Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:37

tamary schreef:
Uitgaande van die schuwheids claim, is een wolf die vee eet er een die dat doet wegens tekort aan wild. Dat betekent dan dan er dus niet genoeg voedsel is en gebied ongeschikt en dat er kennelijk ook geen geschikt gebied is dat nog plek heeft. M.a.w. elke wolf die op vee jaagt = probleemwolf ivm voedsel en territorium gebrek en daarmee schietvergunning voor euthanasie wegens honger door overpopulatie met de lijdensweg die daar anders bij hoort.


Dat geloof ik niet. Een wolf is gewoon een opportunistisch roofdier. Die eet wat ie het makkelijkste vangen kan. En schapen binnen een omheining is natuurlijk super makkelijk vangen. Een gedekt tafeltje.

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:34

https://www.schermbeck-grenzenlos.de/ho ... -010715227

Weer wolven vlakbij een paarden weiland. De vier paarden (waaronder 1 blinde) en 3 ijslanders in grote paniek. Staan nu uit voorzorg op stal.
De eigenaar had ook schapen maar na een aanval waren er 3 van de 4 gedood. Hierna het hek opgehoogd naar 1,50 maar daarna is toch ook het 4de schaap gepakt. Nu vreest ze dus voor haar paarden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:44

Babootje schreef:
En schapen binnen een omheining is natuurlijk super makkelijk vangen. Een gedekt tafeltje.


Wat dat betreft hebben we mazzel dat wolven niet aan elkaar over langere afstand communiceren 'je moet hier in NL en BE zijn, gratis buffet!' Alhoewel dit uiteindelijk toch zal leiden tot groei van de wolvenpopulatie in de lage landen.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:15

Trieneke wat verschrikkelijk ;(

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:31

Mac schreef:
De doodsoorzaak van de 800 kg zware koe die laatst in Wippingen half aangevreten onder de omheining lag is nu ook officieel bevestigd: wolf (wolven waarschijnlijk)


Ik begin me toch meer en meer zorgen over paarden te maken.

Trieneke
Berichten: 191
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:34

DuoPenotti schreef:
Trieneke wat verschrikkelijk ;(

Gelukkig niet vlakbij mij maar ja ze verspreiden wel steeds meer dus helaas wordt dit wel de toekomst, ben ik bang.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:13

Mac schreef:
De doodsoorzaak van de 800 kg zware koe die laatst in Wippingen half aangevreten onder de omheining lag is nu ook officieel bevestigd: wolf (wolven waarschijnlijk)
Loretta schreef:
Ik begin me toch meer en meer zorgen over paarden te maken.

Ik dus ook, zeker de shet ;( en juist nu ze 's nachts zo lekker buiten kunnen blijven.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:53


irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:01

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/brabant/honden-schiet ... qcJKOlg5Ps

Moet ik nu lachen of huilen dat ze dit zelf geloven?

In het buitenland liggen honden met spikes om hun nek. Dulden geen vreemde. Geen mens en dier.
En dan denken ze dat die 2 echt gaan helpen?

Het worden er toch 4, of lees ik dat verkeerd?

Die honden gaan echt wel helpen hoor, dit zijn geen htk-honden. Zij weten instinctief precies wat ze moeten doen wanneer er een wolf langs komt. Ik vermoed dat de wolf snel eieren voor zijn geld kiest wanneer hij deze honden opmerkt.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:09

Zolang het 1 wolf is wel, zodra er meerdere komen leggen de honden het loodje. Ik vind het zelf niet fijn om andere dieren in te zetten om met wolven te gaan vechten. Ik snap dat je iets moet, maar of dit nu een fijne oplossing is betwijfel ik.

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:09

Ik begreep ook 4.

Ik las dat er ook op de Veluwe weer een nieuwe wolf is gesignaleerd, waarschijnlijk een vrouwtje.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 23:22

In principe is het niet de bedoeling dat ze gaan vechten met de wolf maar om hem te verjagen.
Hier is een leuk en informatief filmpje (vind ik tenminste *D ) van een interview met een geitenhouder in de Turkse bergen die werkt met kudde honden, in dit geval Akbash. Het filmpje is engels ondertiteld.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:12

In frankrijk zijn in 2020 92 van dergelijke herfershonden door wolven gedood.werkt met 1 wolf, tegen roedel helpt niets

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:16

irmaz schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/brabant/honden-schiet ... qcJKOlg5Ps

Moet ik nu lachen of huilen dat ze dit zelf geloven?

In het buitenland liggen honden met spikes om hun nek. Dulden geen vreemde. Geen mens en dier.
En dan denken ze dat die 2 echt gaan helpen?

Het worden er toch 4, of lees ik dat verkeerd?

Die honden gaan echt wel helpen hoor, dit zijn geen htk-honden. Zij weten instinctief precies wat ze moeten doen wanneer er een wolf langs komt. Ik vermoed dat de wolf snel eieren voor zijn geld kiest wanneer hij deze honden opmerkt.


Matthis de herder die grote groepen schapen beschermde met zijn 4 honden, die hadden ook geen spikes om en ze waren zeer effectief. Hij werd in een prachtige natuurfilm over de wolf gefilmd hoe hij met zijn team werkte.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:53

Maar in het buitenland hebben ze echt natuur om zich heen.
Liggen ze niet zowat in het stadspark. Deze honden mogen helemaal niet alles wat hond is weren, want stel dat fifi er toch bij in komt.
Nee geloof er hier niet in.
En natuurlijk doet het nu wel iets omdat het vaak eenling wolven zijn, maar dat is ook iets wat niet zal blijven als we niet gaan beheersen

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:02

Dat verschil is inderdaad zeer groot. We zullen het zien!

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 09:53

Ach met een beetje geluk nemen die 4 honden binnen de kortste keren die ene wolf te grazen...

Maar verder vind ik het experiment eigenlijk een beetje naïef, is het straks de bedoeling dat iedereen die een paar schaapjes (geitjes, hertjes, alpaca's,..) houdt ook meteen een aantal kudde-bewakers erbij neemt?

En zoals de man in het door mij gepost filmpje zegt, de kudde-bewaker die in z'n eentje te ver achter de wolf aan gaat is een domme kudde-bewaker en legt waarschijnlijk het loodje. Dat zal hier of in Frankrijk niet anders zijn.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:45

irmaz schreef:
Ach met een beetje geluk nemen die 4 honden binnen de kortste keren die ene wolf te grazen...

Maar verder vind ik het experiment eigenlijk een beetje naïef, is het straks de bedoeling dat iedereen die een paar schaapjes (geitjes, hertjes, alpaca's,..) houdt ook meteen een aantal kudde-bewakers erbij neemt?

En zoals de man in het door mij gepost filmpje zegt, de kudde-bewaker die in z'n eentje te ver achter de wolf aan gaat is een domme kudde-bewaker en legt waarschijnlijk het loodje. Dat zal hier of in Frankrijk niet anders zijn.

In landen als turkije zijn de wolven al zo slim om doelbewust er elke keer eentje weg te lokken.

Verder blijft men vergeten dat deze honden 1e verdediging zijn en het geblaf meer dient om baas met geweer wakker en ter plaatse te krijgen dan om die wolf weg te jagen. Laat dat laatste nu niet mogelijk zijn/mogen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:48

Of de honden wel of geen goede bescherming bieden laat ik even in het midden.
Maar zou iedereen straks honden hebben ter bescherming van weidedieren, dan hebben we echt overlast van blaffende honden hoor. Dat werkt misschien waar in de wijde omtrekt niemand woont, maar dat is dan in de praktijk alleen de schaapsherder met een kudde op de hei.

Gewoon even een praktisch dingetje (evenals alles omheinen tot 2-2,5 meter hoog) ;)

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:50

Precies.
En de gemeente ook nog eens flink hondenbelasting vangen.
Ja helaas bij ons is het dokken voor de honden op eigen erf.

En dan moet er eens een incident komen dat een hond een eigenwijs persoon pakken dat tussen de schapen gaat lopen.
Word die ook weer afgemaakt.

In het buitenland op hectares en hectares, waar niet zomaar onbevoegde lopen kan veel meer dan hier in ons overbevolkte land.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 10:54

Vorig jaar las ik dat een boer in Spanje er van de 9 nog maar 4 over had. Hij is gestopt met boeren.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:22

Citaat:
Vorig jaar las ik dat een boer in Spanje er van de 9 nog maar 4 over had. Hij is gestopt met boeren.


Heel begrijpelijk maar bijzonder triest en zorgelijk.
Als alle veeboeren hun bedrijf aan de wilgen hangen dan blijft van de voedselvoorziening ook weinig over.
Dit is natuurlijk precies waar de "groene" rakkers (speelt in de hele EU) naartoe willen, dus die ueberbeschermde wolf komt hen goed uit. Dat velen hun bestaansrecht (gezinnen) daarmee verliezen wordt niet gezien. En tevens zorgelijk doordat we nu met de watersnood in DE/NL/BE maar zien wie de redders in nood zijn. Geen boeren zijn ook geen machines in gevallen van nood.

Maar goed, dat off-topic, maar uiteindelijk heeft het wel invloed daarop :o

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:34

Mirranda schreef:
Citaat:
Vorig jaar las ik dat een boer in Spanje er van de 9 nog maar 4 over had. Hij is gestopt met boeren.


Heel begrijpelijk maar bijzonder triest en zorgelijk.
Als alle veeboeren hun bedrijf aan de wilgen hangen dan blijft van de voedselvoorziening ook weinig over.
Dit is natuurlijk precies waar de "groene" rakkers (speelt in de hele EU) naartoe willen, dus die ueberbeschermde wolf komt hen goed uit. Dat velen hun bestaansrecht (gezinnen) daarmee verliezen wordt niet gezien. En tevens zorgelijk doordat we nu met de watersnood in DE/NL/BE maar zien wie de redders in nood zijn. Geen boeren zijn ook geen machines in gevallen van nood.

Maar goed, dat off-topic, maar uiteindelijk heeft het wel invloed daarop :o

Ik deel je mening hierin.

Vraag me sowieso af in wat voor een maatschappij we leven, als er blijkbaar gewenst is dat een hond op leven of dood moet vechten met een wolf, lekkere dierenvrienden.
En ook daar zijn helaas genoeg filmpjes van te vinden.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:07

Mirranda schreef:
Citaat:
Vorig jaar las ik dat een boer in Spanje er van de 9 nog maar 4 over had. Hij is gestopt met boeren.


Heel begrijpelijk maar bijzonder triest en zorgelijk.
Als alle veeboeren hun bedrijf aan de wilgen hangen dan blijft van de voedselvoorziening ook weinig over.
Dit is natuurlijk precies waar de "groene" rakkers (speelt in de hele EU) naartoe willen, dus die ueberbeschermde wolf komt hen goed uit. Dat velen hun bestaansrecht (gezinnen) daarmee verliezen wordt niet gezien. En tevens zorgelijk doordat we nu met de watersnood in DE/NL/BE maar zien wie de redders in nood zijn. Geen boeren zijn ook geen machines in gevallen van nood.

Maar goed, dat off-topic, maar uiteindelijk heeft het wel invloed daarop :o

sorry hoor, maar hoeveel kun je er bij halen Y;(
Straks mogen we ook nog maar 60 km/h op de snelweg rijden anders is de kans dat je een wolf doodrijdt te groot %)

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:27

Walgelijk om honden hiervoor in te zetten in de huidige moderne tijd. Wij mensen zijn toch wel beter en aardiger ontwikkeld inmiddels? En dan altijd weer dat doodvermoeide Nederlandse “alles eerst zelf doen” ipv te leren van bondgenoten en anderen: in dit geval landen die altijd al honden gebruikten en inzien dat dit dus (ook) niet werkt (althans niet voor onze hedendaagse liefdevolle benadering naar dieren dat we het not done vinden dat we die honden verslijten bij de vleet).

Wat een super slecht idee 4 van die honden.