Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:41

Maandag was de dierenarts (tevens tandarts) er en ze zou naar Caya haar gebit kijken, maar die was haar tanden spullen vergeten mee te nemen. Ze wilde zo uit de losse pols wel even kijken in de mond of er een probleem zat.

Nou...Caya was niet zo lief helaas. Als ze iets spannend vind rent zij er niet voor weg, maar gooit de schouder erin en gaat er dwars doorheen.

Tandarts geplet en gefrustreerd. Caya over de zeik. Baasje niet heel trots.

Als ze relaxt is gaat ze op stem en een klein gebaar al braaf voor me achteruit, dus het is niet dat ze het niet begrijpt. Weer een mooie uitdaging hoe dit op te lossen...

Voor zover ze (zonder verdoving en in alle onrust) kon zien was nu wel nog alles oké met het gebit.
Caya is nu 2.5 en wordt in mei 3 jaar. De eerste vier (middelste) voortanden zijn gewisseld nu. Van de zomer maar eerst een verdoving erin en dan kijken...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:44

Hier nog geen wisselende hafje hij wordt in mei 3. Tot hoe oud kunnen ze wisselen? Eigenlijk erg dat ik dit niet weet...

Dan doe ik geen bit in. Niet dat hij al een bit in heeff.

Wel komt april/mei tandarts

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:58

Ik dacht op 4,5 de laatste wissel?

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:04

Klopt, 4,5-5 jaar

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:31

Willem word in april 3, zit gied op schema kwa wisselen zei de tandarts.
Hij heeft een jollybal en hazelaar takken. Helaas geen wilgen in de omgeving.

Hij is weer terug helemaal knuffelig zoals normaal <3
Dat zo'n klein stukje dop zoveel kan doen..

Die bult komt mij niet bekent voor.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 00:03

Oef die foto's van de tanden zeg... :oo Ben eens benieuwd wat de tandarts gaat zeggen bij de jonkies hier. Die komt normaal begin februari.

Vandaag heb ik nog wat grondwerk gedaan met de 2 jonkies hier. Ook met de barebackpad gewerkt. Yerba reageerde daar sowieso niet meer op. En Naranja heeft de pad ook op gehad en heeft 1 keer gebokt, maar ik denk dat dit eerder op mij was dan op de pad. Dat is leuke vooruitgang, want de vorige keren kreeg ik steeds rodeo. :D

En ik heb voor het eerst op beide geleund vanaf het krukje. Dat deden ze heel flink en gaf eigenlijk geen reactie. *\o/*

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:31

Ook ik meld me hier weer, Hopelijk deze keer wat actiever dan de laatste keer.
Mijn merrie is inmiddels nog steeds niet zadelmak en wij hebben besloten haar in training te gaan zetten.
Ze is quite a handfull zeg maar...
Inmiddels wel bekend met een hoofdstel, singeltje en ze kan in stap en draf aan de dubbele lijnen.
Helaas staat ze momenteel met een wond alweer bijna een maand in de kliniek... dus tja het was niet ons jaar ofzo. Laten we hopen dat het dit jaar wel ons jaar word.

Klein paspoortje:

naam: Maylinn
leeftijd: 3,5 (8 juni 2017)
Ras: kwpn
Ouders: Glock's Toto Jr NOP X Stravinsky xx X Havidoff

Afbeelding
Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:12

Afgelopen zondag weer een lesje gehad tijdens een hagelbui. We leggen de focus momenteel op het cirkelen. De eerste keer cirkelen was voor hem ook een uitdaging hihi, kwam hij omhoog en begon hij een paar stapjes te galopperen :=. Ik heb de focus eerst gelegd op het normaal en rustig weg stappen. Dit gaat onwijs goed. Nu hij dit goed kan hebben wij tijd de les de schouderbinnenwaarts meegepakt. Hij deed het heel knap. De ontspanning zoekt hij ook steeds vaker op. Hij vind het nog wel heel lastig omzich zelf te dragen en leunt het liefst tegen mij aan :roll:.

Afbeelding

Hier hebben we schouderbinnenwaarts meegepakt.
Afbeelding

Mooi stukje ontspanning
Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:23

_activeme gaaf zeg! Ik wil ook eerst veel oefeningen al op de grond aanleren voor ik erop ga. Ik hoop iemand in de buurt te vinden die les geeft hierin.

Ik had paar dagen terug gevraagd voor het vervoer van een jong paard. Gelukkig met het onderhandelen over de prijs ook over het vervoer kunnen onderhandelen. En hij wordt in een vrachtwagentje gebracht (mits de klinische keuring goed is) *D. Grote opluchting

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 16:50

Blaze1994 schreef:
_activeme gaaf zeg! Ik wil ook eerst veel oefeningen al op de grond aanleren voor ik erop ga. Ik hoop iemand in de buurt te vinden die les geeft hierin.

Ik had paar dagen terug gevraagd voor het vervoer van een jong paard. Gelukkig met het onderhandelen over de prijs ook over het vervoer kunnen onderhandelen. En hij wordt in een vrachtwagentje gebracht (mits de klinische keuring goed is) *D. Grote opluchting


Spannend! Wanneer is de keuring. Ga ik duimen voor je


Ik ga zaterdag Nino verhuizen en dan kan ik meteen zien of onze grondwerk al zijn vruchten afgeworpen heeft. We gaan namelijk naar een pensionstal waar heeeeel veel te zien is. Stukje groter dus wat drukker en dan zijn we ook wat meer buiten. Nu doe ik alles binnen met hem. Op de nieuwe plek is ook een binnenbak, maar daar mogen we niet in longeren.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:17

Monte_Cristo schreef:
Blaze1994 schreef:
_activeme gaaf zeg! Ik wil ook eerst veel oefeningen al op de grond aanleren voor ik erop ga. Ik hoop iemand in de buurt te vinden die les geeft hierin.

Ik had paar dagen terug gevraagd voor het vervoer van een jong paard. Gelukkig met het onderhandelen over de prijs ook over het vervoer kunnen onderhandelen. En hij wordt in een vrachtwagentje gebracht (mits de klinische keuring goed is) *D. Grote opluchting


Spannend! Wanneer is de keuring. Ga ik duimen voor je


Ik ga zaterdag Nino verhuizen en dan kan ik meteen zien of onze grondwerk al zijn vruchten afgeworpen heeft. We gaan namelijk naar een pensionstal waar heeeeel veel te zien is. Stukje groter dus wat drukker en dan zijn we ook wat meer buiten. Nu doe ik alles binnen met hem. Op de nieuwe plek is ook een binnenbak, maar daar mogen we niet in longeren.



Dankjewel! De keuring is ergens volgende week pas :(

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:32

Wat een leukerd phuddle.
Wat doet ze precies?

Dierenarts is vandaag geweest voor de bult van M.
Ze vond het een gekke bult, typische droesbult maar zonder verdere verschijnselen. Daarom dacht ze eerder aan een infectie van de speekselklier of een abces door verwonding. De bult is zo hard dat ze er nog niet bij kunnen verder met een naald ofzo en voor bloedonderzoek is het nog te vroeg. We wachten het dus een week af en ondertussen krijgt hij Novacam.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:54

Spannend monte_cristo! Kan voor die jonkies heel gek zijn de eerste dagen, maar ook weer genoeg mooie lessen te leren daar.

Wat een mooie foto’s activeme! Ziet er uit als een hele fijne basis.

Oeehh nog even spannend blaze! Ga je volledig keuren of alleen klinisch?

Hier trots momentje vandaag!! We hebben beide alles onthouden van onze les afgelopen zaterdag, hoe gaaf ze liep voor m’n instructie deed ze dat nu ook voor mij. Zelfs met een extra moeilijkheidsgraad, het zadel <3 ik ben nog steeds aan het nagenieten.

Het begint wel steeds meer een echt paardje te worden, zeker zo met het tuig op. Vandaag was de eerste keer met alles erop en eraan!
Afbeelding
Afbeelding

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:02

opisop_shop schreef:
Wat een leukerd phuddle.
Wat doet ze precies?

Dierenarts is vandaag geweest voor de bult van M.
Ze vond het een gekke bult, typische droesbult maar zonder verdere verschijnselen. Daarom dacht ze eerder aan een infectie van de speekselklier of een abces door verwonding. De bult is zo hard dat ze er nog niet bij kunnen verder met een naald ofzo en voor bloedonderzoek is het nog te vroeg. We wachten het dus een week af en ondertussen krijgt hij Novacam.



Ze is heel erg vlug en heel erg sensibel. Dus ze durft nogal te ontploffen. En voor een goede zeg maar. De combi extreem vlug, sensibel en een ego zijn erg lastig.

Ze is onwijs lief en onwijs eerlijk, maar ze schopt je liever eerst dood om vervolgens te kijken of het wel nodig was zeg maar.

Voorbeeldje met de singel zijn we met professionele hulp 3 maanden bezig geweest. Ze durfde met 4 benen in de rodeostand te vliegen als ze vond dat het niet subtiel genoeg werd gedaan. Geloof me subtieler kan niet xD.

Alles is natuurlijk nagekeken bij haar tanden, osteo, foto's, bloed, hormonen, voer. Echt alles gevalletje Princess op de erwt.

Dus nu besloten om het uit te gaan besteden en dan te kijken hoe ze het doet. Voor hetzelfde geld is ze in het werk wel heel fijn want als ze iets eenmaal kent dan is ze er ook echt wel oké mee.
Zo niet dan kan het dat we haar toch uiteindelijk weg zullen moeten doen. Maar ik hoop dat het goed komt.


Getver voor jouw ook een hoop spanning dan opisop_shop! Hopelijk valt het mee en knapt M weer snel op!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:05

Cheyenne0252 schreef:
Spannend monte_cristo! Kan voor die jonkies heel gek zijn de eerste dagen, maar ook weer genoeg mooie lessen te leren daar.

Wat een mooie foto’s activeme! Ziet er uit als een hele fijne basis.

Oeehh nog even spannend blaze! Ga je volledig keuren of alleen klinisch?

Hier trots momentje vandaag!! We hebben beide alles onthouden van onze les afgelopen zaterdag, hoe gaaf ze liep voor m’n instructie deed ze dat nu ook voor mij. Zelfs met een extra moeilijkheidsgraad, het zadel <3 ik ben nog steeds aan het nagenieten.

Het begint wel steeds meer een echt paardje te worden, zeker zo met het tuig op. Vandaag was de eerste keer met alles erop en eraan!
[ [url=m/SFp6AY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cvKRGK.png]Afbeelding[/url] ]


Allebei maar de röntgenfotos zijn al goedgekeurd op 1 foto na die overnieuw moet omdat ie bewogen is. Zo leuk om de verhalen hier al te lezen! Kan niet wachten om aan de slag te gaan. Helaas ben ik wel meteen 10 weken lang 3 nachten per week verweg voor stage mja dat vliegt wss zo voorbij en kan hij rustig wennen en geruind worden :D

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 18:19

@phuddle, denk dat je een goede keuze maakt dan om haar in training te zetten. En ik hoop ook dat ze snel opknapt van haar wond. Ze is wel een knapperd

@Cheyenne, ja het is idd spannend maar heb er wel enorm veel zin in. Snap dat je trots bent als het zo lekker gaat. Ze ziet er goed uit zo met haar tuig

@Activeme dat ziet er goed uit zeg. Erg leuk te zien hoe hij met het grondwerk zo leuk doet.

@opisop_shop tjonge wat vervelend zeg. Ik hoop dat hij snel opknapt en van die bult af is.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:28

Monte_Cristo schreef:
@phuddle, denk dat je een goede keuze maakt dan om haar in training te zetten. En ik hoop ook dat ze snel opknapt van haar wond. Ze is wel een knapperd


Ja dat denk ik ook wel hoor, ben heel benieuwd hoe ze dat gaat oppakken. Want ik weet zeker dat er ergens een heel erg fijn paard in zit!

Jij succes met de verhuizing!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:51

Gaat ze dan naar een "speciale" stal of een gewone beleerstal?

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:00

opisop_shop schreef:
Gaat ze dan naar een "speciale" stal of een gewone beleerstal?



Was dit aan mij gericht?

Zo ja, ze gaat dan naar een kleinschalige beleerplaats toe waar ze vaker met dit soort figuurtjes aan de slag gaan en wel wat gewend zijn. :)

Zo nee, sorry ik voelde me aangesproken :+ :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:54

Hahaha ja ik bedoelde jou inderdaad.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:36

ik vind zelf nog erg lastig of ik laat beleren of niet. zadelmak maken enz lukt me wel.

maar verlopig eerst lekker vanaf de grond trainen. Maar met dit weer ook niet zo veel zin in. Van mij mag het weer wat beter worden, dan heb ik ook meer zin om met beide paarden wat te doen. Zondag wil ik weer klein stukje de weg over met mijn jonky. Dat gaat om een blokje van 5-10 min. Dit wil ik nu voor eerst alleen doen.

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:43

@Plutolover Herkenbaar dat twijfelen over het wegbrengen. Ik vind het heel lastig. Aan de ene kant denk ik dan gebeurt het door mensen die daar hun werk van hebben gemaakt, maar aan de andere kant heb je het dan ook niet meer zelf in de hand en weet je dus niet 100% wat er met je paard gebeurt. Ik heb eraan zitten denken om op zoek te gaan naar iemand die op locatie komt. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:47

@Cheyenne wat is ze opeens een paard zo met alles erop en eraan. Knapperd.

@Blaze1994 zal vast wel iemand in jou buurt zijn, waar zit je? Wellicht bij mij in de buurt. Het is heeft best veel voordelen.

@Monte_Cristo dankje

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:56

EllivG schreef:
@Plutolover Herkenbaar dat twijfelen over het wegbrengen. Ik vind het heel lastig. Aan de ene kant denk ik dan gebeurt het door mensen die daar hun werk van hebben gemaakt, maar aan de andere kant heb je het dan ook niet meer zelf in de hand en weet je dus niet 100% wat er met je paard gebeurt. Ik heb eraan zitten denken om op zoek te gaan naar iemand die op locatie komt. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?


Weg brengen doe ik niet! Ik heb dan liever iemand op locatie waarbij ik dan help vanaf de grond. Ik vind dat vele nog echt zo van schoppen en naar voren en met veel stress. Terwijl ik juist rust wil en relax zo ver dat mogelijk is. Het is alleen dat ik zelf een bevriezer ben mocht paard gek doen, en soms moet hij dan juist even naar voren gereden worden.

Maar heb geen haast denk dat ik zeker wacht tot hij 3.5 is of 4 want hij is nog zo jong. Nog geen genoeg bespiering en kracht, eerst maar vanaf de grond rustig opbouwen.

EllivG

Berichten: 74
Geregistreerd: 06-05-15
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:44

plutolover schreef:
Weg brengen doe ik niet! Ik heb dan liever iemand op locatie waarbij ik dan help vanaf de grond. Ik vind dat vele nog echt zo van schoppen en naar voren en met veel stress. Terwijl ik juist rust wil en relax zo ver dat mogelijk is. Het is alleen dat ik zelf een bevriezer ben mocht paard gek doen, en soms moet hij dan juist even naar voren gereden worden.

Maar heb geen haast denk dat ik zeker wacht tot hij 3.5 is of 4 want hij is nog zo jong. Nog geen genoeg bespiering en kracht, eerst maar vanaf de grond rustig opbouwen.


Ja ik ben dus aan het rondkijken om iemand te vinden die dat op locatie doet hier in omgeving Eindhoven, maar dat blijkt nog knap lastig. Ik wil in ieder geval iemand achter hand hebben, mocht ik toch besluiten om het niet zelf te doen. Wegbrengen heeft zeker niet mijn voorkeur!