Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:56

@Nobel Ze ziet er echt super uit. Ben heel benieuwd naar jullie hengsten keuze en wat ze ervan bakt. Ik vind het wel leuk als je updates blijft plaatsten hoe het nu gaat.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:29

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:43

Nobel01 schreef:
_activeme schreef:
@Nobel Ze ziet er echt super uit. Ben heel benieuwd naar jullie hengsten keuze en wat ze ervan bakt. Ik vind het wel leuk als je updates blijft plaatsten hoe het nu gaat.



Als jullie het leuk vinden, zal ik af en toe blijven posten over ons nieuwe avontuur. :)

En als iemand nog ideeën heeft over stalling, sta ik daar open voor.
Ze mag verder weg staan als er dagelijks toezicht is, en eventueel verzorgen hoeven/hoefsmid er bij zit.
Voor de rest mag ze voorlopig lekker paard zijn.


In welke regio zoek je?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:06

Wij hebben gisteren weer in de binnen bak gereden. Op mijn insta kun je het hele verhaal lezen.
Hij durft steeds beter en sneller los te laten. Als hij eenmaal loslaat heb ik letterlijk niks in mijn handen. In de laatste 2 lessen flink gewerkt aan het hals strekken en gisteren bood hij dit zelfs aan. Dit is ontzettend knap van hem want dit is nog zo lastig voor hem.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 17:27

@ Opisop_shop: Lastig zeg maar moest stiekem wel even lachten om de naam Moneypit :+
Wellicht dat het inderdaad handig is om een handige ruiter bij jou op stal te zoeken die er een aantal keren op gaat rijden voordat jij er op stapt. Of van buitenaf een handige ruiter zoekt die de uitdaging aan durft.

@ Nobel 01: prachtige foto's zijn het geworden!

Wellicht dat als ze het veulen heeft gehad en haar erna weer langzaam aan de hand zouden oppakken dat het positief kan uitpakken.

@ _Activeme: ziet er goed uit! succes zondag met de wedstrijd!

Ik had volgens mij al eens een keertje verteld dat Lady een beetje groter is dan het gemiddelde paard. Maandag tijdens de behandeling hadden mijn instructrice en ik het er over hoe groot dat ze nou was. Ik schatte haar 1,72 maar zij schatte haar groter. Toevallig heeft zij een meetstok en had ze die gisteren meegenomen en hebben we Lady even gemeten. Met ijzers is zij nu 1,76. Zonder ijzers dus 1,75 :wow: en dat met 4,5 jaar. Oeps. Ik ben echt benieuwd hoe groot zij gaat worden.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 10:14

@laura jeetje wat een reus wordt ze hihi.

---------

Ik heb de wedstrijd afgezegd. Met de huidige maatregelen had ik er niet meer zoveel zin in en vooral omdat het onzeker was hoe ze het gingen doen met mensen die helpen tijdens een wedstrijd. Voor zowel mij als Alano ga ik liever een keer rijden als alles weer een beetje normaal is. Het is immers onze eerste ervaring samen op zo'n wedstrijd. Ipv dat we dus op wedstrijd zouden gaan zijn wij mee gegaan naar het bos.

Voor meer uitleg lees onze post. We hebben wel echt mazzel met het weer *\o/*.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:08

Vooral blijven updaten hier Nobel!

Laura, dat is wel heeeel erg groot zeg haha. Past ze in een normale stal?

Prachtige foto, mooie omgeving zo te zien Activeme!

Hier weer een blij paard nu hij uit 'isolatie' is en dus weer met soortgenoten staat. Hij stond 2 week apart ivm quarantaine en andere omstandigheden en werd een beetje link ook in omgang. Was ook echt nukkig met rijden, niet lekker in zijn vel.
staat sinds woensdag in de groep (3 andere ruinen waarvan er snachts 2 op stal gaan en 1 andere met hem buiten blijft) en dat gaat goed. donderdag kwam ik op stal (ze appten dat hij onderuit was gegaan en niet rad liep, maar toen ik kwam gelukkig al niks meer van te zien echter voor de zekerheid trainer afgezegd) en met het uit de paddock halen merkte ik gelijk al dat hij na 1 dag al helemaal weer zenn was. Gewoon rustig meelopen en geen gedrentel op de poetsplaats.
Gisteren heeft de ruiter hem gereden. Buitenbak loopt hij dan te klooien (vond nu ineens een boom naast de bak 'eng' en gaat dan wegschieten enz. Na het rijden reed de ruiter hem expres naar een kraantje op rupsbanden toe die een paddock zou afgraven en daar wandelt hij dan gewoon achteraan zonder problemen. Niks bang, gewoon aanstellen :+
Ben benieuwd hoe het vanaf nu gaat, hij had natuurlijk ivm die val een paar dagen stilgestaan dus nu wordt hij weer opgepakt en kan hij zijn ei overdag ook lekker kwijt dus als het goed is gaan we weer in stijgende lijn nu.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:53

Nobel01 schreef:
Ik moét even mijn verhaal aan jullie kwijt.

Wat ik nu mee maak kan alleen in sprookjes, of een heel goed Penny verhaal...
Jullie weten wat er met Unique aan de hand is, en dat we haar gaan inzetten voor de fokkerij. Op de stal waar we nu staan, laat ik haar niet staan. Het is duur, en geen omgeving waar ik een veulen wil laten opgroeien.
Dus we zijn vorige week gaan kijken bij een "wat hij noemt" Merriestation met KI station.
Nou, dat viel vies tegen! Ik zou er mijn goudvis nog niet achter willen laten. Zó smerig, in elkaar geflanste boxen. En ze kwamen maar een half uurtje buiten, terwijl wij duidelijk hadden aangegeven dat ze niet op stal kan staan. De rest zou ze inderdaad binnen staan, wel in een box van 5 bij 8, maar alsnog.

Afgelopen zaterdag bij een pensioen stal wezen kijken in Brabant. Dit was echt mooi, en zag er goed uit.
Alleen het is echt ver weg, je kan niet zo maar even gaan kijken hoe het met haar gaat. En met het oog op fokken is dat ook niet echt handig.

Nu werd ik gisteren gebeld door de oud eigenaar, die mijn advertentie op marktplaats had gezien dat ik een andere stal zoek. Hij is volledig op de hoogte van de situatie (we zijn vrienden op Facebook en ik houd hem regelmatig op de hoogte), en hij heeft ons een voorstel gedaan:
Unique mag naar hem toe, en daar veulentjes krijgen, ze hebben stallen aan huis. Twee jaar geleden heeft Unique daar ook al een veulen gehad.

Hij heeft een jong paard staan, die hij graag gereden wil hebben, deze mag dan naar ons toe om te rijden.
Vanmiddag ga ik hem bellen om een afspraak te maken om te gaan kijken, en alles door te spreken, en om kennis te maken met die andere merrie, die is trouwens ook 5 jaar.
Als we het eens kunnen worden en goede afspraken kunnen maken, is dit zeker een uitgelezen kans!

Het zijn hele lieve mensen met een hart voor paarden. Dat zij Unique hebben verkocht is dat hun gezondheid slechter is, en ze hadden 26 paarden en moesten inkrimpen.

Ik hou jullie op de hoogte als we zijn geweest, wel errrug spannend!!!!

Nog een Note: Unique is en blijft van ons, en ook haar eerste veulen blijft bij ons, en de merrie die wij dan gaan rijden blijft van hun.


Nou dit lijkt mij een hele mooie kans. En zo lezen zijn jullie heel positief. Ik duim dat het wat wordt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:20

Wauw dat zou heel mooi zijn als dat door kan gaan, ik hoop het!

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:37

Oh dat is een mooie oplossing, dat klinkt heel hoopvol!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:47

Oh dat is een super mooie kan Nobel! Fijn dat jullie op deze manier een (vertrouwde) win win situatie kunnen hebben.

Hebben jullie al over de hengstenkeuze nagedacht? Wat voor een veulen zouden jullie willen fokken aangezien ze zelf ook een interessante kleur heeft?

Hierbij nog een filmpje van een paar weken geleden. Nu met de donkere avonden pakken we het werk in de bak meer op. Afgelopen week heeft Murphy voor het eerst bewust een paar pasjes wijken gedaan. Ik was een trotse paarden mama :')


Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:01

Klinkt goed Nobel.

Het beleren van Trippel gaat nog steeds super. Ze is eigenlijk super braaf, ook als er spannende dingen gebeuren rondom de bak.

Helaas wordt vanmiddag haar vriendje ingeslapen waar ze in de winter samen mee op de paddock staat.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:29

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:33

Ah wat sneu, sterkte.
Heb je al een oplossing voor de winter qua nieuw vriendje?

Dat ziet er netjes uit stitchlover, mooi actief en netjes aangesprongen ook. Geen makkelijke plek om te rijden met een jong paard lijkt me, maar leren ze wel op eigen benen lopen ipv aan de bak rand te plakken.

Ruiter is gister geweest en nadat hij klaar was heeft er een stalgenootje opgezeten aan de longe in de longeercirkel. Iets wat zij even nodig had ( ruiter helpt haar ook met haar paard), wat voor mij goed was om even te zien, maar ook voor M heel goed
Stalgenootje rijdt natuurlijk minder goed dan zijn vaste ruiter, je kon duidelijk merken dat hij dat heel moeilijk vond, hij was van spanning gewoon wat anders aan het ademen. Maar hij was heel braaf, dus hier kan ik binnenkort ook wel mee beginnen.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:11


Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:06

Opisop-shop ja die is er gelukkig. Morgen komt er een andere bij haar op de paddock.

Paard wat is ingeslapen was van mijn stalvriendinnetje. Was net 7 jaar oud maar had elke 2 weken koliek. Ze heeft echt alles geprobeerd om hem te helpen maar helaas uitbehandeld. Ben er vanmiddag bij geweest als steun voor haar en het ging heel mooi rustig. Hij is ook gelijk opgehaald door de rendac met een trailer en ook dat ging erg respectvol. Trippel heeft nog afscheid van hem genomen nadat hij was ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:20

@ opisop_shop: ja ze past gelukkig in een normale stal! Fijn dat het met de andere ruiter ook goed ging! wellicht dat zij er een aantal keren op wil rijden dat je kan zien hoe het verder gaat en dat je dan zelf het doorrijden op kan pakken.

@ Nobel01: wauw dat is wel een mooie wending aan het verhaal. Lijkt mij een hele mooie kans!

@ Stitchlover: Ziet er al zeer gecontroleerd uit zeg! Goed ook voor de balans om in een bak zonder omheining te rijden!

@Essxan: triest zeg op zo'n jonge leeftijd moeten inslapen. Maar voor het paard is het wel beter. Iedere 2 weken koliek is ook niks....

Met Lady gaat het echt top! Na de laatste 2 ontwormingen is ze echt weer flink aan het bijkomen. Het kuiltje achter de laatste rib is zo goed als verdwenen! Bij de laatste 2 ontwormingen heb ik ook geen wormen meer in de mest gevonden. Haar galop onder het zadel wordt ook iedere week beter. Hier ben ik echt zo blij mee omdat ik had gedacht dat ze nooit echt goed zou leren galopperen.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 08:34

Wat fijn Laura! Echt super dat het zo goed gaat.

Ik heb gister voor het eerst op de nieuwe stal op M gezeten!
Ruiter heeft met hem gesprongen en daarna had hij het kaarsje wel uit een was goed braaf. Dus ik heb hem uitgestapt, ook twee voltes gedraafd voor het gevoel. Heb me geen moment angstig gevoeld ofzo, fijn. Hopelijk zo een beetje opbouwen nu
Zit alleen in dubio over het volgende, M zweet in de binnenbak heel erg. Hij heeft een dikke vacht en wordt intensief gereden. Hij is echt volledig nat na het rijden, eigenlijk is hij na een half uur met zweetdeken nog steeds nat. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Ik wou hem zonder deken houden zodat hij aan de 'kou' kan wennen. Wij willen nl komend jaar emigreren naar Oostenrijk dus ik dacht onze zachte winters zijn een mooie oefening haha. En ik ben maar 4x per week op stal, dat vind ik met oog op lekkende dekens wat minder fijn.
Maar goed, dit werkt ook niet zo goed.
Nu alsnog een deken op doen heeft geen zin, hij is al helemaal teddy. Dus dan zou ik moeten scheren, maar ja dan heb je gedoe met nierdekens enz, het tocht binnen altijd flink dus ook gedoe met poetsen enz en misschien wordt hij er ook wel nog frisser door?
Ik dacht misschien een deel vd hals scheren. Iemand nog ideeën?

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:07

Ik zou idd kijken naar een jacht patroon.
Maar als ik zelf moest kiezen, dan zou ik m scheren en onder een deken zetten. Ik heb een half jaar in Oostenrijk gewoond en bij de plaatselijke manege hadden ze een stal-paddock(dus paarden konden altijd kiezen) constructie en alle paarden werden geschoren.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:33

Ah tof, waar heb je gewoond?
Paddocks aan de stal hebben ze daar veel idd maar ook wel actief stallen waar ze aldoor buiten lopen, ik hoop zoiets te kunnen vinden.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 09:51

Deels scheren is denk ik het makkelijkst en met deze temperaturen heb je ook kans dat hij met die dikke vacht staat (na) te zweten onder die zweetdeken, dus dat dat juist precies verkeerd om werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:57

Fijn dat het goed ging opisop_shop! Wellicht is een jachtpatroon scheren een optie?

Afgelopen dinsdag weer een fijne les gehad met Lady. Ze blijft wat braaf/traag in haar achterhand dus we hebben dinsdag heel veel tempowisselingen en overgangen gereden. Ik merkte meteen dat ze vanuit haar achterhand actiever werd!

Afgelopen zondag heeft een stalgenootje wat foto's gemaakt tijdens het rijden. Als ik de foto's zo terug zie dan begint het eindelijk een echt paard te worden. Ik heb er even een apart topic voor aangemaakt!

[RIJ-ITP] Lady (V. Blue Hors First Choice) aan het werk

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:10

@laura wat is ze ineens echt paard geworden! Ziet er fijn uit

Hier ook een dikke vacht probleem maar dan in combinatie met rainrot.. Wassen gaat nu niet met dikke vacht maar deken is ook te warm. Dacht nog ff een lekker jaartje zonder deken. Ga nu morgen iets ophalen bij de dierenarts wat ik alleen op natte vacht hoef te smeren maar niet uit hoef te spoelen. Hopelijk werkt dat snel. Hij heeft een fijne schuilstal maar staat hierin als het droog is en als het regent gaat hij buiten staan :Y). Wil misschien toch een deel van z'n halsscheren zodat hij daar wel z'n warmte kwijt kan op warmere dagen