Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:14

sterregoud schreef:
Dat die Frans Vera nog iets durft te zeggen, na de enorme tragedie die hij heeft veroorzaakt in de Oostvaardersplassen.
Duizenden dieren jaar na jaar de hongerdood laten sterven. En dan de boswachters op tv laten zeggen dat elk dier zijn eigen overleefstrategie heeft. Een speklaagje kweken, op winterstand etc. Alles voor het mooie verhaal. Maar de gruwelijke realiteit , dieren die maand na maand pijn leden van de honger, die moest verborgen blijven.


Zijn advies is nog steeds hetzelfde. Gewoon niets doen.

En het was moeilijk verborgen te houden. Even met de intercity tussen Almere en Lelystad en je kon de puinhoop met eigen ogen aanschouwen.

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:19

Met verborgen bedoel ik dat hele delen van het gebied werden afgesloten om de dieren hun rust te gunnen. Klinkt mooi, maar was een eufemisme voor het de dieren laten sterven zonder toeschouwers. Als het meer in beeld was geweest, was eerder gestopt,

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:23

sterregoud schreef:
Met verborgen bedoel ik dat hele delen van het gebied werden afgesloten om de dieren hun rust te gunnen. Klinkt mooi, maar was een eufemisme voor het de dieren laten sterven zonder toeschouwers. Als het meer in beeld was geweest, was eerder gestopt,


Er is toen ook stevig gedemonstreerd tegen het wanbeleid. Dat zouden we meer moeten doen. Het heeft tenminste wel zijn vruchten afgeworpen in de Oostvaardersplassen. Ook al is de huidige situatie niet ideaal. Feit is wel dat door deze massale protesten de provincie toch gekozen heeft om het beleid te herzien. Vervolgens probeerde Frans Vera via de rechter zijn gelijk te halen maar gekukkig heeft hij toen bakzijl gehaald.

DuoPenotti

Berichten: 29729
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:30


Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:39

Citaat:
Dit weten ze dondersgoed maar dat verkoopt niet mooi.


Exact en aan "ons" de schone taak om er in ieder geval voor te zorgen dat een ieder zich bewust wordt van de gevaren/gevolgen van de aanwezigheid van de wolf, door dit soort berichten te delen ;)

Als blijkt (en dat is natuurlijk allang gebleken in andere landen) dat er niets veilig blijkt voor de wolf dan neemt het draagvlak af. Net als dat bericht over de man die gedood is door een beer. Hopelijk gaan de ogen open dat dit gewoon niet kan en niet wenselijk is. Rewilding is een sprookje O:)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:07

Mirranda schreef:
Exact en aan "ons" de schone taak om er in ieder geval voor te zorgen dat een ieder zich bewust wordt van de gevaren/gevolgen van de aanwezigheid van de wolf, door dit soort berichten te delen ;)



Daar ben ik dus ook keihard mee bezig. Helaas zijn veel mensen nog aief en kijken ze je aan alsof ze water zien branden. Gelukkig zie ik wel heel langzam een kentering ontstaan. jaren terug was bijna heel bokt nog pro wolf. Inmiddels zie je het beeld veranderen. Het is gewoon belangrijk dat we het eerlijke verhaal blijven vertellen.

tigertjheu

Berichten: 25
Geregistreerd: 09-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:40

Maar bij het eerlijke verhaal vergeet men vaak te vertellen dat wanneer een wolf onder/door/over goed geplaatste wolf-werende rasters komt, hier een afschotvergunning voor gegeven mag worden.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:56

Hetzelfde geldt -zo las ik- als de wolven uit DNA onderzoek hybriden blijken te zijn. Die vallen niet onder de beschermingswet.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:05

tigertjheu schreef:
Maar bij het eerlijke verhaal vergeet men vaak te vertellen dat wanneer een wolf onder/door/over goed geplaatste wolf-werende rasters komt, hier een afschotvergunning voor gegeven mag worden.


Alleen wordt dat zelden gedaan.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:12

Kind van Gloria?

Ik baal ervan dat het vannacht gaat onweren, durf ik geen stroom op de afrastering te zetten.
Ach nou ja, als ze er toch overheen springen, maakt dat ook niet uit. ;)

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:15

tigertjheu schreef:
Maar bij het eerlijke verhaal vergeet men vaak te vertellen dat wanneer een wolf onder/door/over goed geplaatste wolf-werende rasters komt, hier een afschotvergunning voor gegeven mag worden.


DAt is dus achteraf, nadat je geliefde dieren levend aangevreten werden. Helpt niet echt ?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:26

Citaat:
tigertjheu schreef:
Maar bij het eerlijke verhaal vergeet men vaak te vertellen dat wanneer een wolf onder/door/over goed geplaatste wolf-werende rasters komt, hier een afschotvergunning voor gegeven mag worden.


Citaat:
DAt is dus achteraf, nadat je geliefde dieren levend aangevreten werden. Helpt niet echt ?


Precies en dat is nu net het hele probleem. Die vergunning is dus erg moeilijk te verkrijgen en daarnaast zijn er dan al wat dieren gesneuveld. Mosterd na de maaltijd _-:(

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:29

Mirranda schreef:
Precies en dat is nu net het hele probleem. Die vergunning is dus erg moeilijk te verkrijgen en daarnaast zijn er dan al wat dieren gesneuveld. Mosterd na de maaltijd _-:(


er wordt echt alles uit de kast getrokken om vooral maar geen vergunning te verlenen

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:07

De aanval op een paard, overdag, in Uelzen (Duitsland) is bevestigd na DNA onderzoek: wolf.

DubbelFun

Berichten: 88727
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:00

Is dit een 'verse' gebeurtenis?? Want het schijnt daar ook al eerder gebeurd te zijn.

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:49

11 juni 2021 gebeurt dus recent

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:49

DubbelFun schreef:
Is dit een 'verse' gebeurtenis?? Want het schijnt daar ook al eerder gebeurd te zijn.


11 Juni is het gebeurd. Maar aangezien het nu door DNA onderzoek is vastgesteld dat het on een wolf ging kan niemand meer beweren dat het waarschijnlijk om een hond ging.

Pro wolfers wijzen gelijk naar een hond terwijl anti wolvers gelijk naar de wolf wijzen. Alleen DNA kan aantonen wat het nu echt was.

truselientje
Berichten: 943
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:29

Wat ik dan niet begrijp, hier in nederland duurt het ongeveer 8 weken voordat dat soort uitslagen bekend zijn, en in Duitsland kan dat schijnbaar in 10 dagen. Waarom kan dat hier niet? Zou wel wat rust brengen denk ik, ten minste voor mij wel, te weten wat er in de buurt rond struint.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:05

Pro Wolvers zijn zich in de facebook groep "groep wolf" op het moment enorm aan het opwinden over het vericht dat er in Utrecht een 0 stand voor wilde zwijnen geldt. Ze hebben ook nog wel een punt wanneer ze zeggen dat hierdoor de kans op aanvallen van vee toeneemt.

https://fauna4life.nl/ieder-zwijn-in-ut ... -de-kogel/

Al met al laat het wel weer zien hoe lastig de hele situatie in Nederland is.

DuoPenotti

Berichten: 29729
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:12

Hier is ook een 0 stand beleid, maar hebben nog nooit zoveel zwijnen gezeten als nu...
En nergens lees is dat er aangevreten kadavers liggen van zwijnen, dat vind ik dan wel weer bijzonder.
Ik denk dat de wolf geen voorstander is van een speklapje maar liever shoarma kiest :D
Of zouden ze bang zijn van de slagtanden? Want met een boos zwijn ga je niet sollen.

DubbelFun

Berichten: 88727
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:15

Zwijnen leven meestal in groepen en de moeders kunnen vanwege jongen behoorlijk fel zijn. Een eenzame wolf zal zich daar minder snel aan wagen. Voor een groep zal het geen probleem zijn, maar een 'dom schaap in een weiland' is wel een simpeler prooi.

DuoPenotti

Berichten: 29729
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:19

precies, dat bedoel ik.
Dus dat nulstand beleid gaat niet zorgen voor meer schaap aanvallen, dat geloof ik niet.
Maar ik geloof ook niet dat ze tot 0 zwijnen komen, dus wat dat betreft ook zorgen die niet nodig zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:23

Schapen zijn natuurlijk wel heel erg makkelijk.

Wat nu als er geen schapen zouden staan? Zou een zwervende wolf dan minder makkelijk kunnen overleven? Zit er een reden achter waarom waardeloze onbenullige prikhekjes als wolfwerend aangeprezen worden?

DubbelFun

Berichten: 88727
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:30

Misschien omdat ze weten dat het het wolvenbestand dan beter in stand blijft... 8-)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:42