Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 103 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 114  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

 
Profiel   

plutolover schreef
Vraagje

Hoe hebben jullie de training opgebouwd? Ik doe nu ongv 2-3x per week 10-15 min grondwerk met Max en dan wisselend wat ‘longeren’. Ik zelf vind lastig om wat door te pakken omdat ik weet dat op een cirkel werken bij jonge paarden niet ‘goed’ is ivm ook nog geen balans

Daarnaast is onze longeerbak niet de beste bodem.

Ik vind het lastig om training op te bouwen.


Ik vergelijkbaar. Met een volwassen paard zou ik toch maar max 2x/week longeren, en dan max 20 minuten. Met zo'n jonkie opnieuw max 2x/week, en dan maximaal 10 minuten (opgebouwd vanaf 5 minuten). Maar longeren doe ik weinig, 1x/week is voor mijn doen al veel.

Verder 1-2x week eventjes zitten (max 10 minuten), minimaal 2 dagen per week vrij, de overige dagen doe ik grondwerk (15-20 minuten, opgebouwd vanaf 5 minuten).

Ik denk dat ik voorlopig wel op dit belastingsniveau blijf zitten hoor. Voor meer doorpakken vind ik zelf 4 à 4,5 jaar vroeg zat. Ik ben nu zelf bezig met echt de dressuurmatige basis er echt in stampen, evenals herhaling van gehoorzaamheidsoefeningen (de mijne heeft puberale bananen in z'n oren nu :D ).

Mijn tip zou zijn om deze tijden qua training aan te houden, en goed naar het paard te kijken wat voor basis hij echt nodig heeft om extra aandacht aan te spenderen. Bij mijn paard is dat wijken voor druk, reageren op allerhande hulpen enz. Qua karakter enorm nuchter, hoef nauwelijks iets te doen aan schriktraining. Bij mijn bijrijdpaard had ik bijvoorbeeld (merk ik achteraf) meer tijd moeten spenderen aan het afbouwen van spanning, optomen, en schriktraining. Zij had zoveel herhaling qua hulpen/wijken niet nodig - om maar even 2 tegenovergestelde karakters te vergelijken :)

Je kunt verassend veel doen/opbouwen in 15-20 minuten!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 20:51 



 
Profiel   

plutolover schreef
Vraagje

Hoe hebben jullie de training opgebouwd? Ik doe nu ongv 2-3x per week 10-15 min grondwerk met Max en dan wisselend wat ‘longeren’. Ik zelf vind lastig om wat door te pakken omdat ik weet dat op een cirkel werken bij jonge paarden niet ‘goed’ is ivm ook nog geen balans

Daarnaast is onze longeerbak niet de beste bodem.

Ik vind het lastig om training op te bouwen.


Ik beleer otis niet zelf maar heb ervoor gekozen hem 11 weken weg te brengen.
Hij heeft de eerste 3 weken mogen wennen aan de nieuwe omgeving en het ritme van de dag (verhuizen is niet zijn ding, keert in zichzelf)
Ik heb zelf van de zomer parelli gedaan.
Als ik hem thuis heb gaan we eerst weer wennen en heb ik geen haast hij is nog jong zat

De 1e 2 weken 3 a 4 keer per week 20 min aan de longe
Eerst touwhalster
Toen touwhalster en bitje in
Toen touwhalster en zadel
Toen alles samenvoegen (nog wel met touwhalster erbij
Daarna erop
En de dag erna kon hij al in de grote baan los (hij is een hele snelle leerling)

Kan longeren in een grote bak bij jou? Dat zou al iets schelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 21:49 



 
Profiel   

Ik longeer 2 soms 3x per week, maar in een ruime rijbaan, geen afgesloten longeercirkel. Om bij de rijbaan te komen hebben we een wandeling van een kleine 10 minuten. Dus alles bij elkaar is ze wel lang 'aan het werk' :o 2x 10 minuten wandelen en 15-20 minuten longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 21:54 



 
Profiel   

Ik zit er nog niet op. Dat gaat waarschijnlijk volgend jaar gebeuren nadat ik verhuisd ben met de paarden en hij wat gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 21:58 



 
Profiel   

Fillis schreef
plutolover schreef
Vraagje

Hoe hebben jullie de training opgebouwd? Ik doe nu ongv 2-3x per week 10-15 min grondwerk met Max en dan wisselend wat ‘longeren’. Ik zelf vind lastig om wat door te pakken omdat ik weet dat op een cirkel werken bij jonge paarden niet ‘goed’ is ivm ook nog geen balans

Daarnaast is onze longeerbak niet de beste bodem.

Ik vind het lastig om training op te bouwen.


Ik vergelijkbaar. Met een volwassen paard zou ik toch maar max 2x/week longeren, en dan max 20 minuten. Met zo'n jonkie opnieuw max 2x/week, en dan maximaal 10 minuten (opgebouwd vanaf 5 minuten). Maar longeren doe ik weinig, 1x/week is voor mijn doen al veel.

Verder 1-2x week eventjes zitten (max 10 minuten), minimaal 2 dagen per week vrij, de overige dagen doe ik grondwerk (15-20 minuten, opgebouwd vanaf 5 minuten).

Ik denk dat ik voorlopig wel op dit belastingsniveau blijf zitten hoor. Voor meer doorpakken vind ik zelf 4 à 4,5 jaar vroeg zat. Ik ben nu zelf bezig met echt de dressuurmatige basis er echt in stampen, evenals herhaling van gehoorzaamheidsoefeningen (de mijne heeft puberale bananen in z'n oren nu :D ).

Mijn tip zou zijn om deze tijden qua training aan te houden, en goed naar het paard te kijken wat voor basis hij echt nodig heeft om extra aandacht aan te spenderen. Bij mijn paard is dat wijken voor druk, reageren op allerhande hulpen enz. Qua karakter enorm nuchter, hoef nauwelijks iets te doen aan schriktraining. Bij mijn bijrijdpaard had ik bijvoorbeeld (merk ik achteraf) meer tijd moeten spenderen aan het afbouwen van spanning, optomen, en schriktraining. Zij had zoveel herhaling qua hulpen/wijken niet nodig - om maar even 2 tegenovergestelde karakters te vergelijken :)

Je kunt verassend veel doen/opbouwen in 15-20 minuten!


Ik sluit mij hier bij aan. Die van mij wordt in maart 4 en hij snapte al vanaf de 2e keer wat de bedoeling van longeren is incl de stemhulpen dus ik herhaal het af en toe voor het idee en hij vind het leuk maar ik doe verder grondwerk. Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik wil dat hij kan voor hij zadelmak is. Waar we op dat moment zin in hebben oefenen en wisselen af. Qua conditie komt dat dalijk met het zadelmak maken. Qua spieren ben ik begonnen met werken aan de hand. Het liefst wil ik sturen, schouderbinnenwaarts, Travers en wijken al op de grond kunnen. Denk dat dat veel belangrijker is dan conditie. Mocht je wel conditie werk willen doen zou je idd in de bak kunnen longeren over de hoefslag

Mijn lijstje voor eventuele inspiratie voor anderen (staat niet op logische volgorde en hij wad helemaal groen)
- uitgebreid in de mond kunnen kijken
- zwaaien met paraplu boven en naast m
- op commando voorwerpen aanraken
- op commando naast krukje komen staan-
- links en rechts meelopen
- hier komen op commando (scheelt lopen in een grote wei :'))
- transportbeschermers plus trailer (later op commando erin lopen)
-hoofdstel
- verschillende "vreemde" geluiden
- voetjes op tillen
- poetsen
- zwaaien met vlag
- longeren (incl sliert aan singel)
- wijken
- schouder binnenwaarts
- traver
- achteruit en vooruit lopen op commando/lichaamstaal
- over een zeil lopen (incl plastic flesjes)
- inpakken in plastic zeil
- scheren
- vreemde ondergronden
- halster zelf aan doen
- verkeer/buiten de poort met ander paard, later evt alleen

We zijn al over de helft *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 22:21 



 
Profiel   

Grondwerk zoals ‘travers,wijken’ ben ik al mee bezig,

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 22:27 



 
Profiel   

Ik heb weer eens een vergelijkingspost gemaakt. Doen jullie dit ook wel eens? Zelf zie je het verschil niet zo snel maar als je de foto's vergelijkt zie je toch wel een enorm verschil. Ik schrok (wel op een positieve manier) dan ook best hoe gespierd en mooi Alano steeds beter in verhouding komt. Nu ben ik wel benieuwd naar de vergelijkingsfoto van jullie paardjes. Altijd leuk om het verschil te delen.


Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 11:15 



 

@nobel01 Succes op de kliniek vanmiddag. Hoop dat ze een beetje positief nieuws voor jullie hebben. :knuffel:

@ Plutolover: met mijn toen bijna 4 jarige deed ik 3 keer in de week 30 minuutjes longeren/grondwerk in de binnenhal en dan gebruikte ik regelmatig ook echt de volledige bak. Nu is ze bijna 4.5 en zadelmak en wordt ze 2 keer per week 30/45 minuten dressuurmatig gereden en 1 keer per week half uurtje gelongeerd. De overige dagen heeft ze lekker vrij. Ik denk ook niet dat ik dit standaard nog verder ga opbouwen qua aantal dagen gezien ik het verder al druk genoeg heb en ook nog een 1 of 2 avonden met mijn vriend thuis wil zijn. Af en toe als het goed weer is dat ik haar een keer extra opzadel voor een bosritje maar daar blijft het ook bij.

@ _activeme: dat soort vergelijkingsfoto's maak ik ook wel regelmatig. Ik zie bij jullie echt een duidelijk verschil zeg!

Ik heb er zojuist zelf ook eens een in elkaar gezet. Linksboven toen ik haar kocht, rechtsboven enkele weken geleden, links onder was ze 2 weken zadelmak, rechtsonder is van onze les vorige week.


[ img ]


Afgelopen zondag had ik Lady precies 1 jaar! *\o/* Ons jaar is niet zo verlopen zoals ik gepland had maar toch ben ik blij met de vorderingen die we gemaakt hebben. Vooral de laatste paar weken gaat het echt de goede kant op. Afgelopen dinsdag weer eventjes met haar gereden en ze liep echt ontzettend fijn. Nu we veel meer met de tempowisselingen aan de slag zijn aan het gaan merk ik dat ze wat meer impuls krijgt en ook haar achterbenen gaat ze nu meer gebruiken.



3 weken terug is ze ontwormd door de veearts en gisteren heb ik haar op advies van de veearts ontwormd met Equest. Ik hoop zo dat we die wormbesmetting binnenkort eindelijk eens achter ons kunnen laten. Ik zie wel dat ze goed bij aan het komen is en dat ze bij haar flanken minder ingevallen is wat er op zou moeten wijzen dat er minder wormen aanwezig zouden moeten zijn.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-21 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:17 



 
Profiel   

@_lauraaa_ bij jullie ook mega verschil. Lady knapt nu echt mooi op zeg. Petje af. Jeetje 1 jaar alweer, gefeliciteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 12:25 



 
Profiel   

@nobel01 succes vanmiddag

@activeme gaaf die fotos ik doe dat ook.
Ik heb er eentje van ophaaldag en 3 maanden later (binnenkort weer eens hij word beleerd en groeit als kool)


[ img ]
Onder is ophaaldag

@_lauraaa_ ik zag je op insta :) superleuk
Ik hou van Fjorden maar heb een zwak voor grote paarden machtig mooi paard heb je

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 16:04 



 

Dankje :o zo houd ik van grote zwarte paarden maar blijf ik fjorden als enige van de koudbloeden gewoon ontzettend gaaf vinden! Bij die van jou zie je op 3 maanden ook al verschil hoor!

Ohja, Lady en ik hebben nu ook een eigen Ejlitp topic!
[EJL-ITP] Ons 1ste jaar samen met ups en downs

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 16:42 



 
Profiel   

[ img ]

Vergelijkingsfoto :+ Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat ze het laatste jaar enorm veranderd is.

[ img ]
(voorjaar)
[ img ]
(paar weken geleden)

Nou, ok. Misschien wel een beetje dan :P

Maar ik vind de andere vergelijkings foto's wel veel duidelijker haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 16:47 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 22:03 



 
Profiel   

Oef wat een oliebol-nieuws ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 22:16 



 

Ach nee wat een oliebol nieuws zeg ;( had vanavond nog aan jullie gedacht. Is er iets dat de maagzweren zo erg triggert bij haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 22:46 



 
Profiel   

[


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 22:50 



 
Profiel   

Wat een vervelend nieuws, Nobel, sterkte :(

Nadat ze is hersteld en rust heeft gehad, is het misschien een idee om werk aan de hand of de lange teugel te gaan doen? Ben je alsnog lekker aan het dressuren zonder de stress voor haar. In mijn ervaring vinden paarden het fantastisch, zeker lange teugelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 23:20 



 
Profiel   

Oh nee toch Nobel, dat is niet waar je op hoopt. Mijn zwarte heeft ook een gevoelige maag, daar ben ik ook nog niet mee klaar met uitvogelen wat voor hem goed werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 12:48 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 12:59 



 
Profiel   

Hè bah Nobel wat een ontzettend naar nieuws, dit had je inderdaad niet voor ogen. Ik hoop echt dat een jaar rust haar goed gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 14:44 



 
Profiel   

Vandaag was de eerste keer dat ik mezelf afvroeg of M niet teveel paard voor mij is :7
De ruiter had echt zijn handen vol aan hem. Was de eerste keer dat hij hem in de buitenbak ging rijden en dat begon niet te best want toen hij nog aan het longeren was in de longeercirkel was iemand de buitenbak aan het slepen dus er was al genoeg te zien. Toen ging de ruiter er alvast op in de cirkel maar zette iemand de sproeiers aan in de bak. Daar schrok hij natuurlijk heel erg van, gelukkig ging het goed. Sproeiers uit en in de bak. Om de bak heen liggen paddocks en containerstallen met paarden erin. Heel veel te zien en horen dus.
M ging met genoeg bombarie door de bak en kwam ook een keer omhoog. Ruiter kreeg hem er wel doorheen gereden maar had zijn handen er wel vol aan. Hij zei ook al, het is geen angst ofzo, het is gedrag. Hij kan er goed mee overweg, ik weet alleen niet of mij dat ook gaat lukken. Volgens hem is het echt een sportpaard die flink aan het werk moet en niet geschikt voor rustig rijden in de bak of af en toe op buitenrit.
Ik wil er ook gerust flink mee trainen maar hij moet wel braaf zijn.
Hij denkt dat het nog wel een paar maand gaat duren om hem er goed door te krijgen.
Ik weet alleen niet hoe lang ik er nog zoveel geld aan uit wil geven :7
Net even aan het rekenen en ik heb aan de vorige ruiter al €1120 uitgegeven en aan de huidige momenteel ook al €1150 :=
Je snapt dat M momenteel Moneypitt heet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 23:50 



 
Profiel   

Dat is wel zuur ja. Heb je een bedrag per maand of per keer afgesproken? Wat zijn zelf je doelen met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 00:23 



 
Profiel   

Per keer, ik kan op elk moment stoppen als ik dat zou willen. Dat ben ik nu nog niet van plan, maar ik ga natuurlijk niet nog een half jaar door haha
Ik heb mijn vorige paard heel fanatiek gereden tot Z dressuur, totdat hij uitviel ivm medische redenen.
Ik weet niet of ik weer wedstrijden wil gaan rijden, maar ik vind het sowieso wel fijn om lekker te trainen.
Was op zich dus ook wel op zoek naar een goed paard qua rijden, maar had niet gedacht dat hij zo moeilijk zou zijn.
Hoe langer hij onder het zadel is, hoe beter het niet perse wordt. Wel dressuurmatig, ruiter kan er een nette b-proef mee rijden, wijken en schoudervoor snapt hij ook al ( hoewel hij boos wordt met wijken, eerst ging hij dan staken en kwam hij omhoog :Y) maar inmiddels zit daar ook acceptatie). Denk dat het een paard is waar je zo alle klasses mee door komt, zolang zijn koppie maar mee werkt. De fokker heeft al heel lang met deze moederlijn gefokt en zijn allemaal ZZ licht paarden tot nu toe. Maar vader Franklin is geen makkelijke.
Hij heeft inmiddels gewoon een hele goede conditie en zit lekker in zijn vel lichamelijk gezien, maar is het niet overal mee eens en laat dat dan ook merken. Voor het leken-oog loopt hij vaak al heel goed en braaf maar ik weet wel beter.
Misschien past zijn officiële naam Matcho toch wel bij hem :')
Ik sta nu op een grote stal, misschien straks eens kijken of ik iemand anders er op kan zetten naast de ruiter als overgang zeg maar voor mijn eigen gevoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-21 07:50 



 
Profiel   

Nobel01 schreef
Helaas erg slecht nieuws, ons gevoel was juist.
Ze heeft weer behoorlijk maagzweren, en dit kan je behandelen, maar komt zeker op kort termijn weer terug.
In overleg met de dierenarts hebben we besloten om haar voorlopig niet meer te rijden. Er is een kleine kans dat ze er overheen groeit.
Komend jaar gaat ze gedekt worden. Als het veulen goed gelukt is, houden we die als opvolger.
Als die niet bevalt verkopen we het veulen, en dan willen we een ander paard erbij kopen.

Unique gaat in ieder geval niet weg, omdat ik dan weet dat ze in de handel zou belanden.


Ah nee. Zo balen :knuffel:. Enig idee waar dit vandaag komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 09:41 



 
Profiel   

[


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-21 11:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 103 van de 114 [ 2837 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 114  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen