Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:15

Nou inderdaad. Mijn pony loopt niet in de natuur maar staat in m’n eigen tuin. Daar horen geen roofdieren te lopen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:23

sterregoud schreef:
@ Nikass, over christelijke opvoeding gesproken, hoe kan je akkoord zijn met het beleid in de Oostvaardersplassen waar de dieren jaar na jaar van de honger stierven. In het christendom is er toch sprake van rentmeesterschap ? Wij mensen hebben dan toch een zorgplicht ?


De OVP is een andere discussie, die ook al eens ergens anders gevoerd is, en de huidige stand van zaken in de OVP ken ik niet.
Maar, ja, ik ben het met je eens, wij hebben wel een bepaalde zorgplicht. Het is natuurlijk dan weer een discussie wat dat inhoudt en hoe je dat zou kunnen invullen.
Het kan een essentieel verschil zijn; imo zijn wolven geen moordenaars, en als je dat wel zo ziet, wat is een mens dan die een wolf doodschiet?
In welk opzicht is zelfverdediging dan wel toegestaan en overleven niet?

Susan: volgens mij zegt het "sprookje" niet dat er niet óók beheer kan plaatsvinden?
Hoe zie jij beheer dan voor je?

Excuses Rien, als ik zo overkwam. Het is inderdaad warm {:}

mysa

Berichten: 10514
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 19:24

Mijne ook @Jessix. En dan zit je met buren die geen stroom willen en met andere buren die hun tuin met anderhalve meter verhoogd hebben en met aan kant drie een smal wandelpad en aan kant vier een walletje van het landgoed...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34709
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:22

Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.

Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:10

Bescherming, beheer, instandhouding van een natuur/cultuurlandschap is zeker mooi werk. Begrazingsprojecten maken daar deel van uit. Wat nou als semi wild levende pony's, runderen of geiten en schapen prooi worden van de wolven? Eigenlijk doen de wolven dan juist wat ze zouden moeten doen. Ze leven van wild. Maar voordat ze de hele populatie om zeep helpen, voor dat punt zou de mens dan in moeten kunnen grijpen. Maar hekken om natuurgebieden lijkt mij niet het antwoord.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:32

Nikass schreef:
Simpelweg de aantallen beheren, zoals jij zegt, dus boven een bepaald aantal afschieten denk ik dat je bedoelt? Gaat geen zin hebben.


De wolven ongebreideld door laten fokken ook niet. Men gokt dat er hier nu 31 wolven in het DFW rondlopen, dus aardig wat naast de gevestigde roedels. Dat kan het gebied niet aan, te weinig wild ook. Ander wild wordt ook beheerd, dus dat moet evengoed met de wolf.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:35

Nikass schreef:
tienus63 schreef:
@wintu, als je de kans hebt de eigenaar aan te spreken, vraag het hem.
Wie weet komt er een antwoord waar we niet aan gedacht hebben.


Ik zou er ook wel benieuwd naar zijn. Ik weet dat sommige mensen hier boos worden als ik dit zeg, maar hoeveel hart heb je voor je dieren als je ze gewoon aan hun lot overlaat?

Misschien is er een antwoord waar ik inderdaad niet aan gedacht heb.

Edit: ik zie dat er al een reactie geplaatst is.
Tja wat moet je daar op zeggen.. hoe je het went of keert, zijn dieren zijn er niet mee geholpen.

Kijk ik denk: DIT zijn je échte tegenstanders. Want mensen die niet bereid zijn om hun dieren te beschermen/de huisvesting iets aan te passen aan de aanwezigheid van de wolf, en die hun dieren totaal onbeheerd laten staan, ZIJ zorgen ervoor dat de wolf steeds succes heeft met het jagen op vee/hobbydieren.
En succes = herhaling van gedrag.
Door dit soort mensen hebben anderen geen profijt van hun dure wolfwerende afzettingen.
Men kan het probleem blijven leggen bij de boswachters of natuurliefhebbers, maar zolang er mensen zijn die niet willen handelen, heeft beheer ook geen zin. Dan zou alleen volledig uitroeien nog effect hebben. Maar zelfs als je dat zou willen is dat niet realistisch meer zolang we buurlanden hebben die dat niet doen.

Ik licht die zin er even uit, als die wolfwerende afzettingen zo goed zouden werken, dan zou het niet uit moeten maken of anderen hun weide niet goed zouden afzetten, de dieren achter de wolfwerende afzetting zouden dan sowieso niks te duchten hebben. Maar dat is dus niet het geval.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:38

Nikass schreef:
Ik heb dan weer een heel ander beeld bij iemand die al een levenlang op de PvdD stemt. Waarom hebben jouw ponies meer rechten dan wolven? En waarom zo zwart/wit dat ze maar een ellendig leven in een dierentuin moeten?
Misschien heb je geen zin om op mijn berichten te reageren, dat staat je natuurlijk vrij, maar de vraag uit mijn vorige bericht blijft natuurlijk overeind: hoe verenig je dit standpunt met je christelijke waarden?


Heel simpel, ik heb voor het dier betaald, ik betaal voor de grond waar het dier op loopt, ik heb zorgplicht voor dat dier en daarmee vind ik dus ook dat ik het recht heb om elk gevaar wat mijn weidedier bedreigt op het stuk grond waar ik voor betaal, te verjagen op welke manier dan ook. En daarom heeft in deze situatie mijn weidedier meer recht dan de wolf.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:47

Nikass schreef:
sterregoud schreef:
@ Nikass, over christelijke opvoeding gesproken, hoe kan je akkoord zijn met het beleid in de Oostvaardersplassen waar de dieren jaar na jaar van de honger stierven. In het christendom is er toch sprake van rentmeesterschap ? Wij mensen hebben dan toch een zorgplicht ?


De OVP is een andere discussie, die ook al eens ergens anders gevoerd is, en de huidige stand van zaken in de OVP ken ik niet.
Maar, ja, ik ben het met je eens, wij hebben wel een bepaalde zorgplicht. Het is natuurlijk dan weer een discussie wat dat inhoudt en hoe je dat zou kunnen invullen.
Het kan een essentieel verschil zijn; imo zijn wolven geen moordenaars, en als je dat wel zo ziet, wat is een mens dan die een wolf doodschiet?
In welk opzicht is zelfverdediging dan wel toegestaan en overleven niet?

Susan: volgens mij zegt het "sprookje" niet dat er niet óók beheer kan plaatsvinden?
Hoe zie jij beheer dan voor je?

Excuses Rien, als ik zo overkwam. Het is inderdaad warm {:}


Ik zie wolven niet als moordenaars, die doen ook enkel wat hun natuur ingeeft, die hebben geen alternatief of vooropgezet plan. De enige die tot dat soort ellende in staat is, is het wezen mens. Moordenaars bestaan mijns inziens dan ook alleen onder mensen.
Gehouden dieren vallen onder de verantwoording van de mens, ik ben ook van mening dat je je dieren moet beschermen tegen de wolf. Echter lukt dat niet altijd evengoed door regelgeving of gebrek aan financiën. Dat moet aangepast, zo dat mensen wel die mogelijkheid krijgen.
Vertik je het je dieren te beschermen ook al heb je de mogelijkheden wel, dan vind ik je je dieren niet waard.

Ook ben ik voorstander van groot wild in Drenthe en dat boeren vergoed worden voor eventueel vraat, ik denk dat boeren ook wel mee willen werken daaraan, als het betekent dat hun collega's hun vee weer diervriendelijk kunnen houden. Beheer op de wolf is noodzakelijk in bepaalde gebieden, sommige gebieden kunnen de aantallen niet aan. Ik ben niet tegen de wolf in Nederland, mits het kan leven op wild en dat ook dat wild in aantallen gezond blijft. Dat betekent misschien minder jacht op grof wild en reeen en meer jacht op de wolf om het gezond te houden.

Dus al met al moet er gewoon goed beleid komen, waarin alle partijen geholpen worden en het beheer op de wolf niet wordt geschuwd.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:59

Dus jij bent voor wolf werende hekken die ook ree-das-hert-haas-vos werend zijn? Alle dieren gaan een verminderde levensstijl/omgeving tegemoet omdat de wolf hier is gekomen? Is dat wat je voorstaat?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:15

SusanH schreef:
Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.

Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.


Ja ik weet wel wat beheer is. En ook dat het beheren van aantallen niet wil zeggen dat ze geen schapen meer zullen doden. Daar is juist een andere aanpak voor nodig. Anders is het gewoon wachten tot je allemaal probleemwolven hebt gecreëerd, en dan kunnen die worden "beheerd"
Maar alsnog onttrekken de schapen/veehouders zich aan de verantwoordelijkheid om een collectief ontmoedigingsbeleid in te zetten.

tamary

Berichten: 29204
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:30

Nikass schreef:
SusanH schreef:
Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.

Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.


Ja ik weet wel wat beheer is. En ook dat het beheren van aantallen niet wil zeggen dat ze geen schapen meer zullen doden. Daar is juist een andere aanpak voor nodig. Anders is het gewoon wachten tot je allemaal probleemwolven hebt gecreëerd, en dan kunnen die worden "beheerd"
Maar alsnog onttrekken de schapen/veehouders zich aan de verantwoordelijkheid om een collectief ontmoedigingsbeleid in te zetten.

Dat is combi van kosten (NL neemt niet de hele wolfpreventie EU pot op bv). En ook een heel stuk te laat. Voedsel beloningen zijn heel motiverend om iets voor te doen. Kan elke klickertrainer je vertellen, evenals dat als dier oefening eenmaal soort van kent die zal proberen ook zonder beloning of zonder elke keer een beloning te krijgen. En laat dat nu zijn wat er gebeurt in het kader van omheiningen. Komt bovenop dat er niet genoeg wild (meer) is c.q. ooit was om als alternatief te dienen.

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:54

Wintu schreef:
Nikass schreef:
Simpelweg de aantallen beheren, zoals jij zegt, dus boven een bepaald aantal afschieten denk ik dat je bedoelt? Gaat geen zin hebben.


De wolven ongebreideld door laten fokken ook niet. Men gokt dat er hier nu 31 wolven in het DFW rondlopen, dus aardig wat naast de gevestigde roedels. Dat kan het gebied niet aan, te weinig wild ook. Ander wild wordt ook beheerd, dus dat moet evengoed met de wolf.

Hier in het DFW zijn 9 wolven van een roedel. Misschien komt er eens 1 langslopen op doortocht, maar 31 zijn er echt niet. Men zegt in heel Nederland 40. Dat lijkt me wat krap, maar heel veel meer dan 50 verwacht ik niet. Gisteren op FB verkondigd iemand dat er 100 op de Veluuwe lopen, dat is natuurlijk ook niet zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34709
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:41

Nikass schreef:
SusanH schreef:
Ik zie beheer als wat het is, beheren van de populatie. Kijkend naar een gebied, hoeveel wolven kunnen er leven. En ook kijkend naar wolven die regelmatig vee pakken, die mogen wat mij betreft ook beheerd worden. Natuurlijk kunnen rondtrekkende wolven zo'n gat weer opvullen, maar daarvoor gelden dezelfde spelregels. Beheer is trouwens niet simpelweg afschieten, mensen hebben geen idee wat voor mooi werk wild beheer eenheden nog meer doen voor de natuur dan alleen afschot plegen. Denk bijvoorbeeld aan ingezaaide akkerranden met wilde bloemen, met drones een grasland afspeuren naar reekalveren voordat er gemaaid wordt zodat ze in veiligheid kunnen worden gebracht. Veel mensen denken bij jagen alleen aan mensen met geweren maar dat is maar een heel klein stukje van het verhaal.

Wij mensen staan niet buiten de natuur maar maken er deel van uit, en dat geeft in ons geval zeker omdat we in cultuurlandschap wonen een hele grote verantwoordelijkheid voor alles wat er leeft. In dat opzicht vind ik de naam faunabescherming een enorm foute naam. Lijkt wel of de enige fauna die zij beschermen de wolf is.


Ja ik weet wel wat beheer is. En ook dat het beheren van aantallen niet wil zeggen dat ze geen schapen meer zullen doden. Daar is juist een andere aanpak voor nodig. Anders is het gewoon wachten tot je allemaal probleemwolven hebt gecreëerd, en dan kunnen die worden "beheerd"
Maar alsnog onttrekken de schapen/veehouders zich aan de verantwoordelijkheid om een collectief ontmoedigingsbeleid in te zetten.


Enig idee wat die wolfwerende hekken ( die niet wolfwerend zijn) kosten? Daar begint het al mee. Een echt wolfwerende afrastering moet 2 meter zijn minstens. Daar gaan we ons land niet mee vol zetten. Er is voldoende bewijs dat beheer werkt om aantallen beheersbaar te houden en wolven te leren dat ze uit de buurt moeten blijven.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:43

Ik denk dat we ook maar eens moeten stoppen met het beheren van ganzen en andere vogels bij vliegvelden.
Zodat de gezellige vakantie niet door kan gaan.
Nee ook niet schieten met paintball. Gewoon de natuur de natuur laten.

Daar wil ik dan wel eens een poll van zien..

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:58

rien10 schreef:
Dus jij bent voor wolf werende hekken die ook ree-das-hert-haas-vos werend zijn? Alle dieren gaan een verminderde levensstijl/omgeving tegemoet omdat de wolf hier is gekomen? Is dat wat je voorstaat?

Wie ik? Nou liever niet nee.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:02

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Dus jij bent voor wolf werende hekken die ook ree-das-hert-haas-vos werend zijn? Alle dieren gaan een verminderde levensstijl/omgeving tegemoet omdat de wolf hier is gekomen? Is dat wat je voorstaat?

Wie ik? Nou liever niet nee.

Ik dacht dat het een reactie was op Nikass?

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:07

Weer eens erg waar.


Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:42

Mensen die een bericht beginnen met een ongefundeerde conclusie (dus jij vindt blablabla..) die sla ik over in mijn reactie. Daar hou ik niet zo van.

Susan ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Dus vanwaar de belerende reactie of ik wel weet wat het allemaal kost?
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.
Foutieve, overdreven informatie (31 wolven in Drenthe) werkt alleen maar averechts.

Maar hé waarom denk ik eigenlijk mee? Ik krijg voornamelijk negatieve en diskwalificerende reacties, waardoor ik me afvraag wat men nu echt wil: serieus een manier vinden om met de nieuwe situatie om te gaan, of lekker verongelijkt schoppen tegen iedereen die niet anti- wolf is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34709
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 21:48

Hoe zie je dat ontmoedigingsbeleid dan voor je? De beste ontmoediging imo is wolven laten weten dat bij mensen in de buurt komen geen goed plan is, schieten heeft bewezen resultaat daarin. Mijn reactie is trouwens absoluut niet belerend bedoelt. Maar de enige oplossing die mensen als ontmoediging zien om vee te beschermen anders dan beheren is rasters plaatsen en honden inzetten. Dus vandaar de vraag, wat zie jij als oplossing? Ik begrijp niet wat je bedoelt met ontmoedigingsbeleid.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:23

Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je meer dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
En waarom is er eigenlijk een 0 stand voor groot wild in Drenthe? Het zou jullie helpen als er wild zou lopen. Biedt de wolf een alternatief.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:32

Nikass schreef:
Mensen die een bericht beginnen met een ongefundeerde conclusie (dus jij vindt blablabla..) die sla ik over in mijn reactie. Daar hou ik niet zo van.

Susan ik roep al alle topics om
- beleid
- ondersteuning/subsidies
Dus vanwaar de belerende reactie of ik wel weet wat het allemaal kost?
Ook zeg ik nergens dat heel Nederland vol moet worden gezet met hekken, ik zeg dat ik denk dat een collectief ontmoedigingsbeleid meer effect zal hebben dan dat een paar individuele dierhouders maatregelen treffen terwijl de buurman zijn schaapjes open en bloot beschikbaar stelt aan de wolf.
Als je wat wil bereiken zal je de handen inéén moeten slaan en actie ondernemen.
Foutieve, overdreven informatie (31 wolven in Drenthe) werkt alleen maar averechts.

Maar hé waarom denk ik eigenlijk mee? Ik krijg voornamelijk negatieve en diskwalificerende reacties, waardoor ik me afvraag wat men nu echt wil: serieus een manier vinden om met de nieuwe situatie om te gaan, of lekker verongelijkt schoppen tegen iedereen die niet anti- wolf is?


En op reacties die je aanspreken op punten, reageer je niet. Erg selectief weer.

Wintu

Berichten: 3057
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 22:42

Nikass schreef:
Mensen zeggen wolfwerende rasters helpen niet. En het klopt dat het geen garantie geeft. Honden inzetten past niet in elke situatie.
Maar als je nou per regio bij elkaar gaat zitten en een plan bedenkt hoe je samen dingen kunt inzetten?
Op sommige plekken rasters, op sommige locaties honden, dieren snachts op stal > elkaar helpen met het onderbrengen en binnen en buiten zetten, kwetsbare dieren op andere locaties etc.
Met elkaar verzin je vast nog wel meer dingen en kun je zien wat er in de regio mogelijk en nodig is.
Makkelijk? Nee
Succes verzekerd? Niet direct, het zal moeten blijken wat lijkt te werken en er zal waarschijnlijk steeds wat moeten worden bijgesteld en aangepast.
Maar wellicht bereik je meer dan met alleen ageren tegen een overheid die hooguit matig geïnteresseerd is, en in elk geval niet in actie komt.
En ik denk dat het idee om de wolf volledig uit Nederland te weren ook niet realistisch is, en dat het zonde van je energie is om dat te gaan nastreven.
Maak het die wolf dan moeilijk.. maak het onaantrekkelijk om jullie dieren als prooi te zien.
En waarom is er eigenlijk een 0 stand voor groot wild in Drenthe? Het zou jullie helpen als er wild zou lopen. Biedt de wolf een alternatief.


Ok, dan heb ik een case voor je en dan ben ik benieuwd hoe jij een oplossing ziet. Boer A heeft 300 schapen, deze schapen lopen nooit thuis, maar in principe altijd op land van derden. Om de week a 2 weken worden de schapen verweid. De ene keer op een wei, de andere keer op een maisveld, dat verschilt nog wel eens. De percelen zijn meestal enkele hectaren groot. De schapenboer heeft geen stal voor al zijn dieren, want hoe hij zijn schapen houdt, doet hij al tientallen jaren zo en zijn vader voor hem. Hoe moet deze boer zijn schapen veilig houden volgens jou. Moet je daar KVH bij plaatsen, wat als de boer nu helemaal geen verstand van honden heeft, hoe moet hij dan dat soort honden begeleiden? En zijn grote kudde is vaak in meerdere groepen verdeeld, moet hij dan maar een roedel honden aanschaffen? Het plaatsen van rasters om deze grote percelen gaat aanzienlijk in de papieren lopen, niet alleen de rasters zelf, maar ook de tijd om ze minutieus op te zetten en dat op meerdere percelen. De percelen zijn niet waterpas, dus dat is een karwei, ook staat het gras hoog en groeien er bomen langs de kant. Hoe moet deze boer nu zijn schapen veilig houden?

Dat er in Drenthe een nul stand is voor groot wild, komt van de provincie, er is jaren over gesteggeld en het is afgewezen. Net als Europa bepaald over de wolf, bepaald de provincie de nul stand in Drenthe, als burger kun je daar niet zo bar veel aan veranderen.

tamary

Berichten: 29204
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:00

Met wolven actief in een gebied gaat het afschaffen van die nulstand voor edelhert/damhert niks uitmaken, die aantallen komen niet, of de dieren vestigen zich er niet of de aantallen groeien niet doordat er weinig tot geen kalveren groot worden en jongen krijgen.
Keihard het grootste probleem met wolf in Nederland is dat er geen alternatief is voor vee als prooi. Ree is te klein, en qua echte herten zijn er een paar plukjes populatie die zonder beheer van de roofdieren ook geen roedel duurzaam kunnen voeden. Er kan stomweg niet voldaan worden aan de voorwaarden om een wolf/roedel hier te laten leven. Er is geen geschikte prooibasis om op te bouwen. Die was er al niet voordat de wolf kwam en met wolf aanwezig krijg je die ook niet opgebouwd. Dus ja nul stand wolf nastreven is noodzakelijk wegens ongeschikte omgeving voor de wolf hier. En daar biedt de EU wet gewoon de ruimte voor.
Honger is de motivator achter overschakeling op vee en daar helpen maar weinig hekken tegen. Kijkende naar de omheiningen en dat zgn. wolfwerend geen verschil maakt, want ik geloof echt niet dat alles in de weides daar omheen wat niet achter zo'n omheining staat 's nachts allemaal veilig op tijd op stal staat. Dus omheining al dan niet afschrikkend is kennelijk niet de reden dat wolf die weide kiest om te jagen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:26

Wintu ik heb niet zo'n zin in jouw agressieve aanvallende berichten steeds.
Ik pretendeer nergens de kant en klare oplossing te hebben.
Het lijkt mij alleen zinvol om binnen een regio samen aan een oplossing te werken. En misschien moeten mensen eens loslaten dat ze iets doen omdat hun voorouders dat nou eenmaal ook altijd zo deden.

Tamary dat van de 0 stand lijkt me inderdaad ingewikkeld voor Drenthe. Maar dat maakt imo niet dat er geen wolven op bijvoorbeeld de Veluwe zouden kunnen leven.
Hoe denkt de provincie nu over die 0 stand? Zijn ze bereid hun visie te heroverwegen? Welke partijen bepalen het beleid?