wel kunnen opvoeden tot keurige huishond……

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:48

tienus63 schreef:
En die laten de jongen ook geboren worden.
Want zo zielig om dracht te voorkomen of af te breken.
En genoeg nitwits die menen dat zij zo’n kruising wel kunnen opvoeden tot keurige huishond……


Die het expres opzoeken bedoel ik. En idd zat mensen die zo'n kruising wel zien zitten om zo iets bijzonders te hebben....

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:52

Zulke mensen moeten zich eens omdraaien naast een molen.
Komt de tik van de andere kant, hopelijk denken ze dan weer met rede.

Wintu

Berichten: 3096
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:26

tienus63 schreef:
Zulke mensen moeten zich eens omdraaien naast een molen.
Komt de tik van de andere kant, hopelijk denken ze dan weer met rede.

Of gewoon de labels van de chloor flessen halen :')

Hier heeft SBB weer schapen in het begrazingsgebied lopen met wel een hel van, jawel, nog geen meter hoog. Dat is gewoon lunch opdienen. Ik erger me er dood aan.

speurneusc

Berichten: 5419
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:33

weet wel waar ik mijn veulen niet in opfok zou doen (niet dat ik ooit veulen zal hebben en dan nog blijft ie lekker bij mij hier), opfokstal houder doet er nogal nonchalant, kudde beschermt mekaar wel....... zal je veulen maar wezen, maar ja das miss makkelijk denken van de opfok, zijn geen eigen dieren


zie topic over te weinig subsidie voor wolfrasters

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:39

Ik denk dat het in een grote groep misschien nog wel mee valt. Ik heb er maar 2 staan, dat durf ik dus echt niet aan…

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 13:55

Sanet schreef:
Ik denk dat het in een grote groep misschien nog wel mee valt. Ik heb er maar 2 staan, dat durf ik dus echt niet aan…


Het zijn en blijven vluchtdieren en geen dieren die van nature in verdediging gaan. Grote groep zal instinct matig waarschijnlijk ook proberen te vluchten en niet elkaar verdedigen

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:05

dierenfan schreef:
Sanet schreef:
Ik denk dat het in een grote groep misschien nog wel mee valt. Ik heb er maar 2 staan, dat durf ik dus echt niet aan…


Het zijn en blijven vluchtdieren en geen dieren die van nature in verdediging gaan. Grote groep zal instinct matig waarschijnlijk ook proberen te vluchten en niet elkaar verdedigen


Nee, ik bedoelde meer dat het voor een wolf minder interessant is om aan te vallen omdat het zoveel zijn. Maar goed, er langs lopen kan ook al genoeg zijn om de kudde te verstoren.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:10

Dat is mogelijk idd hoewel het bij schapen ook niet zo geldt. Die zijn wel stuk kleiner natuurlijk. Ik denk zelf als paarden gaan rennen zijn ze makkelijk de klos. Hoeveel het er ook zijn. Heb je echter een paar van die relaxte dodo's die nieuwsgierig gaan kijken of rustig blijven dan zal de wolf vlotter door gaan. Dan is die trigger weg

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:18

Ja, als ze gaan rennen dan kan het ook wel een spel worden idd. Het is wel lastig, misschien gewoon opfok zoeken op een Waddeneiland :)

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:20

Daar komt dan nog de paniek bij als de paarden door het wolfwerende hek willen gaan... Of ze raken er doorheen en zijn gewond en waar kunnen ze dan belanden? Of het lukt ze niet, maar ook dan kunnen ze behoorlijk beschadigd worden, los nog van de stress.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:24

Wintu schreef:
Hier heeft SBB weer schapen in het begrazingsgebied lopen met wel een hel van, jawel, nog geen meter hoog. Dat is gewoon lunch opdienen. Ik erger me er dood aan.

Die gaan snachts in een kraal toch.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:25

Sanet schreef:
Ja, als ze gaan rennen dan kan het ook wel een spel worden idd. Het is wel lastig, misschien gewoon opfok zoeken op een Waddeneiland :)


Of Zeeland ;)

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:29

pillow schreef:
Wintu schreef:
Hier heeft SBB weer schapen in het begrazingsgebied lopen met wel een hel van, jawel, nog geen meter hoog. Dat is gewoon lunch opdienen. Ik erger me er dood aan.

Die gaan snachts in een kraal toch.

Maar hij pakt overdag ook niets...

Wintu

Berichten: 3096
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:58

pillow schreef:
Wintu schreef:
Hier heeft SBB weer schapen in het begrazingsgebied lopen met wel een hel van, jawel, nog geen meter hoog. Dat is gewoon lunch opdienen. Ik erger me er dood aan.

Die gaan snachts in een kraal toch.

Die zie ik daar niet. Misschien kijk ik er over heen. Was er vanochtend om 615. Misschien was de herder vroeg.

Wintu

Berichten: 3096
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:00

DuoPenotti schreef:
pillow schreef:

Die gaan snachts in een kraal toch.

Maar hij pakt overdag ook niets...

Overdag loopt er vrij veel volk.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:00

In het verleden met een schreeuwende herder erbij overdag een schaap uit de kudde geplukt. Dus dat zegt ook niks meer.

Skessa_
Berichten: 10692
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:53


Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:57

Even een korte vraag (die wellicht al beantwoord is, maar kan het niet vinden): in hoeverre komen wij, hobbyhouders van pony's/paarden, in aanmerking voor subsidie voor hekwerk?

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:05

Als je in wolvengebied woont, kun je dat aanvragen en als potje niet leeg is, kun je subsidie krijgen van de provincie.
Maar wil je het zeker weten, trek aan de bel bij je gemeente of provincie.

Om even aan te sluiten op wolfwerende rasters bij opfokbedrijven; de subsidies zijn ontoereikend om alles te doen en men blijft extra kosten houden vanwege het onderhoud, maaien onder de draad en controle van de afrastering dus de kosten worden bij de klanten neergelegd. En dat zullen pension stallen ook doen.

Als je het paardveiliger wilt doen, maak je de weide kleiner om te zorgen dat paard niet verstrikt raakt in al die buitendraden.

Hier staat misschien iets meer info over wildstand en hoge Veluwe.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:05

Skessa_ schreef:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b1b5d30a/



Ik kan het zelf niet helemaal lezen (want premium) maar het gaat er over dat de wildstand drastisch keldert op de Veluwe. (Ja goh, nooit gedacht 8)7)


Ik kan het ook niet lezen maar, 2 jaar terug was een heel slecht mastjaar ( weinig beukennootjes en eikels). Zwijnen krijgen dan weinig jongen, of geen jongen. Op de Noord Veluwe lopen er nog aardig wat. Maar op de Zuid Veluwe en dan mn regio Ede zijn het er flink wat minder. Dat heb ik vorige week gehoord toen ik met een natuurgids op pad was.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:25

Ik kan het ook niet lezen, maar het zal niet gaan om zwijnen, want die zijn niet echt prooi gebleken voor de wolf. Ze bedoelen denk ik herten en reeën (en moufflons).

Edit: heb het hele artikel nu ook voorbij zien komen en het gaat met name om edelherten.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:30

Volgens leugenveld eten ze vooral zwijnen :j