Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:01

Ja precies zoals je omschrijft gaat het trieneke.
En ook dat het leven in het dorp/stad anders is dan in het buitengebied.
Maar helaas zitten er in de kamer die dat niet snappen.

Dus aan de ene kant moet alles blij en vrij, aan de andere kant kan dat niet want de wolf moet ookvrij en blij.

Echt totaal gestoord is nederland.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:06

Trieneke schreef:
DuoPenotti schreef:
veganisten in de kamer, dan krijg je dit
DuoPenotti @ [NM] Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren


Ik vind dat dieren echt wel betere voorwaarden moeten krijgen maar het moet wel veilig zijn. Wij dachten 16 jaar geleden toen we van de stad naar het platteland kwamen ook leuk de konijntjes buiten heel natuurlijk te houden. Helaas niet gedacht aan vossen, marters en roofvogels. In de stad liep vroeger mijn konijntje ook gewoon in de tuin maar ja dat kan hier dus niet. Nu was dat hok wel makkelijk veilig te maken.
Maar nu ze willen dat de dieren natuurlijker worden gehouden, laten ze ook steeds meer roofdieren los en dat gaat niet zo goed samen. Ik heb al mijn beesten altijd zo natuurlijk mogelijk gehouden en nu ben ik juist bezig ze steeds meer te beperken (en niet omdat ik dat wil maar om hun veiligheid). En dan zou je straks je paard niet op stal mogen zetten (ben geen voorstander van stallen maar in nood) tegen de roofdieren?


Dat is ook de tactiek die partijen als de PVDD hebben. Ik waarschuw al jaren voor deze partij. Aan de ene kant stellen ze hele redelijke eisen over dierenwelzijn. Aam de andere kant scheppen ze een situatie waarin dat bijna onmogelijk wordt gemaakt. Alles omdat ze zuur zijn en een bepaalde haat richting mensen voelen.

DubbelFun

Berichten: 88819
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:06

@mist: hoe ziet je eigen toegang topt de wei er uit, want ook die zal -net als de omheining- wolfproof moeten zijn.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:28

Het gaat natuurlijk niet om de individuele koeien waar we het hier over hebben. Het erom dat mensen dieren mishandelen, een rotleven laten leiden en regelmatig ook een rotdood laten sterven, omdat ze zelf zo nodig op grote schaal willen exporteren voor de centjes. Dat neem ik de boer niet kwalijk maar de consument en het Nederlandse landbouwmodel/de economie.

En nee, zuur zijn de pvdd'ers die ik ken zeker niet. En mensenhaters zijn het ook zeker niet. Wel missen ze af en toe behoorlijk realiteitszin.

Ik sta zelf, zoals gewoonlijk in uiteenlopende kwesties, weer eens in het midden. Wat best lastig is, want voor geen van beide kanten kan ik het ooit goed doen.

Ik vind dat we minder (of geen) vlees moeten eten en dat hetgeen we wel eten een dierwaardig leven en een zachte dood moet hebben gehad.

Maar eerlijk gezegd zie ik het verband met de wolf in deze kwestie eigenlijk gewoon niet.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:24

Goede post Mysa. Ik sta ook bijna altijd in het midden en dan kun je het ook nooit goed doen. Ik zie ook het verband niet met de wolf en ik vond het dus vooral appels met peren vergelijken.
In dit geval, de mens eet vlees en de wolf ook en daar houdt de vergelijking dan ook gelijk helemaal op.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:31

mysa schreef:
Het gaat natuurlijk niet om de individuele koeien waar we het hier over hebben. Het erom dat mensen dieren mishandelen, een rotleven laten leiden en regelmatig ook een rotdood laten sterven, omdat ze zelf zo nodig op grote schaal willen exporteren voor de centjes. Dat neem ik de boer niet kwalijk maar de consument en het Nederlandse landbouwmodel/de economie.

En nee, zuur zijn de pvdd'ers die ik ken zeker niet. En mensenhaters zijn het ook zeker niet. Wel missen ze af en toe behoorlijk realiteitszin.

Ik sta zelf, zoals gewoonlijk in uiteenlopende kwesties, weer eens in het midden. Wat best lastig is, want voor geen van beide kanten kan ik het ooit goed doen.

Ik vind dat we minder (of geen) vlees moeten eten en dat hetgeen we wel eten een dierwaardig leven en een zachte dood moet hebben gehad.

Maar eerlijk gezegd zie ik het verband met de wolf in deze kwestie eigenlijk gewoon niet.



Wanneer je kritiek hebt op het wolvenbeleid en het feit dat er dieren zomaar verscheurd worden. Krijg je steevast te maken met een Whataboutism. Het gaat over het feit dat de wolf weerloze dieren pakt. De bio industrie is een compleet andere discussie.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:59

Ik neig dan meer naar de kant van de gekke veganist maar vind dat nu ook niet relevant voor het onderwerp wolf.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:26

Jessix schreef:
Ik neig dan meer naar de kant van de gekke veganist maar vind dat nu ook niet relevant voor het onderwerp wolf.


De wolf is anders ook dol op een lekker stukje vlees.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:29

Loretta schreef:
Jessix schreef:
Ik neig dan meer naar de kant van de gekke veganist maar vind dat nu ook niet relevant voor het onderwerp wolf.


De wolf is anders ook dol op een lekker stukje vlees.

Ja en?

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:18

DubbelFun schreef:
@mist: hoe ziet je eigen toegang topt de wei er uit, want ook die zal -net als de omheining- wolfproof moeten zijn.

Ik heb 1 dubbele poort aan de weg kant dat wordt een uitdaging maar ik denk dat ik daar laat bestraten. Moet daar zelf regelmatig langs met de maaier en de mestboer ook. Bij het huis naar de schuren en stallen toe staat ook al 2 m hoog houten hek, daat komt ook schrikdraden boven.

Vwb de discussie boeren, zodra er paarden aangevallen gaan worden, en dat is kwestie van tijd, gaat dat niet meer op. Ben 25jr vegatarier en vind het ook verschrikkelijk hoe er door SOMMIGE boeren met vee omgegaan wordt, maar dat zijn juist die boeren(de zeer grootschalige) die hun vee niet of nauwelijks in de wei laten. De eerste boeren die getroffen gaan worden zijn de biologische, en die willen we nu juist wel behouden

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:45

Mist jij verwoordt wat ik dacht.

DuoPenotti

Berichten: 29988
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:48

Dat zeiden we eerder al toen iemand in een ander wolven topic de bio industrie erbij ging halen. (meende even dat dat hier was maar haalde ze door elkaar)
Juist door de wolf te willen promoten gaan de eigenaren hun dieren weer ophokken. Net wat je niet wilt.
Maar buitengebied is boer. Boer is slecht. Einde discussie bij sommige.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:53

Exact Mist! Dat!
Juist de biologische boer die erg veel heeft gedaan om hun dieren zo natuurlijk mogelijk buiten te houden gaat hiervan als eerste het slachtoffer worden, naast alle particuliere liefhebbers van weidedieren die ook ontzettend hun best doen.

De megastallen lijden niet onder de aanwezigheid van de wolf.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:12

Maar de biologische boer wordt ook gehaat. Alles wat boer is wordt gehaat. Alle nuance ontbreekt.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:21

Loretta schreef:
Maar de biologische boer wordt ook gehaat. Alles wat boer is wordt gehaat. Alle nuance ontbreekt.


Dat is te ongenuanceerd! Men is kritisch, maar haat?????? Nee, dat zie ik niet. En zeker niet op de biologische boer. Loretta, het valt me op dat je vaker "gespierde uitspraken" doet.
Dat is jammer, want daarmee word je ongenuanceerd.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:33

Ik denk dat we hun zienswijze niet kunnen veranderen (de radicalen), maar gezien de grote steun van het publiek van de boerenprotesten ( die ik iig niet bepaald aangenaam vond)net voor corona, (blokkeren van snelweg etc) denk ik dat we als het publiek weet wat de wolf zal aanrichten, wellicht wel steun kunnen verwachten.


Probleem is dat de boeren , incl organisaties nog steeds geen idee hebben wat er al in Duitsland, Frankrijk en Italië gebeurt als resultaat van de bescherming van wolven

Trieneke
Berichten: 192
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:43

Idd Mist, de meeste mensen weten niet dat er al zoveel wolven lopen en niet wat ze kunnen aanrichten. De eerste reactie van mensen als je zegt dat er een wolf vlak bij is gezien 'o wat mooi'. Als ik dan uitleg dat ik er niet blij mee ben en waarom, wisten ze dat echt niet.

DubbelFun

Berichten: 88819
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:45

Vroeger was een boer misschien 'achtergebleven gebied', maar dat is tegenwoordig heus wel anders hoor. Boeren weten donders goed wat er speelt. Alleen vinden ze dat het probleem door de overheid (lees geld voor hekken e.d.) opgelost moet worden. En als dat er niet komt nemen ze wel hun eigen maatregelen.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:07

Maar waar is dat geluid dan in de media? Enige; is het hek in Friesland, maar verder is het toch stil?

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:48

Mist schreef:
Ik denk dat we hun zienswijze niet kunnen veranderen (de radicalen), maar gezien de grote steun van het publiek van de boerenprotesten ( die ik iig niet bepaald aangenaam vond)net voor corona, (blokkeren van snelweg etc) denk ik dat we als het publiek weet wat de wolf zal aanrichten, wellicht wel steun kunnen verwachten.


Daar heb je wel een heel goed punt. De haat komt voornamelijk van de extremisten. Probleem is ook dat als je hoort dat een organisatie zich in zet voor dieren en natuur dat het gelijk symphatie op roept. Maar dat men dan de diepere dingen van het onderwerp mist.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:25

Klopt, was al jaren donateur van World Animal Protection, paar wkn geleden gezocht op woord wolf op hun site; niet te te vinden! Dus gemaild wat hun standpunt was. Die was prowolf dus teruggemaild dat ik onmiddellijk mijn donaties stop zou zetten met info waarom. Lijden weidedieren vs wolf.

Toen probeerde ze me te bellen uiteindelijk gesproken (45 minuten lang) en haar lijstje (schuw, gezonde prooidieren, hekken voir schapen, vallen geen koeien of paarden aan etc etc) ze is een paar x helemaal stilgevallen en vermoed dat ze zelf paarden had. Ze zou mijn standpunten bespreken met leidinggevende, heb haar daartoe nog meer info toegestuurd. Heb geen waanideeën dat WAP hun standpunten zullen veranderen maar, wat kun je anders nog meer doen....

Bloemetje75
Berichten: 1993
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:53

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... b035bed7e/

Ik weet niet of het voor iedereen leesbaar is of alleen voor mensen met een abonnement.

De Volkskrant heeft een iets genuanceerder artikel. Aan het woord is een schaapsherder. Er wordt slechts 1 dood gebeten veulen genoemd. De schaapsherder geeft oa aan dat kuddebewakingshonden geen goed idee zijn omdat ze ook de honden van toeristen zullen aanvallen (naast honden).

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:56

Mist schreef:
Klopt, was al jaren donateur van World Animal Protection, paar wkn geleden gezocht op woord wolf op hun site; niet te te vinden! Dus gemaild wat hun standpunt was. Die was prowolf dus teruggemaild dat ik onmiddellijk mijn donaties stop zou zetten met info waarom. Lijden weidedieren vs wolf.

Toen probeerde ze me te bellen uiteindelijk gesproken (45 minuten lang) en haar lijstje (schuw, gezonde prooidieren, hekken voir schapen, vallen geen koeien of paarden aan etc etc) ze is een paar x helemaal stilgevallen en vermoed dat ze zelf paarden had. Ze zou mijn standpunten bespreken met leidinggevende, heb haar daartoe nog meer info toegestuurd. Heb geen waanideeën dat WAP hun standpunten zullen veranderen maar, wat kun je anders nog meer doen....


Als je als organisatie in die kringen werkzaam bent is het ook wel heel erg moeilijk om een afwijkend standpunt ten opzichte van een onderwerp als de wolf te hebben. Het is heel opmerkelijk dat de meeste van deze clubjes pro wolf zijn. Aan de andere kant zijn ze ook vaak nauw met elkaar verbonden.

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:25

Ik lees vooral mee, maar er werd iets gedeeld op Facebook waar ik een beetje misselijk van werd.

-------------------------------
Een dode, aangevreten koe in Limburg.

De beelden zijn geblurd, en degene die het tekstje schreef vond dat dat in de vitrines van de slager ook maar moest gebeuren want openlijk vlees tonen is blijkbaar schokkend.(en dat is vreemd, want dood is dood en vlees is vlees)
En dat diegene zich geen mooiere dood kon wensen als koe-zijnde, dan gedood te worden door de meest trotse viervoeter die ons land rijk is.
Een rock&roll dood...

En dat mensen koeien (in dit geval dus) enkel zagen als een lekker biefstukje, en "we" niet moesten ze*ken dat "we" er afentoe één moeten delen met de wolf.
------------------------------

Ik vind er heel wat van, maar vooral vind ik het onwijs triest voor de koeien/schapen/paarden die al gewond/gedood zijn en nog gaan worden.
Naast het verdriet en eventueel inkomensverlies van de eigenaren.

Nu sta ik bij een boer, die vleeskoeien heeft.(en is daardoor mijn mening wat gekleurd)
En natuurlijk kan het altijd beter, maar "onze" koeien hebben het echt niet slecht.
Elke zomer volop ruimte en gras in de wei, 's winters buiten zolang het weer het toe laat.
Ruim voldoende eten, drinken en ruimte en soortgenoten.
En de verbeteringen moeten maar mogelijk zijn, wat zeer vaak niet het geval is door allerlei regeltjes.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 07:42

Getikt. Vooral dat gedood worden door de meest trotse viervoeter.

Dat is precies wat ik bedoel met dat lyrische van die doorgeschoten lieden. Ze hebben geen idee en romantiseren wat af.
De natuur is keihard, zowel voor prooi als predator.

Dat men geen dood dier wil zien maar ondertussen wel dode dieren eet, daar zit natuurlijk wel wat in.