Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:38

Qimm schreef:
future_vet schreef:
Ik krijg van Nacho regelmatig updates. Ze heeft er nu twee keer opgereden. Eerste keer ook direct los gedraafd. Ik zou dat dus nooit zo snel durven haha, zo blij dat zij zo dapper is!
En tweede keer zelfs gegaloppeerd inclusief wat vreugendenbokjes. Zo trots haha


Oh wat fijn dat het nu verder gaat en dat het goed gaat. Dat moet een hele geruststelling zijn!

Vandaag 'lekker' dom bezig hier :')
Wilde als afsluiter even vanaf de picknicktafel leunen. Dat kon zo wel even vond ik. Maar ze was zooo braaf en zo relaxed dat ik even heb gehangen. Alleen, op de straat, met klompen aan en geen cap op. Don't try this at home kids %)

[ [url=m/lkHvQs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gespot door onze beveiligingscamera haha (ding is in de war met de tijd zie ik)


Wat goed zeg! Spontane actie zijn vaak super goed. Dan verheug je je nergens op maat het gebeurt opeens. De eerste keer toen ik op Alano zat was zonder zadel, jeansbroek en ook geen cap op :')

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:24

Eerste keer op mijn pony vijftien jaar geleden was los in de wei, met halstertouw aan het halster als teugels en zonder cap, opgestapt via een omgekeerde emmer. Vroeger kon dat schijnbaar :')

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:32

opisop_shop schreef:
Eerste keer op mijn pony vijftien jaar geleden was los in de wei, met halstertouw aan het halster als teugels en zonder cap, opgestapt via een omgekeerde emmer. Vroeger kon dat schijnbaar :')


Dit is zo herkenbaar. Mijn eerte haflinger stond in het weiland ik klom er zo op zonder tuig, cap etc. Ik was nog wel heel jong haha. Alles is goed gedaan. Vroeger deed niemand moeilijk maar nu krijg je al commentaar als je bijvoorbeeld geen schoenen aan hebt of een cap op hebt

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:21

haha, ja vroeger wad het makkelijker..

Alleen merk wel, 20+ jaar verder dat ik zelf toch blij met een cap ben enz.
Want ben toch voorzichtiger en onzekerder dan toen.

Komt misschien ook omdat ik weduwe ben en 4 kids heb. Dus ja kan dan geen ongeval of wat dan ook permiteren

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:24



Even een filmpje.. 3e keer dat ik kort op hem zit, en 1e keer draf..
Ben zelf echt onzeker of ik het wel goed doe, maar hij pakt het wel snel en goed op.
Zadel word volgende week vervangen, deze past hem niet niet goed en is iets te lang.

Tevens vriendin erop gezet, om uit te stappen ..
Afbeelding

1e keer los in de bak, en hij was zo braaf!!

Nu enkel het sturen erop zien te krijgen

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:11

Ik vind de gene met de longeerlijn niet heel lekker bezig moet ik zeggen. Hij stopt telkens omdat zij veel te veel vooruit loopt lijkt het. Is het iemand die wel kan longeren?

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:39

Hij wil elke keer naar binnen vallen, dus ik doe zelf de overgangen..

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:42

De houding van je longeur helpt je iig niet. Hij doet het best braaf verder. Maar een goede longeerhouding en een longeerzweep zou het voor jullie beide veel makkelijker maken.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:58

Qimm schreef:
De houding van je longeur helpt je iig niet. Hij doet het best braaf verder. Maar een goede longeerhouding en een longeerzweep zou het voor jullie beide veel makkelijker maken.


heb dinsdag les, dan zal het stuk fijner en makkelijker gaan :)

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:02

Dat klinkt goed! Komt vast goed

Zebrastreep

Berichten: 9749
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:06

Wauw ik zie dat heel veel mensen al heel ver zijn met het beleren! Ontzettend leuk!

Momenteel doe ik even niks... Door wat vervelende omstandigheden had ik niet echt de concentratie om even flink met Ofira bezig te gaan. Vond het niet eerlijk voor haar als ik mijn hoofd er niet bij heb. Tevens brengt mijn hoofd er niet bij hebben mij soms paard gerelateerd in onhandige situaties. Maar ik geniet er volop van nu mijn beide paarden samen in een kudde staan.

Niet dat Ofira nu niks leert , ze wordt volop op haar plek gezet in de kudde. Dit was ze ook wel nodig! Alleen heeft ze een maatje die zeer dominant is en ook naar mensen toe soms best een beetje uit kan vallen. Een andere ruin heeft mijn oudere merrie in 'bezit' en gedraagt zich daar ook naar. Nu wil hij mijn jonge merrie er ook wel bij hebben , maar het maatje van mijn jonge paard jaagt iedereen de stuipen op het lijf. Best op passen dus!

Maar ik merk dat ze mensen ook steeds meer opzoekt en ook in de kudde haar eigen plekje aan het zoeken is. Ze is ontzettend lief en komt dapper over en gaat zelf op onderzoek uit. Woensdag komt de smid wat ook zeker weer even nodig is ( iets met miscommunicatie oeps) en daarna wil ik echt volle bak met haar bezig. Laatst kreeg ik al een begroeting in de vorm van een hinnik. Vandaag wel even een vliegenmasker geprobeerd , maar mevrouw is er niet van onder de indruk.

Het vast staan was nog niet echt een succes , maar daar ga ik even hulp voor vragen want voor mijn idee pak ik dat niet helemaal goed aan. Het alleen staan is ook nog wel heel spannend.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:10

Ben het eens met Qimm Loran. Hij doet het heel braaf maar de vrouw die longeert houdt hem tegen door voor zijn schouders te gaan lopen. Je longeerhulp hoort veel verder achterin te staan. Zo is de drang naar voren veel beter en zal hij minder snel naar binnen vallen. Hij is nu heel onrustig omdat hij 2 verschillende signalen krijgt.

1. Ik moet stoppen om iemand voor mijn schouders loopt.
2. Wordt hij naar voren gedreven door jou en door die vrouw.

Paarden reageren heel goed op lichaamstaal

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 23:15

Het is lang geleden dat ik gereageerd heb, maar ik probeer alles wel bij te houden maar het is allemaal zo veel.

Ik las in iedergeval dat nacho het goed deed, dat is wel fijn. En ik zie ook veel filmpjes van Haflinger die het goed doen.

Het filmpje van hier boven vind ik net als qimm dat de longeur meer het 'probleem' is dan het paard. Je ziet dat het paard niet helemaal begrijpt wat er van hem verwacht wordt, en de longeur geeft het paard ook nog onjuiste signalen. Ik zou kijken of iemand anders hem kan longeren, of misschien gewoon los als het al vertrouwd genoeg voelt.

Het enige probleem waar ik zelf nu tegen aan loop is het gewicht van de pony. Het wordt zomer en de wei wordt voller van Gras, en nu wordt de pony dikker. Maar er is 1 probleem ze kan niet van de wei af want haar vriendin heeft wel dat gras nodig.

Hier nog wat foto's van van de week,


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:09

@Loran, wat doet hij het braaf zeg! Verder ga ik wel met m'n voorgangers mee wat betreft het longeren, degene hier kan ik sturen door m'n longeerlijn in m'n linker of rechterhand te houden, als ik zo zou meelopen draaien ze heel hard om. Dat is hier ook de reden dat het met rijden wat moeite kost aangezien de longeur niet altijd snel genoeg is...


@Zebrastreep sterkte, geniet van je mooie paarden!

@nicky, dat ziet er al goed uit! Heb je al een graasmasker geprobeerd?

Hier ben ik donderdag en zaterdag bezig geweest met het longeren over balkjes, ik was voorheen springpaarden gewend die nergens van opkeken, maar de dames vonden het maar spannend. De 4 jarige liep er uiteindelijk vlot over en zaterdag zelfs geoefend met 3 balkjes en de 5 jarige moest er echt niks van hebben, maar na wat achter me aan lopen ging het longeren ook goed :)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:45

Wat is iedereen fijn bezig.
@loran ik ben eens met de rest, verder ziet het er braaf uit wat super zeg.
@zebrastreep: heel veel sterke
@Lauraaa wat ziet het er fijn uit zeg!!
@nobel01: Fijn dat met uniqeu de goede kant op gaat.

Hier staat Maximus na zijn operatie aan zijn griffelbeen op volledig boxrust. A.s donderdag staat hij 3 weken op boxrust en tot nu toe is hij er vrij relax onder.

Zn been blijft wel wat dik maar hij heeft geen koorts. En heeft nu ook nog wat verband om dus dat moet zolang mogelijk omblijven. Ik denk zelf dat z'n lymfe systeem daar een klap heeft gehad en weinig beweging helpt ook niet echt mee.

Vanaf 17 juni zou ik mogen wandelen maar ik ga 21 tot 28 juni op vakantie. Dus ga ik pas vanaf 28 juni wandelen. In de brief stond ook paarden die nog niet aan het werk kunnen omdat ze nog niet zadelmak e.d zijn moeten langer op boxrust. 5 Juli hebben we foto controle.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:32

Ik heb ook al even niet meer gereageerd. We hebben op het werk een mega drukke periode door een overname. Op de mooie dagen wel langs geweest en langzaam wat nieuwe dingen opgepakt. Na deze week zijn we 2 weken op vakantie dus dan zal ik ook weer niet echt kunnen reageren.

@ Activeme - Het ziet er bij jullie allemaal zo gemakkelijk uit _/-\o_ Geeft echt een mooi, eerlijk / vriendelijk beeld!
@ Qimm - Ik herken het ergens wel, soms ga je op in het moment en voelt het gewoon heel goed. Die momenten heb je alleen niet altijd voor het kiezen...
@ Loran - Ziet er braaf uit! Succes met je les :)
@ Nicky - Wat een fijn beeld al! Gewicht is altijd een moeilijk ding inderdaad. Graasmasker heb ik ook wel goede ervaringen mee, al blijft het lastig.


Het longeren heeft iemand van stal opgepakt en toch ook even doorgepakt. Nimbus bleef bij mij zo in zijn spanning hangen dat ik niet goed wist wat te doen. Het was wel even heel moeilijk voor hem maar gelukkig heel fijn op kunnen lossen. Nu gaat het echt super, stap en draf gaan zonder problemen en daar kan ik ook al schakelen in tempo. Galop is nog wel moeilijk en dan komt ook de spanning weer wat terug. Gelukkig hebben we nu de handvatten om terug naar de ontspanning te gaan. En dan vandaag voor het eerst met dubbele lijnen in stap gewerkt. Wat een mijlpaal weer *\o/* Deed hij super braaf! Hij zoekt al zelfs wat contact op maar weet dan nog niet goed wat hij er mee moet :Y) Op de foto valt hij net wat naar binnen, dit hoop ik met de dubbele lijnen wat beter te kunnen begeleiden op termijn.
Afbeelding
De lijnen heb ik voor de eerste keren bewust als directe lijn vast gemaakt zodat de release net wat sneller gaat en het geen probleem is om snel zonder gedoe van hand te veranderen

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:31

@nicky_rilana wauw ziet er netjes uit hoor

@loveslimpie haha geniaal, fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is met de balkes. Alano gaf er de eerste keer niks om haha.

@Nobel01 wat fijn zeg, gelukkig voelt ze zich al beter.

@plutolover hoop dat het been snel slinkt, maar wel fijn dat hij er zo rustig onder is.

@Mooblie wat een lief compliment. Ik probeer hem zo fijn en vriendelijke mogelijk te rijden want na mijn mening werkt dat beter dan streng of hard zijn. Alano is een slimme leerling. Pakt alles heel snel op. We hebben ook al heel veel oefeningen aan de hand gedaan dus hij kent al een hoop. En wat doet die van jou het goed.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:22


Ziet dit er dan beter uit?
Op moment van filmpje, wat tegen het einde was, was het even kijken hoe hij reageerde op been icm stemhulp.

Het voelde wel beter, alleen merkte ik nu, dat met onze eerste (korte) les, hij niet zo actief was.
Dit is voor de komende week onze leerdoel.
En langere stukken draf nemen.

Wel is hij erg zoekende in zijn hoofd, maar dat komt wel met wat meer activiteit van achterhand..

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:36

Al even niet meer gereageerd maar wel meegelezen. Wat gaan jullie allemaal al lekker.

Trippel heeft de longeerknop erop zitten. Dit heeft een stalgenootje voor mij gedaan omdat ik helaas met een langdurige blessure zit. Heb een frozen shoulder waardoor ik eigenlijk niet veel mag en kan op dit moment. Afgelopen zondag wel even mevrouw aan de longeerlijn gehad en dat deed ze weer erg braaf, commando's stap draf en ho zitten er aardig op.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:33

Je vorige filmpje zag er prima uit verder. Alleen je hulp vanaf de grond was niet zo behulpzaam.
Dat zoekerige is lastig, ik weet ook niet wat je op dit moment van zijn hoofd verwacht/wil?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:25

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:17

Wauw Nobel wat begint ze op te knappen zeg. Je ziet er echt al stukken beter uit hoor. Gelukkig gaat ze zich steeds meer paarden voelen en lekker in het vel zitten.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:22

Duidelijke verbetering! Ze glimt wel als een spiegeltje trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:28

@ Nolen: even het eerste filmpje bekeken maar wat staat die persoon die jou probeert te 'helpen' onhandig zeg. Ze remt je paard nu alleen maar af in plaats van juist voorwaarts te stimuleren. Het tweede filmpje ziet er al wat beter uit. Hoe goed kende je paard (druk op) het bit voordat je er voor de eerste keer opstapte? het slaan met het hoofd lijkt mij eerder een reactie om onder de druk op het bit uit te komen.

@ Nicky_rilana: Wauw je foto's zien er goed uit zeg! Over het probleem van een te dikke pony kan ik niet veel zinnigs zeggen. Die van mij moet juist flink bijkomen. Het enige dat je zou kunnen proberen is een graasmasker.

@ loveslimpie: Balkjes zijn de eerste keer vaak spannend :D die van mij keek er de eerste keer naar en ging voor de balkjes stil staan en keek mij aan zo van HELP Baas hier ligt iets in de wegg }:0

@ Nobel01: Gelukkig dat het met Unique de goede kant op gaat. Ze is ook echt goed op aan het knappen van de foto's zeg!

@plutolover:gelukkig dat de operatie goed is gegaan! zolang boxrust lijkt mij als baasje zijnde ook moeilijk om te zien. Maar liever een weekje langer dan te kort.

@ Mooblie: leuk dat het met de dubbele longe goed is gegaan. Ik ben daar veel te onhandig voor met 2 lijnen.

Ik heb Lady gisteren voor het eerst met pessoa gelongeerd. In het begin vond ze het maar wat spannend maar al snel ontspande ze en begon ze te snappen wat de bedoeling was. Het idee is om dit 1 keer per week te blijven doen en daarnaast 2 keer per week te rijden.
De wormenkuur van 1.5 week geleden heeft haar ook goed gedaan. Ze is in 1,5 week ook eindelijk weer iets bijgekomen. Vandaag komt de dierenarts nog naar aanleiding van haar wormbesmetting.
Daarna moet de tandarts nog een keer komen want waarschijnlijk moet er een tand getrokken worden. Zo blijven we bezig :Y)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding