Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:38

Nikass schreef:
Wintu ik heb niet zo'n zin in jouw agressieve aanvallende berichten steeds.
Ik pretendeer nergens de kant en klare oplossing te hebben.
Het lijkt mij alleen zinvol om binnen een regio samen aan een oplossing te werken. En misschien moeten mensen eens loslaten dat ze iets doen omdat hun voorouders dat nou eenmaal ook altijd zo deden.

Tamary dat van de 0 stand lijkt me inderdaad ingewikkeld voor Drenthe. Maar dat maakt imo niet dat er geen wolven op bijvoorbeeld de Veluwe zouden kunnen leven.
Hoe denkt de provincie nu over die 0 stand? Zijn ze bereid hun visie te heroverwegen? Welke partijen bepalen het beleid?


Agressief en aanvallend, quote even waar ik aanvallend en agressief naar je ben? Ik spreek je aan op je uitspraken, maar krijg het idee dat je eigenlijk zelf ook geen antwoord weet en telkens als iemand je aanspreekt er op, dan reageer je niet of is desbetreffende persoon aanvallend.

Hoe is mijn laatste post aanvallend ook. Jij schetst een manier hoe zaken op te lossen, ik schets een zaak hoe het hier veel voor komt en vraag jou hoe jij dat dan binnen jouw visie ziet opgelost. Want theoretisch klinkt het allemaal mooi, maar praktisch is het soms amper uitvoerbaar. Even als je suggestie om grof wild te introduceren, waar we als inwoner weinig invloed op hebben, maar zoals Tamary al zegt, ook niet haalbaar als oplossing. Dus je theorie klinkt mooi, maar hoe is het dan uitvoerbaar, daar vraag ik je naar en dat is helemaal niet aanvallend.

En de reden waarom ik aanhaal dat generaties dingen op een bepaalde manier gaan, is omdat er dan niet eens een pasklare oplossing is. Schapenboeren die al generatie hun schapen het jaar rond buiten hebben lopen, hebben niet in ene male een stal voor die schapen, ook is door hun manier van houden het ook niet mogelijk ze dagelijks op stal te zetten. Je hebt ook niet zo een vergunning voor een loods, als je die al krijgt. Dus omdat mensen al generaties hun werk op een bepaalde manier doen, heeft er voor gezorgd dat ze nu ineens niet de veiligheid voor hun dieren kunnen bieden. Dus hoe men al generaties schapen houdt, heeft wel degelijk te maken met de zaken van nu.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 23:57

Nikass schreef:
Tamary dat van de 0 stand lijkt me inderdaad ingewikkeld voor Drenthe. Maar dat maakt imo niet dat er geen wolven op bijvoorbeeld de Veluwe zouden kunnen leven.

Aangezien de edelherten op de Veluwe al zijn vertrokken na aantal jaren geen overlevende kalveren is dat ook al bewezen geen mogelijkheid. Dat had misschien gekund als er vanaf de eerste wolf een maximale stand van totaal 3 dieren was afgesproken en gehandhaafd, nu is er geen ruimte meer om groot wild te laten toenemen daar.
Er wordt ernstig langzaam ver achter de feiten aan gehobbeld en dat terwijl de wolf zich hier niet anders gedraagd dan overal elders al gezien en gerapporteerd en geobserveerd is. Er ligt verdorie dik 150+ jaar aan wat gebeurt er als wolven zich in een gebied vestigen zonder regulatie van die wolvenpopulatie tot draagkracht van de noodzakelijke prooipopulatie. Ze volgen precies dat beschreven draaiboek, maar toch zouden ze hier het anders doen?

Mellow

Berichten: 6492
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 00:00

Als ze net zo lang gaan doen over het beleid mbt de wolf als bij ons in de buurt wbt het probleem hier. Hou ik mijn hart vast...
Afbeelding

Al zoveel jaren gesteggel hierover en nog steeds NIKS er aan gedaan. T.o.v. 3 jaar terug een verdubbeling.

Misschien een zijstraatje maar geeft wel aan dat het soms erg lang kan duren...

Happinez

Berichten: 8396
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 01:23

Ah zodra de roedel ze heeft gevonden zal er vast een halvering plaats vinden :+ :o



Hier vanavond kleine km verderop een zichtmelding.
Was toevallig al onderweg vanaf een etentje om mijn paarden/pony's binnen te gaan zetten tussendoor, maar zo zie je maar weer dat je het er niet op kan gokken om ze buiten te laten met dat mooie weer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 08:00

Waarom er een 0 stand is in Drenthe en sowieso buiten de Veluwe voor oa zwijnen en herten is heel simpel, landbouwschade. Je wil niet weten wat er gebeurt als er een rotte zwijnen of een roedel herten je bedrijf bezoekt en even rond komt struinen. Hier wordt het heel duidelijk uitgelegd: https://www.jagersvereniging.nl/jagen/s ... en-herten/ al zijn zwijnen een stuk "lastiger" als herten. Ze maken meer kapot in kortere tijd, en ze kunnen varkenspest overbrengen op gehouden varkens.

Op dit moment wordt mais gehakseld. Op een heel aantal plekken in Nederland moet daar eerst doorheen worden gegaan met een groep drijvers om de zwijnen eruit te drukken, als je dit ziet snap je waarom:



De 0 stand van grof en roodwild opheffen is dus niet zo eenvoudig.

Eigenlijk ben ik het wel met tamary eens, een 0 stand voor wolven in Nederland zou het mooist zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:38

Nee dat zal niet makkelijk zijn Susan, maar ik denk dat we er wel naartoe moeten om de landbouw ruimte te laten maken voor de natuur. De natuur in het algemeen, maar uiteindelijk ook het wilde leven daar in.

Tamary als er geen groot wild populatie meer is op de Veluwe, waarom wordt er dan nog steeds op gejaagd (en in andere gebieden ook, bijvoorbeeld Montferland) en waarom veroorzaken ze dan nog steeds overlast?
Ik denk dat jouw informatie niet klopt, maar als je een bron hebt dat het tegendeel aangeeft, dan stel ik graag mijn mening bij.

Wintu: het spijt me het te moeten zeggen, want toen ik je net "leerde kennen" (op bokt) had ik een hele positieve indruk van je.
Maar na meerdere berichten waarbij je mij dingen aanwrujft die ik nooit gezegd heb (in je laatste bericht ook weer) en waarin ik jouw toon agressief en aanvallend vind, heb ik besloten dat ik jou beter zoveel mogelijk kan negeren. Het leidt alleen maar tot geruzie en nog meer onbegrip.

DuoPenotti

Berichten: 29858
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:46

De landbouw moet ruimte maken voor natuur...

Oke

En de rest?
Laat de ganzen ook lekker vliegen bij Schiphol.
Die zijn ook natuur.
Onder het spoor door graven door dassen. Jammer dan. Ook natuur.
Dijken bijhouden.. Waarom? Water is ook natuur.

Maar jee. Dan kom je aan de "gewone" burger.
Dan moet beheer ineens wel. Dan is natuur niet belangrijk.

Maar die weidedieren nee die mogen niet geholpen worden dmv beheer. Wolf is natuur.
Die boer moet maar inleveren omdat zijn grond natuur moet worden omdat er elders meer beton komt voor de bevolkingsgroei.

Echt hoe kunnen mensen zo redeneren. :?
Want dat is wel precies wat er nu gebeurt.

XladyX

Berichten: 1354
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:58

Als landbouw plaats moet maken voor natuur, is er intensivering nodig van de grond die er overblijft want met de groeiende bevolking en klimaatverandering dreigen er voedseltekorten. Maar die intensivering is niet gewenst op veel vlakken: betekent meer ziektedruk (meer moeten bestrijden/spuiten), betere gewassen met hogere opbrengsten (GMO verboden), intensievere dierhouderij, etc. Ik ben van mening dat daar de oplossing niet zit op dit moment. De oplossing zit wél in een natuurinclusievere landbouw wat veel realistischer is. Maar daarin is geen ruimte voor een onbeheerde en niet meer schuwe wolvenpopulatie.

Vergelijk het met de vos. Die pakt pluimvee. Daar hebben we mee leren leven en kunnen we onze dieren tegen beschermen ómdat deze schuw is en overdag je kippen in principe niet zal grijpen. Als een vos ineens tam zou worden en overdag zou gaan jagen is dat wel degelijk een probleem en komt dierwelzijn in gevaar. En dat zie je nu gebeuren met de wolven.

Happinez

Berichten: 8396
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:04

DuoPenotti schreef:
De landbouw moet ruimte maken voor natuur...

Oke

En de rest?
Laat de ganzen ook lekker vliegen bij Schiphol.
Die zijn ook natuur.
Onder het spoor door graven door dassen. Jammer dan. Ook natuur.
Dijken bijhouden.. Waarom? Water is ook natuur.

Maar jee. Dan kom je aan de "gewone" burger.
Dan moet beheer ineens wel. Dan is natuur niet belangrijk.

Maar die weidedieren nee die mogen niet geholpen worden dmv beheer. Wolf is natuur.
Die boer moet maar inleveren omdat zijn grond natuur moet worden omdat er elders meer beton komt voor de bevolkingsgroei.

Echt hoe kunnen mensen zo redeneren. :?
Want dat is wel precies wat er nu gebeurt.

Precies, als je dan natuur wil dan moet je ook alles los laten en nergens meer ingrijpen.
Maar goed, ook daar ben ik niet zo'n voorstander van want volgens mij komt er dan echt chaos :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:08

XladyX nee hoor, dat is totaal niet nodig. Wij produceren veel te veel. We hebben al generaties lang overschotten, of het nou melk of mest of boter is, het is altijd teveel.
We kunnen echt met veel minder.

pillow
Berichten: 7833
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:15

De discussie over Herten en Zwijnen in Drenthe is hier al eerder gevoerd. De grootste reden naast de landbouwschade is het verkeer. Die dieren lopen van het ene natuurgebiedje naar het andere en moeten daarvoor alle snelwegen en N wegen oversteken. Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:12

pillow schreef:
Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.

Het is juist dit, wat de overheid voor ogen heeft.
De herintroducering van de wolf is een onderdeel van het grote geheel.

pillow
Berichten: 7833
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:16


Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:21

pillow schreef:
De discussie over Herten en Zwijnen in Drenthe is hier al eerder gevoerd. De grootste reden naast de landbouwschade is het verkeer. Die dieren lopen van het ene natuurgebiedje naar het andere en moeten daarvoor alle snelwegen en N wegen oversteken. Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.


De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
Tja Pillow, vindt jij niet dat mensen hier ook steeds in herhaling vallen? We zijn het niet eens, dus dat zal voorlopig wel zo blijven.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen.

De meest gesubsidieerde beroepsgroep zal toch echt een keer een stapje terug moeten doen. Pijnlijk, maar niet anders.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:28

Of je gaat voor 'rewildering', waarbij je er inderdaad vanuit gaat dat de natuur zelf een nieuw evenwicht tot stand brengt, of je gaat voor 'beheer' waarbij de mens ingrijpt om een (kunstmatig) evenwicht te bewerkstelligen.

Ik kies in Nederland voor de tweede optie, omdat ik denk dat de 'natuur' zoals die is bedoel, vrijwel niet voorkomt in Nederland. Het is alsof je een vierkantje door een rondje probeert te stoppen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:42

Nikass schreef:
pillow schreef:
De discussie over Herten en Zwijnen in Drenthe is hier al eerder gevoerd. De grootste reden naast de landbouwschade is het verkeer. Die dieren lopen van het ene natuurgebiedje naar het andere en moeten daarvoor alle snelwegen en N wegen oversteken. Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.


De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
Tja Pillow, vindt jij niet dat mensen hier ook steeds in herhaling vallen? We zijn het niet eens, dus dat zal voorlopig wel zo blijven.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen.

De meest gesubsidieerde beroepsgroep zal toch echt een keer een stapje terug moeten doen. Pijnlijk, maar niet anders.


En jij gelooft dat die ingeleverde grond dan terug gegeven wordt aan de natuur? Nee, dat wordt vol gebouwd en de kans is groot dat dat industrie zal zijn en misschien nog wat huizen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:57

@Dreamboy, dat vermoed ik ook. Ze willen gewoon de grond inpikken om vol te bouwen. Echt niet om er natuurgebieden van te maken hoor, dat heb ik nooit geloofd.

DuoPenotti

Berichten: 29858
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:02

Nog wat meer datacentra voor de buitenlandse markt. Die gebruik maken van ons overvolle stroom netwerk en ons water.

Blokkendozen industrie. Dat staat hier nu in de voormalige weides. Het ene pand nog groter dan het ander.
Incl bijbehorende verkeer.

Echt geen natuur.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:10

Ja, bij ons ook. We hebben iets van 4 industrieterrein die nog lang niet vol zijn, maar er is alweer een nieuwe verrezen buiten de stad, een stuk of 10 keuterboerderijtjes met daarachter natuurgebieden uitgekocht en plat, een enorm aantal bijzonder oude bomen gerooid. Voor een transportbedrijf, een MacDonalds, een Burger King en een groot onbemand tankstation. Er werd geadverteerd dat het een “milieuvriendelijk” industrieterrein zou worden met dito bedrijven. Ja, het tankstation verkoopt óók waterstof….

pillow
Berichten: 7833
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:19

Nikass schreef:
pillow schreef:
De discussie over Herten en Zwijnen in Drenthe is hier al eerder gevoerd. De grootste reden naast de landbouwschade is het verkeer. Die dieren lopen van het ene natuurgebiedje naar het andere en moeten daarvoor alle snelwegen en N wegen oversteken. Dan moeten alle bossen in de hekken en dat wil niemand.
En Nikass kunnen we aub de discussie over de veehouderij en landbouw ergens anders voeren. Jij klimt steeds weer opnieuw op dezelfde stokpaardjes en dat wordt vervelend.


De natuurgebieden zou je dus zoveel mogelijk met elkaar moeten verbinden.
Tja Pillow, vindt jij niet dat mensen hier ook steeds in herhaling vallen? We zijn het niet eens, dus dat zal voorlopig wel zo blijven.
De landbouw neemt nog altijd half Nederland in beslag, maar er zou geen ruimte zijn? Het is maar waar je prioriteiten liggen.

De meest gesubsidieerde beroepsgroep zal toch echt een keer een stapje terug moeten doen. Pijnlijk, maar niet anders.

Neem de kaart van Drenthe en Friesland er even bij en zie hoe je de natuurgebieden kunt verbinden. Niet dus. Op de Veluwe waar de herten en zwijnen zijn staat alles in de hekken en zijn er ecoducten en wildtunnels. Heel mooi maar hier niet haalbaar. Ja alle landbouwgrond maar opofferen aan het wild omdat hier zo nodig wolven rond moeten lopen. En dan nog zullen alle mensen met dieren het slachtoffer van die beesten zijn. Want ja hier in Drenthe wonen ook mensen. Lijkt mij niet de juiste oplossing.

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:24

Nikass schreef:
Nee dat zal niet makkelijk zijn Susan, maar ik denk dat we er wel naartoe moeten om de landbouw ruimte te laten maken voor de natuur. De natuur in het algemeen, maar uiteindelijk ook het wilde leven daar in.

Tamary als er geen gro opot wild populatie meer is op de Veluwe, waarom wordt er dan nog steeds op gejaagd (en in andere gebieden ook, bijvoorbeeld Montferland) en waarom veroorzaken ze dan nog steeds overlast?
Ik denk dat jouw informatie niet klopt, maar als je een bron hebt dat het tegendeel aangeeft, dan stel ik graag mijn mening bij.

Wintu: het spijt me het te moeten zeggen, want toen ik je net "leerde kennen" (op bokt) had ik een hele positieve indruk van je.
Maar na meerdere berichten waarbij je mij dingen aanwrujft die ik nooit gezegd heb (in je laatste bericht ook weer) en waarin ik jouw toon agressief en aanvallend vind, heb ik besloten dat ik jou beter zoveel mogelijk kan negeren. Het leidt alleen maar tot geruzie en nog meer onbegrip.


Ik stel echter hele legitieme vragen, ook vraag ik je me te quoten waar ik je in dit topic agressief bejegen. Ik vraag je een praktijkvoorbeeld te nemen en in jouw visie te passen. Maar niks van dat alles. En dat is jammer, want je zegt veel, maar als iemand je er dan over doorvraagt , dan geef je niet thuis.
Ik bekijk mensen per topic en zelf maak ik geen algemeen beeld van iemand, ik heb in dit topic jouw nergens agressief behandeld, ben ik direct, jazeker, maar daar is niets mis mee. Ik heb jou hier en al in andere wolf topics vragen gesteld en altijd val je terug op hoe je je behandeld voelt, ik denk dat je dat doet omdat je zelf het antwoord ook niet weet, maar tegelijkertijd vertel je anderen wel hoe je vind dat ze het moeten doen. Maar negeer me maar hoor, geen probleem.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:25

DuoPenotti schreef:
Nog wat meer datacentra voor de buitenlandse markt. Die gebruik maken van ons overvolle stroom netwerk en ons water.

Blokkendozen industrie. Dat staat hier nu in de voormalige weides. Het ene pand nog groter dan het ander.
Incl bijbehorende verkeer.

Echt geen natuur.


Of nog wat weilanden vol met zonnepanelen. Zijn ze ook gek op.

Wintu

Berichten: 3062
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:29

DuoPenotti schreef:
Nog wat meer datacentra voor de buitenlandse markt. Die gebruik maken van ons overvolle stroom netwerk en ons water.

Blokkendozen industrie. Dat staat hier nu in de voormalige weides. Het ene pand nog groter dan het ander.
Incl bijbehorende verkeer.

Echt geen natuur.

Weet niet of het nog door gaat, maar in Hoogeveen was ineens wel plaats voor een Griekse yoghurt fabriek, stikstof hiervoor was elders in het land aangekocht. Nabij Natura2000 gebieden alhier is wel ruimte voor een gaswinstation van het Canadese Vermilion. Van de zotte is het, maar de boer er naast moet maar opdoeken met zijn 65 koeien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 13:31

Natuur gebieden verbinden. Daar is ons land veel te versnipperd voor. Overal lopen snelwegen, N wegen, 60 km wegen door natuurgebieden. Dat zie je alleen op de Veluwe al. Het verbinden van de Veluwe en de Heuvelrug ( wat op zich een klein stukje is, alleen "even" bij Ede het Binnenveld en de A12 oversteken) is ook voor gekozen om dat niet te doen. Er lopen geen zwijnen en herten op de Heuvelrug. Dat is ook geen doen hier. Er lopen nog meer wegen door het gebied en het is veel drukker bevolkt. De wolf op de Heuvelrug is trouwens ook weer druk aanwezig, bij Langbroek zijn schapen gepakt en bij Austerlitz is hij weer gezien. Mij onduidelijk of hij al een zender heeft maar het zijn er sowieso 2 want bij Overberg een veeteelt bedrijf ( koeien) zijn er voor een paar weken terug 2 gezien.

En even in perspectief, in Elspeet en Ermelo de laatste weken dagelijks raak met aanvallen op schapen. Het argument als er wild zit pakken ze geen vee gaat niet op. Ze zullen altijd de makkelijkste optie kiezen en als het wild op begint te raken gaan ze sowieso over op iets anders.

tienus63

Berichten: 12128
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:20