Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:26

Qimm schreef:
De houding van je longeur helpt je iig niet. Hij doet het best braaf verder. Maar een goede longeerhouding en een longeerzweep zou het voor jullie beide veel makkelijker maken.


en veiliger mss ook, gelukkig is het paard heel erg braaf,

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:38

Zo, Unique is goed bijgetrokken zeg, wat een verschil!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:15

Ziet er fijn uit zo van de foto’s af Nicky! Een graasmasker kan inderdaad een goede optie zijn. Misschien gecombineerd met strookbegrazing? Of dat je ze eerst een paar uurtjes samen op de weide zet en haar daarna in een paddock oid met hooi ernaast? Weet niet wat mogelijk is hoor.

Fijn Laura dat ze goed bijkomt. Is er een reden dat je ervoor kiest haar te longeren met pessoa?

Unique begint goed bij te trekken zo te zien. Fijn! Is wel wat zeg, iedere keer weer iets nieuws wat je moet tackelen. Hopelijk blijft het hierbij.

Loran, ik sluit me aan bij de rest mbt de longeur. En ik zou denk ik zelf iets meer lucht geven aan de voorkant. Wat hebben jullie al gedaan qua grondwerk? Er zijn genoeg oefeningen om het paard te leren met druk in de mond om te gaan vanaf de grond.

Hier gaat het weer in een stijgende lijn. Zo blij mee! Heb op insta hier ook een post over geschreven:


DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:05

Heyhey!

Ik volg dit topic al een behoorlijk tijdje, maar had er zelf nog nooit in gereageerd. Laat ik mij even voorstellen :o

Ik ben Denise en ik ben al een paar maanden bezig met het beleren van mijn merrie Lola. Zij is in februari 5 jaar geworden, maar is vooral nog een grote baby :j Ik heb haar sinds vorig jaar juni, toen was zij nog maar net halstermak. Letterlijk alle ABCtjes moesten er dus nog op :=


Afbeelding

We zijn vorig jaar augustus/september begonnen met zadelmak maken. Sinds oktober (dag voor mijn verjaardag op 10 oktober voor het eerst erop!) begonnen met ruitergewicht en ik heb haar van hieruit langzaam opgebouwd tot 3x pw ongeveer 10 minuutjes zitten.

Ik heb haar ingereden met touwhalster, toen langzaam geïntroduceerd met het bit en langzaam druk op de teugels nemen om vervolgens na ongeveer twee maanden het halster af te halen. Momenteel zit gas, rem en een stuur er op, dus zijn we toe aan de volgende stap.

Momenteel staat zij al 2 maanden stil door verschillende redenen, eerst omdat ze onrustig was omdat de dagweide-paarden al op de wei stonden en zij nog niet, daarna wilde ik haar zodra ze op de wei stond sowieso even lekker vrij geven en nu is ze herstellende van een verrekte kogel door gek doen in de wei :O

Zodra we weer wat kunnen ga ik weer langzaam opbouwen, eerst aan de longe en daarna onder de man. Als ze weer een beetje in een ritme zit gaan we een weekje op trainingsweek waarbij wij 3 lesjes achter elkaar kunnen pakken (met een rustdag er tussen) om lekker verder op te pakken. :D


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:12

@Liiesjjj ziet er goed uit!

@deniseB Wat een knapperd!

Bij ons gaat het echt heel erg goed. Muppet is heel erg aan het groeien en ik moet echt opletten dat we hem niet over vragen. Hij wilt zo graag voor je werken en pakt alles zo goed op, dat je nog wel is vergeet dat ik hem pas 3 weken zelf rijd en hij pas 6 weken onder de man is :')

Met Luna ben ik voor het eerst gaan oefenspringen op ander terrein. Ze pakte het super op en keek nergens naar. Zij verbaasd mij toch elke keer weer. Ik heb afgelopen dinsdag ook een shoot gehad met Muppet en Luna en ik ben zo trots op hoe ze daar lopen. Als ik de foto's binnen heb zal ik is een kleine update doen met hoe we begonnen en met hoe ze nu lopen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:13

Liiesjjj schreef:
ik ben met mas eerst op de grond bezig geweest om haar recht te maken. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Ze is wat hybermobiel dus het gaan echt alle kanten op. En vervolgens focussen op de achterhand om die sterker te maken zodat als ik dadelijk opstap dat ze mij goed kan dragen en niet helemaal scheef gaat en zich verkeerd gaat belasten.

Moet er wel bij zeggen dat ik groot voorstander ben van alles heel rustig aan doen en het opdelen in mini stapjes. Het is geen quick fix en als je eerst wil dat hij rechter is en achter sterker ben je al gauw een half jaar verder.


Mag ik je vragen hoe je dit hebt opgepakt? Ik kreeg de laatst de tip/opmerking van de osteopaat dat Lola na het inrijden toch wat scheef is gaan trekken wat naar haar zeggen regelmatig voorkomt bij paarden die net onder het zadel komen. Ik wil hier dus zeker wat extra aandacht aan besteden

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:02

Welkom Denise.
Wat grappig met die pop erop hahaha.

Liesjj leuk met een bodywrap. Merk je ook verschil daardoor?

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:39

@lauraa, Ik heb hem nu net 3 weken (bijna 4).
Hij is bij de fokker 1 week onder het zadel geweest (wel met korte teugels en hoofd hoger).
Ze reden daar met een enkelgebroken watertrensje, maar ik merkte de eerste week (mocht die wennen enz.) dat hij een dubbelgebroken watertrensje veel fijner vond.
Het schudden met zijn hoofd is echt vanaf Dinsdag meer geworden. Ik heb (bewust) langere teugels en weinig druk op het bit, omdat ik vermoed dat er in zijn mond ook iets gaande is (omdat zelfs bij wat eten hij nu ineens vaker uitspuugd, wat hij paar dagen eerder gewoon normaal at).

Volgende week komen ze weer, en dan gaan ze ook gebit controleren.

Maar dit zadel werkt ook niet echt meez begint meer te schuiven..

Dinsdsg de zadelpasser en hopelijk een goed zadel voor komende tijd

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 23:50

Gisteren toch weer een mooi compliment van de smid dat Ofira braaf is met bekappen. Hij gaf al aan dat de meeste 2 en 3 jarigen die hij had lang niet zo braaf waren. Ook nog gelukt om haar even vast te laten staan. Als mijn oudere merrie er naast staat gaat dat dus hartstikke goed! Daarin tegen alleen is nog wel lastig , helemaal als het druk is op stal en er overal lawaai weg komt. Morgenochtend denk ik nog maar even weer proberen vaak is het dan rustiger.

Helaas wel even een tegenvaller , een schimmel / bacterie in haar rechtervoorhoef. Ze lijkt er gelukkig niet zoveel last van te hebben. Dat moet ik nu even tijdelijk gaan behandelen.

Ik heb haar vanavond weer even opgehaald , maar weer waren helaas alle paddocks bezet.... ( we mogen niet in de bak longeren helaas) dus maar even aan de hand en een stukje op de hei gewandeld. Eigenlijk toch nog een leerzame les eruit kunnen halen , namelijk stilstaan en wachten tot ik bepaald wanneer we weer gaan lopen.

Verder heel braaf! Enige wat ze doet is roepen naar haar kudde maatjes maar verder niks geks. Ze houdt haar hoeven mooi alle 4 op de grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:17

@ Liiesjjj: op aanraden van mijn instructrice dit uitgeprobeerd. We gaan het gebruiken om haar bovenlijn en achterhand wat beter te trainen. Ze houd namelijk heel snel haar onderhals vast ondanks dat je ook ziet dat ze haar bovenhalsspieren aanspant. En een pessoa werkt altijd in het op moment dat het nodig is maar laat ook meteen los op het moment dat zij de juiste houding aanneemt. Ze liet al hele mooie stukken zien. Gisteren er weer eventjes op gezeten en ze voelde zoooo veel fijner aan. Zelfs rechtsom, haar moeilijke kant waar ze heel slecht buiging pakt, liet ze gisteren lost.

Ik zag jouw filmpje via Instagram. Wat doet die bodywrap precies?

@ DenieesB: Welkom! Knap paard heb je zeg! ik houd wel van vosjes.

@ Vingino99: dat voorzichtig zijn en niet moeten overvragen herken ik heel erg. Dan "klaag" ik dat het een en ander niet zo goed ging en dan heb ik toch weer nuchtere stalgenootjes die me even laten weten dat ze ook pas 4 maand onder het zadel is (met de nodige tegenslagen }:0 )

@ Loran: Als ik je post zo lees zou ik even een aantal stappen terug doen en even stoppen met rijden. Eerst zorgen dat de tandarts is geweest en dat je uitsluitsel hebt dat alles in orde is. Als je paard nu in het begin al nare ervaringen heeft met het bit is dit niet goed voor de toekomst. Als de tandarts is geweest zou ik eens langzaam gaan beginnen met grondwerk. Als ik je filmpjes zo zie is zij nog niet aan het bit gewend of heeft ze ergens last van. Of een combi van beide natuurlijk.

@ Zebrastreep: fijn dat ze zo braaf was bij de smid! wel balen dat ze nu een bacterie in haar hoef heeft. Maar dat komt vast en zeker weer goed!

Lady is woensdag gespoten tegen de bloedwormen. Alle larven en eitjes zouden nu ook af moeten komen en dan hoop ik dat ze nu eindelijk die laatste kilo erbij komt. Donderdag eventjes kort gereden en ze heeft me echt verbaasd hoe goed ze liep!

Binnenkort ook weer even de tandarts laten komen. Ze is een half jaar geleden bij de tandarts geweest en toen zag alles er goed uit. Hij gaf aan om over een half jaar nog eens te kijken omdat hij het vermoeden had dat er een tand uit zou moeten.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:35

@Vingino99 en @_lauraaa_ bedankt! Ik ben ook helemaal weg van vosjes <3

@opisop_shop die pop is heel handig geweest! Toen ik er ongeveer voor de 10e keer op zat is Lola uit het niets ontploft en toen ben ik er ook 3x achter elkaar flink af gevallen. Gezien we alles heel rustig hebben opgebouwd en er verder geen aanleiding was, was dit heel apart. Echt volledige rodeo. Voor ieders veiligheid maar de pop (onesie gevuld met stro :') ) er op gezet en daarna niets meer aan de hand geweest! Het hoe en wat geen idee, maar het is erna in elk geval nooit meer gebeurd :=

@Vingino99 ben benieuwd naar je foto's, vind transformaties echt altijd geweldig om te zien

@Loran ik zou inderdaad ook even wachten met rijden tot alles helemaal goed zit. Tandjes en zadel zijn toch wel belangrijke dingen om je paard geen nare ervaringen te laten krijgen. Heb je daarna veel meer profijt van!

@_lauraaa_ die van mij bleef ook schraal. Ondanks dat zij al behandeld was voor wormen zat zij blijkbaar weer helemaal vol. Ze staat nu 24/7 op het land en heeft een goede ontworming gehad en de kilo's vliegen er aan! Echt heel blij mee, ze heeft nu zelfs een beetje een grasbuikje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:52

DenieesB schreef:
@Vingino99 en @_lauraaa_ bedankt! Ik ben ook helemaal weg van vosjes <3

@opisop_shop die pop is heel handig geweest! Toen ik er ongeveer voor de 10e keer op zat is Lola uit het niets ontploft en toen ben ik er ook 3x achter elkaar flink af gevallen. Gezien we alles heel rustig hebben opgebouwd en er verder geen aanleiding was, was dit heel apart. Echt volledige rodeo. Voor ieders veiligheid maar de pop (onesie gevuld met stro :') ) er op gezet en daarna niets meer aan de hand geweest! Het hoe en wat geen idee, maar het is erna in elk geval nooit meer gebeurd :=

@Vingino99 ben benieuwd naar je foto's, vind transformaties echt altijd geweldig om te zien

@Loran ik zou inderdaad ook even wachten met rijden tot alles helemaal goed zit. Tandjes en zadel zijn toch wel belangrijke dingen om je paard geen nare ervaringen te laten krijgen. Heb je daarna veel meer profijt van!

@_lauraaa_ die van mij bleef ook schraal. Ondanks dat zij al behandeld was voor wormen zat zij blijkbaar weer helemaal vol. Ze staat nu 24/7 op het land en heeft een goede ontworming gehad en de kilo's vliegen er aan! Echt heel blij mee, ze heeft nu zelfs een beetje een grasbuikje :o


Ja die van mij precies hetzelfde… ik heb haar 31 oktober aardig ondervoed gekocht. Om het even netjes te zeggen. 2 januari van stal verhuisd en meteen begonnen met ontwormen. Ivermectine gegeven en na paar weken weer een kuur er in. Op een enkele horzellarve na niks gevonden. In maart ontwormd met een dubbele dosis pyrantel en ook niks gevonden. Was was intussen wel goed bijgekomen maar bleef wat schraal. Uiteindelijk 2 weken terug een hele boel bloedwormen gevonden. Die wormen worden blijkbaar pas actief bij de eerste warmte in het voorjaar….

Lady staat helaas niet op een groene weide maar krijgt wel voldoende hooi. Vanaf zaterdag gaat ze nagenoeg onbeperkt hooi krijgen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:58

Zadelmakmaker is vanmorgen geweest maar M heeft haar er vanuit het niets afgegooid :oo
Was de derde keer ongeveer dat ze er op zat. Kwam echt uit het niets, hij liep braaf rond en ineens rodeo. Was aan het filmen dus heb het terug gekeken maar ik zag niks raars.
Morgenvroeg komt ze weer, hopelijk niet al teveel spierpijn en gaat het morgen weer goed.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:35

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 16:59

Oh zo liep die van mij er vorige week ook bij inderdaad.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:55

@Nobe01: met Lady gaat het nu gelukkig weer wat beter. Sinds de wormenkuur van 2 weken terug is ze echt flink bijgekomen. Ribben zijn nog nog licht zichtbaar maar je ziet het iedere paar dagen minder worden. Ze hebben sinds gisteren ook 24/7 hooi. Die bak in de weide was toch wel even spannend }:0
Komende week krijgt ze ivm de warmte (word hier in Limburg weer lekker 30 tot 33 graden) weer een paar dagen vrij.

Hier had ze net geleerd dat de bak niet bijt }>
Afbeelding

Wel fijn dat het met Unique wat beter gaat en dat het volgende onderzoek gewoon thuis op stal kan. Scheelt weer veel stress! Die bulten heb ik nog nooit gezien. Zou er ook wel van schrikken hoor.

@opisop_shop: huh wat vreemd dat M ineens zo tekeer ging? Wellicht toch ergens iets van ongemak of pijn? Hopen dat het morgen beter gaat!

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 01:01

Soms denk ik dat ik een ezel heb gekocht... Ik wou haar hoef behandelen maar mevrouw heeft met name rechtsvoor de neiging om te denken ik ga er maar op mijn knieën bij zitten. Als iemand haar vasthoudt doet ze het niet 8)7. Ik heb de neiging om haar maar eens te laten vallen ( het was gelukkig in de paddock). Heb het idee dat ze dit geleerd heeft van mijn vorige smid , de eerste keer dat ze werd bekapt is ze half gevloerd door de smid. Ze kijkt er ook niet angstig bij eerder wat verontwaardigd. Achter doet ze het bijvoorbeeld niet. Dus elke keer maar flink gaan oefenen met voetjes geven.

Gisteren wel heel fijn kunnen wandelen! Ondanks dat ze veel nog niet kan , is ze echt super verkeersmak! Alleen naar een ander clubje gelopen om bij aan te sluiten. 1x flink geschrokken van een houten bankje met houten schapen erop en ik had het ook niet gezien dus die voelde ik wel even... Nog net geen flink stuk vel van mijn vinger af... Voor de rest top braaf! Tijdens het wandelen met het clubje trok ze zich nergens wat van aan ook niet als de rest opzij sprong of wat naar voren wou rennen. Mooi hoofdje laag. Terugweg ging top! Het door mij heen drammen is er volledig uit en dat werkt toch wel heel prettig.

Eenmaal in de wei flink gapen , dus weer heel wat informatie verwerken.

Dinsdag maar weer longeren het wordt dan tenminste niet zo warm. En even inplannen om het vast staan te leren want dat wordt nu echt wel tijd....

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 07:37

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 08:36

Jeetje jullie gaan hard. Wat gaan sommige goed zeg. Heb wel gelezen maar het veel om op iedereen te reageren :'). Bij ons lekker rustig. Alano staat lekker op een gras veldje met zijn vriend te genieten. De afgelopen twee weken heb ik 2x even kort gereden, het is ook best warm. Dus hij heeft even lekker vakantie. Als hij deze week weer naar stal komt pak ik de training weer op. Lekker s'avonds laat als het is afgekoeld. Ondanks dat het zo warm is is Alano lekker pittig en druk en zit bomvol energie :):).

Hier staan ze nu een kleine week op. Lekker hoog gras.


Spelen met je mattie hoort er ook bij.

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:49

Update van Nacho! <3

Nacho staat nu precies 2 weken in training en dat gaat echt goed! Hij wordt lekker aan het werk gezet en ze kan super omgaan met zijn soms stoute pony gedragingen. Ze heeft er nu geloof ik 5 (?) keer opgereden. En ze draaft en galoppeert nu los in de bak met hem. Dus mega trots :) hij geeft af en toe nog wel eens een bokje en wil soms nog wel eens omdraaien in een hoek, maar ze pakt dat echt goed en vriendelijk aan dus alle vertrouwen dat dat er uiteindelijke wel uit gaat. Het blijft een pony hè, met echt een pony karakter.

Ik vond het fijn om hem weer te zien. Ik had hem pas 1,5 maand toen ik eraf viel en dus wordt hij inmiddels al langer verzorgd door anderen dan dat ik hem heb kunnen verzorgen. Dat voelt toch wel vreemd. Maar als ik z’n koppie zie dan smelt ik wel weer en weet ik waarom ik hem had gekocht.

Afspuiten vind hij trouwen echt heel eng nog. Ze oefenen dit regelmatig, maar echt succesvol is het nog niet. Jammer voor hem want lijkt me heerlijk met dit weer.
Morgen komt wel een fotograaf ook foto’s van hem maken, dus ik hoop dat ze hem nog een beetje schoon krijgen morgen. Het is echt een varkentje die het liefst in de stront ligt. Heerlijk zo’n bonte.

Met mij gaat het ook goed; aanstaande donderdag de röntgenfoto die zal bepalen of ik mag starten met revalideren of niet. Dus ik kan zeker jullie virtuele positieve energie gebruiken.


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 05:21

Oh ik wist niet dat je hem nog maar zo kort had haha.
Fijn dat het goed gaat op deze stal. Hopelijk mag je beginnen met de revalidatie!

Ik heb wel meegelezen maar weinig gereageerd de laatste tijd.
Één van onze twee honden werd vermist en is na vier dagen zoeken teruggevonden, helaas overleden. Dat waren hele heftige dagen met een lange nasleep qua bijkomen. Hadden hem al 14 jaar... Heb toen ook een week niks met M gedaan, maar die ga ik nu wel weer oppakken.
Trainster zou gister ochtend komen maar had toch teveel spierpijn door de val dus had afgezegd. Nu door de hitte wordt het hem ook even niet.
Ben wel benieuwd naar haar aanpak zo na de val.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:25

Heyhey,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met iets waar ik tegen aan loop met Lola. Beetje een lang bericht maar hopelijk weten jullie dan meteen alles!

Lola heeft 2 maanden vakantie gehad, sinds deze week ben ik aan het oppakken. Weer longeren met zadel en hoofdstel en dubbele lijnen om weer wat druk op het bit te voelen.

Nu pakt zij eigenlijk op waar ik een maand voor haar vakantie ook last van had. Ze lijkt het bit/druk op het bit niet meer te accepteren. Een disclaimer vooraf: ik heb Lola aan de hand hiervan al laten nakijken door dierenarts en tandarts, alles in orde. Ook rijd ik met een vriendelijke hand, stille aanleuning en niet ‘spelen met de teugels’. Misschien te vriendelijk, niet altijd goed druk op de teugels. Ze mag van mij lopen waar ze wil met haar hoofd, ik verwacht geen enkele houding dan de houding die zij wil aannemen.

Wanneer ik aan het werk ga met het bit (rijden, longeren, pessoa) zet ze nu dus ineens haar onderhals er op en ontloopt ‘druk’, en dan zomaar uit het niets of bij overgangen en bij sturen trekt ze enorm hard aan de ‘teugels’. Ze heeft dit een maand voor haar vakantie onder het zadel gedaan (we waren toen zo’n 4/5 maanden bezig onder het zadel) en heeft mij daar meerdere malen mee uit het zadel getrokken, dus ze heeft al gemerkt dat daardoor alles (vooral ik) ontregeld raakt. Ik heb toen op aanraden de pessoa erbij gepakt met longeren. Op deze manier kan ik haar licht verbinding laten zoeken (pessoa hangt dus losjes) en als ze zelf ineens gaat trekken voelt ze pas druk maar die druk verdwijnt natuurlijk pas als zij niet meer zo hard trekt. Hierdoor verbeterde zij wel.

Vanaf het in doen van het bit is ze hier de eerste minuut echt mee bezig, ook door haar hoofd naar beneden te doen alsof ze ‘trekt aan de teugels’ die er op dat moment niet zijn. Daarna gaat het eigenlijk goed totdat we aan het werk gaan zegmaar. Dan doet ze bovenstaande. Wanneer ik zo’n 10 minuutjes bezig ben heeft ze wel de ontspanning en rust in de stap, maar draf is echt drama. Rug wegdrukken, onderhals gespannen en regelmatig dat harde trekken.

Hoe kan ik dit het beste oppakken? Iemand hier ervaring mee? Ik wil het graag op de goede manier aanpakken. Ze heeft dit voorheen nooit gedaan.
Zodra wij weer bezig zijn onder het zadel heb ik lessen gepland, dan zullen wij sws goed begeleid worden. Maar ik wil graag weten hoe ik haar nu vanaf de grond al kan helpen druk op het bit weer te accepteren en niet als iets vervelends te ervaren.

Hoop dat jullie oplossingen hebben! :(:)

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:33

@DenieesB: Wat vervelend zeg! Alano doet regelmatig zijn hoofd naar beneden als het bit net in is. Hier maak ik me geen zorgen over aangezien hij dit niet doet tijdens het rijden. Heb je al een ander bit geprobeerd? Even bitloos geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:58

@ future_Vet: fijn dat de training daar zo goed gaat! als jij hersteld bent kun je dus lekker aan de slag gaan. Hopelijk kun je snel starten met revalideren. Heb je nog veel pijn?

@ opisop_shop: Wat erg zeg van je hondje |( Heel heel sterkte gewenst. Weten jullie wat er gebeurd is?

@ DenieesB: Met wat voor bit rijd je haar? Is het bit niet te dik voor haar mond? Het kan ook zijn dat ze het op dat moment moeilijk vindt door bijvoorbeeld het ontbreken van balans. Lady doet dit vaak rechtsom (haar moeilijke kant) ook. Ze trekt dan ook haar hoofd ineens omlaag richting de grond omdat ze de rechterbuiging moeilijk vindt. Het opzetten van de onderhals herken ik hier ook. Nu wij haar echt stimuleren om haar bovenhalsspieren te gaan gebruiken wordt het langzaam aan wel steeds minder.

Gisteren voor de 2e keer met pessoa gelongeerd. Eerst zelf even zitten stoeien met al die touwtjes }:0 gelukkig had ik een foto gemaakt de vorige keer zodat ik even terug kon kijken hoe die vast moest.
Rechtsom is echt haar moeilijke kant. Ze wil het liefst met buitenstelling lopen maar het wordt steeds beter gelukkig. Ik zie ook dat ze met pessoa iets minder met haar linker achterbeen sleept. Dat slepen is het gevolg van de breuk in combinatie met verkeerd bekappen.
Ik heb gisteren een klein stukje gefilmd.


De ontworming en het overstappen op 24/7 hooi heeft haar duidelijk goed gedaan. Ze is nu goed bijgekomen. Op haar achterhand blijft ze nog arm bespierd maar ook dit was het gevolg van verkeerd bekappen. Dit zou nu langzaam moeten wegtrekken. Net zoals dat haar "krampbeen" aan 1 kant nu volledig weg lijkt te zijn *\o/*. Aan de andere kant heeft ze het wel nog maar ook dat is al een klein stukje beter geworden.

De rest van deze week heeft ze lekker vrij vanwege de warmte.