Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29240
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:57

Sclimpre schreef:
Als het niet goed gaat is dat altijd verdrietig.
Maar in het verhaal van Helchteren, is het toch echt de fout van de mens. Moedwillig dieren vergiftigen is gewoon misdadig. Of het vergif nu voor de honden of net voor de wolven bestemd was, in beide gevallen is het bijzonder laag.
En 4 honden gaan nooit een kudde van 700 schapen afdoend kunnen beschermen.

Die honden zijn er niet om zelfstandig een wolvenconfrontatie op te lossen, die zijn er om te waarschuwen (daarom blaffen ze ook zo veel) en genoeg te vertragen zodat de mens met het geweer er op tijd bij is. Dat stuk consequent weglaten (wetgeving, etc.) maakt dat deze oplossing (hier) niet (meer) werkt.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:55

Bij een hoge wolvendruk houden schrikdraadnetten wolven niet bij de schapen vandaan. Honden leggen het af tegen roedels wolven. Als wolven eenmaal een schaapskudde hebben ontdekt blijven ze terugkomen. De boer haalt zijn dieren van de berg af. Het probleem verplaatst zich naar elders, waar wellicht tot dan toe een schrikdraadnet wel effectief leek en alles begint weer van voor af aan.

Of het voor de natuur in de bergen nodig is landbouw te bedrijven is dan misschien een andere discussie, maar om grazers en honden bloot te stellen aan een wolvenaanval vind ik barbaars. Er sneuvelen vaak tientallen schapen in één nacht. Sommige dood, sommige nog levend maar aangevreten, sommige zwaargewond. Er moesten laatst helicopters aan te pas komen om de gewonde dieren naar het dal te halen om ze te verzorgen. Je kunt niet willens en wetens een kudde bij een wolvenroedel in de buurt laten lopen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:42

tamary schreef:
Sclimpre schreef:
Als het niet goed gaat is dat altijd verdrietig.
Maar in het verhaal van Helchteren, is het toch echt de fout van de mens. Moedwillig dieren vergiftigen is gewoon misdadig. Of het vergif nu voor de honden of net voor de wolven bestemd was, in beide gevallen is het bijzonder laag.
En 4 honden gaan nooit een kudde van 700 schapen afdoend kunnen beschermen.

Die honden zijn er niet om zelfstandig een wolvenconfrontatie op te lossen, die zijn er om te waarschuwen (daarom blaffen ze ook zo veel) en genoeg te vertragen zodat de mens met het geweer er op tijd bij is. Dat stuk consequent weglaten (wetgeving, etc.) maakt dat deze oplossing (hier) niet (meer) werkt.

In dit geval was er geen mens bij de kudde, veel te weinig honden voor het aantal schapen en dan nog honden die idd niet echt geschikt zijn voor de job. Mastins waren in het verleden wel wakers voor bij schapen, maar zijn nu vooral erfhonden. Meestal alles behalve atletische types. En ook geen schapendrijvers.
Pyrenese berghonden lijken me al veel beter geschikt. Maar ook dan moet je bereid zijn om voldoende honden in te zetten.
Wolven neerschieten mag niet, maar het hen moeilijk maken om schapen te pakken mag wel.

dierenfan
Berichten: 9673
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:48

Bloemetje75 schreef:
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20210727_94440558

Jaja je staat voor raadsel hoe wolven aan schapen komen die achter draad staan en waar honden bij wonen…


Geen raadsel hoor. Bij navraag blijkt het om 120 cm hoog verplaatsbaar hekwerk te gaan. Een piece of cake voor vrijwel alle wolven. Schapen in angst zijn er ook zo doorheen natuurlijk. 4 schapen volledig verdwenen die 2 honden hadden groot gelijk dat ze zich zeer waarschijnlijk afzijdig gehouden hebben. Zo niet dan waren ze wel gewond geweest

dierenfan
Berichten: 9673
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:54

Sclimpre schreef:
tamary schreef:

Die honden zijn er niet om zelfstandig een wolvenconfrontatie op te lossen, die zijn er om te waarschuwen (daarom blaffen ze ook zo veel) en genoeg te vertragen zodat de mens met het geweer er op tijd bij is. Dat stuk consequent weglaten (wetgeving, etc.) maakt dat deze oplossing (hier) niet (meer) werkt.

In dit geval was er geen mens bij de kudde, veel te weinig honden voor het aantal schapen en dan nog honden die idd niet echt geschikt zijn voor de job. Mastins waren in het verleden wel wakers voor bij schapen, maar zijn nu vooral erfhonden. Meestal alles behalve atletische types. En ook geen schapendrijvers.
Pyrenese berghonden lijken me al veel beter geschikt. Maar ook dan moet je bereid zijn om voldoende honden in te zetten.
Wolven neerschieten mag niet, maar het hen moeilijk maken om schapen te pakken mag wel.


Idd en dan is er 1 dood en altijd 1 vrij dus 2 wakende wakers aanwezig die kennelijk erg moe zijn (dan de vraag natuurlijk of ze werkelijk moe zijn of lui. Zijn natuurlijk geen kilometers makende honden in principe). Als deze honden puur bij de kudde zijn als bewaking en kudde staat altijd in weide (geen idee in deze situatie is aanname dus) dan zullen die honden echt niet vlot uit zichzelf veel gaan lopen. Zodoende zal hun conditie ook vlot af nemen tenzij men ze dagelijks actief in beweging gaat houden. Anders dutten ze gewoon langzaam in

Grootste fout vind ik wel dat ze kennelijk duidelijk door een wolf gevolgd zijn en kudde plus honden is alsnog onbeheerd achter gelaten achter gewoon een zeer ondeugdelijke omheining. Zelfs mijn dog achtigen (boxers) sprongen nog 120 cm hoog uit stilstand. Laat staan een wolf in conditie met honger en heerlijke shoarma achter die 120 cm.

DuoPenotti

Berichten: 30152
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:06

dierenfan schreef:
Bloemetje75 schreef:
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20210727_94440558

Jaja je staat voor raadsel hoe wolven aan schapen komen die achter draad staan en waar honden bij wonen…


Geen raadsel hoor. Bij navraag blijkt het om 120 cm hoog verplaatsbaar hekwerk te gaan. Een piece of cake voor vrijwel alle wolven. Schapen in angst zijn er ook zo doorheen natuurlijk. 4 schapen volledig verdwenen die 2 honden hadden groot gelijk dat ze zich zeer waarschijnlijk afzijdig gehouden hebben. Zo niet dan waren ze wel gewond geweest

ik denk dat je het sarcasme hebt gemist...
Wat jij nu schrijf zijn we al een pagina of 1000 achter :P :D



Betreft honden, het kan hier al niet zoals in bijvoorbeeld Canada.
Daar heb je hectares en hectares waar alleen de eigenaren komen.
Daar lopen niet naast een lage omheining 50 Fikkies per dag, 10 kleuters die hondje willen aaien enz.
De honden die hier liggen zijn al te braaf. Want dat moet wel.
En dat is ook met grondeigenaren elders zo, de oplossing dan moeten de boeren maar honden nemen kan niet. Je wilt ook niet elke dag een half dode postbode :P

dierenfan
Berichten: 9673
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:29

DuoPenotti schreef:
dierenfan schreef:

Geen raadsel hoor. Bij navraag blijkt het om 120 cm hoog verplaatsbaar hekwerk te gaan. Een piece of cake voor vrijwel alle wolven. Schapen in angst zijn er ook zo doorheen natuurlijk. 4 schapen volledig verdwenen die 2 honden hadden groot gelijk dat ze zich zeer waarschijnlijk afzijdig gehouden hebben. Zo niet dan waren ze wel gewond geweest

ik denk dat je het sarcasme hebt gemist...
Wat jij nu schrijf zijn we al een pagina of 1000 achter :P :D



Betreft honden, het kan hier al niet zoals in bijvoorbeeld Canada.
Daar heb je hectares en hectares waar alleen de eigenaren komen.
Daar lopen niet naast een lage omheining 50 Fikkies per dag, 10 kleuters die hondje willen aaien enz.
De honden die hier liggen zijn al te braaf. Want dat moet wel.
En dat is ook met grondeigenaren elders zo, de oplossing dan moeten de boeren maar honden nemen kan niet. Je wilt ook niet elke dag een half dode postbode :P


Half dood zou nog meevallen gezien het gemiddelde karakter en bescherming drang die die honden nodig hebben om wolven te kunnen weren. Idd wij kunnen hier niet de situatie creëren waarin die honden in landen waar ze die altijd al gebruiken. Ik heb zo'n vermoeden dat de boeren hier naast hun normale werk ook niet nog eens dagelijks heel actief wat met deze honden ondernemen qua loop conditie. Ik heb er geen vertrouwen in in elk geval

tamary

Berichten: 29240
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:21

Die honden zijn overdag "lui" maar de hele nacht actief. Vraag is dus inderdaad of die honden echt moe zijn of gewoon zich gedragen zoals waarvoor ze gefokt zijn.
Waar ze vandaan komen wordt er ook vrijwel niks met ze gedaan en leven ze gewoon 24/7 bij/in de kudde. Die conditie zullen ze best hebben, maar als je ze niet ook 's nachts bezig ziet, denk je dan het slappe slaapkoppen zijn.
Dan ga ik er wel van uit dat er bewezen honden zijn geimporteerd en geen herplaatsers van de nederlandse fokvereniging gehaald zijn.

Trieneke
Berichten: 192
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:03

https://www.volksstimme.de/lokal/gardel ... gt-3211934

In Duitsland. Korte samenvatting. Krantenbezorgsters is in de vroege ochtenduren tijdens haar werk belaagd door drie wolven. Gelukkig doet ze haar werk met de auto. De drie bleven rond haar auto cirkelen.

https://www.kreiszeitung.de/lokales/hei ... 84757.html

Ook in Duitsland. Korte samenvatting. Vrouw wordt 's morgens tijdens de hond uitlaten, ruim een kilometer lang gevolgd door een wolf. Ze moest haar partner bellen om haar te komen helpen om de wolf weg te krijgen.

Hoe lang nog voordat ze proberen of de mens een goede prooi is?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:55

Volgens de escalatieladder van Dr. Geist gaat het nu niet lang meer duren tot het eerste "speelse" testknabbeltje wordt ondernomen.

pien_2010

Berichten: 43801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:14

Mac schreef:
Volgens de escalatieladder van Dr. Geist gaat het nu niet lang meer duren tot het eerste "speelse" testknabbeltje wordt ondernomen.


Ongelooflijk het is er gewoon op wachten. De vrouw in bos, de krantenvrouw. Heel naar. Dus eens Mac.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:51

Je kan ook gewoon verwond of vermoord worden door een paard, hond, koe, mens of je eigen stomme schuld of pech, om maar te zwijgen over verkeersongevallen.
We zijn de wolven niet meer zo gewend en dus wordt het al extra bedreigend gezien, maar in landen waar ze met wolven leven is het gewoon een factor méér dat voor verwonding of verlies kan zorgen, maar er is geen focus op.
Hier in Portugal lopen in de Minho ponies in het wild (zijn wel gewoon van eigenaren). Men verliest over het algemeen een KWART kudde per jaar aan verkeersongevallen, branden en wolven. Het is gewoon een gegeven.
Bij de schapen heeft men grote honden en schaapsherders te pony/paard die snel kunnen reageren. Maar zelfs dan verliezen ze wel eens schapen. Ik heb nog nooit iemand extra ophef zien maken over het feit dat wolven huishouden in kuddes. Het is niet anders dan hoe ze over honden denken die schapen doodbijten. Het is hetzelfde als kippen verliezen aan vossen. Heel vervelend, maar niet altijd te voorkomen.
Je kunt kwalijk hele soorten dieren gaan uitmoorden die ons niet aanstaan. Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die dat wel doodnormaal vinden.

Ik vind zelf mensen nog steeds de gevaarlijkste diersoort.

pien_2010

Berichten: 43801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 07:06

Lusitana schreef:
Ik vind zelf mensen nog steeds de gevaarlijkste diersoort.
Daar ben ik het mee eens dat de mens het gevaarlijkste soort is.

Ik begrijp ook je stukje inhoudelijk. HEt enige wat mij stoort in het hele wolvenverhaal, is dat het schieten van een wolf absoluut niet mag. Dat vind ik ongewenst. Dat is geen pleidooi om maar alles dus maar neer te knallen. Maar zelf denk ik dat het net als vroeger, heel erg goed zou zijn als de wolf weet dat de mens gevaarlijk is voor hem en dat hij daar uit de buurt moet blijven. En waar jij woont Lusitana is wel veel meer natuur , net als waar ik woon, als in het dichtbevolkte Nederland. Dus hier bij jou en ons, zal ook veel minder ongelukken gebeuren. Hier wordt ook nog eens door jagers gejaagd op alles. Dus de dieren hier zijn echt wild. Als je hier een zwijntje ziet, zoals ik van de week, dan is dat zo bijzonder. IN Nederland zie je hele kuddes zwijnen en reeën op de Veluwe. Er wordt niet gejaagd dus die dieren zijn veel makker en je ziet ze dus ook veel meer als hier.
Ik vind dat een voordeel van Nederland, alleen niet als het om de wolf gaat. De wolf wil je niet rond je boerderij waar mensen werken , wonen en spelen. En dat gebeurt meer en meer, dat de wolf zo dicht zonder angst bij mensen in de buurt komt.

Ik weet wel als vrienden van mij met de schapenboerderij een KWART van hun schapen elk jaar zouden verliezen, dan moeten ze er mee stoppen. Dus een kwart zou hier onacceptabel zijn. Af en toe eens een lam, dat hebben zij ook (vos, dassen etc) Maar voor een kwart daar voor zijn de winsten echt te klein voor en dat valt ook niet meer op te vangen met nieuwe geboortes, want de lammetjes moeten opgroeien voor het vlees. Ik denk dat dan de jagers hier zelf zullen gaan ingrijpen ook al mag dat officieel niet.

DuoPenotti

Berichten: 30152
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 07:42

Ja dat wij de gevaarlijkste soort zijn zal ik nergens ook maar ontkennen.

Maar hier is het voortaan een grote stad met wat stadsparken dat we bos noemen.
Kunnen we niet vergelijken met enig ander Europees land meer.
Ja ik zou graag gaan naar 10 miljoen mensen hier, kan er weer wat bebouwing weg, maar zo werkt dat niet. Komen alleen nog maar meer huizen en industrie, dus nog minder natuur. De boer moet niet voor niets weg. Want dat stat de bebouwing nog in de weg.

Hier is geen plek meer voor zo'n groot roofdier.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 07:52

Kleine kanttekening: Er wordt hier (Veluwe) wel degelijk gejaagd hoor. Ik las laatst de quota voor dit jaar en dat was zo veel dat ik meteen dacht: als er maar wat over blijft voor de wolf..
In het najaar wordt er altijd zoveel geschoten dat ik in de schemering de honden bijna niet meer durf uit te laten en de lichten in de paddock aan doe.

Dat je hier meer ziet komt volgens mij echt doordat de leefgebieden zo klein zijn. En dat geldt niet alleen voor herten, zwijnen etc maar ook voor de wolven. Die worden ook regelmatig gespot.

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:17

Lusitana schreef:
Je kan ook gewoon verwond of vermoord worden door een paard, hond, koe, mens of je eigen stomme schuld of pech, om maar te zwijgen over verkeersongevallen.
We zijn de wolven niet meer zo gewend en dus wordt het al extra bedreigend gezien, maar in landen waar ze met wolven leven is het gewoon een factor méér dat voor verwonding of verlies kan zorgen, maar er is geen focus op.
Hier in Portugal lopen in de Minho ponies in het wild (zijn wel gewoon van eigenaren). Men verliest over het algemeen een KWART kudde per jaar aan verkeersongevallen, branden en wolven. Het is gewoon een gegeven.
Bij de schapen heeft men grote honden en schaapsherders te pony/paard die snel kunnen reageren. Maar zelfs dan verliezen ze wel eens schapen. Ik heb nog nooit iemand extra ophef zien maken over het feit dat wolven huishouden in kuddes. Het is niet anders dan hoe ze over honden denken die schapen doodbijten. Het is hetzelfde als kippen verliezen aan vossen. Heel vervelend, maar niet altijd te voorkomen.
Je kunt kwalijk hele soorten dieren gaan uitmoorden die ons niet aanstaan. Maar ik weet zeker dat er mensen zijn die dat wel doodnormaal vinden.

Ik vind zelf mensen nog steeds de gevaarlijkste diersoort.


Er is een reden voor dat we in Nedreland onze pony's niet in het wild laten lopen en dat is precies dezelfde reden waarom een wolf hier ook niet in het wild hoort te lopen....

Trieneke
Berichten: 192
Geregistreerd: 10-01-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:56

DuoPenotti schreef:
Ja dat wij de gevaarlijkste soort zijn zal ik nergens ook maar ontkennen.

Maar hier is het voortaan een grote stad met wat stadsparken dat we bos noemen.
Kunnen we niet vergelijken met enig ander Europees land meer.
Ja ik zou graag gaan naar 10 miljoen mensen hier, kan er weer wat bebouwing weg, maar zo werkt dat niet. Komen alleen nog maar meer huizen en industrie, dus nog minder natuur. De boer moet niet voor niets weg. Want dat stat de bebouwing nog in de weg.

Hier is geen plek meer voor zo'n groot roofdier.


Helemaal mee eens. In Duitsland in de gebieden waar de wolf nu vaak in aanraking komt met de mens was eerst ook geen probleem. Maar nu de aantallen zo toenemen, komen ze steeds meer in
menselijk gebied.
https://www.agrarheute.com/land-leben/w ... nnt-579923

Lang verhaal maar de strekking is dat er in Niedersachsen ongeveer evenveel wolven lopen als in Alaska. En het aantal nog altijd hard stijgt met ca. 30% per jaar. De bevolkingsdichtheid in Alaska is echter 0,4 en in Niedersachsen 168 per kwadraat meter. En daar gaat het volgens mij toch echt fout. En ja ik vind wolven hele mooie beesten maar wel in redelijke aantallen. En ook ik vind dat we met te veel mensen zijn en er te weinig natuur is. Maar dat is een feit waar nu mee te dealen is en om dan om die reden een aantal gebieden maar met wolven (en straks beren) op te zadelen en dan te roepen. Tja die mogen hier ook zijn, zoek het maar uit. Je mag er alleen niets tegen doen. Ja een hekje neer zetten als je geluk hebt of je dieren opsluiten. Maar laat ik nou juist naar het buiten gebied verhuisd zijn om mijn dieren een beter leven te kunnen geven dan lang in een hokje te staan. Misschien wordt het dan toch weer tijd om naar een flatje in de stad te verhuizen en de paardjes veilig in een stalletje op pension.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:55

irmaz schreef:
Er is een reden voor dat we in Nedreland onze pony's niet in het wild laten lopen en dat is precies dezelfde reden waarom een wolf hier ook niet in het wild hoort te lopen....

Leg eens uit? Want ik weet niet waarom de redenen hetzelfde zouden zijn.
Wolven worden gewoon in het wild geboren en heb je over de hele wereld, en kennen geen grenzen, ik snap niet waarom mensen denken dat ze die kunnen maken voor een diersoort.

En even ter verglijking, er gaan ook nog steeds mensen de oceaan in, terwijl je daar haaien hebt waar ook wel eens incidenten mee zijn. Het is echt een kwestie van accepteren dat er altijd risicos zijn en wennen aan "enge dieren" in je omgeving. Jullie hebben ook giftige slangen in Nederland, ben je daar dagelijks mee bezig?

irmaz

Berichten: 4891
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:04

Lusitana schreef:
irmaz schreef:
Er is een reden voor dat we in Nedreland onze pony's niet in het wild laten lopen en dat is precies dezelfde reden waarom een wolf hier ook niet in het wild hoort te lopen....

Leg eens uit? Want ik weet niet waarom de redenen hetzelfde zouden zijn.
Wolven worden gewoon in het wild geboren en heb je over de hele wereld, en kennen geen grenzen, ik snap niet waarom mensen denken dat ze die kunnen maken voor een diersoort.

En even ter verglijking, er gaan ook nog steeds mensen de oceaan in, terwijl je daar haaien hebt waar ook wel eens incidenten mee zijn. Het is echt een kwestie van accepteren dat er altijd risicos zijn en wennen aan "enge dieren" in je omgeving. Jullie hebben ook giftige slangen in Nederland, ben je daar dagelijks mee bezig?

Een oceaan is groot, er zijn ook geen haaien in een meer.
Welke slang bedoel je dan? De adder? Is erg zeldzaam (en klein) https://www.verspreidingsatlas.nl/R521
Nederlandse natuurgebieden zijn relatief klein met veel versnippering en veel wegen en woonhuizen. Overal waar groot wild loopt zijn er grote hekken om het natuurgebied gezet zodat dit wild geen gevaar voor het verkeer vormt. Ponies worden wel gebruikt voor begrazingsprojecten maar dat gaat er meteen een hek om. En dat zou dus ook met een wolf moeten aangezien zij eveneens een gevaar vormen voor mens en dier. Ik zie niet in waarom een verkeersslachtoffer zwaarder zou moeten tellen als een slachtoffer van een wolvenaanval.

Zo lang het bij 1 wolf blijft is er niet zo veel aan de hand, maar zoals hier boven het aantal voorbeelden groeit zie je de problemen exponentieel toenemen bij grotere aantallen wolven in 1 gebied.
Als ik zie dat de ene wolf die hier nu bijna 1,5 jaar rond loopt iedere maand zo'n 6 schapen doodt vraag ik me serieus af of hij zichzelf hier wel in leven zou kunnen houden wanneer deze schapen voor hem onbereikbaar zijn geworden.

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:14

Dat laatste lukt hier wel, de teller schijnt inmiddels op 17 te staan er zijn nu al een paar maanden weinig schapen gesneuveld. Volgens de officiële cijfers in elk geval.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:36

irmaz schreef:
Ik zie niet in waarom een verkeersslachtoffer zwaarder zou moeten tellen als een slachtoffer van een wolvenaanval.

Ik weeg het nergens. Integendeel. Ik heb het over het feit dat er gewoon ontelbare risicofactoren zijn waar men dagelijks mee leeft en dat je de wolf ook gewoon kunt zien als een van die factoren ipv er een focus op te leggen. Er worden ook paarden en schapen , en mensen, aangevallen door loslopende honden, of idiote mensen. Wolven zijn maar een klein onderdeeltje in een geheel.

En ja ik begrjjp dat de indeling van Nederland niet gunstig is voor het wildbestand, reden waarom jullie ook de eerste waren met wildbruggen, maar er ís wildbestand en voor zover ik weet is er bv een enorm overschot aan herten, misschien kunnen ze op dat gebied nog iets betekenen.

Maar sowieso vind ik dus dat je naar grotere plaatjes moet kijken en kijken welke rol de wolf daar in speelt dan valt het echt allemaal wel mee.

https://dailyscience.brussels/nl/honden ... 1/05/2020/

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:13

Dat grotere plaatje vind ik best interessant. Mijn eigen kleine plaatje vind ik dan weer minder. Zo midden in het territorium van, naar men nu zegt, zeventien wolven. Probleem is gewoon dat de aanwezigheid van wolven in zulke kleine gebieden een onevenredige impact heeft.
Laatst bijgewerkt door mysa op 29-07-21 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:15

Mysa, dat vind ik ook het moeilijke ervan. In de corrèze zijn ook wolven en die zullen ook wel hier komen. Toch is dat wel (denk ik) een ander verhaal. Het is hier zo uitgestrekt!!

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 19:40

mysa schreef:
Dat grotere plaatje vind ik best interessant. Mijn eigen kleine plaatje vind ik dan weer minder. Zo midden in het territorium van, naar men nu zegt, zeventien wolven. Probleem is gewoon dat de aanwezigheid van wolven in zulke kleine gebieden een onevenredige impact heeft.

Is dat bewezen? (Ik zeg dit niet sarcastisch- ik wil je best op je woord geloven- maar uit oprechte nieuwsgerigheid in hoeverre er studies zijnbetreffende impact)
En vergelijk eens statistisch met incidenten met honden en dierenmishandelaars?

mysa

Berichten: 10556
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:08

Ik weet natuurlijk alleen welke invloed het heeft in mijn directe omgeving. De schapen zijn, na twee aanvallen met een stuk of veertien doden, verdwenen uit de weilanden. Ikzelf heb vijf draden stroom om de tuin/paddock gemaakt. En ik zie nu al tegen het najaar op, wanneer ik de honden weer in het donker moet uitlaten. Klinkt misschien overdreven maar we hebben al wolven vlak naast ons gehad, bij de buren in de tuin. En 1 wolf bij een buurman verderop. (beide keren gefilmd en door de deskundigen als wolf herkend). Plus nog een keer de bovenste stroomdraad midden in de paddock en trillende paarden. Kan evt een hert in paniek zijn geweest. Maar goed, dat is dus mijn kleine plaatje.