Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:38

Babootje schreef:
Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?

Denk dat dat al te laat is.
Paardeneigenaar met honden (niet ik) nam er een pup bij, oudere hond was gewend paarden op te "jagen/helpen" bij binnen zetten. Oudere hond heeft verschillende keren vliegles gehad, maar het nooit afgeleerd, pup kreeg 1e keer tik en heeft toen nooit meer meegedaan. Zelfbelonend gedrag na de start corrigeren is op zijn minst een heel lastige opgave.

tienus63

Berichten: 12097
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:09


Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:15

Rizette schreef:
Schapenwol schreef:

Tja, dat zegt mij niks. Dat kan ook betekenen dat het ministerie dat geld nog niet nodig achtte omdat ze zelf voldoende in de pot hebben zitten. Als mensen maar mondjesmaat subsidie aanvragen bij de overheid hebben ze ook geen extra geld nodig.

Als je geld van de EU krijgt dan zitten daar allemaal voorwaarden en verantwoordingseisen aan. Misschien zijn er goede redenen dat Nederland dat tot nu toe niet aan is gegaan.

Ik vind dit altijd van die halve informatie. Er is geld, oh dús onze overheid suckt dat ze dat laten liggen. Terwijl je verder niks weet van het hoe en waarom. Misschien is het zo hoor, kan, maar ik werk zelf vaak voor overheidsinstanties en ik weet dat de werkelijkheid soms complexer is.


Mensen vragen mondjesmaat subsidie aan omdat men wel aan eisen moet voldoen maar er maar een zeer geringe of in veel provincies geen beloning tegenover staat. Vwb Overijssel daar is het standpunt we geven nog geen vergoedingen en mochten ze dat wel gaan doen dan gaat het uit dezelfde subsidiepot die bijv ganzenschade vergoed en dat geld is elk jaar ontoereikend dus met de wolvenrasters erbij wordt dat alleen maar erger. Niet iedereen woont in de Randstad nl. Als je zelf vaak voor overheidsinstanties werkt dan ben je vast op de hoogte dat het er erg bureaucratisch aan toe gaat en dat je daar goed bij moet passen en dus daarin mee moet gaan om soms best wel heel veel geld op te strijken. Maar daar hoef je niet bang voor te zijn bij de dierhouders dat ze aan de omheiningen gaan verdienen. Of verwacht je ook dat het uit jouw pot gehaald wordt die subsidie voor de wolfwerende hekken?



Denk je dat dat anders is bij subsidie vanuit de EU? Daar hangen net zo goed eisen aan. Je wil immers weten wat er met je belastinggeld gebeurd en of het goed besteed wordt.
Als de provincie Overijssel geen geld heeft om alle aangevraagde subsidies te verstrekken dan moeten zij zelf kenbaar maken aan het Rijk of aan de EU dat ze geld uit het EU potje willen. Geen idee waarom ze dat niet gedaan hebben als het klopt wat jij zegt. Ik zou zeggen: vraag het eens aan je provincie!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:48

Babootje schreef:
Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?

En waar willen ze die ontbindende kadavers neerleggen?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:03

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?

En waar willen ze die ontbindende kadavers neerleggen?

Ik weet wel wat "kruiden" die helpen.

Rizette
Berichten: 4395
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:03

Sanet schreef:
Ik word ook wel misselijk van Chinees eten, maar ik eet het toch :D

Honden spugen geregeld omdat ze iets eten wat niet gegeten kan worden of wat bedorven is. Kan me niet voorstellen dat als een wolf de smaak van schaap en paard kent er anders van wordt als hij er een keer wat misselijk van wordt. Zouden ze niet even gemakkelijk spugen als een hond?

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:49

Ze kunnen er beter wat anders op doen dan kruiden...
Helaas dat dat ook gevaarlijk is voor andere dieren

Skessa_
Berichten: 10649
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:05


mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:15


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:16

Rizette schreef:
Kaja schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/154812 ... -te-helpen

Ik weet niets meer te zeggen... en ben afgehaakt bij “ er loopt wel een wolf en dat is wel heel sneu voor ze”...

Dat stemmetje : Zinloze discussie want de wolf die blijft dat zijn de regels......................Dus slikken of stikken want de Natuurorganisaties hebben de wet aan hun kant staan en vooral niet benoemen dat dat echt niet waar is . Gewoon je dieren op laten vreten en veel geld voor niets uitgeven om schijnveiligheid te kopen en anders sluit je ze maar op. Bah! Andere landen beheren wel en laat wolven niet eindeloos schapen opvreten en pony's en andere dieren aanvallen.


Als je er over blijft zwijgen omdat het een zinloze discussie zou zijn dan verandert er nooit iets. Ik snap heel goed dt de natuurorgajisaties dan ook liever hebben dat we zwijgen. Dan blijft de status qua immers gehandhaafd.

Natuurlijk moeten we ons uitspreken. Ook vanuit andere EU landen spreken mensen zich uit. Alleen zo kunnen we met zijn allen een vuist maken.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:56


CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:09

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?

En waar willen ze die ontbindende kadavers neerleggen?


Blijft er iemand in buurt van het kadaver 24/7 zodat alleen de wolf er van eet?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:02


Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:18


tienus63

Berichten: 12097
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:55

Vannacht wolf op camera gezien tussen Zwolle en de Lichtmis. bij Hearst.
Ik meen de A28 op de achtergrond te zien. Ik kan de link helaas niet delen.

Bron: waarnemingen wolven in Nederland en België.

tienus63

Berichten: 12097
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:41


Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:45

Ik zag het net ook. Niet best. Ik hoop dat ze duidelijke sporen kunnen vinden op het lichaam. Als dit wolven zijn geweest, is dit fase 7, wat in dat gebied heel aannemelijk is.

sterregoud
Berichten: 1859
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:59


DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:01

Mac schreef:
Ik zag het net ook. Niet best. Ik hoop dat ze duidelijke sporen kunnen vinden op het lichaam. Als dit wolven zijn geweest, is dit fase 7, wat in dat gebied heel aannemelijk is.

nee nee :n
Wolfie doet dat niet...
De hardloper is dood gegaan door wat anders en wolf heeft er daarna alleen maar een keer van gesnuffeld :j



Wedden dat het zoiets word?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-04-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:01

tienus63 schreef:
In Italië is een 26 jarige hardloper verscheurd terug gevonden.
Er wordt nog onderzoek gedaan door welk dier(en) hij is aangevallen.

https://it.euronews.com/2023/04/06/runn ... aAIbsyXaaI


En nu afwachten om welk dier het gaat.
Maar het grote probleem in europa is wel dat nieuws uit andere landen nauwelijks doorsijpelen naar ons land en onze media.

Vooral als het om een wolf blijkt te gaan zou dit groot nieuws moeten zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:21

Wat krijg je als je een stad hebt die door zijn grote hoeveelheid studenten ook wel een studentenstad genoemd wordt.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1011267/ ... haar-grond

Ze zullen er nog wel achter komen wanneer ze hun studentenkamers moeten delen met een rattenfamilie.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:31

Nou daar ben je maar mooi klaar mee. Nederland is gek geworden. Willen ze weer terug naar de oertijd ofzo. Nou dan kunnen ze beter beginnen bij het wonen in een plaggenhut en zelfvooorzienend gaan leven. Uiteraard zonder wildafschot, enkel planten mag je eten.

Kijken hoe lang ze dat volhouden. Wedden dat ze snel ziek zijn en huilend graag terug willen.

Pfff ik wordt hier totaal niet blij van, met alle regeltjes die komen...

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:23

Probleem is dat ze een geromantiseerd beeld hebben en een groot gebrek aan realiteitszin. Ze zijn niet opgegroeid met natuur en dat zorgt dat ze een totaal verwrongen kijk hebben op de natuur. Daarbij, hoe de gemiddelde studentenkamer eruit ziet is het bijna onvermijdelijk dat er ongedierte wordt aan getrokken.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:28

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
In Italië is een 26 jarige hardloper verscheurd terug gevonden.
Er wordt nog onderzoek gedaan door welk dier(en) hij is aangevallen.

https://it.euronews.com/2023/04/06/runn ... aAIbsyXaaI


En nu afwachten om welk dier het gaat.
Maar het grote probleem in europa is wel dat nieuws uit andere landen nauwelijks doorsijpelen naar ons land en onze media.

Vooral als het om een wolf blijkt te gaan zou dit groot nieuws moeten zijn.


Heel bizar, ik vind er in het Oostenrijkse nieuws niets over. In het deel In Italië waar het gebeurd is spreken ze Duits, dus vandaar dat het bericht ook in het Duits is, maar je zou verwachten dat het Oostenrijkse nieuws het overneemt. Zeker ook omdat in Tirol en Karnten de problemen met de wolven ook groot zijn.

De jacht is hier per provincie geregeld, en in onze provincie (Steiermark) gaan ze gewoon voor afschot, maar ook daarover hoor je in het Nederlands nieuws niets.

Maar waarom die 2 andere provincies dat niet zo doen ben ik nog niet achter. Ik ben op de Jachtbeurs geweest om te kijken of de wolf hier een hot issue is. Maar het enige dat de jagers op de beurs zich zorgen over maken is..... de invloed van Europa op de jacht. En daar doen ze alles voor om dat tegen te gaan. Want dan kunnen ze bij problemen niet meer ingrijpen en dat accepteren ze hier niet.

De jagers die ik hier in de omgeving ken, zijn allemaal dezelfde mening. De wolf hoort hier niet en komt hier ook niet. Maar ik volg natuurlijk met argusogen hoe het bij jullie in Nederland en België toegaat.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:29

Loretta schreef:
Wat krijg je als je een stad hebt die door zijn grote hoeveelheid studenten ook wel een studentenstad genoemd wordt.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1011267/ ... haar-grond

Ze zullen er nog wel achter komen wanneer ze hun studentenkamers moeten delen met een rattenfamilie.


Wat een romantisch idee. Dieren weg jagen met knal instrumenten hahahaha hier kennen de ganzen die apparaten al zo dat ze niet eens meer schrikken. De boer laat ze schrikken met zijn jeep door veld op te rijden en te toeteren. Jeep in beeld geeft al onrust en uiteindelijk gaan ze. Jeep uit beeld en binnen 5 minuten is het grootste deel van de ganzen al weer terug... dat werkt niet maar dat zuen ze vanachter het bureau niet. Wel bedenken ze dat compensatie eigenlijk niet nodig is want de boer kan het wel voorkomen. Ja door 24/7 daar zelf aanwezig te zijn! Waar zit het verstand bij sommige mensen die posities hebben waarbij verstand nodig is??