Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:54

SusanH schreef:
Zouden er serieus mensen zijn die de wolven bij voeren? Ik geloof echt niet dat er mensen zijn die zoveel moeite doen. Idd wat amber15 zegt, dat gebeurt en is wat altijd al common practice was. Ze worden vanzelf minder schuw omdat ze steeds mensen zien, en ze hebben vlug genoeg door dat er van ons niks te vrezen valt. En we zien ze gewoon vaak, omdat NL nu eenmaal docht bevolkt is. En er steeds meer wolven rondlopen hier.


Ja wordt serieus gedaan want wild in het algemeen wordt al jaren extra gevoerd omdat we geen echte natuur hebben en niet jaar rond er voldoende voedsel is in alle gebieden waar wild is.
Echter dat ze er minder schuw van worden is niet bij alle diersoorten zo. Er zijn voorbeelden dat het inderdaad zo is maar het verschilt wel per diersoort. Al is een wolf geen vlucht dier en hebben ze zeer goed denk vermogen dus best kans dat ze wel minder schuw zijn richting mensen als ze zien dat die stelselmatig voer aanbieden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 09:58


Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:03

Naja, ze leggen het wild toch gewoon neer/laten liggen voor alle beestjes? Ook alle insecten etc?
Niet specifiek om wolven te voeren?

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:07

Sanet schreef:
Naja, ze leggen het wild toch gewoon neer/laten liggen voor alle beestjes? Ook alle insecten etc?
Niet specifiek om wolven te voeren?


Dit dacht ik ook hoor. :o

Ik ken genoeg mensen die wild bijvoeren bij hun huis. Mijn oude werkgever had ook een voederplaats voor reeën in zijn tuin.

Ik voer ze ook bij. Ik probeer ieder jaar boerenkool aan te planten en dat groot te laten worden... Maar meestal worden al mijn plantjes reeënvoer ;-) En dan denk ik ach..... zij hebben ook honger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:10

Er gaan gewoon een hoop verhalen rond, en dat maakt het lastig. Net als met wild en voeren. Ja, jagers en jachtopzichters gebruiken dit om het wild uit de dekking te krijgen en zo een beeld te krijgen van de populatie, afschot bepalen. Maar niet zoals veel mensen denken om ze te lokken en dan af te schieten. Dat is ook streng verboden. En bijvoeren omdat er ergens niet genoeg te eten zou zijn gebeurt al helemaal niet.

En leuk hoor dat mensen wild willen kijken in hun tuin, maar ze komen ook echt wel zonder dat voer als je een mooie grasmat hebt.

Voor de wolven is dat al zeker niet nodig, helaas ;(

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:26

Oakland1990 schreef:
Onali schreef:
Dierentuinen zullen misschien een eigen regels/ wetgeving daarvoor hebben?
Dat ze hun eigen prooidieren kunnen voeren aan de roofdieren?
En anders gewoon via slagerij natuurlijk.



Tijd terug was er een hele rel omdat een zebra of giraf aan hun eigen leeuwen gevoerd werd nadat die dood ging. Geloof in Tsjechië, lijkt me dan niet gebruikelijk


Zo doen ze dat in China.
WAARSCHUWING: Het zijn walgelijke beelden. Als je er niet tegen kan kijk dan niet.

https://youtu.be/6qcaL3CUPP0

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:27

Sanet schreef:
Naja, ze leggen het wild toch gewoon neer/laten liggen voor alle beestjes? Ook alle insecten etc?
Niet specifiek om wolven te voeren?


Aangereden of zelf gestorven laten ze liggen of afhankelijk van waar het kadaver ligt, verplaatsen naar een gunstigere locatie.

Maar is idd gewoon bedoelt om in de natuur te blijven, niet als voermiddel voor wolven.

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:29

Loretta schreef:
Oakland1990 schreef:



Tijd terug was er een hele rel omdat een zebra of giraf aan hun eigen leeuwen gevoerd werd nadat die dood ging. Geloof in Tsjechië, lijkt me dan niet gebruikelijk


Zo doen ze dat in China.
WAARSCHUWING: Het zijn walgelijke beelden. Als je er niet tegen kan kijk dan niet.



Oakland had het over een al dode giraffe.

Die werd gedisecteerd en daarna gevoerd.


Dit, China, zijn walgelijke praktijken.
Een levende ezel dumpen in het tijgerverbijf -:(-

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 10:59

Aan de ene kant snap ik dat ze dit doen om het natuurlijke jachtgedrag van de tijgers te onderhouden maar heel erg beschaafd vind ik het niet.

Wild wordt idd na aangereden te zijn wel het bos in gesleept. Biggetjes blijven ook achter in het bos nadat ze geschoten zijn. Dat was al zo voor de wolven kwamen. Echt bijvoeren is het dus niet, maar voor de conditionering ook niet heel handig.

Met de vorst doet een omheining op stroom het niet omdat deze niet aardt. Er zullen dus wel meer dieren gepakt gaan worden, ook al staan ze achter goedgekeerde wolfwerende omheining.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:04

Voor de tijger kan ik me voorstellen dat het een aangename afwisseling is..

Je zou kunnen zeggen dat de ezel niet kan ontsnappen en het op die manier oneerlijk is. Aan de andere kant, als een ezel (prooidier) in het wild gegrepen wordt, gaat het ook zo. Want niet alle prooidieren ontsnappen nu eenmaal...

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:43

In het water met muren er omheen maakt een ezel sowieso geen schijn van kans en kan zich niet verdedigen. Dat is in de natuur anders. Ik zeg: geef dat dier eerst een snelle dood en leg hem dan tussen de tijgers.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:49

Mac schreef:
In het water met muren er omheen maakt een ezel sowieso geen schijn van kans en kan zich niet verdedigen. Dat is in de natuur anders. Ik zeg: geef dat dier eerst een snelle dood en leg hem dan tussen de tijgers.

Dat is eigenlijk precies wat ik zeg ja :j

Skessa_
Berichten: 10653
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 12:49

https://www.ad.nl/binnenland/wolf-in-de ... ~ad335bab/

Hier het artikel van de wolf die door de straten loopt in de Betuwe. Kan het zelf alleen niet helemaal lezen, want premium.



Heb ook wel eens gehoord dat ze bv bij de beekse bergen hun dode zebras aan de leeuwen voeren. Dus dat zal wel bij meer dierentuinen zo zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:04

In Ouwehands ooit gezien dat een ooievaar landde in het tijgerverblijf. Liep niet goed af voor de ooievaar. Maar dat was domme pech en geen opzet. Levende dieren voeren is gewoon ziek.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 13:43

SusanH schreef:
In Ouwehands ooit gezien dat een ooievaar landde in het tijgerverblijf. Liep niet goed af voor de ooievaar. Maar dat was domme pech en geen opzet. Levende dieren voeren is gewoon ziek.

Klein beetje offtopic, maar wel interessant.. ik hoorde daar een podcast over.. er zijn meer dieren die levend gevoerd worden.. maar van welke dieren 'men' het erg vind, heeft erg te maken met het knuffelgehalte ..
(niet om nu de discussie aan te gaan hoor, maar ik vond er ergens wel wat inzitten)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 14:54

Ik zit er ook niet op te wachten om dat te zien maar ik snap het ook wel uit het oogpunt van het roofdier dat een levende prooi 100x meer gewaardeerd wordt dat een dood dier.
Dat is bv ook waarom dolfijnen en orka’s in het begin vaak zo slecht gaan op dode vissen eten. Het is tegennatuurlijk voor ze, uiteindelijk gaan ze het eten uit ellende, in gevangenschap dan.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:11

maar bijvoeren is toch gewoon dom? het zorgt er alleen maar voor dat die beesten zich beter voelen en meer jongen krijgen en dat maakt het probleem alleen maar groter, of denk ik nou fout?

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:15

Dat is wellicht precies wat ze willen!?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 20:16

Popstra schreef:
Dat is wellicht precies wat ze willen!?

misschien wel, dat is toch te triest

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:37

Ellertshaar Drenthe vandaag eerste hond gebeten door vermoedelijk wolf. Forse halswond, dierenarts heeft DNA afgenomen om met zekerheid te kunnen vaststellen of het inderdaad om een wolf gaat. Was trouwens in losloopgebied.


Ik liep al niet lekker een stukje zuidelijker, maar durf nu bijna niet meer…

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:40

Oei
Dat zat er aan te komen... |(

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:04

Mac schreef:
Met de vorst doet een omheining op stroom het niet omdat deze niet aardt. Er zullen dus wel meer dieren gepakt gaan worden, ook al staan ze achter goedgekeerde wolfwerende omheining.


Doet het niet? Ik heb net nog getest, hier doet hij het.

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:13

sterregoud schreef:
Ellertshaar Drenthe vandaag eerste hond gebeten door vermoedelijk wolf. Forse halswond, dierenarts heeft DNA afgenomen om met zekerheid te kunnen vaststellen of het inderdaad om een wolf gaat. Was trouwens in losloopgebied.


Ik liep al niet lekker een stukje zuidelijker, maar durf nu bijna niet meer…

Hond heeft het gelukkig wel overleefd.

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 06:39

sterregoud schreef:
Ellertshaar Drenthe vandaag eerste hond gebeten door vermoedelijk wolf. Forse halswond, dierenarts heeft DNA afgenomen om met zekerheid te kunnen vaststellen of het inderdaad om een wolf gaat. Was trouwens in losloopgebied.


Ik liep al niet lekker een stukje zuidelijker, maar durf nu bijna niet meer…


OMG -O-
Dit kan toch echt niet meer?! Hoeven we dit nu echt te pikken ?!

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 06:54

Daar in Drenthe gaat echt niet goed hoor, die wolven hebben het gemunt op schapen:
10-12 Amen: 1 dood, 3 gewond
10-12 Borger: 9 dood, 4 gewond
8-12 Grolloo: 14 dood, 7 gewond, 1 vermist
7-12 Grolloo: 4 dood, 10 gewond

Ik vind dat echt heel sneu :(