Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 85 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 114  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

 
Profiel   

@Qimm geniaal die mestboy hahaha, die ga ik onthouden. Handig ook vooral dat er wat 'gewicht' in zit dan valt ie niet zo snel om :')

@Nobel01 pff het zit niet mee. Hopelijk snel opgeknapt!

@_activeme dat met het hoofd herken ik als disbalans. Komt heel vaak voor bij jonge paarden of paarden die niet voldoende eigen kracht hebben om zich te dragen. Bij veel paarden valt het niet zo op omdat ze naar beneden getrokken of gezaagd worden, maar zeker waar je nu nog staat in training is dit niets geks. Zolang je een contactteugel houdt en aanvult met je been om hem terug richting je hand te laten komen komt een stille aanleuning vanzelf naarmate hij sterker wordt! Overgangen rijden en inderdaad focussen op tempocontrole kunnen helpen om hem sterker te maken en dus een betere aanleuning te krijgen. Maar jullie zijn echt onwijs goed bezig zeg!



Ik ben hier eindelijk weer aan het opbouwen met Lola na een blessure die uiteindelijk 2,5 maand heeft geduurd. Omdat Lola wat vervelend deed met het bit bedacht ik mij meteen om maar gewoon vanaf echt 0 weer te beginnen en dat bleek een goede keuze!

Ondanks dat we dus al een paar maanden bezig waren, dus weer even na onze 2,5 maand break naar 0. We waren toen gebleven bij het oppakken van rijden alleen in de bak, zonder mijn vriendin die ons vanaf het begin heeft begeleid. Stuur, gas en rem waren eigenlijk bevestigd en dus konden we echt het rijden gaan oppakken. Nu na haar break van 2,5 maand denk ik dat het toch niet zo bevestigd was als ik dacht.

Ik heb het sturen en dus druk op teugel en release bij reactie helemaal opnieuw geïntroduceerd en dat lijkt het ontbrekende stukje te zijn geweest. Ze is nu zo ontspannen de 2 keertjes dat ik er weer op heb gezeten in de longeercirkel, donderdag voor het eerst in de bak weer er op. Heel benieuwd of we nu op de goede weg zitten :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 09:18 



 
Profiel   

Loran schreef
Nolen loopt ook steeds met hoofd omhoog hoor, maar loopt wel door.
Dat met onrustig met het hoofd herken ik van Nolen.
Bij hem is het mede onbalans icm wisselen.

Maar Nolen kan ook wel ontspannen lopen, maar ik focus mij nu eerst op rechtuit en wisselen van tempo op mijn commando/hulp erop reageren.
Alleen Nolen is momenteel flink aan het uitproberen..

Ja kan inderdaad best zijn dat hij ook aan het wisselen is. Inmiddels is hij 4. Balans kan het ook zijn.

_lauraaa_ schreef
Schudden met hoofd kan zoveel redenen hebben. Onbalans, vliegjes, last van de tanden etc. Wellicht dat het handig is om het wijken en schouderbinnenwaarts even te laten voor wat het is en alleen te focussen op de basis zoals tempocontrole en aanleuning. Want zonder de juiste aanleuning en buiging kan hij mijn inziens ook geen correcte schouderbinnenwaarts of wijken laten zien.


Owja dat kan ik misschien wel doen, meer tempowisselingen toepassen in onze training.

DenieesB schreef
@_activeme dat met het hoofd herken ik als disbalans. Komt heel vaak voor bij jonge paarden of paarden die niet voldoende eigen kracht hebben om zich te dragen. Bij veel paarden valt het niet zo op omdat ze naar beneden getrokken of gezaagd worden, maar zeker waar je nu nog staat in training is dit niets geks. Zolang je een contactteugel houdt en aanvult met je been om hem terug richting je hand te laten komen komt een stille aanleuning vanzelf naarmate hij sterker wordt! Overgangen rijden en inderdaad focussen op tempocontrole kunnen helpen om hem sterker te maken en dus een betere aanleuning te krijgen. Maar jullie zijn echt onwijs goed bezig zeg!

Ik ben hier eindelijk weer aan het opbouwen met Lola na een blessure die uiteindelijk 2,5 maand heeft geduurd. Omdat Lola wat vervelend deed met het bit bedacht ik mij meteen om maar gewoon vanaf echt 0 weer te beginnen en dat bleek een goede keuze!

Ondanks dat we dus al een paar maanden bezig waren, dus weer even na onze 2,5 maand break naar 0. We waren toen gebleven bij het oppakken van rijden alleen in de bak, zonder mijn vriendin die ons vanaf het begin heeft begeleid. Stuur, gas en rem waren eigenlijk bevestigd en dus konden we echt het rijden gaan oppakken. Nu na haar break van 2,5 maand denk ik dat het toch niet zo bevestigd was als ik dacht.

Ik heb het sturen en dus druk op teugel en release bij reactie helemaal opnieuw geïntroduceerd en dat lijkt het ontbrekende stukje te zijn geweest. Ze is nu zo ontspannen de 2 keertjes dat ik er weer op heb gezeten in de longeercirkel, donderdag voor het eerst in de bak weer er op. Heel benieuwd of we nu op de goede weg zitten :D


Dat gezaag en getrek doe ik niet aan mee naar mijn mening bereik je er letterlijk niks mee en ziet er ook niet uit :=. Zie het zoveel voorbij komen. Ik wil het echt doen zoals het hoort/moet. Hij vind het inderdaad heel lastig om te dragen. We zijn nu ook pas 4 a 5 maanden serieus aan het trainen en hij is absoluut niet makkelijk _O-. Maar ondanks zijn pittige karakter doet hij het onwijs goed.

Wat fijn om te lezen dat je keuze toch de beste keus is geweest om weer vanaf 0 te beginnen *\o/*.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 10:48 



 
Profiel   

@_activeme ja heel blij mee! Hopelijk pakt ze dit door :D

Dat getrek en gezaag is ook niets voor mij, zie het helaas echt veel om mij heen ;( . Je bereikt er echt het tegenovergestelde mee. Het lijkt voor sommigen een quick fix, maar die zijn er gewoon niet. Je rijdt er je paard mee kapot, het ziet er niet uit en later in training loop je toch tegen problemen aan omdat de basis niet goed is. Zeker in het begin maakt het absoluut niet uit waar het hoofd van je paard is, zolang je maar een contatteugel hebt. De rest komt echt vanzelf. Vind het er fijn uit zien hoe je rijdt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 11:59 



 
Profiel   

DenieesB schreef
@_activeme ja heel blij mee! Hopelijk pakt ze dit door :D

Dat getrek en gezaag is ook niets voor mij, zie het helaas echt veel om mij heen ;( . Je bereikt er echt het tegenovergestelde mee. Het lijkt voor sommigen een quick fix, maar die zijn er gewoon niet. Je rijdt er je paard mee kapot, het ziet er niet uit en later in training loop je toch tegen problemen aan omdat de basis niet goed is. Zeker in het begin maakt het absoluut niet uit waar het hoofd van je paard is, zolang je maar een contatteugel hebt. De rest komt echt vanzelf. Vind het er fijn uit zien hoe je rijdt :)


Ja precies! Als je alles gewoon op de manier doet zoals het hoort komt het vanzelf wel. Alano zoekt regelmatig netjes de hand op, loopt soms dan nog ver achter de loodlijn. Maar ben ervan overtuigt dat dit vanzelf wel komt. En bedankt voor je compliment en handige tips <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 09:52 



 
Profiel   

https://www.instagram.com/tv/CRT47lPnbi ... =copy_link
Compilatie filmpje van 4 minuten voor wie er zin en tijd voor heeft. Anders:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik vraag me af of er nog drama gaat komen, maar dit was helemaal op z'n Meriva's. Nadenken, nadenken, nadenken :D <3 superblij

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 15:35 



 
Profiel   

Wat fijn en leuk Qimm *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 16:35 



 
Profiel   

Jaaa, dank je <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:39 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:52 



 
Profiel   

Kleine stapjes vooruit zijn stapjes vooruit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:26 



 
Profiel   

Nobel01 schreef
Ziet er goed uit Quimm!

Over Unique ben ik voorzichtig positief.
Koorts is nu weg, er zit nog een spoortje vocht in het been.
De lederhuid is wel door het gat wat naar buiten gekomen, dus het duurt ff voordat dat genezen is. Door middel van tegendruk geven proberen we het terug te dringen.
Als ze goed loopt gaat ze voor op ijzers met een zooltje.
Inmiddels al twee hoefzakken gesloopt, nu zijn we maar overgegaan op een medische hoefschoen.
Om de andere dag maak ik foto’s die ik naar de dierenarts stuur, en dan bel ik smorgens hoe het gaat en of we nog steeds goed bezig zijn zo.
We zijn er nog niet, maar per dat verbeterd ze een beetje. Morgen is het een week geleden dat ze een hoefzweer kreeg.
[ [url=m/zq9U12.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een pech hebben jullie zeg! Hopelijk lukt het met die lederhuid en groeit het anders langzaam weer goed uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 20:27 



 
Profiel   

Even dit topic vergeten bij te houden maar even bij gelezen en flink wat ups en helaas ook wat downs.

Na een kleine mislukte eerste poging tot longeren. Is de 2e poging meer dan geslaagd. Alsof hij nooit anders gedaan heeft. Nu 3x gelongeerd en maar 1 keer omgedraaid. Draf en galop kent hij al op stem alsof hij dit eerder geleerd heeft (mja groen als gras gekocht dusja :Y). Dus nu bezig met stap aan de longeerlijn. Hij vind het heerlijk om actief bezig te zijn maar toch wil ik alles rustig aan doen. Ook zijn we al een heel eind met het erf verkennen. Ineens viel er een kwartje en is hij nieuwsgierig zoals met alles ipv dat hij liever terug naar z'n wei ging. We doen het met hele kleine stapjes en dat bevalt hem goed. Kan niet wachten om dalijk met een van z'n vriendinnetjes langzaam de wijde wereld te verkennen met hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 20:33 



 
Profiel   

Wat fijn he als het kwartje valt Blaze, je bent goed bezig!

Fijn dat Unique de goede kant op gaat, hoefzweren blijven heel heftig, maar wel het beste scenario vind ik altijd. Hopelijk knapt ze nu goed op!

Hier toch wel heel trots babypaardenmama momentje. Hij gaat echt met sprongen vooruit, echt een kwestie van verder gaan waar je de week ervoor gebleven bent. *\o/*

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Daarnaast is hij van de week ook voor het eerst met de groep naar buiten geweest. Hij is op alle posities te rijden en raakt totaal niet opgefokt oid door de rest. Dus we verkennen de buitenwereld steeds wat meer, want je komt natuurlijk vanalles tegen :j

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:07 



 
Profiel   

Oh dat gaat lekker zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:12 



 
Profiel   

Wat een leuke en positieve berichten zie ik voorbij komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 08:55 



 
Profiel   

@Quimm wat goed zeg!

@Nobel01 wat fijn zeg. Gelukkig gaat het met kleine stapjes vooruit.

@Blaze1994 super dat het kwartje is gevallen.

@stitchlover wauw knap hoor.

Alano heeft alweer lekker een weekje vrij. Mede doordat ik druk was, moe en het weer werkte niet mee. Nu is het niet zo heel erg omdat hij de laatste twee trainingen zo goed zijn best heeft gedaan. Nu kan hij lekker even alles verwerken. Ik doe het liever rustig aan dan alles gehaast. Vanaf morgen is het beter weer en pak ik de trainingen weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 09:40 



 
Profiel   

[


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 10:59 



 

@ Qimm: had het al op Instagram gezien maar wat ziet dat er fijn uit zeg :D

@ Nobel01: Gelukkig dat er verbetering in zit. Fijn dat de staleigenaar ook mee denkt maar ik snap wel dat je eventjes schrikt als die zo vroeg belt.

@ Stitchlover:

@ _activeme: een weekje vrij is nooit slecht voor die jonge paardjes. Eventjes tijd nemen om alles te verwerken en dan weer lekker fris aan de slag!

@ Stichtlover: leuk dat je de eerste keer naar buiten bent geweest! is toch ook altijd spannend!

Met Lady gaat het nu eventjes rustig aan. Afgelopen zaterdag is de smid weer langs geweest voor nieuwe ijzers. Hij vond dat ze er een stuk beter uitzag dan de vorige keer en was positief over de ontwikkelingen die ze lichamelijk heeft doorgemaakt in haar achterhand. Het plaatsen van nieuwe ijzers ging ook iets beter dan de vorige keer. Dit keer duurde het maar 1,5 uur in plaats van 2 uur :Y) Ze werkte echt een stuk beter mee dit keer. Daarna heeft ze nog een bodybehandeling gehad. Zondag en maandag had ze vrij want 2 dagen na de behandeling mag ze niet aan het werk gezet worden. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn de paarden binnen moeten blijven in verband met de hevige regen. Ze komen dan wel om de beurt in de binnenbak zodat ze eventjes de benen kunnen strekken. Lady was gaan rollen en had zich tegen de wand vast gerold :x Ezel dat het ook is. Gisteren zag ik dat ze een wondje op haar onderbeen had. Gisteren ook weer eventjes kort gelongeerd maar ze was een beetje stijfjes. Niet gek als ze een paar dagen binnen moet blijven. Wel sprong ze ineens super makkelijk in de galop aan *\o/* .

Morgen komt de tandarts en verwacht dat er 1 tand getrokken moet worden. Tenminste, een half jaar terug werd gezegd dat er mogelijk een tand getrokken moest worden. We zullen zien hoe ze dit gaat doen want ze kan nog al snel in paniek raken als iets onbekend is voor haar. Ik vind het zelf wel spannend moet ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 08:48 



 
Profiel   

Vorige week, even voor mijn vakantie aan, ons 4e lesje gehad.

Ik ben al zoveel meer aan het 'durven' en rij er meer doorheen.

Nolen mag graag, nadat hij er tig keer normaal langs de bakrand draaft, ineens naar binnen vallen.
Want ja, de keren ervoor bleef ik dan sneller stappen en werkte het trucje..
Echter was er ineens een knopje die bij mij omging.
En ik durfde hem erdoorheen te rijden en wat kan hij dan fijn lopen!

Ik rij op het filmpje met een springzweep. Dit is niet mijn favoriet (rij liefst spoor en zweep-loos) maar Nolen is het momenteel echt nodig.
Niet dat hij er anders van word of op reageert.

https://www.instagram.com/p/CRb83xuAG61 ... =copy_link

Morgen er weer op, na ruim een weekje vakantie gehad te hebben.
Nolen gaat 2 (max. 3) keer per week aan bet werk (rijden/longeren).

Hoevaak rijden/longeren jullie en hoe ziet jullie weekschema er ongeveer uit?

Ik wil niet overvragen, maar wil nu wel meer werken aan reageren op het been.

Zelf vind ik het een positief verschil dan de vorige filmpje die ik had geplaatst

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:40 



 
Profiel   

Je account staat op privé, dan is het filmpje niet te zien.

Jonge paarden moeten echt zoeken naar wat we van ze willen. Hou het eenvoudig en duidelijk. En herhaal, hethaal, herhaal. Dat ze het 1 of 2x goed hebben gedaan is niet hetzelfde als het daadwerkelijk beheersen.

Ik heb wel eens een handig ezelsbruggetje gezien

3 jaar, 3x per week, 30 minuten
4 jaar, 4x per week, 40 minuten

Vind ik wel een reële richtlijn. Ik kom meestal niet aan de 3x per week en als we wandelen aan de hand duurt het vaak bijna 60 minuten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:45 



 
Profiel   

Qimm schreef
Je account staat op privé, dan is het filmpje niet te zien.

Jonge paarden moeten echt zoeken naar wat we van ze willen. Hou het eenvoudig en duidelijk. En herhaal, hethaal, herhaal. Dat ze het 1 of 2x goed hebben gedaan is niet hetzelfde als het daadwerkelijk beheersen.

Ik heb wel eens een handig ezelsbruggetje gezien

3 jaar, 3x per week, 30 minuten
4 jaar, 4x per week, 40 minuten

Vind ik wel een reële richtlijn. Ik kom meestal niet aan de 3x per week en als we wandelen aan de hand duurt het vaak bijna 60 minuten :')



https://youtu.be/o6zQn5ghnxU

nu wel?

ja wij zijn bezig met herhalen, maar ook goed belonen als hij het wel doet (hopelijk pakt hij dat dan op en weet hij op den duur hoe het wel hoort)

Dan is 2-3x in de week voor hem dus gelukkig niet te zwaar/belastend.
Want merk wel met warme dagen dat het hem even wat meer zweet kost (pas dan ook tijd enorm aan en doe ik max 15min. iets)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:59 



 
Profiel   

Ja zo doet ie het! Het is ook wel echt een tuiger he, zo met die hals erop. Hij lijkt het nog wel lastig te vinden, maar hij is echt wel braaf.
2-3x in de week is zeker niet te zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 20:03 



 
Profiel   

Ziet er zeker wel braaf en werkbaar uit. Hij wil graag, maar begrijpt het allemaal nog niet, en dat mag voor de tiende keer zeker nog.

Hier vandaag voor het eerst alleen zelf gereden. Zadelmakmaker is zeven keer geweest, vanaf de vierde keer ging ik er zelf ook op na hem. Hij loopt onder mijn dressuur zadel opvallend beter dan onder zijn springzadel, hij loopt ruimer, meer voorwaarts en zakt ook echt al mooi. Veel te diep af en toe, maar dat komt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 20:09 



 

@Loran: ziet er inderdaad uit alsof hij het nog heel moeilijk vind. Hoe is jou eigen zit? Zit je zelf recht in het zadel(kan ik zo niet zien vanaf het filmpje)? Lady liep in het begin ook steeds naar binnen. Het bleek dat ik ongemerkt iets scheef zat. De meeste paarden compenseren dit maar een paar dat net onder het zadel is reageert hier meteen op door naar binnen te vallen. Toen ik er op ging letten dat ik zelf recht zat ging Lady ineens ook recht lopen.

Ik hou zelf normaal aan 3 jaar 3 keer per week, 4 jaar 4 keer per week. Alleen mijn paard van 4 jaar met al haar gebreken wil ik op dit moment nog niet te zwaar belasten dus rijd ik haar 2 keer per week en 1 keer longeer ik. Ik denk dat ik dit ook ga aanhouden tot ze 5 is.

Vandaag is de tandarts voor Lady geweest. Een half jaar terug werd gezegd dat er mogelijk een tand getrokken moest worden. Dat hoefde gelukkig niet dus er is alleen wat gevijld. Daarna was ze natuurlijk beledigd dat ze niet meteen de wei op mocht vanwege de verdoving.

Morgen lekkere buitenrit maken met stalgenootje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 21:32 



 
Profiel   

Mag ik hier meepraten? Ik ga mijn merrie voor de kar laten beleren, maar weet niet of dit topic alleen voor ohz beleren bedoeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 21:52 



 
Profiel   

@ Qimm, wat leuk! Het ziet er heel fijn uit in ieder geval!

@ Nobel, het zit jullie echt niet mee.. Zo zuur en oneerlijk. Ik hoop zo dat nu alles eruit is en jullie van haar kunnen gaan genieten!

@ Stitchlover, volgens mij kan hij wel echt gaaf lopen! Is het een beetje uit te zitten? :') Ook super fijn dat je naar buiten kan met hem zonder gekke dingen

@ Laura, de hoefsmid is toch wel een dingetje. Dat herken ik wel. Hier is meneer bij mij best wel braaf, maar de vorige keer bij de hoefsmid ook een varken. Het is toch een 'vreemde' die opeens aan ze zit en wat verwacht. Kan me voorstellen dat dat in combinatie met ijzers wel even lastig is! Fijn dat het goed is gegaan bij de tandarts! Veel plezier morgen :D

@Loran, ik denk ook dat hij gewoon nog wat onzeker is. Gewoon lekker zo door gaan en dan komt dat vanzelf wel. Als hij wat meer zijn balans gaat vinden en de vragen beter begrijpt.

@Nala, van mij mag je mee praten hoor! Er zal vast een overlap zijn in bepaalde stappen waar we over mee kunnen praten.

--

Ik ben echt een stuiterbal vandaag :') Nimbus had vandaag voor de 4x het zadel op. Ik had nog helemaal niet verwacht om op te stappen maar hij voelt inmiddels vertrouwt. De stalbaas vond het tijd voor de volgende stap, ik dacht dat we het over hangen hadden maar het ging zo braaf en gemakkelijk dat ik ook heb kunnen zitten :o Wat een gaaf moment, ik stuiter nog even door *\%/* Ook leuk om te zien dat Nimbus mij inmiddels ook goed kent en niet meer raar op kijkt als ik net wat te enthousiast wordt.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 85 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 114  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen