Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:08

Zo staan heel veel biologen/natuurbeschermers er in. Ik ook. En juist omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, is het fijner om niet naar buiten te treden. Omdat het op een zeer onaangename manier onpopulair is om te zeggen: ik accepteer ook dat wij en onze gehouden dieren niet als enige recht van leven hebben in ons land.
De kans dat mijn katten door een mens (auto) aangereden worden is altijd nog groter dan dat een wolf in ons dorp een paard aanvalt. De eerste wolf is langs onze wei, en voor het huis langs gelopen. :j

sterregoud
Berichten: 1860
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:12

JewEmm schreef:
Zo staan heel veel biologen/natuurbeschermers er in. Ik ook. En juist omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, is het fijner om niet naar buiten te treden. Omdat het op een zeer onaangename manier onpopulair is om te zeggen: ik accepteer ook dat wij en onze gehouden dieren niet als enige recht van leven hebben in ons land.
De kans dat mijn katten door een mens (auto) aangereden worden is altijd nog groter dan dat een wolf in ons dorp een paard aanvalt. De eerste wolf is langs onze wei, en voor het huis langs gelopen. :j


Het verbaast mij dat er zoveel sentiment is voor de inheemse wolf.
In Noorwegen is onderzoek gedaan naar het DNA en de afkomst van de wolven, en daaruit blijkt dat de afkomst divers is, en voor een deel uit hybride wolven bestaat.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... X5ZLSg1IrI

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:56

sterregoud schreef:
JewEmm schreef:
Zo staan heel veel biologen/natuurbeschermers er in. Ik ook. En juist omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, is het fijner om niet naar buiten te treden. Omdat het op een zeer onaangename manier onpopulair is om te zeggen: ik accepteer ook dat wij en onze gehouden dieren niet als enige recht van leven hebben in ons land.
De kans dat mijn katten door een mens (auto) aangereden worden is altijd nog groter dan dat een wolf in ons dorp een paard aanvalt. De eerste wolf is langs onze wei, en voor het huis langs gelopen. :j


Het verbaast mij dat er zoveel sentiment is voor de inheemse wolf.
In Noorwegen is onderzoek gedaan naar het DNA en de afkomst van de wolven, en daaruit blijkt dat de afkomst divers is, en voor een deel uit hybride wolven bestaat.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... X5ZLSg1IrI


Het sentiment zoals je zegt, heeft ook te maken met de plaats van de wolf in ons ecosysteem. Ook is het een zogenaamde kapstoksoort: een soort die bv een groot leefgebied nodig heeft, verbinding van versnipperde gebieden,... is een gebied geschikt voor wolf, dan tegelijk voor heel veel andere (veel kleinere) bedreigde soorten. Eerder dat lijkt me belangrijk aan de terugkeer van de wolf dan hoe zuiver het DNA al dan niet is. Maar ik kan niet voor elke bioloog die er rondloopt spreken natuurlijk.

Als paardeneigenaar is het inderdaad heel moeilijk. Op het werk neem ik ook bewust de positie van paardeneigenaar in, beetje de advocaat van de duivel ;) als ik mijn paard(en) 's ochtends aangevreten zou terugvinden, kunnen ze me voor een paar maanden met een inzinking wegbrengen denk ik.... hier zal het dus omheining aanpassen worden.

Ik sta achter wat JewEmm zegt: ik accepteer ook dat wij en onze gehouden dieren niet als enige recht van leven hebben in ons land.

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:59

En ik vind dat de wolf niet meer recht heeft dan andere dieren.
Nu word hem geen strobreed in de weg gelegd, terwijl dat bij ander wild wel is.
Daarnaast waarom mag hij massaal reekalfjes uitroeien zodat deze dadelijk amper nog bestaan?
Ecologisch verbeterd hij hier in Nederland niets, vernielt alleen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:12

Dat is niet waar, dat hij alleen maar vernielt. Ik heb het proefschrift thuis liggen, dus ik kan het nu niet helemaal terug vinden, maar de wolf zorgt ervoor, op de Veluwe, dat er weer natuurlijke processen terugkomen als gevolg van veranderd gedrag bij reeën en herten. En ook aaseters hebben baat bij de komst van de wolf.

En wat betreft "massaal reekalfjes uitroeien". Het alternatief is willekeurige afschot van reeën door de mens...

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:14

Jij vind dat niet waar, dat uitroeien doet hij simpelweg wel.
Zo komen er geen nieuwe reeën meer bij, dat heet gewoon vernielen.
De mens schiet na telling. Niet willekeurig. Schiet ook niet alleen jonge beestjes die makkelijke prooi zijn.
Maar de jagers kijken wat er nodig is.
heel verschil.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:34

Nee, het uitroeien van de reeen lijkt me niet aan de gang. Er zijn wel vaker jaargangen waarin er weinig dieren volwassen worden om welke redenen dan ook. Pas als er jaren achter elkaar alle kalfjes worden gedood komt dat in beeld. Maar dat geeft dan ook niet. Als het goed is krijgen de roofdieren dan ook de dip. Er zijn dan te weinig prooidieren om zelf weer te overleven. Die beweging van veel naar weinig is juist het evenwicht. Uiteraard kunnen wolven hier heel makkelijk overgaan op schapen, pony's enz. Wat we juist niet willen natuurlijk. Maar wat wel weer zorgt voor minder druk bij de reeen.

sterregoud
Berichten: 1860
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:37

josien_m_ schreef:
Nee, het uitroeien van de reeen lijkt me niet aan de gang. Er zijn wel vaker jaargangen waarin er weinig dieren volwassen worden om welke redenen dan ook. Pas als er jaren achter elkaar alle kalfjes worden gedood komt dat in beeld. Maar dat geeft dan ook niet. Als het goed is krijgen de roofdieren dan ook de dip. Er zijn dan te weinig prooidieren om zelf weer te overleven. Die beweging van veel naar weinig is juist het evenwicht. Uiteraard kunnen wolven hier heel makkelijk overgaan op schapen, pony's enz. Wat we juist niet willen natuurlijk. Maar wat wel weer zorgt voor minder druk bij de reeen.



Alle edelhert kalfjes in de zuid west Veluwe zijn dit jaar gedood door de wolf. Dan komen er dus ook geen nieuwe meer bij..

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1982271 ... -door-wolf

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:39

Waarom zou de wolf ermee stoppen dan en volgend jaar geen jonge kalfjes pakken?
En ja te weinig makkelijk wilde prooi gaat hij naar de omheinde dieren. Dat klopt.
Heel simpel hij gaat geen energie verspillen aan moeilijkere prooien. Logisch. En hij gaat niet dood van de honger, wat anders idd het evenwicht zou kunnen zijn in echte natuur waar hij echt zijn kost bijeen moet jagen ipv MC Donalds snelbuffet.
Dus jonge dieren zal op zijn menu blijven staan en weide dieren.
Prachtig die wolf hier :j Goed evenwicht :j

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:42

Nee, volgend jaar weer nieuwe kansen.. en er zijn vast wel een paar overlevers... de herten leren hier weer van en zijn het jaar erop schuwer bijvoorbeeld en moeilijker te pakken voor de wolf.
Een edelhert (of ree) hoeft aan het eind van het leven ook maar één levend jong achter te laten om de soort in stand te houden. Ieder jaar kalveren ook grootbrengen en in leven laten, heeft een herteninvasie tot gevolg!

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:43

We zullen zien...ik zie het absoluut niet zo rooskleurig als de wolf niet beheert word in aantal.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:43

@ DuoPenotti: Nee. Er is bewijs dat door het veranderd gedrag van reeën er herten er juist (eindelijk) weer natuurlijke verjonging van diverse boomsoorten plaats vindt. En dat aaseters baat hebben bij de komst van de wolf (een feit), is ook niet "hij [...] vernielt alleen".

Heb je er bij stil gestaan dat het natuurlijk is dat een groot aantal jongen het juist niet overleefd? Dit geldt eigenlijk voor alle diersoorten. Een gans heeft heel veel jongen tegelijk, omdat er maar heel weinig jongen het redden totdat ze zelf kunnen broeden. Een ree krijgt meerdere jaren achter elkaar jongen, om zo ook er voor te zorgen dat minimaal 2 jongen per paar het overleven totdat ze zelf kunnen voortplanten. Zo blijft een populatie stabiel. En zo overleven over het algemeen de sterkste dieren, waardoor de conditie van de volwassenen ook beter is. (Dit geldt ook bij gebrek aan eten. De populatie volwassen edelherten in de OVP had een veel hogere conditie in vergelijking met de edelherten op de Veluwe bejaagd worden.)
De populatie reeën in Nederland is enorm. Door minder verjonging (het is niet zo dat er helemaal geen kalveren meer overleven), is het inderdaad zo dat de jagers mindere aantallen hebben om te schieten. Logisch, want de populatie blijft niet meer zo explosief groeien door gebrek aan natuurlijke predatoren.

Dit jaar komen er in Zuid West Veluwe geen edelhert kalfjes van de die populatie er bij. Volgend jaar weer een kans. En edelherten uit andere gebieden kunnen ook nog die kant uit trekken.

Evenwicht in de natuur betekent niet dat het een stabiel evenwicht is. Het schommelt er altijd omheen. Bij de komst van nieuwe soorten is die schommeling meestal tijdelijk vrij groot, tot er een nieuw evenwicht ontstaat waar de aantallen rond schommelen. Vrij basis principe, maar misschien wat ingewikkeld om hier te gaan uitleggen...

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:45

Nee, ik wil ook liever geen wolven in verband met mijn eigen dieren. Maar dat neemt niet weg dat we er geen kromme redeneringen op na moeten houden zoals dat de herten uit gaan sterven.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 17-02-22 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:46

Jaja in de echte natuur....

nee het schommelen is niet ingewikkeld...teveel wolven in postzegel bosjes lijkt wel ingewikkeld dat dat niet klopt.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:48

Alles is echte natuur, menselijk handelen inclusief. Dat is al aan de gang vanaf het bestaan van mensheid. Wij zijn ook de natuur en doen wat onze natuur ons ingeeft en beinvloeden dus onze leefomgeving.

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:51

josien_m_ schreef:
Alles is echte natuur, menselijk handelen inclusief. Dat is al aan de gang vanaf het bestaan van mensheid. Wij zijn ook de natuur en doen wat onze natuur ons ingeeft en beinvloeden dus onze leefomgeving.

eens
Dus afknallen die hap, wij mensen kunnen dat, onze weide dieren beschermen, dat is echte natuur.



oohhh. dat word er dan meestal weer niet bedoeld.... -O-

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:56

JewEmm schreef:
Dat is niet waar, dat hij alleen maar vernielt. Ik heb het proefschrift thuis liggen, dus ik kan het nu niet helemaal terug vinden, maar de wolf zorgt ervoor, op de Veluwe, dat er weer natuurlijke processen terugkomen als gevolg van veranderd gedrag bij reeën en herten. En ook aaseters hebben baat bij de komst van de wolf.

En wat betreft "massaal reekalfjes uitroeien". Het alternatief is willekeurige afschot van reeën door de mens...

Jacht door de mens is vorm van extensieve veeteelt, er zijn strenge regels qua wat, hoeveel en wanneer er geschoten mag worden. Je wil nl echt niet dat je volgende jaren geen wintervoorraad vlees kan krijgen zo.
Wolf heeft (russisch onderzoek) voorkeur voor dieren van 2 dagen! tot 6 maanden en vrouwtjes. Dat heeft een populatie implosie tot gevolg. De druk van jacht op de dieren laat de vruchtbaarheid zakken van rond de 40% naar 8%, komt de onrust onderling nog eens bovenop doordat de verhouding mannetjes - vrouwtjes fors scheef raakt en de mannetjes gaan jagen op vrouwtjes om hun nakomeling te voldragen (en dat jagen gaat door tot abortus aan toe).
Wolf fokt door totdat het voedsel (naar de wolvendefinitie van voedsel!) op is. En dat is precies wat elke diersoort op deze planeet doet. De hoeveelheid voedsel bepaald de populatie. Moeten we dat willen? Nee, lege bossen met een dikke laag tondel wachtende op een vonkje is funest voor een ecosysteem. In een gezond bos waar genoeg via begrazing, wroeten en andersinds composteren tot nieuw plantenvoedsel word is een keertje brand geen probleem, die worden niet zo groot. Wat er gebeurt bij geen grazers meer zien we bv in Siberie waar de wolf ivm geen mensen daar vrijuit heeft kunnen doorfokken, .006 grazer per 1000 ha (ipv ong 7/1000ha) en elke zomer staat het in de fik.

Komt bij dat hybridisatie een wolf(mix dus) minder bang maakt voor mensen en makkelijker bij de mens voedsel gaat zoeken (vee) en naast honden aanvallen er ook makkelijker mee paart.
Al met al is hybride (zoek maar eens op de ellende met de mexicaanse wolf als wolfproof bushokjes voor de schoolbus) op zijn minst problematisch.
En dat alles in een situatie zoals wij hebben, geen angst voor de mens tussen hybride en mensen geen wapens en geen controle van de wolvenpopulatie. Er is/was meer wild in Nederland zonder de wolf en kijkende naar de problemen qua populatiebeheersing in andere landen na een kantelpunt is de kans heel groot dat we permanent met een fors verminderde wildstand te maken hebben, incl. alle ellende en risico's die daar bij komen voor mensen, vee en honden.
De mens heeft waar toegestaan altijd druk gezet op de wolvenpopulatie, daarom konden deze 2 semi-samenleven en bleef er ook voor beide partijen genoeg te eten beschikbaar. Wat nu gewenst wordt is een vorm zonder die populatiebeheersing (of beginnen veel en veel te laat), maar wel het resultaat denken te kunnen bereiken wat er toen kennelijk geweest zou zijn.
Je zal alle factoren hetzelfde moeten maken als je hetzelfde resultaat wil bereiken en aangezien we op zijn minst 2-5x de mensenpopulatie van toen hebben, zal dat hem niet worden. En dan laten we de factor zuivere wolf al even in het midden, want of die nog bestaat (incl. die nodige schuwheid!) is ernstig twijfelachtig.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:27

Precies! Dus ik ben zeker voorstander van een vorm van jachtdruk op wolven in Nederland

esje01

Berichten: 4901
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:56

Maar moeten we dan stomweg alle wolven maar afknallen zodra er eentje zwervend over de grens komt?
Of accepteren we dat de wolvenpopulatie plek zoekend is in Europa en ook Nederland aandoet.
Wat verstaan we onder beheer?
Monitoren of moet alles wat qua wolf de grens passeert dood?
Dat lijkt me een onmogelijke opgave.
En ik heb het al eerder gezegd de wolf weet niet welke grens gepasseerd wordt.
En ja mijn ponies lopen ook niet meer op de hei.Die wei gebruiken we nu maar om te hooien.
Ik heb ze dichterbij huis staan, nu er hier in de omgeving een wolf woont.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:28

Stadspark Nederland heeft geen grote natuurgebieden geschikt voor een gezond roedel (geen inteelt en hybridisatie met honden). Afschieten wat zijn neus buiten een natuurgebied steekt? Ja, helaas en mogelijk zelfs al eerder als de populatie grofwild te laag wordt/zich gaat verplaatsen naar buiten dat natuurgebied. In lage aantallen in een groot natuurgebied heeft een wolf nut. Vanaf elk dier daar boven beginnen de problemen voor zowel wolf als grofwild als de mens.
Wolf hoort schuw en dus vrijwel onzichtbaar te zijn voor de mens, dat kan zolang er zat te vreten is binnen een geschikt territorium. Zie je als mens dus een wolf, dan kan je er redelijkerwijs van uit gaan dat die honger heeft of er hond in zit, beide = teveel dieren, problemen en dus afschot noodzakelijk.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:37

Ja misschien wel(hoe akelig ik dat ook vind), onze voorouders hebben niet voor niets de wolf in Nederland uitgeroeid...Ze hadden een punt!

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:48

JewEmm schreef:
Zo staan heel veel biologen/natuurbeschermers er in. Ik ook. En juist omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, is het fijner om niet naar buiten te treden. Omdat het op een zeer onaangename manier onpopulair is om te zeggen: ik accepteer ook dat wij en onze gehouden dieren niet als enige recht van leven hebben in ons land.
De kans dat mijn katten door een mens (auto) aangereden worden is altijd nog groter dan dat een wolf in ons dorp een paard aanvalt. De eerste wolf is langs onze wei, en voor het huis langs gelopen. :j


Zelf ben ik dus volledig anti wolf. maar ik vind het niet correct om mensen die pro wolf zijn te gaan lopen bedreigen. Dat is helaas wel wat er gebeurt. Maar ook andersom zijn er mensen uit het pro wolf kamp die om het netjes te zeggen het gedrag van de wolf al aardig imiteren. Ja het onderwerp is inderdaad erg gevoelig.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:58

Solleke_Noah schreef:
Als paardeneigenaar is het inderdaad heel moeilijk. Op het werk neem ik ook bewust de positie van paardeneigenaar in, beetje de advocaat van de duivel ;) als ik mijn paard(en) 's ochtends aangevreten zou terugvinden, kunnen ze me voor een paar maanden met een inzinking wegbrengen denk ik.... hier zal het dus omheining aanpassen worden.


En dat blijf ik een hele interresante discussie vinden over de omheining aan passen. er zijn genoeg filmpjes dat wolven over hekken van 1.20 heen springen. en ook is 2 meter niet altijd veilig. Als paardeneigenaar waarvoor mijn paard oprecht voelt als een deel van de familie wil ik geen hekje die soms helpt en soms niet. Ik wil gewoon rustig slapen en weten dat de beveiliging echt werkt. Dan kom je weer op het probleem van vergunningen en ook kosten.

Het is goed dat jij op het werk ook de andere kant van het verhaal laat horen en de andere zorgen belicht.

DuoPenotti

Berichten: 29788
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:59

Kijk de kans dat mijn katten of honden of paarden aangereden worden is wel weer bijzonder klein, want die hou ik op eigen erf. Ik ben dan ook geen voorstander katten door de wijken te laten struinen.
En van honden vinden we dat al heel normaal dat dat niet hoort.

Want ja daar vind ik een omheining voor.
Je eigen dieren op het erf houden zodat andere er geen last van hebben.
Tevens was dat ook voldoende om andere honden weg te houden.
Maar ineens is dat niet meer voldoende, plus moet ik maar accepteren dat die wolf als die daar zin in heeft mijn dieren komt doden.

Allemaal zo'n omgedraaide wereld.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:12