Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:15

Ja, er zitten haren aan maar die zijn kleddernat dus kan ze nu (nog) niet thuisbrengen. Kan ook van de paarden zijn, ze leken niet erg stug.
Maar goed, sowieso zijn vorige week schapen en konijnen gepakt op driehonderd meter afstand. Alleen bos er tussen.

@Duo: zal de buren vragen, die hebben er eentje.

Edit: en wolven zitten hier sowieso, de noord Veluwse roedel woont vlakbij.

DubbelFun

Berichten: 88807
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:03

En wolven lopen flinke afstanden, dus die houden zich heus niet alleen aan de Veluwe Noord op.

De haren kun je drogen en kijken of er nog wortels aanzitten, dan kan er dna-getest worden.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:18

Alles hersteld inmiddels. Nog een extra draad onder de bovenste en een halve meter buiten de afrastering ook nog een draad op ooghoogte (van een eventuele wolf) zodat ze al een eerste waarschuwing krijgen en springen minder gemakkelijk wordt.

Buren hebben hun wildcamera bekeken, alleen maar reeën te zien op beelden van afgelopen nacht. Ze hebben hem nu naast de paddock bij mij gehangen.

Paarden beginnen nu eindelijk wat rustiger te worden. Waren ook bang voor mij, eerder vandaag. Heel gek.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:44

Best spannend dan. ik zou ook niet lekker meer slapen.

Ik bekijk ook de opties voor wildcamera al en ben aan het bedenken hoe mij wei praktisch te omheinen.
Vorig jaar nog prachtig houten omheining geplaatst (€ 15000), maar goed, die gaat geen wolf buiten de deur houden. Er is ook nog geen acute noodzaak, maar op Tholen was er al eentje aangeland, dus dan is Flakkee ook maar een klein stukje he.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:10

Slaapt inderdaad niet lekker. Zeeland heeft waarschijnlijk af en toe een zwervende wolf. Denk dat een eenling niet zo heel veel gevaar oplevert voor grotere hoefdieren. Maar het zal er waarschijnlijk niet bij eentje blijven, dus verstandig dat je je afrastering gaat aanpassen. Heb ik hier anderhalf jaar geleden gedaan.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:51

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/67762/ ... _N381.html

Wsl heeft ie hier gister ook gelopen. Balder is nu 2 keer s avonds enorm van de leg geweest. 1 keer zag ik ook wat op afstand in het land staan. Beide keren gedroeg hij zich of hij een hengst van 1.80 was. Eerste keer de dag nadat een lam in wijster was doodgebeten en er een paar dagen later een wolf in katlijk gezien was. En gisteravond met de late wandeling om 2 uur s nachts. Wat qua afsta d heel goed zou passen..
Had al idee dat er dus vannacht iets in de buurt was. Want normaal reageert ie niet zo

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:23


Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:25

Dat is idd dezelfde als mijn link

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:47

Oh sorry niet goed opgelet.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:49

Ik heb even op die tweede link geklikt maar sommige reacties daar...
Dat vind ik evengoed van pro-wolf groepen hoor, daar slaan mensen weer door naar de andere kant.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:52

Die heb ik niet gelezen. Dat zal niet veel goeds zijn.
Voor dit dier vind ik het hartstikke zielig. Juist daarom moeten we het niet uit de hand laten lopen. Ze gaan trekken om een eigen leefgebied te vinden. En dat kan hier niet anders dan over wegen.
Het enige wat je dan nog kan hopen is snel dood en niet nog een tijd lijden.
En uiteraard dat er geen mens verongelukt.
Maar de wolf zelf gun ik ook beter dan hier leven.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 21:54

Zijn we het hier over eens!

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:28

mysa schreef:
Ik heb even op die tweede link geklikt maar sommige reacties daar...
Dat vind ik evengoed van pro-wolf groepen hoor, daar slaan mensen weer door naar de andere kant.

Nou walgelijk commentaar idd. Arm dier.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:54

DuoPenotti schreef:
https://www.facebook.com/20202634546579 ... 6/?app=fbl

Hopelijk voor jou is het dan deze.
Wolf dood gereden.


Zal nog wel veel vaker voorkomen in dit drukke landje. Waar zelfs de dunbevolkte regio's zoals Appelscha nog behoorlijk druk zijn in vergelijking tot veel andere landen.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 00:22

Ik zou zeggen lees de comnentaren op Groep Wolf...

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:25

Daar heeft een kennis onenigheid gehad, ik viel haar bij in de discussie en het resultaat was dat we beiden de groep verlaten hebben. ;) Is al een tijd geleden. Er zitten daar meer goede bekenden dus dat werd ons te ingewikkeld.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:30

Net even zaan het lezen geweest maar daar staan ook wel fijne dingen hoor.
deze bijvoorbeeld
"Dit is het gevolg van de rewildingswaanzin van een enkeling zonder verstand. Net als de lammergier die deze week dood werd gevonden bij een windmolen. In gevangenschap geboren en uitgezet om te sterven in een habitat dat niet geschikt is voor het dier. Die grenzeloze zelfoverschatting van de mensheid stoort me mateloos. Waarom kunnen we niet meer genieten van de rijkdom aan natuur die we wel hebben. Vandaag zitten genieten van een bonte vliegenvanger, de helft kleiner dan een mus, die mij heel stoer probeerde bij zijn nestkastje weg te jager. Zo mooi voor wie het maar wil zien. Maar nee het moet groot, spannend en stoer. Dit is het resultaat. Dieren die de dood vinden omdat sommigen hun grote ego niet opzij kunnen zetten. Diep triest voor de wolf, de lammergier en voor de slachtoffers die ze nodeloos maken."

En zo is het gewoon!

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:13

Ik ben meestal zo weg bij FB groepen. Lees hier wel mee.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:56

DuoPenotti schreef:
Net even zaan het lezen geweest maar daar staan ook wel fijne dingen hoor.
deze bijvoorbeeld
"Dit is het gevolg van de rewildingswaanzin van een enkeling zonder verstand. Net als de lammergier die deze week dood werd gevonden bij een windmolen. In gevangenschap geboren en uitgezet om te sterven in een habitat dat niet geschikt is voor het dier. Die grenzeloze zelfoverschatting van de mensheid stoort me mateloos. Waarom kunnen we niet meer genieten van de rijkdom aan natuur die we wel hebben. Vandaag zitten genieten van een bonte vliegenvanger, de helft kleiner dan een mus, die mij heel stoer probeerde bij zijn nestkastje weg te jager. Zo mooi voor wie het maar wil zien. Maar nee het moet groot, spannend en stoer. Dit is het resultaat. Dieren die de dood vinden omdat sommigen hun grote ego niet opzij kunnen zetten. Diep triest voor de wolf, de lammergier en voor de slachtoffers die ze nodeloos maken."

En zo is het gewoon!



Daar heb je helemaal gelijk aan. Dat van die Lammergier is het perfecte voorbeeld van wat ik al jaren roep. Je kunt niet en een veredelde stadstaat zijn en tegelijk een wonderschoon natuurland. Dat nu uitgerekend een windmolen die toch wel het symbool van duurzaamheid moet voorstellen dat nu op een tragische manier duidelijk maakt zou ironisch zijn als het niet tegelijkertijd dieptriest was.

Alaska na proberen te bouwen tussen de verkeerswegen, spoorlijnen en windmolens. Ik vraag me nog steeds af hoe bepaalde mensen op dat bizarre idee gekomen zijn. Misschien moeten we als land eens accepteren dat we niet in alles tot de wereldtop kunnen behoren.

Ik hoop niet dat de rewilders het in hun kop halen om nog zo'n ernstig bedreigde vogel hier kapot te laten gaan.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:19

Die gier is toch niet in Nl vrijgelaten, voor hetzelfde geld was ie naar roemenie gevlogen. Dat het dier zo aan zijn einde komt is ontzettend jammer Maarse vind ik van alle vogels, net specifiek die gier.

mysa

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:25

Dergelijke dieren moet je niet in West Europa uitzetten.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:26

Nee, maar wel vrijgelaten in Europa
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/27 ... eprogramma.

ene kant mooi dat ze dieren terug willen krijgen, maar of dat altijd zo zinvol is?

Ja de mens blijft de meeste problemen geven.
Nu ook weer met de windmolens.
Ben daar overigens ook echt geen voorstander van.
Ik woon dicht bij de Groote Peel, een van de stukjes Nederland met nog veel vogels.
Wat doen ze...4 windmolens er ongeveer naast plaatsen, echt _-:( |o

Soms denk ik wel eens, waar is het verstand van de klimaat/groen liefhebbers.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:36

Oehlala schreef:
Die gier is toch niet in Nl vrijgelaten, voor hetzelfde geld was ie naar roemenie gevlogen. Dat het dier zo aan zijn einde komt is ontzettend jammer Maarse vind ik van alle vogels, net specifiek die gier.


De lammergier is behoorlijk bedreigt als soort. Veel gevoeliger voor uitsterven dan de wolf. Daarom alleen al is het waanzin o een dergelijk dier in west Europa waar die veel gevaar loopt uit te gaan zetten.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:43

Is het rustig geweest bij jou Mysa? Nog iets met die haren kunnen doen?

xDeena_

Berichten: 1855
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Almere

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:52

Nog een wolf doodgereden, de tweede in 2 dagen volgens mij... Afbeelding