Ik wil een tweede paard nemen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 11:19

Hoi allemaal

Ik speel met een idee al ongeveer anderhalf jaar dat ik graag een tweede paard zou bijnemen. Dit omdat mijn huidige ruin immers al 24 jaar is en enkel nog buitenwandelingetjes kan doen... Hij doet ze zeker wel met veel plezier, maar ik voel toch aan dat het een beetje op zijn einde aan het lopen is.

Nu sta ik op een pensionstalling waar ik zeker niet te veel betaal voor alles dat ik in de plaats krijg. Het is volpension, met binnen- en buitenpiste en dagelijks beweging (weidegang of loslopen in de binnenpiste).
Hierbij zou ik graag een tweede paard nemen om eigenlijk de overgang te versoepelen van mijn ruintje.

Ik heb ook al een paard gevonden die binnen mijn budget past en ook aan mijn verwachtingen voldoet en deze kan ik in vertrouwen aanschaffen en weet ik de hele levensloop van.
Ook mag ik de merrie in kwestie bij de persoon rijden tot ik me er 100% goed op voel en zeker ben van mijn beslissing.

Het is een buitenkans om op deze manier een paard te kunnen aanschaffen, dat besef ik, vandaar dat ik het ook een beslissing is die ik met goede overweging wil maken.

Nu wou ik vragen aan jullie of er iemand was met een soortgelijke ervaring?
Waarvan er een besluit genomen geweest is om een tweede paard bij te kopen omwille van de leeftijd van het andere?

Alvast bedankt.

boemel

Berichten: 8445
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:30

Hier sinds Juni ook een 2e paard omwille van blessure van mijn andere (jonge) paard.
Uiteindelijk wilden we toch naar 2 paarden gaan, omdat mijn vriend ook graag 1x tot 2x per week rijdt.

Nu verwacht ik dat mijn jonge paard binnenkort blessurevrij is, maar we hebben een kluswoning gekocht, dus ze krijgt wat langer vakantie.

Ze staan nu beide op een ander pensionadres. Niet handig, maar even gekeken naar de beste situatie voor de paarden.
Ze komen Uiteindelijk volgend jaar samen aan huis te staan.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:33

Wat houdt je tegen?
Kun je het financieel aan? Kun je af je ruin af en toe nog wat aandacht geven en komt ie niet ineens iets te kort?
Kun je 2x de onverwachte kosten hebben?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:38

Hier is een 2e onderweg omdat, tegen de tijd dat ik die kan beleren, de moeder als alles goed gaat, op het niveau zal zitten van mijn huidige ruin. Die tegen die tijd stilaan rustiger aan zal mogen gaan doen. :D

Als het financieel lukt, wat let je dan? :)
Als je een dier gevonden hebt waar het mee klikt, en je hebt een regeling kunnen treffen die jou goed ligt, dan neem je IMO weinig risico toch? :)

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:38

Als je het kan moet je het doen!Wel kan het duur worden ,zeker in geval van medische kosten die altijd kunnen ontstaan.En ook kost het natuurlijk veel meer tijd.Ik heb er ooit 2 in volle lease gehad,een pony en een paard omdat ik daarmee bij de rijvereniging wilde.Maar ik had het onderschat,ook de aandacht die ik dubbel moest geven.Ik ben toen met alleen de pony doorgegaan.Dit was een les nu ik een eigen paardje heb,om niet aan 2 tegelijk te beginnen.Als je ze aan huis hebt staan ligt het uiteraard helemaal anders. En ts kan het misschien allemaal wel.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 11:39

@BOEMEL, ja dan is het ook inderdaad een goede investering als ze bij jou aan huis kunnen komen staan :)

@SMURFFIE: ja ik ben de enige die met de nieuwe zal rijden en ik verdien goed, dat wel, maar heb een heel drukke job waarbij ik week om week in de dag werk en met lates sta... Transportsector is niet de handigste wanneer je de paardenmicrobe hebt :(:) Wat mijn senior ruin betreft, hij zal mee kunnen gaan buitenwandelen met een andere meid op de manege samen met de nieuwe dan, ook mijn mama kan hem nog perfect rijden (ikzelf trouwens ook)... Dus ik denk niet dat ze beiden iets tekort zullen komen.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:42

Als je het kan betalen doen!

Je ruin komt voldoende buiten, als je die 1x door de week (laat) rijden en een keer in het weekend. Prima toch.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:43

Wat is het dat je doet twijfelen? Je geeft zelf al antwoorden, wat maakt je aan het twijfelen? Is het werkelijk interessant wat andere gedaan hebben? Het gaat toch om jou?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:45

Hier ook een 2e. Bewust gekozen voor een veulen als opvolger van mijn ruin tzt. Hij is nog niet met pensioen en tegen de tijd dat zij zover is, is hij in de 20 en kan zij hem mooi opvolgen.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 11:45

@AYASHA: ja met de merrie klikt het heel goed... is een superfijn en braaf paard, maar ik ben zelf wel een beetje terughoudend omdat ik ook niet meer de ruiter ben die ik ooit was (veel angst gekregen). vandaar dat de verkoper mij de kans wil kregen om de merrie uitvoerig te testen vooraleer ik een beslissing neem :) financieel zou geen probleem mogen zijn, ik twijfel vooral aan de tijd die ik aan beiden kan geven door mijn job :( maar ik zou graag hebben natuurlijk dat de nieuwe even bomproof wordt buiten als mijn ruintje, vandaar zou ik het doen.

@ANJALI: het kan zeker duur worden, maar dat zou het probleem niet mogen zijn... het is meer de tijd die ik eraan kan spenderen. mijn mama kan er immers dagelijks naartoe, maar mijn werk laat dit jammer genoeg niet toe en ik wil niet de ene tekort doen voor de ander. daar zit ik vooral mee. in het weekend is dit geen probleem, dan is mijn onverdeelde aandacht daar voor beiden.
Laatst bijgewerkt door hoogledenaar op 18-11-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:50

Ik heb destijds een veulen aangeschaft als opvolger voor mijn oudere paard. Kan het je zeker aanraden. Ik vind het leuk met twee paarden. Zal het nog gaan missen als mijn oudste ooit wegvalt.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 11:57

Dinopino schreef:
Wat is het dat je doet twijfelen? Je geeft zelf al antwoorden, wat maakt je aan het twijfelen? Is het werkelijk interessant wat andere gedaan hebben? Het gaat toch om jou?


Wat mij doet twijfelen is of ik wel genoeg tijd voor beiden ga hebben door mijn job, er zijn voldoende mensen die eventueel mijn ruin eens even in de watten kunnen leggen, maar over de merrie ben ik toch wat waakzamer en zou ik liefst van al hebben dat ze haar wat meer met rust laten. Het welzijn van mijn paard(en) komt altijd op de eerste plaats. :)

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:58

Ik heb mijn oude pony terug gekocht toen ik nog een ander paard had. Zij is bij mij met pensioen gegaan, en ondertussen ruim 28 jaar oud. Na het overlijden van het andere paard toch weer bewust een 2e gekocht om mee te kunnen rijden. Ze staan niet bij elkaar op stal ivm nodige faciliteiten en budget, maar ik kan het kwa tijd goed managen. Moet wel zeggen dat ik de luxe heb niet elke dag naar stal te hoeven, ze komt altijd buiten, wordt gevoerd en gemest. Zonder dat zou het me niet lukken.

Ik zou dus zeker iemand zoeken die je kan helpen met de verzorging en aandacht voor je dieren.

M`n oude pony heb ik toen puur uit emotie terug gekocht en als ik het niet meer zou kunnen betalen, gaat ook m`n jongere paard weg, ook al ben ik daar veel intensiever mee bezig.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:03

Merel_Brit schreef:
Ik heb mijn oude pony terug gekocht toen ik nog een ander paard had. Zij is bij mij met pensioen gegaan, en ondertussen ruim 28 jaar oud. Na het overlijden van het andere paard toch weer bewust een 2e gekocht om mee te kunnen rijden. Ze staan niet bij elkaar op stal ivm nodige faciliteiten en budget, maar ik kan het kwa tijd goed managen. Moet wel zeggen dat ik de luxe heb niet elke dag naar stal te hoeven, ze komt altijd buiten, wordt gevoerd en gemest. Zonder dat zou het me niet lukken.

Ik zou dus zeker iemand zoeken die je kan helpen met de verzorging en aandacht voor je dieren.

M`n oude pony heb ik toen puur uit emotie terug gekocht en als ik het niet meer zou kunnen betalen, gaat ook m`n jongere paard weg, ook al ben ik daar veel intensiever mee bezig.


Zo ben ik dus ook van ingesteldheid, ik heb mijn ruin al 10 jaar bij mij nu en ben ontzettend dankbaar voor alles wat hij mij geleerd heeft en wat we samen hebben gedaan. Mijn ruin is echter zoals we hier zeggen een ´allemanswis´waardoor hij het eigenlijk met iedereen op stal wel goed kan vinden (al is er een speciale band met mij) :) Mijn ruintje kan dus verzorgd worden door iemand die daar dagelijks voor haar eigen paard komt of mijn mama, maar het is meer de merrie die erbij zou komen waar ik me zorgen over maak. Ik wil liefst zo veel mogelijk tijd aan haar besteden (ook aan mijn ruintje, uiteraard) en ik zit er wat over in dat ik 1 van beiden tekort ga doen... Maar ik zie hierboven dat mensen die op pensionstallingen staan of hulp hebben, het prima kunnen verdelen, dus dat stelt me zeker gerust. :)

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:03

Ik heb juist jaren geleden besloten ons tweede paard te verkopen toen mijn man moest stoppen met rijden door fysieke omstandigheden. Niet omdat het financieel niet haalbaar was, paarden stonden aan huis, met weiden en in de nacht stalling. Maar omdat het beduidend meer tijd kost om twee paarden voldoende aandacht te geven.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:08

crow schreef:
Ik heb juist jaren geleden besloten ons tweede paard te verkopen toen mijn man moest stoppen met rijden door fysieke omstandigheden. Niet omdat het financieel niet haalbaar was, paarden stonden aan huis, met weiden en in de nacht stalling. Maar omdat het beduidend meer tijd kost om twee paarden voldoende aandacht te geven.


Hier vrees ik dus voor, natuurlijk.
Ik doe dit ook met mijn mama en het is de bedoeling dat mijn ruin, die volledig bomproof is, de merrie op de baan eigenlijk toont dat het allemaal zo erg wel niet is (ze heeft wel wedstrijdervaring). Dus, als mijn mama zou beslissen ermee te stoppen, kan ik nog wel op anderen rekenen, maar natuurlijk die hebben ook hun eigen paardje... Ik wil zeker zijn dat ik mijn tijd en aandacht volledig aan beiden kan besteden en dat ik niet de merrie terug moet wegdoen omdat ik er geen tijd voor heb. :(

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:13

Ik heb in 2019 de keuze gemaakt na lang wikken en wegen (financieel en tijdtechnisch) dat als er een geschikt maatje op mijn pad kwam dat ik ervoor zou gaan. Mijn andere pony was toen 21 en had al bijna 4 jaar COPD en had qua medicatie en kliniek bezoeken dus wel regelmatige kosten.
Juni 2019 heb ik toen mijn tweede pony gekocht.
Voor mij persoonlijk was de belangrijkste afweging of het financieel allemaal haalbaar was. Daarbij was tijd natuurlijk ook een belangrijk item, maar ik wilde absoluut niet dat mijn pony’s minder vaak naar de osteopaat oid kunnen laten gaan omdat ik een tweede pony zou kopen.
Indien je voor jezelf weet dat je je paard niets tekort gaat doen door de komst van de tweede zie ik geen reden om het niet te doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:23

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:27

Dat 2e paard had ik al op stal staan in jouw geval :+

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:29

Maar hoeveel tijd heb je dan effectief over?
Want ik snap je twijfel wel. Je gaat niet met een hoofd vol dromen een tweede paard kopen, als dan blijkt dat je er niet mee kan wat je eigenlijk wilde omdat je de tijd niet hebt.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:32

Toen mijn merens terug zou komen uit de bergen in Frankrijk (wegens te drukke werkzaamheden daar 2 jaar geweest bij een goede vriendin) hebben we besloten om een merrie voor hem te kopen. Dat werd Polie.
Polie was niet zo heel erg gemakkelijk als rijpaardje dus Polie werd vooral voor mij om te rijden en mijn man, een beginner, heeft paard leren rijden op Hercule die toen al een stuk ouder was en braaf.
Toen Hercule 24 was en Polie 17 jaar (die laatste was lichamelijk te zwak om nog veel op te rijden wegens allerlei blessures na een flinke val op de wei), hebben we besloten om weer voor een paard te gaan. De derde dus.
Het zou een merrie worden want we wilden het Hercule niet aan doen om te moeten concurreren op zijn oude dag met een ruin (Hercule was erg mannelijk en Polie was echt zijn vrouw). Onverwacht overleed Hercule in augustus 2019 aan koliek en vonden we hem toen we terug kwamen vanuit Nederland. Onze vriend had hem paar uur van te voren nog fris en fruitig gezien en verzorgd. Zo snel kan het gaan.

Toen met spoed besloten om ipv een merrie te gaan voor een ruin. Polie ging tijdelijk in de kudde bij vrienden. Toen kwam dus Chico in ons leven, een 7 jarige merens ruin en zo vreselijk gaaf, braaf en zo gek op mij. Ik had er een rijpaard bij en wat voor een.
Het was zeker niet altijd gemakkelijk, want je haalt zo'n paardje uit de bergen, uit de kudde en opeens heeft hij voor het eerst van zijn leven een baasje én alleen maar één paard als maatje. Het baasje was geen probleem, hij vond het machtig, daarin was hij overduidelijk. Alleen dat ene paardje vond hij niet gemakkelijk. Hij miste de röring van de kudde. Na een half jaar ging het eigenlijk heel erg goed. Meer en meer werden Polie en hij vriendjes, en Chico en ik gingen fantastisch.
Enfin om een lang verhaal kort te maken, Chico is 7 april op 7 jarige leeftijd overleden aan een gaskoliek en mijn wereld stortte volkomen in.

Mijn advies is, ga voor een jonger paard en doe het nu. Toen Chico nl in mijn leven kwam vond ik het gemakkelijker om te gaan met het gemis van Hercule. Het leidt af, het is leuk een nieuw paard en het gaf veel leuke röring rond ons huis. Ik had die 6 maanden voor geen goud willen missen. Gezien mijn leeftijd zijn wij nu gestopt , ook gezien het te grote verdriet van 2 paarden achter elkaar verliezen. Maar als je graag een paard erbij wil, en je kunt het betalen dan ga er voor.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat een nieuw paard extra aandacht vraagt de eerste 2 jaar, hij of zij moet wennen aan zijn nieuwe plek. Met rijden is dat niet altijd gemakkelijk, want ook Chico die zo onverstoorbaar was, werd opeens na de verhuizing rillerig en zenuwachtig. Door veel met hem te wandelen, hem veel te laten zien, veel i n de hand te hebben merkte je dat hij steeds meer zich zelf weer werd en de kalme onverstoorbare Chico die hij ook op zijn oude plekje was. Steeds meer ging hij zijn nieuwe baasje ook vertrouwen en vond hij het buitenrijden hier leuk en wende hij aan al die nieuwe geluiden dag en nacht.
Dus ik zou zeggen, ga er voor!

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:35

Dus jouw moeder kan het oude paard verzorgen zodat jij meer tijd krijgt voor de eventuele nieuwe? Of iemand anders op je stal? Naar mijn ervaring is zeker een nieuw paard heel intensief en als je daar stevig mee gewerkt hebt zul je niet meteen daarna nog puf hebben om je andere paard ook te gaan doen.Maar dat is mijn ervaring hoor.Als je tegen een mooie aanbieding aanloopt is het zeker verleidelijk om die als tweede erbij te nemen. Ik heb ook nog wel eens daaraan gedacht maar dan zou ik een verzorger erbij moeten hebben en daar heb ik slechte ervaringen mee.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:50

Hoi je grootste angst is dat je geen tijd hebt voor beide en een tekort doet? klopt dat?

boemel

Berichten: 8445
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:56

Ik werk 34 uur per week,
Heb de paarden op 22km en 35km afstand staan.

Mijn geblesseerde paard krijgt 2x per week een poetsbeurt. 1x per week doe ik licht grondwerk met haar.
Ik ga 3 a 4x per week naar haar toe.

Mijn andere paard doe ik 4 a 5x per week.
Zovaak wordt ze ook gereden.

Beide paarden zien er goed uit en zijn happy.
Staan wel beide volpension.
Als dat niet zo zou zijn en ik dagelijks moest gaan, dan had ik echt een probleem.

Denk dat als je je oude paard nog wat grondwerk, longeerwerk laat doen en 1x per week een licht ritje, dat je niet echt een tijdsprobleem hebt.

Ze staan tenslotte op 1 stal en je hebt hulp.

Jouw nieuwe paard klinkt als een mooie kans. Het is moeilijk om een leuk paard te vinden.
Als je het financieel kan, dan zou ik deze kans zeker aanpakken.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 13:11

Dinopino schreef:
Hoi je grootste angst is dat je geen tijd hebt voor beide en een tekort doet? klopt dat?


Ja, dit is mijn grootste zorg, dat ik hen niet kan geven wat ze nodig hebben.
Ik weet dat de ruin in dit geval niks tekort zal komen, maar ik heb mijn twijfels bij de merrie... Ik twijfel of ik haar wel alles zal kunnen geven wat ze nodig heeft, vandaar dat ik vraag naar mensen hun ervaringen met het houden van 2 paarden waarvan de tweede aangeschaft is om zeg maar als opvolger te dienen voor het oudere paard :)