Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:25


ikkedus
Berichten: 3289
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:03

Asciugamano schreef:
ikkedus schreef:
En wat is dan precies het voordeel voor de biodiversiteit? De reetjes zijn weg, moeflons zijn weg, konijnen en ander klein wild is schijnbaar ook nauwelijks nog zichtbaar. Aan de edelherten is de wolf ook begonnen…
Alleen de zwijnen doen het nog wel goed.
De diversiteit in dieren neemt in mijn ogen dus drastisch af. Bedoel je dan dat de diversiteit aan planten en insecten toe gaat nemen? Is dat dan wat de Veluwe nodig heeft?

Ja, dat is wat de hele wereld nodig heeft.
Daar komen nl. weer andere dieren op af die we hard nodig hebben!
Daar komen weer dieren op af die die dieren eten.
Daar komen… enz


Welke dieren komen daar dan op af die de wolven eten? Wat voor planten komen er terug en is dat wat dat “hoort” of komen er bramen en ander ongewenste planten omdat door de stikstofcrisis de natuurlijke planten niet terugkomen?
En hoe komen die andere ( niet vliegende) diersoorten de Hoge
Veluwe dan precies op langs al die hekken?
Dat wat de wereld nodig heeft gebeurt niet zo lokaal als op bijv de Veluwe.
Daarbij vergeet je voor het gemak in mijn ogen dat de gedecimeerde/ uitgeroeide populatie dieren op de Veluwe en elders OOK een rol spelen in de biodiversiteit vd natuur.
Er is hier ook al een aantal keer het ontstaan van bosbranden genoemd, doordat er geen wild meer over is om de gebieden te begrazen. Is bosbrand dan ook jouw idee van een toevoeging aan de biodiversiteit?
Van mij mogen wolven en voor mijn part beren prima een rol spelen in een natuurgebied dat ruimte biedt voor migrerend wild. Let wel: een groot door de natuur ontworpen/ instandgehouden natuurgebied en dus niet onze cultuurgebonden postzegels met hekken.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 07:23


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 08:49

Las ergens dat zwijnen het nog goed doen. Grote keilers wel ja. Maar dat is niet goed voor de populatie als alleen keilers overblijven.

Er zijn al plekken waar amper nog wild zit. Ik snap die de wolf is goed voor de bio diversiteit ook niet zo goed. Want als je geen kuddes meer kan laten grazen, en wild geen jonge boompjes meer opeet op bepaalde plekken wordt alles bos lijkt me.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:20

tamary schreef:
Lynn_Nikita schreef:
en mensen met paarden aan huis hebben de mogelijkheid om die tijden te hanteren? Ik helaas niet , dus op tijd binnen op stal of in paddock met hekken op 185 hoog gaat veel mensen niet lukken
Dan kan ik mijn paarden 3 dagen per week beweging geven en de andere 4 zouden ze op een paddockje staan alleen omdat de wolven aan het verspreiden zijn

Dat is problematisch, maar dat maakt wolf nog geen dagdier en daar ging het om.
We kunnen meer uren actief zijn in de winter door electriciteit en dus licht, maar dat veranderd erg weinig aan het ritme van een roofdier als de wolf, die loopt nl op de zon.


Nou dat is hij wel... als jij midden op de dag een wolf langs je trampoline ziet lopen... heb er een foto van, iemand die ik ken zette dat op Facebook.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:15

hahahatsjoe schreef:
Nou dat is hij wel... als jij midden op de dag een wolf langs je trampoline ziet lopen... heb er een foto van, iemand die ik ken zette dat op Facebook.

En dan heb je dus al afwijkend gedrag met alle gevolgen van dien. Voorbij punt van ingrijpen dus, want wolf kan geen normaal gedrag meer vertonen, zeer waarschijnlijk door honger.

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:31

tamary schreef:
hahahatsjoe schreef:
Nou dat is hij wel... als jij midden op de dag een wolf langs je trampoline ziet lopen... heb er een foto van, iemand die ik ken zette dat op Facebook.

En dan heb je dus al afwijkend gedrag met alle gevolgen van dien. Voorbij punt van ingrijpen dus, want wolf kan geen normaal gedrag meer vertonen, zeer waarschijnlijk door honger.


Of door gewend te zijn aan mensen, gefokt te zijn en gevoerd... Ik weet werkelijk niet meer wat ik moet geloven! Ik zou haast een complotdenker worden, was het niet dat er wel ergens te vinden valt dat men streeft naar de terugkeer van wolf, beer, wisent en eland.

Stel eens dat het waar is dat de wolven zijn uitgezet, wat vinden "we" daar dan van? En hoe reageren we dan richting de politiek?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:34

een eland??? <3
Als die hier voorbij loopt kan ik mn uit t raam zien, op 3 hoog... :j

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:57

josien_m_ schreef:
tamary schreef:
En dan heb je dus al afwijkend gedrag met alle gevolgen van dien. Voorbij punt van ingrijpen dus, want wolf kan geen normaal gedrag meer vertonen, zeer waarschijnlijk door honger.


Of door gewend te zijn aan mensen, gefokt te zijn en gevoerd... Ik weet werkelijk niet meer wat ik moet geloven! Ik zou haast een complotdenker worden, was het niet dat er wel ergens te vinden valt dat men streeft naar de terugkeer van wolf, beer, wisent en eland.

Stel eens dat het waar is dat de wolven zijn uitgezet, wat vinden "we" daar dan van? En hoe reageren we dan richting de politiek?

Hoeft niet, aan mensen wennen is een langdurig process, maar daar is al in Duitsland mee begonnen, mens is al voor generaties wolven geen bedreiging meer. Tel daar dalende wildstand bij op en honger doet de rest. Tam en gefokt al dan niet hybride zou kunnen, maar is niet noodzakelijk om dit gedrag te krijgen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:55

Dat lijkt mij ook niet. De wolf komt in Nederland werkelijk o-ve-ral mensen tegen dus hij kan niet anders dan er aan gewend raken. We/ze doen toch niks, dus hij leert snel zat dat de drukte hier geen gevaar oplevert.

Overigens sluit ik het ook niet uit dat ze idd door mensen bewust gefokt en uitgezet zijn.
Eerst vond ik dat larie, maar helaas wijzen veel dingen toch wel in die richting.
En wat er loopt fokt als konijnen, dus dan heb je d'r snel een heleboel.
Laatst bijgewerkt door Mac op 30-11-22 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 17:58

DuoPenotti schreef:
Er is geen natuur meer in nederland, al heel veel jaar niet.
Alles is cultuurgrond, ja ook de Veluwe. Hei bestaat ook niet in die grote getale. Dat is allemaal gemaakt.
Droomwensen van wat groene, meer bestaat er niet.

Vee, de landbouw dieren waar men zo op tegen zit heeft er al geen last van, die zitten binnen.
Het enige wat de wolf nu teweegbrengt bij andere gehouden buiten dieren dat die ook naar binnen moeten.
Goed bezig .... :n

Dan snappen sommige (en bij sommige bedoel ik meer mensen dan bokkers) duidelijk niet dat hectares omheinen anders in kosten zit dan een kippenren
En dat het niet eens mag ivm vergunningen.
En dat veel schapen elke paar weken elders staan.
En dat reeen enz ook niet meer kunnen grazen in afgezette gebieden

Maar dat is pas 10.001 gezegd....

Kop in het zand, daar hebben sommige wel last van


Goed gezegd !!!

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:09

Asciugamano schreef:
Ja hoor!
Net zo vreselijk als ik het vind dat andere dieren doodgeschoten worden door mensen die voor hun lol beesten doodmaken.
Of miljoenen beesten per dag worden geslacht omdat de meeste mensen wel graag een stukje vlees op hun bord willen.
Vind ik allemaal minstens even erg.

Waar ik vrede mee kan hebben is dat een roofdier dat doet. Die volgt alleen zijn instinct.


Die vergelijking slaat als een tang op een varken. Letterlijk. Ik zal hier geen gore foto's plaatsen maar het zal je beessie maar wezen, die dood ligt te zijn met een leeggevreten ribbenkast. Of jouw schaap, die nog leeft maar zo beschadigd is dat je het lammetje in haar lijf ziet. DOE NORMAAL !

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:11

Asciugamano schreef:
Dat laatste is nieuw voor me maar de biodiversiteit is dus wel degelijk uitgebreid na de terugkomst van wolven.



Bron ? Als zelfs de eigenaar van Park De Hoge Veluwe zegt dat de biodiversiteit naar de kl.te is. En jij wilt iets anders beweren ?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:19


hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:22

Asciugamano schreef:
Nu volg ik je even niet..?


Wij volgen jou niet. Dat je die moordpartijen onder schapen, koeien en paarden goed praat begrijp ik totaal niet. Dat je de angst van mensen voor hun dieren niet begrijpt zegt iets over jou, niet over hun. Wacht maar tot er iets met je eigen paarden gebeurt, als je ze aantreft levend, met opengescheurd lijf, kijk dan maar eens wat je vindt van de door jou zo geliefde wolven.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:23

Wat een geweldige burgemeester

En koninks, geen kleine dieren.
Volgens pro wolf pakten ze toch geen grote dieren

(en zijn ze schuw en springen ze niet en..... lalalala)

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:28

Idd goeie burgemeester. Ik hoop dat er vele volgen die deze visie delen.

Vind het niet alleen schokkend dat ze ze pakken. Maar ook dus in een groot natuurgebied, in een kudde, 4 ponys gepakt.

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:11

hahahatsjoe schreef:
Asciugamano schreef:
Ja hoor!
Net zo vreselijk als ik het vind dat andere dieren doodgeschoten worden door mensen die voor hun lol beesten doodmaken.
Of miljoenen beesten per dag worden geslacht omdat de meeste mensen wel graag een stukje vlees op hun bord willen.
Vind ik allemaal minstens even erg.

Waar ik vrede mee kan hebben is dat een roofdier dat doet. Die volgt alleen zijn instinct.


Die vergelijking slaat als een tang op een varken. Letterlijk. Ik zal hier geen gore foto's plaatsen maar het zal je beessie maar wezen, die dood ligt te zijn met een leeggevreten ribbenkast. Of jouw schaap, die nog leeft maar zo beschadigd is dat je het lammetje in haar lijf ziet. DOE NORMAAL !


Ik heb een filmpje gezien van de geliefde koegeit, die nadat ze was ontzet uit de aanval van een wolf, heel gejaagd en angstig ademhaalde. Ze haalde hortend en stotend adem omdat ze niet alleen gewond was geraakt , maar ook haar luchtpijp doorboord was. De eigenaars hadden haar in een stalletje binnen gehaald en waren in afwachting van de dierenarts.
Het werd dus helaas inslapen.

Als jij @ Asciugamano niet begrijpt dat een eventuele slacht tig keer diervriendelijker is dan dit, tja…

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:15

Sterregoud nou inderdaad, ik zit hier met tranen in de ogen van jouw verhaal.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:22

nieky1993 schreef:
https://www.facebook.com/10004543232151 ... 4L3ojnCol/

In maaseik zijn er 4 ponys dood gebeten in het natuur gebied


Dat is diezelfde burgemeester die op zijn fb zette dat een burger beweert gebeten te zijn door een wolf en daar verder onderzoek naar wil.
Knap dat hij dat doet, wel zo jammer dat hij reeds bedreigd werd!!

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:43


Mellow

Berichten: 6477
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:34

Asciugamano schreef:
Ja hoor!
Net zo vreselijk als ik het vind dat andere dieren doodgeschoten worden door mensen die voor hun lol beesten doodmaken.
Of miljoenen beesten per dag worden geslacht omdat de meeste mensen wel graag een stukje vlees op hun bord willen.
Vind ik allemaal minstens even erg.

Waar ik vrede mee kan hebben is dat een roofdier dat doet. Die volgt alleen zijn instinct.


Uiteindelijk is de mens ook een stukje natuur alleen voelt de mens zich verheven boven alles en kan veel meer dan alleen "instinct" volgen.

Maar hoe de wolf hier leeft is niet alleen instinct, het word hier in Nederland op een presenteerblaadje aan hem toegediend ivm de ruimte en gebrek aan wijdse natuur. Daarbij doen ze aan surplus killing omdat de schapen niet buiten hun omheining kunnen gaan en kunnen vluchten wat de wolf weer "gek" maakt.

Daarbij de vergelijk met de slacht, even serieus...
Die beestjes worden LEVEND opgevreten en voor dood achtergelaten. Wat een lijdensweg... dit kun en mag je niet vergelijken met de slacht. Kunnen daar dingen beter, zeker weten. En ja ook daar gaan soms gruwelijk dingen mis maar er word ook gecontroleerd en bij misstanden komt er ook wel actie. En de wolf, die mag gewoon zijn gang gaan.

Ook moet je je serieus gaan afvragen of het hier in Nederland wel zo'n pretje is voor de wolf. Want "ongerepte" natuur hebben we hier helemaal niet. En dat ze zoveel gezien worden is natuurlijk ook niet gezond en ook niet natuurlijk. En dat zie je terug in hun gedrag
5 jaar geleden ben ik 1 tegen gekomen in de auto. En toen werd ik niet geloofd. Het zou wel een hond zijn. Maar door zijn schuwe houding en loopje wist ik wel beter. Als ik dat vergelijk met de filmpjes van hoe ze nu reageren zie ik een enorm verschil.

Ik vind het ergens sneu dat die beestjes hier verzeild zijn geraakt. Want het worden er steeds meer en dus kunnen ze hun "natuurlijke" territorium niet behouden want het worden er teveel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:43

Daar is ook onderzoek naar gedaan toch, wat wolven doen als ze gedwongen nabij mensen leven ( waar je niet aan ontkomt in NL)? Ik geloof niet dat ze bijgevoerd worden maar geloof wel dat ze steeds vrijer worden omdat ze zien dat ze van ons niks te vrezen hebben. En verder is het hier net de Mac, overal makkelijk eten verkrijgbaar.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:20

Hier hebben wolven 4 koninks van Natuurpunt opgevreten. Omgeving Maaseik

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:39