Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:46

Wolven eten niet zoveel zwijnen omdat het gevaar van zelf gewond raken daar veel groter bij is dan edelhert jong eten of schaoen, koeien, paarden, ezels uit de weide plukken. Zwijnen (ouders) zijn gewoon levensgevaarlijk dus die ervaring mee genomen...

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:12


pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:44

We zullen het zien gaan gebeuren of het allemaal zo veilig blijft als de roedels toe gaan nemen zoals dit artikel beschrijft. Als het zo snel gaat als beschreven zijn we daar binnen een aantal jaren achter.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:55

met veel onnodige dierenslachtoffers.... en hele fijne beelden op het netvlies van de vinders....

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:22

mysa schreef:
Stuk in de stentor over de huidige wolvenstand. In de papieren nrc van zaterdag staat ook een stuk maar dat moet ik nog lezen. Weet niet of dat ook online beschikbaar is.

https://www.destentor.nl/veluwe/veluwe- ... ~a2b1ca57/


Ik lees dat er meer data over waar de wolven zijn bekend gemaakt wordt. Dat is tenminste al een stap in de goede richting.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:18

Belgisch Limburg filmt roedel van 10 wolven, en ANB is daar zelf verbaasd over dat het wolvenroedel zo groot is _O-

https://www.tvl.be/nieuws/limburgse-wol ... ven-127185

En maar met de vinger naar boeren en jagers wijzen, dat die illegaal wolven zouden hebben laten verdwijnen...tot zover.

pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:23

Dan ben ik benieuwd welke aanbebelingen uit dat overleg komen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:02

Ze gaan meer subsidies verstrekken voor wolfwerende omheiningen en over een jaar evalueren ze de boel nog een keer.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:08

Ja nu wel ook voor particulieren en houders van groter vee als paarden, maar enkel in de aangewezen gebieden. Ik snap dat je geen subsidie krijgt in dit kader midden in een grote stad, maar die aangewezen gebieden zou ik maar erg ruim opzetten, want wolf trekt zich van grenzen niks aan, die loopt eenmaal bekend met makkelijke maaltijden zo een paar km verder om er wel makkelijk bij te kunnen. (en eenmaal alles achter betere hekken is maar de vraag hoe lang die nog voldoen, maar soit er gebeurt in elk geval wat).

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:11


thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:31

Sneu voor het dier, hopelijk heeft hij niet geleden, maar fijn voor alle andere dieren die nu geen gruwelijke dood hoeven sterven tussen zijn kaken. Dat is eigenlijk mijn grootste bezwaar tegen de wolf, de manier waarop zijn prooidieren sterven. Pure horror.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:37

Ik vind het verdrietig voor het dier.
Maar fijn voor de schapjes enz.

pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:41

truus1957 schreef:
Sneu voor het dier, hopelijk heeft hij niet geleden, maar fijn voor alle andere dieren die nu geen gruwelijke dood hoeven sterven tussen zijn kaken. Dat is eigenlijk mijn grootste bezwaar tegen de wolf, de manier waarop zijn prooidieren sterven. Pure horror.


Bizar deze post..zullen we dan maar alle roofdieren doden? Zoals: leeuwen, vossen, witte beren, panters, jaguars, wolven , sperwers ea roofvogels: :list: etc, want daar is echt niets romantisch aan, maar is wel zoals het eraan toe gaat in de natuur.

Daarbij, ben ik wel benieuwd hoe het eraan toe gaat met de reproductie van de wolf. Is dit vergelijkbaar met de vos? Zo ja. ...Dan betekent dit dat bij veel bejagen bv vd vos de nesten met pubs heel heel erg groot zullen zijn. Zo nee, dan regelt een soort intern voortplanting systeem dat de reproductie laag is en bij de vos waar het mannetje 2 vrouwtjes kan hebben maar een vrouwtje voor paar vosjes zorgt (bv 4), ipv 2 vrouwtjes voor elk 10 - 12.
Ik ben daar wel benieuwd naar nav het bericht eerder hier geplaatst.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:52

pien_2010 schreef:
Daarbij, ben ik wel benieuwd hoe het eraan toe gaat met de reproductie van de wolf. Is dit vergelijkbaar met de vos? Zo ja. ...Dan betekent dit dat bij veel bejagen bv vd vos de nesten met pubs heel heel erg groot zullen zijn. Zo nee, dan regelt een soort intern voortplanting systeem dat de reproductie laag is en bij de vos waar het mannetje 2 vrouwtjes kan hebben maar een vrouwtje voor paar vosjes zorgt (bv 4), ipv 2 vrouwtjes voor elk 10 - 12.
Ik ben daar wel benieuwd naar nav het bericht eerder hier geplaatst.


Dat is bij wolven ook zo.

Bij hoge sterfte (bijvoorbeeld ten gevolge van afschot) kan een roedel echter extra sterfte deels compenseren (Murray et al., 2010), onder meer door per roedel meerdere reproducerende wijfjes te hebben, grotere nesten te hebben, zich voort te planten op jongere leeftijd en de sekseratio bij geboorte te verschuiven naar meer wijfjes (Sidorovich et al., 2007; Schmidt et al., 2017). In populaties die zich onder het regionale ecologische draagvlak bevinden, gebeurt deze compensatie bovendien via verminderde mortaliteit die
het gevolg is van agressie tussen soortgenoten. In Wit-Rusland, waar elke winter een hoge jachtdruk op wolven plaatsvindt, zijn twee of zelfs drie nesten per roedel geen uitzondering (Sidorovich & Rotenko, 2019). Een ander effect van deze compenserende groei is een verschoven sociale structuur met meer jonge dieren, minder culturele overdracht van informatie naar jonge dieren, meer dispersie van jonge en dus onervaren dieren en daardoor een groter conflictpotentieel tussen mensen en wolven (zie par. 6.1; Haber, 1996; Wielgus & Peebles, 2014; Imbert et al., 2016). Als de sociale structuur met intergenerationele kennisoverdracht verstoord wordt, bijvoorbeeld doordat ouders om wat voor reden dan ook verdwijnen en de jongen op zichzelf komen te staan, is het risico groot dat deze minder ervaren jongen noodgedwongen voor eenvoudig voedsel gaan (Haber, 1996; Imbert et al., 2016). In Nederland zijn dat met name schapen. Ook is de kans groot dat er relatief meer prooi wordt gevangen, omdat er in stabiele territoria door ervaringen een balans is tussen vangst en consumptie in de vorm van de roedelomvang of territoriumomvang, terwijl dat in verstoorde populaties minder efficiƫnt is (zie par 6.3 en hfst. 8). Aaseters vormen dan een belangrijke medeconsument, wat betekent dat er sneller weer gejaagd moet worden door de roedel (Haber, 1996).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:53

Vergeet niet de huiskat die de nare gewoonte heeft met zijn eten te spelen.

Ik hoop dat ze de schutter vinden. Je kunt tegen zijn maar een dier zomaar dooschieten doe je niet. Mag van mij flink gestraft worden.

pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:58

Mjelleke bedankt.
Ik woon in een gebied waar de vos enorm bejaagd wordt en toch blijven er heeeeel erg veel vossen over die overlast geven en zo ernstig bejaagd blijven.
Ooit een documentaire over gezien.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:47

Het mag niet, maar ik begrijp het wel.
De wolf is onaantastbaar dus weidedierenhouders moeten met lede ogen aanzien dat de populatie maar blijft groeien en daarmee het aantal aanvallen op weidedieren. De wolf staat op een voetstuk en wiededierenhouders mogen en kunnen niet de maatregelen treffen om hun dieren fatsoenlijk te beschermen. Dan neemt men op een gegeven moment het heft in eigen hand.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:02

Als we dus willen dat de wolf met rust gelaten word, dan zal er in heel NL subsidie moeten komen voor echt geschikte omheiningen EN ontheffing + subsidie voor bouwen nachtkraal/stal. Mag Den Haag de bedragen ter hoogte van de steun ivm Corona nog eens uit de hoge hoed toveren dus. Kassa! Zou daar draagvlak voor zijn? Zoveel geld voor nederlandse natuur?

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:07

tamary schreef:
Als we dus willen dat de wolf met rust gelaten word, dan zal er in heel NL subsidie moeten komen voor echt geschikte omheiningen EN ontheffing + subsidie voor bouwen nachtkraal/stal. Mag Den Haag de bedragen ter hoogte van de steun ivm Corona nog eens uit de hoge hoed toveren dus. Kassa! Zou daar draagvlak voor zijn? Zoveel geld voor nederlandse natuur?


Dat is niet de oplossing. Als de wolvenpopulatie uitbreidt, zullen ze meer voedsel nodig hebben. Als je al het vee heel goed achter hekken zet, kan je als wandelaar op een gegeven moment de bossen niet meer in.

Vorige week hebben wolven overdag waar de herder bij was schapen gepakt. De wolven zijn niet schuw.

Het enige wat kan helpen is het beheren van de populatie.

pien_2010

Berichten: 43444
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:44

sterregoud schreef:
tamary schreef:
Als we dus willen dat de wolf met rust gelaten word, dan zal er in heel NL subsidie moeten komen voor echt geschikte omheiningen EN ontheffing + subsidie voor bouwen nachtkraal/stal. Mag Den Haag de bedragen ter hoogte van de steun ivm Corona nog eens uit de hoge hoed toveren dus. Kassa! Zou daar draagvlak voor zijn? Zoveel geld voor nederlandse natuur?


Dat is niet de oplossing. Als de wolvenpopulatie uitbreidt, zullen ze meer voedsel nodig hebben. Als je al het vee heel goed achter hekken zet, kan je als wandelaar op een gegeven moment de bossen niet meer in.

Vorige week hebben wolven overdag waar de herder bij was schapen gepakt. De wolven zijn niet schuw.

Het enige wat kan helpen is het beheren van de populatie.


Dat dacht ik ook. Alleen als het verhaal klopt, en dat zal de tijd leren, trekken wolven weg als het maximaal aantal roedels bereikt zijn en zouden er ook minder wolven geboren worden.
Alleen dat is dus de vraag voor mij of dit ook echt klopt. De mens mag dan niet gaan doodmaken cq verstoren want dat zou die reproductie regulatie verstoren.

josien_m_
Berichten: 2421
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:26

Ik vraag me af hoe dat in Nederland zou werken. Er is natuurlijk voedsel in overvloed door wilde en tamme dieren. Dat zal de populatie dus niet keren. En jagen evenmin omdat dat niet mag/niet gebeurd

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:39

Niet. En om te beginnen al omdat het beschermen van vee ernstig tekort schiet. Tegen de tijd dat daar soort van de urgentie van begrepen is, zijn de wolven al zo ver dat ze vee als voorkeursvoedsel beschouwen en de wolfwerende hekken niks meer helpen. Dat hele proces had 5-10 jaar geleden al af moeten zijn in elk geval in het grensgebied met Duitsland.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:48

Marigold schreef:
De wolf die op 1 oktober dood werd gevonden bij Stroe blijkt te zijn doodgeschoten.

https://www.gelderland.nl/Nieuwsoverzic ... dgeschoten


Gossie toch, zat er aan te komen. Elke dag gaan er tig duizend dieren naar het slachthuis, dus die wolf kan ik niet wakker van liggen.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:28

tamary schreef:
Niet. En om te beginnen al omdat het beschermen van vee ernstig tekort schiet. Tegen de tijd dat daar soort van de urgentie van begrepen is, zijn de wolven al zo ver dat ze vee als voorkeursvoedsel beschouwen en de wolfwerende hekken niks meer helpen. Dat hele proces had 5-10 jaar geleden al af moeten zijn in elk geval in het grensgebied met Duitsland.

Mee eens, en als mensen als een Glen Lelieveld bijvoorbeeld hun verstand gebruikt hadden en niet met die onzinnige dingen als stroomnet van 90 cm hoog als aanbeveling was gekomen, dan had het anders uitgezien.

Nu heeft de wolf ahw geleerd hoe hij gemakkelijk aan voedsel kan komen, en zelfs een hek van 1.50 zal nu niet meer helpen.
De pro wolf mensen hebben de wolf daar uiteindelijk geen plezier mee gedaan.

En het erge is, men had andere landen als voorbeeld, dus had er lering uit kunnen trekken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:14

pien_2010 schreef:
Dat dacht ik ook. Alleen als het verhaal klopt, en dat zal de tijd leren, trekken wolven weg als het maximaal aantal roedels bereikt zijn en zouden er ook minder wolven geboren worden.
Alleen dat is dus de vraag voor mij of dit ook echt klopt. De mens mag dan niet gaan doodmaken cq verstoren want dat zou die reproductie regulatie verstoren.


Het lastige hieraan is dat ze niet verder kunnen trekken, als de wolven vanuit het oosten en zuiden Nederland intrekken omdat ze daar geen territorium meer kunnen vinden lopen ze hier toch vast.