Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 114  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

 
Profiel   

Lekker meegelezen in het vorige topic, maar vind toch dat de paarden die in 2021 beleerd gaan worden ook een eigen topic krijgen zodat we de vorderingen kunnen volgen van elkaar.

Ik heb 6 weken geleden een 2,5 jarige hengst gekocht die wel meteen geruind is. Een grote lange slungel van 1.73m. We zijn vooral bezig geweest om aan elkaar te wennen. Voor hem was alles vreemd. Kwam van de hengstenwei af en nu staat hij s'avonds op stal. Hij doet het overigs erg goed. Is echt super braaf en we gaan gewoon lekker verder rustig aan verder uitbouwen in ons proces.

Nino con Brio (Dreamboy x Uphill)

Verkoopfoto
[ img ]

En bij mij


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en vorderingen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 15:41 



 
Profiel   

Hè wat leuk een topic voor 2021. Ik lees al een paar maanden met veel plezier mee in het 2020 topic.

Ik heb eind september een 2,5 jarige KWPN merrie gekocht en in 2021 ga ik haar beleren. Ik ga dit zelf doen met hulp van mijn instructrice. De afgelopen twee maanden ben ik rustig bezig geweest met wat grondwerk, puur om elkaar te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.

Wat leuke foto’s van mijn knapperd <3
Naam: Nemarilla
Roepnaam: Nena
Rocky Lee x Jazz

De eerste ontmoeting
[ img ]

De eerste dag bij mij
[ img ]

Raar doen hoort er ook bij _O-
[ img ]

We hebben onze eerste schriktraining op stal ook meegedaan, dit deed ze super <3
[ img ]

En vorige week hadden we (zoals bijna alles is met zo’n jonkie) een primeur, voor het eerst hoofdstel en een bitje in.
[ img ]


Ik ben heel erg benieuwd naar alle paarden die aankomend jaar beleerd gaan worden en naar ieders ervaring! Ikzelf heb de afgelopen 2 maanden al zo verschrikkelijk veel geleerd van mijn jonge paard, ze is echt mijn spiegel en laat precies weten wat ze ergens van vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 12:58 



 
Profiel   

Leuk om te volgen! Ik heb zelfs twee 2,5-jarigen. Een Fries, Gerben's Spirit, die ik al vanaf 6 maanden oud heb. En Shadow, een New Forest die ik zelf gefokt heb. Ze komen hier elke dag in handen en ik ga ze ook zelf inrijden. Heb al wat grondwerk gedaan en wil meer daarmee bezig gaan. Ook lange lijnen wil ik in de winter met ze gaan doen.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:14 



 
Profiel   

Leuk een topic!

Ik ga mijn zelfgefokte haflingerruin beleren in 2021!
De beginselen van het longeren kent hij al en loopt braaf op de cirkel. Verder heeft ie best een pittig karakter dus ik ben zeer benieuwd hoe het gaat verlopen :P

[ img ]

Afgelopen voorjaar ook begonnen met een 3 jarige haflingermerrie die erg onzeker is onder het zadel. Inmiddels een klein rondje kunnen stappen onder begeleiding en het plan is om haar deze winter wat door te pakken voordat ze haar veulen krijgt in April!

[ img ]


Laatst bijgewerkt door xLeoniee op 20-11-20 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:41 



 

Ik was al op het topic aan het wachten! Ik ben wel langzaam al met haar bezig maar in het topic van 2020 pas ik niet meer. Daar is iedereen al veel verder.

Ik heb 3 weken geleden een 3,5 jarige onbeleerde Blue Hors First Choice merrie van 1,75 gekocht. Ze is met 2,5 aangekocht door de handelaar waar ik voor rijd. Toen ze op stal kwam was ik helemaal verliefd maar was het voor mij niet de situatie om een paard te kopen. Ik heb haar toen een aantal keren gelongeerd en stond er van te kijken hoe braaf ze was. Uiteindelijk is ze vanwege tijdgebrek 24/7 op de weide gegooid en is er helemaal niks meer mee gedaan. Toch bleef de merrie in mijn hoofd zitten. Toen vorige maand de situatie bij mij thuis veranderde en er wel een paard in past heb ik haar meteen gekocht. Ze was helaas niet in de allerbeste conditie doordat ze van het voorjaar tot en met oktober alleen op gras heeft geleefd en verder weinig bijgevoerd heeft gekregen.

Het plan is om haar in het nieuwe jaar zelf (met hulp) zadelmak te maken. Nu ben ik vooral bezig om haar te laten aankomen. Daarnaast ben ik haar een beetje aan het longeren en aan het werken aan een goede basis in de omgang. Ze heeft nogal wat problemen met voetjes geven. Gelukkig gaat het nu steeds beter.

Ik longeer haar nu 2 tot 3 keer in de week en inmiddels heb ik haar ook al met een singeltje gelongeerd. Hier reageerde ze heel braaf op.

Volgende week zaterdag komt de tandarts voor controle en kan ik meteen informeren hoeveel ruimte ze in haar mond heeft voor een bit.

Ze is in die 3 weken dat ze van mij is al behoorlijk opgeknapt. Ze was echt doodop van het alleen op de wei lopen en niks bijgevoerd krijgen. Toen ik haar de eerste avond op stal zette en haar voer gaf heeft ze eerst een tijdje met dr hoofd op de voerbak gehangen. Haar ogen straalde ook iets “doods” uit. Inmiddels staat ze savonds heel blij en tevreden op stal en krijgt ze wat meer energie.

Oke genoeg gekletst, dit is Lady!

Afgelopen voorjaar, toen ik verliefd op haar werd.
[ img ]

De dag dat ze van mij werd, zo uit de wei geplukt
[ img ]

1 dag later
[ img ]

Eerste keer met singeltje longeren
[ img ]

Lekker op de wei
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:42 



 
Profiel   

Leuk ik meld mij ook. Fotos heb ik niet want het is niet mijn eigen paard. Maar ervaringen uitwisselen kan altijd.
Maar ik ga voor een bijna 3 jarige new forest pony

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:44 



 
Profiel   

Ik sluit me ook graag aan bij dit topic! :) Mijn 2,5 jarige merrie Feliz gaat komend jaar beleerd worden. Ze is een FriesXAppalousa. We zijn rustig begonnen met grondwerk en dat pakt ze goed op. In oktober is de tandarts geweest en heb ik ervoor gekozen om maar meteen de wolfstandjes te laten verwijderen, dan weet ik zeker dat dat allemaal mooi genezen is als we ook wat met het hoofdstel gaan doen. Op dit moment staat ze nog 24/7 op de wei, maar per 1 januari verhuizen we naar een pensionstal met wat meer faciliteiten, waar ze 's avonds op stal gaat.

De eerste ontmoeting:
[ img ]

Afgelopen zomer <3 :
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:49 



 
Profiel   

Leuk om dit allemaal te volgen! Ik weet niet precies wat er onder beleren valt, maar ik ben wel van plan om mijn dan 2 jarige New forest hengst alvast wat basis dingen te leren. Wandelen, wat stemcommando's, eind van het jaar misschien longe leren etc. 1 keer per week ofzo wat oefenen. Voor de rest mag hij lekker fulltime in de wei jonge pony zijn samen met zijn vriendje (ik ga er natuurlijk nog niet op zitten). Dus ik vind het wel leuk om het hier mee te volgen.

Hier als veulen
[ img ]

Hier als jaarling zoals hij er nu uit ziet

[ img ]

[ img ]

Leuk om te zien hoe alles en iedereen ontwikkelt. Kom maar op met die foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:53 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Ik wil volgend jaar beginnen met het zadelmak maken van mijn tinkerruin Gijs. Het heeft geen haast en het ligt er ook aan hoe hij erbij staat volgend jaar zomer, maar we gaan het gewoon aankijken en een beginnetje maken.

We wandelen nu veel en hij is ook bekend met grondwerk etc. Ook vindt hij vrijheidsdressuur helemaal het einde. Hier een fotootje van mijn knapperd:
Toen hij net van mij was:

[ img ]

Nu:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 14:00 



 
Profiel   

Leuk topic! Meldt mij bij deze ook met mijn 5 jarige merrie

Volgend voorjaar wordt ze voor de kar beleerd. Heb haar vanaf 1,5 jaar oud. Nu eindelijk (mentaal) ‘af’ genoeg om de stap te zetten en ik heb er mega veel zin in ! Ben erg benieuwd hoe ze het gaat oppakken en hoop op veel veilige kms!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 14:07 



 
Profiel   

Zo het loopt ineens lekker door, wat leuk om al die puppy’s te zien <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 14:32 



 
Profiel   

Ik meld mij ook. Ik heb een twee en een half jarige barock pinto merrie die volgend jaar beleerd gaat worden. Dit ga ik samen met een stalgenootje doen. Zij zal er de eerste keren op gaan waarna ik het stokje over neem.

Haar vader is Noakin van 't Sterrebornehof.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 14:37 



 
Profiel   

Hier ook eentje die 2021 zadelmak gemaakt wordt. Femmy heb ik zelf gefokt (Forty x Carl), ze is nu 3,5 (van juni 2017, dus een laat veulen). Ze loopt nu af en toe (1 a 2 keer per week) aan de longe en heeft 1x een singeltje om gehad.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 15:24 



 
Profiel   

Oh wat leuk het topic begint te lopen :-)

Ik ben nog niet zo ver als sommige van jullie. Longeren ben ik nog niet aan begonnen. Wel 2 keer hoofdstel om gehad. Dekentje op en af om te leren en veel wandelen. Afgelopen maandag is de tandarts geweest en ook de wolfstanden eruit laten halen. Hij had zijn complete melkgebit nog op 2 voortanden na.
Dus nu kunnen we met een schone lei beginnen met de volgende stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 16:01 



 
Profiel   

Ik meld me ook! Was stiekem al aan het rondkijken of er van 2021 nog geen topic was. :D

In het topic van 2019 heb ik me aangemeld met mijn Akhal Teke merrie. Die is inmiddels 5 jaar en sinds deze zomer ben ik haar serieuzer aan het opnemen met rijden. Aliaa is het eerste paard dat ik zadelmak gemaakt heb en inrij, dus het was/is voor ons beide erg wennen. Maar ik kon me geen liever en makkelijker dier inbeelden om zadelmak te maken.

In januari dit jaar heb ik een 3 jarige Criollo merrie gekocht. Naranja is sinds juli bij mij. Mijn oom heeft ook een 3-jarige Criollo merrie gekocht, en die kan ik eigenlijk aanzien als mijn verzorgpaard. :P Die van mijn oom heet Yerba.
Zowel Naranja als Yerba wil ik zadelmak gaan maken, maar Criollo's zijn laatbloeiers. Ze zijn nog aan het groeien en ik vind hun nog te 'puppy', zowel fysiek als mentaal. Dus ik weet niet of we er in 2021 aan toe gaan komen om op te stappen.

Dit zijn Naranja (de vosse) en Yerba (zwartbonte):
[ img ]

Naranja is echt heet en enorm werkwillig. Bij haar moet ik echt een pauze inlassen, want die blijft maar gaan. :') Yerba is veel chiller en kijkt ook amper van iets op.

Beide dames kennen inmiddels de westernpad en reageren daar niet meer op in stap en stilstand.
[ img ]

[ img ]

En ja, ze groeien hopelijk nog in die pad in. :')

Verder zijn ze erg nieuwsgierig en laat ik hen met allerlei verschillende voorwerpen kennis maken om hun zo zelfverzekerd mogelijk te maken. :))
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Gisteren was ik met Aliaa, mijn 'oudere' merrie, aan het oefenen op het zelf aannemen van het bit (ik rij bitloos, maar wil dat ze het bit ook kent) en de twee Criollo's waren zo nieuwsgierig dat ze zelf met het bit in hun mond geëindigd zijn. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 17:39 



 

Leuk, Criollos! Die zie ik normaal niet zo vaak!

Die van mij zal waarschijnlijk het bit wel al kennen. Komt van een sport stal af en is via een veiling verkocht met 2,5. Ga er eigenlijk van uit dat die dus ooit al eens een bit in heeft gehad. Maar ik behandel haar gewoon als eentje die nog geen bit in heeft gehad. Kan het alleen maar meevallen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 18:20 



 
Profiel   

Mag ik me hier ook melden?
Betreft een 7 jarige pony. Nooit gereden. Grof gezegd groen, maar eigenlijk nooit duidelijke leiding gehad. We zijn nu aan het grondwerken om de basis er goed in te krijgen, en verder laat ik hem beleren nu. Ik ben er zelf te lang uit geweest en door de situatie laat ik het doen, maar doe zelf natuurlijk ook mee in het proces.
Afgelopen week voor het eerst gelongeerd aan een touw, wat al een unicum was want hij was niet van je weg te krijgen, nu heeft ie het eindelijk door dat hij ook van je af zelf door kan lopen :D
Het is een 7 jarige new Forrest ruin. (met allergieën en heftige zomereczeem)
Mijn doel is recreatief te gaan rijden met hem, uiteindelijk ook lekker naar buiten kunnen want we staan vlakbij de loonse en Drunense duinen!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 18:28 



 
Profiel   

Wat leuk dat de 2021 editie er is! Ook ik heb de afgelopen periode stil meegelezen is het topic van dit jaar. Leuk dat er in dit topic ook animo is *\o/*

Samen met mijn vriend heb ik grofweg een maand geleden een leuke, stoere hengst van 2,5 gekocht. Ik wil hem zelf onder begeleiding van mijn instructrice gaan beleren, later (als het allemaal redelijk bevestigd is) zal mijn vriend ook instappen en het rijden oppakken.

Nimbus is een spring gefokte KWPN'er. Hij kent op dit moment nog niet zoveel. Loopt netjes mee, braaf te borstelen en geeft heel netjes zijn voeten. We zijn nu in afwachting van de castratie. Begin 2021 verhuist hij naar zijn nieuwe stal waar we het grondwerk gaan oppakken. Deze stal zit direct aan het bos dus daar wil ik al vrij snel lekker gaan wandelen.

[ img ]


Ik ben ook al aan het kijken naar een hoofdstel en een bitje. Ik twijfel alleen nog tussen bruin en zwart :Y) Voor nu gebruik ik meestal een kaptoom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 16:06 



 
Profiel   

Ik kom mij hier ook melden, ik heb als maatje voor mijn jaarling een pony gekocht. Ik zelf ben wat te zwaar voor haar, maar de meiden op stal hebben veel lol met haar en wandelen ermee, bitje in en singeltje om is allemaal geen probleem. Vooralsnog zal het daarbij blijven van het voorjaar gaan we er verder mee aan de slag. Ze is echt heel nuchter dus denk dat je er zo opstapt en mee weg rijdt.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 18:46 



 
Profiel   

[ img ]


Ook ik kom me melden.
Dit is mijn 2 jarige High Five x Rathaplan merrie.
Veulen van mijn eigen merrie. Ze is van juli, dus vrij jong. Zit zelf nog een beetje in dubio, want ze blijft groeien, maar wordt ook echt vervelend als ze te weinig mag doen. Is echt een super mens gericht paard die echt blij wordt van overal bij mogen zijn :+

Bitje kent ze wel, singel en dekje spelenderwijs ook (want wat mama had moest zij ook...), maar longeren ben ik nog niet mee bezig.

Nu moet ik zelf in april bevallen, dus hoe dan ook zal werk pas in juli/augustus gaan gebeuren.
Zit nu te denken aan Zadelmak maken en dan weer lekker de winter de wei op om te verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 14:01 



 
Profiel   

Oeoe wat een leukerds komen hier al voorbij.

Ik meld me ook graag. Een 2 jarige high five x xxxx. Hij is van eind juni. Sinds oktober uit de opfok en nu lekker bezig.

Wandelen, poetsen en hoeven krabben gaat al goed. Bitje in gehad en deken op. Chabrakje is en blijft wst eng.

Nu 2x gelongeerd. Dit rustig opbouwen. Ik denk april kort zadelmak maken en dan de zomer weer in het land en dan eind 2021 weer oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 14:10 



 
Profiel   

Wauw wat hebben jullie allemaal leuke paarden zeg. Mooie beloftes voor de toekomst.

Vandaag heb ik Nino voor het eerst een dekje met longeersingel om gedaan. Steeds een gaatje strakker en dan weer een stukje wandelen. Hij gaf er helemaal niks om. Ook poets ik hem voortaan in de gang. Zet hem nog niet vast maar hou het touw zelf vast. Nu is hij dol op poetsen en knuffelen dus staat hij erg braaf stil. Ik zou hem wel vast kunnen zetten. Hij is zo braaf met alles ik sta er ooit echt van te kijken. Het enige wat hij eng vind zijn peesbeschermers. Iemand tips?
Ik doe al eerst een paar keer met mijn hand over zijn been heen en dan schuif ik de peeskap erover heen, maar dan gooit hij zijn been omhoog. Ik krijg het al wel steeds verder eroverheen maar ik heb het nog niet voor elkaar om ze dicht te krijgen. Zal binnenkort foto’s maken en ze plaatsen hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 15:59 



 
Profiel   

Hoe laat je hem wennen aan de beschermers?
Ik laat mijn jonkies altijd uitgebreid ruiken aan een vreemd/nieuw voorwerp. Daar beloon ik hun voor en moedig het gedrag aan.

Dan begin ik hun hele lichaam te aaien met het voorwerp. Reageren ze er niet op, dan krijgen ze een beloning. Stappen ze weg of geven ze aan dat het eng is, dan blijf ik op datzelfde punt 'druk' uitvoeren tot ze stilstaan. Opnieuw een beloning en de druk wegnemen. Hier weten ze ongelooflijk snel dat stilstaan en ruiken de juiste manier is om op iets vreemd te reageren.
Druk staat ook tussen aanhalingstekens omdat het niet altijd letterlijk druk geven is.
Bij Naranja, mijn vosse merrie, was het zadeldekje rond haar lichaam al eng. Ik heb het punt gezocht waarop ze het dekje rond haar lichaam verdraagt, maar iets dichter te dicht was en ze wegliep. Dan breng ik het dekje wat dichter. Haar reactie was weglopen en dan hou ik het dekje op die afstand tot ze stilstaat. Stilstaan is belonen en het dekje wegnemen. En zo bouw ik dit op tot ik het hele lichaam kan aaien.

Zolang hij zijn benen blijft opheffen, zou ik de beschermers ertegen houden tot hij ze netjes laat staan (makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard bij een been :') ) en dan wegnemen als beloning.

En eenmaal ze aan zijn, is het gewoon kilometers gaan maken met die dingen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 16:17 



 
Profiel   

Ja dat ruiken doet ik ook altijd en ermee aaien ook. Dan zal ik idd eens wachten met weghalen tot hij zijn been laat staan. Thankxx

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 16:30 



 
Profiel   

Ik meld me ook. Sinds 2 weken in het bezit van een 3.5 jarige nrps'er. Helaas is mijn oude paard na ruim 16 jaar van mij te zijn geweest ingeslapen en het bleef toch kriebelen dus maar op zoek gegaan naar een nieuwe topper.

Meet Cocktail!
[ img ]


Ik ben op zoek gegaan naar eentje die Allround gebruikt kan worden. Mijn vorige paard was een neuroot en niet leuk in nieuwe en spannende situaties.

Hij is nu ongeveer 3 maanden van de wei af en bij de vorige eigenaar al langzaam aan bekend gemaakt met longeren, hoofdstel, en zadeltje.

Ik wil hem lekker de tijd geven en daarom gaan we rustig aan aan de slag en hebben we binnenkort een grondwerklesje op de planning staan.

Verder is het een heel relaxed paard en staat veel toe. Dingen die nieuw zijn zijn natuurlijk nog wel spannend, maar we flippen m niet de pan uit.

Knappie voor het eerst met hoofdstel in bij mij en singeltje op
[ img ]

Leuk om iedereen hier te kunnen volgen in hun proces en ik steek vast en zeker wel dingen op!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 114  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen