Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:18

nine1987 schreef:



Ark Rewilding dus. Ja dat is nogal logisch dat die dat willen, dat is hun hele streven als natuurorganisatie. Dat wil niet zeggen dat het ook gebeurd. Daar moeten beheerpartijen als SBB natuurlijk wel mee instemmen. Ark is een soort adviesbureau met letterlijk wilde plannen en zij overtuigen vervolgens overheden en beheerorganisaties en grondeigenaren tot een uitvoering over te gaan.

Ik vraag me wel af of de overheid wel genoeg oplet en kaders gaat aangeven voor natuur initiatieven waar roofdieren mee gemoeid zijn.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:22


Rizette
Berichten: 4423
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:17

suffie schreef:
De NVWA gaat zich er nu ook mee bemoeien. Volgens mij kunnen die zich beter met verwaarlozing bezighouden.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... gen-wolven

Voorbereiding van van der Wal op wat komen gaat. Zo bijzonder dat partij voor de dieren het nooit heeft over alle honden en katten in eenzame opsluiting maar altijd over paarden, koeien, varkens enz. Die worden volgens de partij voor de dieren vaak slecht behandeld. Die vis in die kom dan? Die hond alleen in de flat?Wordt daar niet over gepraat of kost dat teveel kiezers? Omdat dat juist de mensen zijn die PVDD kiezen omdat ze nog nooit van de honger in de OVP hebben gehoord?

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:27

Rizette schreef:
suffie schreef:
De NVWA gaat zich er nu ook mee bemoeien. Volgens mij kunnen die zich beter met verwaarlozing bezighouden.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... gen-wolven

Voorbereiding van van der Wal op wat komen gaat. Zo bijzonder dat partij voor de dieren het nooit heeft over alle honden en katten in eenzame opsluiting maar altijd over paarden, koeien, varkens enz. Die worden volgens de partij voor de dieren vaak slecht behandeld. Die vis in die kom dan? Die hond alleen in de flat?Wordt daar niet over gepraat of kost dat teveel kiezers? Omdat dat juist de mensen zijn die PVDD kiezen omdat ze nog nooit van de honger in de OVP hebben gehoord?



Dat is snel gevonden hoor, staat gewoon op hun site, eerst even googelen scheelt een hoop:

https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... hapsdieren

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:20

Schapenwol: vergis je niet hoeveel geld er omgaat in "natuur". ARK Rewilding bezit een hoop grond - momenteel kopen ze veel grond op van boeren die aan natuurgebieden grenzen en die zetten ze dan om naar natuur. Daar heeft SBB niks en de overheid maar in beperkte mate iets over te zeggen. Er is veel versnippering in wat wij natuur noemen omdat er binnen natuurgebieden veel verschillende eigenaren/ beheerders zijn.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:45

Maar ze moeten zich toch wel aan wet- en regelgeving houden? Misschien vergis ik me (dat hoop ik) maar het lijkt me heel gek als een particuliere partij (want dat zijn ze ) op hun eigen grond ineens beren los kan laten die ook nog eens toegang hebben tot de openbare ruimte, dus niet achter hoge hekken zitten zoals in een dierentuin.
Dat mag ik ook niet in mijn tuin.

Dat zal toch moeten gebeuren in overleg met de gemeente, provincie en het rijk.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:57

Als die dieren hier vanzelf naartoe komen, kan het wel toch?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:04

Schapenwol: uiteraard. Maar natuur is een hot topic en ARK helpt op deze manier de overheid om haar targets te halen zonder dat deze daarin hoeft te investeren. Je ziet nu dus dat land van boeren wordt opgekocht, daar gaat een hek omheen (of hek wordt verplaatst als het stuk aan bestaande begrazing grenst), dan koeien en paarden er in (grote grazers) . De predatoren komen idd vanzelf zoals Cer zegt.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:50

Cer schreef:
Als die dieren hier vanzelf naartoe komen, kan het wel toch?



Dan wel denk ik. Als beesten hier naartoe wandelen omdat ze zelf bedenken dat dit wel een fijn thuis is of omdat ze hierheen gedreven worden vanwege ruimtegebrek bij de buren, dan is dat wat het is. Kan je niet zoveel aan doen behalve als we dat collectief als Europa doen. Je kan nu eenmaal geen dierentuinhek met een klap stroom om Nederland zetten.

De meeste Bokkers hebben grasland met grote grazers erin, dat is niet illegaal en maakt je geen predatorenlokker. Dat een Ark blij is als die beesten komen, tja die hebben hun hobby en idealen. Zolang ze niks onwettelijks doen snap ik dat gehak op die organisaties niet zo.

De wolven waren hier net zo goed geweest zonder een juichende Ark of een partij van de dieren.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:18

Het is "gewoon" een verschil van inzicht Schapenwol over hoe natuur in Nederland er uit zou moeten zien. Die inzichten liggen zo ver uit elkaar dat je het daar nooit over eens gaat worden.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:13

Mac schreef:
Het is "gewoon" een verschil van inzicht Schapenwol over hoe natuur in Nederland er uit zou moeten zien. Die inzichten liggen zo ver uit elkaar dat je het daar nooit over eens gaat worden.


Daarom vind ik het al jaren zo vreemd dat er hier is gekozen voor stikstofgevoelige natuur. Waarom moet er met alle geweld heide worden aangelegd in gebieden met veel stikstof? Waarom zijn er eeuwenoude bossen omgekapt om plaats te maken voor heide en zandverstuivingen? Waarom is er bij de uitbreiding van het dwingelderveld gekozen voor stikstofgevoelige natuur pal naast de A28 en een gebied met veel agrarische bedrijven. Waarom is dat nieuwe gedeelte niet als bos ingericht om stikstof voor dat bestaande gedeelte te absoderen?

Allemaal keuzes die gemaakt zijn, maar waar niet over nagedacht is.

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 16:29

https://www.enhoe.nl/informatie/achterg ... 20uitgeput.

Terwijl heide geen natuur is in Nederland maar een gemaakt cultuurlandschap.
De Wolf moet terug. Dat is natuur.
Laten begroeien zoals het was is geen natuur :?
En dat die wolf het schaap oovreet dat deze "natuur" in stand moet houden is ook niet vreemd of zo.

Het is toch niet te volgen...

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:30

Ik snap ook heel veel dingen niet die op het gebied van "natuur" gebeuren, al heb ik oprecht geprobeerd er met een open visie in te staan. Het strookt gewoon totaal niet met hoe ik zelf naar natuur (in Nederland) kijk.

En dan heb je natuurlijk zaken zoals bijvoorbeeld vervuild slib gebruiken om nieuwe natuur te creëren; dat kan natuurlijk echt gewoon niet en is wél illegaal.

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:57

En ye veel stikstof...schei toch uit over die onzin!
Het sterft hier van de regenwormen op mijn erf en de koolmezen tieren weeldig!

Maar nu komt er een nieuw probleem. Water tekort!!
Al maanden lopen hier de sloten over, staan weides blank en de grote rivieren staan ook buiten hun oevers.

Je word zo vreselijk in de zeik genomen!!

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:02

@ Popstra
Precies! Bijna 80% van onze atmosfeer bestaat uit stikstof. Zonder stikstof is er geen leven op aarde zelfs en planten zetten de stikstof voor ons (en dieren) om in zuurstof.
Het is een hoax (zoals zovele die op ons worden afgevuurd).

Watertekort is ook grote onzin. En zou dat nu wel zo zijn dan leggen ze de datacenters maar droog met hun verbruik van 84 miljoen!! liter drinkwater (idd drinkwater) per jaar.
Onze overheid heeft echt verkeerde prioriteiten -:(-

DuoPenotti

Berichten: 30159
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:04

Ja maar zeggen dat alles boven de 15 miljoen inwoners het probleem is.
Of je het nu over zorg, woningen, wegennet, huizen en nu dus ook water hebt dan krijg je steevast te horen: krijgen asielzoekers daar ook al de schuld van?
Nee D66-er/PvdA-er die mensen niet. Het falende beleid wel.

Al die mensen willen ook douchen en drinken.

En idd ook die datacentra.
Boeren zouden niet mogen produceren voor het buitenland.
Uit mijn hoofd is 2/3 van de datacentra ook voor het buitenland.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:22

Mirranda schreef:
@ Popstra
Precies! Bijna 80% van onze atmosfeer bestaat uit stikstof. Zonder stikstof is er geen leven op aarde zelfs en planten zetten de stikstof voor ons (en dieren) om in zuurstof.
Het is een hoax (zoals zovele die op ons worden afgevuurd).

Watertekort is ook grote onzin. En zou dat nu wel zo zijn dan leggen ze de datacenters maar droog met hun verbruik van 84 miljoen!! liter drinkwater (idd drinkwater) per jaar.
Onze overheid heeft echt verkeerde prioriteiten -:(-

Op een gegeven moment wordt het de vraag of er nog wel ruimte (en productie) is van de hoeveelheid zuurtof waar leven op deze planeet op ingesteld is.

En stikstof qua depositiewaarde zoals bij ons is stomweg niet te halen, ook al doet de vogelgriep zo goed zijn best, er vliegt teveel rond om onder die 1 ganzendrol per 2 voetbalvelden te blijven. En of je verarmde gronden in stand moet willen houden als de natuur dat zelf al niet wil is ook een heel belangrijke vraag om te stellen.

Veilig drinkwater echter is heel essentieel en aangezien dat het laagste punt opzoekt ook als het gaat om grondwater zal het onderweg altijd dingen tegenkomen die het voor mens en dier gevaarlijk maken omdat er ergens rommel achter gelaten is of processen ontstaan die niet verwacht waren. Dan nog wat ongelukken er bovenop vermengd met het niet geheel weten welke reserviors grondwater met elkaar verbonden zijn of hoe ze lopen en je komt zeker klem te zitten. Er is te weinig besef bij mensen hoe ingewikkeld het behouden en maken van veilig drinkwater werkelijk is. Verbruik is daarmee (ook door lage kosten) naar dat wil ik, niet naar dat heb ik werkelijk nodig. En hoewel ik blij ben met betaalbaar, hoge kwaliteit (dichtbij tot DE hoogste kwaliteit ter wereld hier in NL) mag er zeker een flink stuk besef ingehamerd worden bij mensen over wat de kosten daarvan werkelijk zijn en hoe daar dus verantwoord mee om te gaan. Er is voor mensen hier teveel vanzelfsprekend wat vervolgens ook als gebeurt magisch poef en is er dus altijd redenatie die geheel voorbij gaat aan de werkelijkheid.

Jet

Berichten: 12087
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:02


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 02:17

Mirranda schreef:
@ Popstra
Precies! Bijna 80% van onze atmosfeer bestaat uit stikstof. Zonder stikstof is er geen leven op aarde zelfs en planten zetten de stikstof voor ons (en dieren) om in zuurstof.
Het is een hoax (zoals zovele die op ons worden afgevuurd).

Als je geen snars verstand hebt van de materie kun je er beter je mond over houden....

sterregoud
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:39


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:41

Dat zijn ze op zich ook wel zover ik weet. Maar ze zijn ook heel territoriaal. En geen idee of ze in de Alpen ook aan winterslaap doen, maar zo ja, ze zijn volgens mij niet in hun beste doen als ze net wakker worden

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:47

sterregoud schreef:
Jet schreef:
Die man in Italië blijkt toch door een beer gedood te zijn: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/ ... cd54b&ei=7 .


Het is wel hetzelfde rewilding beleid dat tot deze dood geleid heeft.
En beren zouden ook schuw zijn…


FaceBook weet het weer beter. Moet je maar niet gaan hardlopen, je komt in zijn (beer) huiskamer, moet je maar niet de natuur ingaan, hardlopen is niet gezond voor je.


Dit soort berichten ga je straks ook met menselijke wolvenslachtoffers horen.
Alles ligt aan de mens.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:55

Alles ligt aan de mens.[/quoteOnali]

Dat is toch ook zo, als ze in mijn tuin komen spreek ik ze ook aan, de brutaliteit/onbeschoftheid van de mens kent geen grenzen, ongevraagd water pakken, ongevraagd pissen op prive terreinen ect.,

we moeten het allemaal maal tolereren,

het wilde dier voelt zich bedreigt raakt zijn/haar terrein kwijt en laat van zich horen, die kent -helaas voor de mens - het "polderen" niet,

ga je bewust bepaalde gebieden in dan neem je bewust een risico, hij zal het wel niet geweten hebben!!!

maar ook hier goede uitgezonderd want niet iedereen is brutaal en onbeschoft,
Laatst bijgewerkt door mce op 08-04-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:59

mce schreef:
Onali schreef:

Alles ligt aan de mens.


Dat is toch ook zo, als ze in mijn tuin komen spreek ik ze ook aan, de brutaliteit/onbeschoftheid van de mens kent geen grenzen, ongevraagd water pakken, ongevraagd pissen op prive terreinen ect.,

we moeten het allemaal maal tolereren,

het wilde dier voelt zich bedreigt raakt zijn/haar terrein kwijt en laat van zich horen, die kent -helaas voor de mens - het "polderen" niet,


maar ook hier goede uitgezonderd want niet iedereen is brutaal en onbeschoft,


Als je zo wil, dan hebben wilde dieren ook niets op prive terreinen te zoeken. Dus knal die wolf maar af die in jouw schapenweide komt.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:01

Loretta schreef:
mce schreef:
[quoteOnali]
Alles ligt aan de mens.[/quoteOnali]

Dat is toch ook zo, als ze in mijn tuin komen spreek ik ze ook aan, de brutaliteit/onbeschoftheid van de mens kent geen grenzen, ongevraagd water pakken, ongevraagd pissen op prive terreinen ect.,

we moeten het allemaal maal tolereren,

het wilde dier voelt zich bedreigt raakt zijn/haar terrein kwijt en laat van zich horen, die kent -helaas voor de mens - het "polderen" niet,


maar ook hier goede uitgezonderd want niet iedereen is brutaal en onbeschoft,


Als je zo wil, dan hebben wilde dieren ook niets op prive terreinen te zoeken. Dus knal die wolf maar af die in jouw schapenweide komt.


dank voor de tip!!