Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:40

Wauw wat netjes en fijn dat het goed ging in de trailer. Mijn oudste is ook zo trouwens. Loopt er braaf op en af, maakt onderweg geen spektakel maar staat vaak wel te trillen en komt vaker wel dan niet bezweet van de trailer. Ik wou dat ze kon praten...

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 14:46

Even een ego post :o

Het heeft even (oke heel lang..) geduurd.. Maar vanmorgen eindelijk op gestapt *\o/*

Ze deed het super, voelde meteen heel vetrouwd. Het is allemaal nog even wennen, sturen is nog lastig en het is echt heel veel paard voor mij, maar ze leert zo snel en voelt zo fijn <3


Afbeelding

Eerst even aan de longe


En nog even los :) (Nog even leren sturen :'))

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 16:04

Ziet er braaf uit Debbie! Dat sturen is herkenbaar... := Fijn he, om eindelijk op je eigen paard te stappen!

Ik zit hier een beetje te twijfelen wanneer ik een afspraak zou maken met de zadelmaker. Voor het ruitermak maken gebruik ik nu een barebackpad, maar daar kan ik niet mee lichtrijden wat wel nodig zou zijn voor het draven. Eigenlijk heb ik dus een zadel nodig om verder te raken. Maar 15 november komt eerst de osteopaat nog... weet niet zo waar ik goed aan doe nu..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:07

Wat gaaf Debbie! Ziet er tof uit hoor.

Nobel wat fijn! Knap om gelijk te gaan rijden ook. Ziet er goed uit op de foto's

Donderdag wordt M verhuisd. Is ook de bedoeling dat de ruiter er daar gelijk even op gaat. Ben benieuwd of hij zich een beetje laat laden.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:40

@opisop_shop: Succes met de verhuizing!
@Fillis: Ik ben met mijn jonkie begonnen met een zadel van een stalgenoot die aardig goed lag. Daarna de zadelmaker laten komen.
@Debbie: Wat goed!
@Nobel: Goed werk hoor! Gewoon herhalen inderdaad, dan zal ze hopelijk snel wennen aan het meegaan.

Zondag zijn we weer met de trailer weggeweest en het ging heel goed.

Het was niet normaal druk in het bos en op de parkeerplaats. Er waren ook meerdere paarden die gingen rijden (zeeuwen, shire en pony met een sulky). Die vond hij heel interessant (ik ook :') ), maar hij bleef braaf aan de trailer staan kijken.

In het bos zijn we ontzettend veel tegengekomen: wandelaars, paddenstoelen zoekers, fotosessies, kinderen (al dan niet klimmend in bomen of verstoppend in het bos), koeien, schapen, honden....

Het enige waar meneer vandaag wat van vond zijn paardetende boomstronken :'). Het is hem vergeven :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 09:42

@Nobel01 jaa ook zo lastig he die handen :'). Wat helpt voor mij is om te praten tegen mij. Vooral over mijn houding. Handen, schouders, benen etc. Wat super zeg op vreemd terrein.

@Debbie komt vanzelf zelf goed. Jullie zijn goed op weg.

@opisop_shop wat spannend zeg. Alvast succes donderdag.

-------

Alano is echt de beste. Hij is zo braaf (zolang ik maar stevig in mijn schoenen sta). Gisteren voor het eerst op vreemd terrein gereden en ook nog eens in een binnenbak. Eerste rondje was nog wat spannend maar dan heerlijk kunnen rijden. Zo fijn om een keer in een fijne bak te rijden. Ik ben met een stalgenootje en haar paard geweest en merk gewoon dat Alano daar heel veel steun aan heeft. We hebben zelfs proefje geoefend. Swipe door mijn post voor filmpjes. Nooit kunnen denken dat wij dit zouden kunnen doen. Zeker niet als je dit een half jaar geleden had gezegd :')


Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:52

Wat gaan jullie allemaal lekker.

Hier toch besloten om het beleren uit te besteden aan een handige ruiter die het voor zijn werk doet nadat ik er vanaf ben gevallen en een stalgenootje er binnen 3 minuten ook naast lag. Mevrouw schrok stoof naar voren en maakte een soort van bok waardoor ik mijn balans verloor en zandruiter werd. Bij stalgenoot bleef ze ook naar voren schieten en die kon het dus ook niet uitzitten.

Ze is eigenlijk topbraaf. Alleen vorige week maandag had ze de staakmodes gevonden, ook op aandrijven met de zweep reageerde ze niet dus uiteindelijk op aanwijzing van de ruiter haar zachtjes aangetikt met de longeerzweep en uiteindelijk ging mevrouw toch in de vooruit en toen ging ze echt heel gaaf draven. De keren daarna geen probleem meer gehad met staken. De ruiter vind haar echt super braaf. Laatst waren ze naast de bak bezig met de mesthoop leeghalen wat best veel herrie gaf maar ze reageerde er totaal niet op.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 12:13

Wat een leuk topic
Ga ik volgen

Mijn 3,5 jarige fjord heb ik sinds 1 oktober uitbesteed om beleerd te worden. (Ik vind zelf dat ik niet handig genoeg ben)
Hij doet het super braaf allemaal
De bedoeling is om hem eind November naar huis te halen.
Leuk om alle verschillende verhalen te lezen

Dit is Otis
Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 13:38

Gaaf beest die Otis!

Essxan, niet bezeerd hoop ik?
Verstandig om het dan even aan een pro over te laten. Hopelijk kun je het straks zelf weer lekker overnemen.


Fijn zo met Alano in de binnenbak. Knap dat hij het allemaal zo braaf doet.

Stitchlover petje af dat je dit gewoon doet en ook knap dat hij zo braaf is, heerlijk!

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:11

opisop_shop schreef:
Gaaf beest die Otis!

Essxan, niet bezeerd hoop ik?
Verstandig om het dan even aan een pro over te laten. Hopelijk kun je het straks zelf weer lekker overnemen.!


Heb twee weken last gehad van mijn rug en omdat ik de teugels vast hield tijdens de val had ik een dikke linker middelvinger waar op het bovenste kootje nog steeds een rare verdikking zit maar gelukkig doet het geen pijn meer.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:47

Hier lagen mijn beide dochters vandaag voor het eerst tijdens de les naast de lespony's doordat ze tegelijk schrokken. Gelukkig niet teveel last.
Ik zei al ik zal er straks vast ook wel eens naast liggen :')

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:33

@ Debbie: gaaf zeg! echt een leuk gevoel als je voor het eerst op je eigen paard zit!

@ Fillis: voor het zadelmakmaken heb ik een zadel van een stalgenoot kunnen overkopen die op het oog eigenlijk wel goed lag. Daar heb ik haar 1,5 maand mee gereden en toen de stap en draf en het stuur er goed op zat heb ik een zadelmaker laten komen voor een nieuw (aanpasbaar) zadel. Ik zou de ostheopaat laten komen daarna een zadelpasser benaderen die met 2e hands zadels langs kan komen.

@ Stitchlover: super fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat die braaf was!

@ _activeme: super zo voor het eerst op locatie én in een binnenhal zeg!

@Essxan: soms is het inderdaad beter om het uit te besteden. Vooral die eerste keren er op zijn zo belangrijk dat het goed gaat. Beter nu meteen iemand er op die haar goed inrijd en doorrijd.

Welkom FjordOtis!

@ Opisop_shop: ohnee meen je niet. Ook alle 2 tegelijk nog wel. Gelukkig hebben ze zich niet bezeerd.

Wij hebben afgelopen zaterdag mee gedaan aan een soort puzzelrit van de rijvereniging om de hoek. Eerst verzamelen bij de rijvereniging, in een andere bak, met vreemde paarden. Dat vond ze wel even spannend. Goede oefening voor als we volgend jaar op concours willen gaan. De rit zelf ook super braaf geweest. Zelfs door pionnen moeten slalommen als opdracht en water gekregen terwijl we op het paard zaten. Toen keek ze me toch even met een schuine kop omhoog om toch even in de gate te houden wat ik aan het doen was op haar rug.

Gisteren weer les gehad. Het begin van de les ging een beetje mehh. We beginnen de les altijd met het werken aan mijn houding. Sinds ik dus mijn enkel heb gebroken merk ik dat mijn hele linkerkant het allemaal iets moeilijker heeft wat best frustrerend is. Daarna zijn we voor het eerst gaan werken aan het verruimen in draf. De eerste paar keren wilde ze zodra ze moest verruimen alleen maar haar hoofd omhoog en naar buiten gooien en haar rug wegdrukken. Uiteindelijk lukte het om haar tijdens het verruimen netjes nagefelijk te houden en verruimde ze echt in plaats van dat ze versnelde. Daarna ook hard geoefend op het weer terug rijden. Ik ben veel te lief en voorzichtig op dat gebied dus het duurde in het begin echt bijna 2 rondjes eer ze weer terug in tempo was }:0

Na het rijden wilde ik haar hoeven uitkrabben en waar ik normaal bij haar rechterachterbeen echt de grootste moeite heb om haar hoeven uit te krabben kon ze gisteren ineens haar rechterachterbeen geven!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:06

Oh dat is echt een goed teken Laura, wat fijn!
Ik kan me goed voorstellen dat je lichamelijk zelf weer moet wennen. Kun je nagaan wat een impact zoiets heeft op je hele lijf.

Hier hebben we vanmorgen de verhuizing gehad. M liep zonder twijfel de trailer op dus dat was mooi.
Ik reed voor de trailer aan om de weg te wijzen dus kon niet zien hoe hij het onderweg deed. Mijn trainer reed, hij zei na aankomst dat hij onderweg wel wat bozig had staan stampen en schoppen onderweg, hij was het er niet mee eens. Kwam ook wel bezweet van de trailer af, maar ongedeerd aangekomen en daar ging het om!
Uitgeladen, rondje over de parkeerplaats gelopen en in de binnenbak opgezadeld, gelongeerd en gereden. Hij deed het super!
Staat nu even in een aparte paddock, morgen of dit weekend komt hij in de groep.


GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:58

Ik zou graag mijn vorderingen willen delen maar omdat Otis ergens anders word 'beleerd' vind ik dat niet zo netjes (hoewel wel alles op insta te volgen is)


Afbeelding

Gisteren kreeg ik deze foto nadat hij klaar was
Hij was 2 dagen vrij geweest en was lekker vrolijk aan de longeerlijn maar daarna zijn serieuze zelf.
Het is bizar hoe snel dit paard dingen oppakt en alles word met geduld en respect gedaan, heel blij met de keuze om hem weg te brengen en gelukkig heeft ze een berg ervaring met fjorden.

28 november haal ik hem weer naar huis
En ik ga uiteraard elke week langs

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 10:12

@
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:18

@opisop_shop ja gewoon bizar. Nooit verwacht :'). Fijn dat de verhuizing goed is gedaan!

@_lauraaa_ super om te lezen. Jullie gaan lekker vooruit.

@FjordOtis Super dat hij het zo goed oppakt.

@Nobel01 gelukkig herkennen jullie nu sneller wanneer ze er weer last van heeft. Zo kun je toch sneller handelen en erger voorkomen. Leuk dat springen.

-----
Door het natte weer en gladde bak helaas niet veel met Alano gedaan. Afgelopen zaterdag hadden wij weer les maar besloten om niet te gaan rijden. Wilde geen risico lopen op ongelukken. Dus het werken aan de hand weer opgepakt. Zo tof dat je dus ook alles kan leren vanaf de grond. Alano vind het moeilijk om hals te strekken. Vanaf de grond kan je dit dus heel goed oefenen. Ik was ook even vergeten hoe leuk hij dit vind. Ik wil dit dus weer vaker oppakken.


Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:14

@
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:25

@activerne
Ik volg jullie op insta, sowieso een zwak voor koudbloeden
Vanaf de grond werken heeft veel voordelen vind ik, ik heb veel parelli gedaan en dat werpt zijn vruchten af.


@nobel01
Wat naar :(
Wel fijn dat je het laat onderzoeken dan weet je waar je aan toe bent.
Kun je al snel terecht?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:04

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:48

Nobel01 schreef:
@activerne,
helaas vertoont ze steeds meer gedrag waarvan we onze twijfels hebben of ze steeds meer last krijgt van haar maag.
Als dat zo is, is het niet eerlijk om haar door te rijden.
Er is maar één manier om daar achter te komen, dat is met een scopie, dat gaan wij dan ook doen, om alles uit te sluiten.

Als het inderdaad weer haar maag is, dan is zij niet meer geschikt als rijpaard, in juni en juli is ze intensief behandeld met zware medicatie, dan is het wel heel snel terug.
We kunnen niet iedere 4 of 5 maanden weer zo'n kuur geven, dat is niet te doen, ook niet eerlijk voor haar.

We weten dan nog niet wat we met haar gaan doen als dat zo is, dat bespreken we dan met de dierenarts wat nog haalbaar is...


Jeetje zeg! Niet makkelijk allemaal. Ik duim op fijn nieuws

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:49

FjordOtis schreef:
@activerne
Ik volg jullie op insta, sowieso een zwak voor koudbloeden
Vanaf de grond werken heeft veel voordelen vind ik, ik heb veel parelli gedaan en dat werpt zijn vruchten af


Leuk! Ja klopt inderdaad. 1.5 jaar geleden mee begonnen voor dat we gingen rijden en heeft zoveel voordelen

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:53

Vandaag mazzel met het weer. We zijn lekker het bos in geweest. Momenteel is het zo ontzettend mooi met allemaal kleuren. Lees mijn post over vanmiddag.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:52

Hè bah Nobel wat ontzettend naar. Ik hoop dat het meevalt allemaal.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:46

Vraagje

Hoe hebben jullie de training opgebouwd? Ik doe nu ongv 2-3x per week 10-15 min grondwerk met Max en dan wisselend wat ‘longeren’. Ik zelf vind lastig om wat door te pakken omdat ik weet dat op een cirkel werken bij jonge paarden niet ‘goed’ is ivm ook nog geen balans

Daarnaast is onze longeerbak niet de beste bodem.

Ik vind het lastig om training op te bouwen.