Ik wil een tweede paard nemen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:24

Ik kocht mijn merrie, die toen net drie was, en toen bleek ze drachtig te zijn. Ik heb nooit voor twee paarden gekozen, maar had het voor geen goud willen missen! De kleine is al 12 jaar nu en beide dames nog in mijn bezit. Heerlijk! Die tijd vindt je vanzelf, je wordt handiger en sneller in de klusjes!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:52

Niet 2 paarden in eigen eigendom gehad tegelijkertijd wel regelmatig 2 paarden gereden waarvan er eentje ouder was.

Om je twijfel weg te nemen. hoeveel aandacht zou jij vinden dat die en je ruin van jou zouden moeten hebben.

Het maakt nogal een verschil of jij vindt dat je elke dag met beide paarden intensief bezig moet zijn of dat je vindt dat je ruin het wel een tandje rustiger aan kan doen en niet elke dag meer wat hoeft.

Kun je dat voor jezelf vaststellen kun je gaan kijken of je dat zelf kunt aanbieden met je werk.

Bij mij is het altijd zo geweest dan mijn oudere paard minder aandacht kreeg als het jongere paard.
Waarom: paardlief kreeg iedere dag beweging buiten, stond in een kudde en had hierdoor niet perse heel veel behoefte aan extra aandacht van mij. In het rijden werd die er ook niet heter/vervelender van.

Dit deed tijdens mijn Havo en HBO studie. Nu heb ik er nog maar een.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:55

Twee paarden geven elkaar ook aandacht en dan is het ook niet erg als ze een tijd niets hoeven te doen. Althans als ze gewoon buiten staan .

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:00

Toen onze fjord 21 werd zijn we op zoek gegaan naar een 2e paard. Alles was mogelijk als de klik er maar was, uiteindelijk toch weer een jonge fjord gekocht. Vorig jaar helaas ons ouwetje op 27 jarige leeftijd laten inslapen maar we vielen niet in een diep gat en een snelle zoektocht.
We vonden veel steun bij onze andere fjord.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:08

Ts ik snap je probleem heel goed.

Ik heb mijn mini al sinds ze een veulentje is, en ze is ondertussen licht beleerd voor de kar.
Ze wordt nog niet intensief gemend, maar wel (bijna) elke dag krijgt ze beweging.

Nu wou ik eigenlijk toch weer rijden, het begon echt te kriebelen.

Ik moet nu dagelijks naar de kleine en de grote toe (en ook beurten voor voeren en mesten).

En ondanks mijn school en 2 parttime banen, vind ik het heerlijk. Mijn vrije tijd gaat wel 90% naar de paarden toe, maar het is echt mijn rust momentje.
En aandacht verdelen valt reuze mee, ik maak een planning hoeveel tijd ik heb, en wanneer wie vrij is. Zo komt het altijd eerlijk uit!

Als je het echt wilt en financieel gaat het, zou ik zeggen doe het!

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:39

Ik zit een klein beetje in dezelfde situatie als jij. Ik heb (nog niet eens zo heel lang) een jong, sensibel sportpaard die op dit moment professioneel doorgereden wordt. De kans doet zich nu voor dat ik een paard die ik via via al kende kan overnemen. Een heel ander type, koel in de kop, recreatief gereden, en gewoon braaf. Ik merk dat ik als ruiter enorm veelzijdig ben en ook de afwisseling tussen meerdere paarden superleuk vind. Nu heb ik naast mijn paard ook nog een paar bijrijdpaarden, maar voor mezelf zou ik toch het leukst vinden. En dan ben ik misschien vrij impulsief, maar als het financieel en qua tijd allemaal kan, waarom dan niet? Ik denk dat je met goed plannen een heel eind komt. Waar ik voor mezelf rekening mee hou, is dat ik niet 2 paarden op een ultaluxe pensionstal a 500 euro wil zetten, terwijl ik dat met 1 paard misschien wel zou doen. Maar een dergelijke stal heb ik ook helemaal niet nodig. Dat stukje bewustzijn qua geld vind ik wel belangrijk; ik wil niet krap gaan zitten omdat ik zo nodig 2 paarden wilde hebben.

Zeker met een wat ouder dier zoals die van jou TS, zou ik me er qua tijd niet al te druk om maken. Zeker niet als je er hulp bij kunt hebben.
Ik lees verder graag even mee!

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:55

belangrijkste voor een paard is dat hij eten krijgt, buiten staat en dat hij niet alleen staat.

tuurlíjk hebben sommige paarden wat meer aandacht en uitdaging nodig. maar als ik je zo hoor is het niet zo dat je er helemaal geen tijd voor hebt.

Muki
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:06

Ik zou het nooit meer opnieuw doen, twee paarden tegelijk.

Destijds heb ik ook mijn heerlijke ruin stilletjes laten uitbollen om er een jongere merrie bij te nemen. Het verschil met jouw situatie is wel dat ik mijn ruin ook effectief op pensioen heb gezet, omdat hij wegens RAO last had met het werk. In dat opzicht was mijn situatie dus makkelijker, aangezien ik maar één paard te rijden had.

In eerste instantie was het nog mijn bedoeling om mijn oudere paard ook aan de slag te houden via grondwerk, wandelen aan de hand, clickertraining, etc. Maar in de praktijk werkte dat helaas niet. Ik ging dan eerst bij mijn jonge paard en was erna te moe om nog echt iets te ondernemen met mijn oude paard. Of het was ineens al donker geworden buiten, of de weide lag te nat, ... Er kwamen steeds meer excuses. Uiteindelijk staat hij nu vrolijk op de weide met zijn vriendjes, en hij mist mij helemaal niet, maar ik vind het jammer dat het zo gelopen is. Als ik opnieuw mocht kiezen, dan had ik maar één paard gehouden dat mijn volle aandacht kon krijgen tot het einde.

Ik zou in jouw geval dus inderdaad goed overwegen of je écht tijd hebt om twee paarden aandacht te geven. En indien je die tijd niet hebt, of je je ermee kan verzoenen dat je ene paard dan wat op de achtergrond komt te staan. Want soms loopt het nu eenmaal zo, hoe goed je het op voorhand ook bedenkt. Dat is voor het paard meestal veel minder erg dan voor de eigenaar trouwens ;-)

Het ligt er ook aan hoe je zelf bent ingesteld natuurlijk. Ik ben nogal perfectionistisch, ook op mijn paarden. Ik heb dus altijd het gevoel dat ik of de ene of de andere tekort doe. En dan heb ik het nog makkelijk, want ze staan allebei op dezelfde plek, ik heb een normale 9-to-5 job en geen kinderen. Maar als je ook naast je paarden en je werk nog graag even wat me-time wil, dan zou ik het wel afraden.

Een vriendin van me ondervond trouwens nog een andere 'valkuil' van twee paarden te hebben. Zij vond haar jonge paard, toen die aan het puberen was, niet zo fijn meer om te rijden. Dus ging ze maar opnieuw met haar oude paard rijden, aangezien die er ook nog was. Dit heeft haar wel een tijdje belemmert om voluit voor de opleiding van haar jonge paard te gaan. Als je maar één paard hebt, dan moet je het daarmee doen en dan kan je niet kiezen.

Ook heb je met twee paarden meer geluk nodig dan met één paard, vind ik.
Zo heb ik recent ook de pech gehad dat mijn nieuwe paard langdurig in de lappenmand is komen te liggen. Dan lopen de kosten alweer hoger op en dan is het duimen dat het andere paard wél gezond blijft. Terwijl je anders financieel gezien voluit voor dat ene paard kan gaan.

Maar laat je niet afschrikken door mijn mening, ik ken genoeg mensen bij ons op stal die het prima met doen met 2, 3, of nog meer paarden ;-)

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 16:48

Muki schreef:
Ik zou het nooit meer opnieuw doen, twee paarden tegelijk.

Destijds heb ik ook mijn heerlijke ruin stilletjes laten uitbollen om er een jongere merrie bij te nemen. Het verschil met jouw situatie is wel dat ik mijn ruin ook effectief op pensioen heb gezet, omdat hij wegens RAO last had met het werk. In dat opzicht was mijn situatie dus makkelijker, aangezien ik maar één paard te rijden had.

In eerste instantie was het nog mijn bedoeling om mijn oudere paard ook aan de slag te houden via grondwerk, wandelen aan de hand, clickertraining, etc. Maar in de praktijk werkte dat helaas niet. Ik ging dan eerst bij mijn jonge paard en was erna te moe om nog echt iets te ondernemen met mijn oude paard. Of het was ineens al donker geworden buiten, of de weide lag te nat, ... Er kwamen steeds meer excuses. Uiteindelijk staat hij nu vrolijk op de weide met zijn vriendjes, en hij mist mij helemaal niet, maar ik vind het jammer dat het zo gelopen is. Als ik opnieuw mocht kiezen, dan had ik maar één paard gehouden dat mijn volle aandacht kon krijgen tot het einde.

Ik zou in jouw geval dus inderdaad goed overwegen of je écht tijd hebt om twee paarden aandacht te geven. En indien je die tijd niet hebt, of je je ermee kan verzoenen dat je ene paard dan wat op de achtergrond komt te staan. Want soms loopt het nu eenmaal zo, hoe goed je het op voorhand ook bedenkt. Dat is voor het paard meestal veel minder erg dan voor de eigenaar trouwens ;-)

Het ligt er ook aan hoe je zelf bent ingesteld natuurlijk. Ik ben nogal perfectionistisch, ook op mijn paarden. Ik heb dus altijd het gevoel dat ik of de ene of de andere tekort doe. En dan heb ik het nog makkelijk, want ze staan allebei op dezelfde plek, ik heb een normale 9-to-5 job en geen kinderen. Maar als je ook naast je paarden en je werk nog graag even wat me-time wil, dan zou ik het wel afraden.

Een vriendin van me ondervond trouwens nog een andere 'valkuil' van twee paarden te hebben. Zij vond haar jonge paard, toen die aan het puberen was, niet zo fijn meer om te rijden. Dus ging ze maar opnieuw met haar oude paard rijden, aangezien die er ook nog was. Dit heeft haar wel een tijdje belemmert om voluit voor de opleiding van haar jonge paard te gaan. Als je maar één paard hebt, dan moet je het daarmee doen en dan kan je niet kiezen.

Ook heb je met twee paarden meer geluk nodig dan met één paard, vind ik.
Zo heb ik recent ook de pech gehad dat mijn nieuwe paard langdurig in de lappenmand is komen te liggen. Dan lopen de kosten alweer hoger op en dan is het duimen dat het andere paard wél gezond blijft. Terwijl je anders financieel gezien voluit voor dat ene paard kan gaan.

Maar laat je niet afschrikken door mijn mening, ik ken genoeg mensen bij ons op stal die het prima met doen met 2, 3, of nog meer paarden ;-)


Ik begrijp je volledig en dit is dus ook mijn grootste vrees.
Het voordeel dat ik hier wellicht heb is dat er anderen bezig kunnen zijn met mijn ruin (zoals voornamelijk mijn mama, die hem ook al jaren rijdt) en we zijn dus sowieso altijd met twee. De merrie die ik wil aanschaffen, is immers een opgeleide 14-jarige met redelijk wat ervaring.

Voorheen een sportpaard geweest, maar ontzettend braaf, dit is ook de enige reden waarom ik het überhaupt overweeg... Anders zou ik voluit voor mijn ruintje gaan en hem alles geven tot het einde. Maar ik voel dat het tijd is om er een tweede bij te nemen en ik vind het ook fantastisch dat ik deze merrie vrijwel ongeveer in mijn schoot geworpen krijg.

Dus dat is nu wel het voordeel dat ik heb...
Maar dat perfectionisme begrijp ik zeker :)

Ik denk dat ik er nog eens heel goed over ga moeten nadenken en kijken hoe het valt te combineren terwijl de merrie nu nog bij de verkoper staat, ze staat een twintigtal minuutjes rijden van mijn huidige stalling, dus ik kan het een maand of 2/3 uittesten en bekijken hoe dat gaat.

Bedankt voor je tips en ervaring te delen :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:55

Wij hebben er 18. Twee op een trainingsstal en de rest aan huis. Het ontbreekt ons gewoon aan tijd om er leuke dingen mee te doen. Mesten, dingen herstellen, voeren, water geven, bosmaaieren, de weides onderhouden, dat wel. Maar rijden, of gewoon dingen DOEN met je paarden, daar hebben we geen tijd voor.
Let wel : onze wedstrijdpaarden worden professioneel getraind, het overgrote deel van de 'rest' zijn fokmerries en jonge dieren. We hebben ook nog twee 'recreatiepaarden' aan huis, en die staan er maar wat te staan, helaas.

hoogledenaar

Berichten: 11
Geregistreerd: 13-11-20
Woonplaats: Antwerpen, BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 16:57

Maartje9 schreef:
Ik zit een klein beetje in dezelfde situatie als jij. Ik heb (nog niet eens zo heel lang) een jong, sensibel sportpaard die op dit moment professioneel doorgereden wordt. De kans doet zich nu voor dat ik een paard die ik via via al kende kan overnemen. Een heel ander type, koel in de kop, recreatief gereden, en gewoon braaf. Ik merk dat ik als ruiter enorm veelzijdig ben en ook de afwisseling tussen meerdere paarden superleuk vind. Nu heb ik naast mijn paard ook nog een paar bijrijdpaarden, maar voor mezelf zou ik toch het leukst vinden. En dan ben ik misschien vrij impulsief, maar als het financieel en qua tijd allemaal kan, waarom dan niet? Ik denk dat je met goed plannen een heel eind komt. Waar ik voor mezelf rekening mee hou, is dat ik niet 2 paarden op een ultaluxe pensionstal a 500 euro wil zetten, terwijl ik dat met 1 paard misschien wel zou doen. Maar een dergelijke stal heb ik ook helemaal niet nodig. Dat stukje bewustzijn qua geld vind ik wel belangrijk; ik wil niet krap gaan zitten omdat ik zo nodig 2 paarden wilde hebben.

Zeker met een wat ouder dier zoals die van jou TS, zou ik me er qua tijd niet al te druk om maken. Zeker niet als je er hulp bij kunt hebben.
Ik lees verder graag even mee!


Ik begrijp je echt en jij mij dus :)
Velen zeggen "Maar ja, je hebt hulp" in mijn omgeving hier, maar toch, het is toch anders als het effectief om jouw paard(en) gaat vind ik. En ik snap je volledig, ik ontplooi ook beter wanneer ik meerdere paarden rijd. Het is wikken en wegen, dat besef ik ook, maar die 24-jarige ruin heeft meer het temperament, spierpercentage en vermogen van een paard van 15 jaar. Hierdoor heeft hij dus zeker nog voldoende beweging nodig (dit doen wij buiten, omdat hij dit graag doet).

Het is dus zeker niet dat het een oud mannetje is dat daar staat te staan, oh neen hoor :)

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:00

Hier toevallig zelfde soort besluit genomen. Mijn super brave merrie wordt wat ouder en ik heb er een jonge (4 jarige, net zadelmak) opvolger bij gekocht. Inmiddels heb ik hem nu 3 maand en het valt me mee. Ik heb ze aan huis staan en werk zelf ook nog 30 uur (wel veelal vanuit huis momenteel). Maar ik rijd ze ongeveer om de dag (scheelt natuurlijk dat de jongeman voorlopig nog af kan met 3/4 keer in de week).

Mijn idee was op voorhand ook een beetje dat ik tegen die tijd dat mijn jonkie helemaal klaar is om wedstrijden te lopen, ik de oudere merrie wat kan afschalen in wedstrijden rijden. Dus we zullen zien hoe dat uitpakt. Voorlopig ben ik gewoon lekker met beide(n) bezig en heel tevreden met mijn besluit.

Ben zelf overigens ook wat angstig en door foute ervaring met een vorig jong paard voorzichtig. Maar merk dat door het vertrouwen wat mijn merrie me gegeven heeft/ geeft. ik heb makkelijker aankan met het jonkie. Goede tegenhanger dus van elkaar...

Dus als je het kunt betalen en enigzins de tijd juist kunt indelen zeg ik...doen!

Maaik
Berichten: 5668
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:15

Je moet vooral nagaan hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Ik had dus twee pony’s. Beide 5/6 dagen in de week aan het werk, werk zelf 36 uur, ze stonden beide op dezelfde pensionstal wat een half uur rijden was enkele reis en ik was er 7 dagen per week. Ik heb nooit het idee gehad dat ik een van de twee iets tekort heb gedaan door de komst van de 2e pony. Ja het waren lange dagen, maar had niet anders gewild. Inmiddels is de ‘oude’ pony ingeslapen, maar mocht er een goede match voorbij komen dan zal er opnieuw een tweede bijkomen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Ik wil een tweede paard nemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 17:30

Wij hebben ook bewust het besluit genomen om een jong paard erbij te nemen terwijl de oudere aan het afbouwen was :-) Dit hebben we zo al een aantal keer gedaan.

Voordeel is dat de oudere de jongste wegwijs kan maken met hoe het werkt op buitenritjes bijvoorbeeld. Wij hebben wel voor de oudste een bijrijdster gezocht voor 2 dagen in de week, dat scheelt :-)

Muki
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:00

Het scheelt inderdaad dat andere mensen zich kunnen en willen bezighouden met je huidige paard, TS. En die test van enkele maanden is perfect, dan kan je al heel goed ervaren of het te combineren valt met jouw leven.

Ook belangrijk is hoe je eventuele partner er tegenover staat. Die van mij heeft niets met paarden dus ik kan op dat gebied geen extra hulp verwachten en moet qua tijdsindeling/vrije tijd ook wat concessies doen.

Mocht ik single zijn, dan had ik waarschijnlijk wél een hele collectie paarden :P

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 22:51

Ik had een oud paard, waarvan ik vreesde dat hij de winter niet meer door zou komen.
Toen, samen met iemand anders (ik zou haar kopen, zij helpen met verzorgen) op zoek gegaan naar een jong paard. Al snel na aanschaf van mijn tweede paard, knapte mijn oudje weer op en heeft nog ruim een jaar geleefd, voordat ik hem op bijna 29-jarige leeftijd moest laten gaan.
Ze stonden allebei op dezelfde pensionstal, naast elkaar.

Doordat afspraken toch anders liepen en ik toen alle doordeweekse dagen mijn jonkie moest doen, ging ik van 5 dagen per week naar stal naar 7 dagen per week naar stal, waarbij ik op sommige dagen beide paarden deed - naast de gebruikelijke stalklusjes (semi-doe-het-zelf stal).
Ik had destijds een meer dan fulltime baan (meer dan 50 uur in de week) en was ook net begonnen aan een 3-jarige opleiding.

Financieel was het geen enkel probleem, maar qua tijd en het gevoel dat je altijd MOET vond ik het zwaar. Ik ging van maandag t/m vrijdag rechtstreeks uit mijn werk naar stal en was dan ook pas weer laat thuis. In de weekenden regelmatig school en dan ook 's avonds nog naar stal - of 's morgens vroeg al gaan. Dus een avondje op de bank zat er meestal niet in en uitslapen ook zelden.

En dan nog het schuldgevoel dat je een van de twee tekort doet als je na een lange werkdag en één paard geen zin hebt om de ander ook nog echt beweging te geven ...

Daar kwam ook nog bij dat mijn nieuwe paardje met recht een uitdaging genoemd kon worden en was alles behalve makkelijk - als ik in de box ernaast met mijn ruin bezig was kwam het hele arsenaal aan ongenoegen uiten langs: met d'r tanden langs de tralies, kopslingers, steigeren in haar box (stonden in de winter 's avonds/nachts op stal) om tot slot beledigd met d'r kont naar je toe te gaan staan.

Je kan nog zoveel afspraken maken en hulp hebben, uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid en als een keer niemand kan of wil, dan moet je het toch echt zelf doen.

Mijn vriend (die niets met paarden heeft) zei voor aanschaf: als je er gelukkig van wordt moet je het doen en als het uiteindelijk echt niet gaat zoeken we dan wel een oplossing en kan je d'r altijd nog verkopen - al zou ik dat ongelooflijk moeilijk hebben gevonden, ik heb namelijk nog nooit een dier verkocht.
Door mijn nieuwe paardje werd het verlies van mijn oudje wel verzacht doordat ik niet in een zwart gat viel.

Zou ik het, met de kennis van nu, weer zo doen?
Pfffff, dat vind ik lastig. Ik ben enorm dankbaar dat ik mijn oudje nog een heel jaar bij me heb mogen houden en ik zou mijn huidige paardje nu voor geen goud meer willen missen en ik geloof heel erg dat dingen op je pad komen met een reden. Dus ik heb achteraf zeker geen spijt.

Ik vond het wel erg pittig en weet niet of ik het (fysiek) nog jaren vol had kunnen houden.
Na het overlijden van mijn oudje heb ik altijd heel stellig gezegd: NOOIT geen 2 paarden meer - althans niet als ze in pension staan. Wachten tot hij/zij dood is en dan pas op zoek.

Inmiddels heb ik mijn paardje aan huis staan en heb er ook heel bewust voor gekozen er een pensionpaard bij te zetten en niet zelf een paard erbij te kopen. Dus dat zegt genoeg. ;-)