Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:41

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:14

Nobel01 schreef:
Hallo iedereen,

Ik denk dat jullie mij, en Unique nog wel kennen. Begin vorig jaar had ik Unique gekocht met als doel de sport in. 8 maanden zijn we bezig geweest om haar goed te krijgen, maar door haar verleden niet geschikt om op te rijden.

Omdat ik toch nog een berichtje aan jullie wil geven hoe het nu gaat.

Unique is inmiddels drachtig gescand, en krijgt volgend jaar april haar veulen.
Het veulen houden we zelf , zo hopen we op een goede opvolger van Unique. We hebben bewust gekozen voor een hengst met een zeer betrouwbaar karakter, en wat meer bot.
De keuze is op Edmundo gevallen.

[ [url=m/dPL5rA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/m8f2ki.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hopelijk blijft alles goed gaan. Het karakter van Unique is wel veranderd sinds ze drachtig is, ze is een stuk geduldiger en veel minder gauw gepikeerd. Lijkt wel wat volwassener in haar gedrag.

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed blijft gaan, en vergeet vooral niet te genieten van jullie mooie paardjes.


Bedankt voor de update. Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Ookal was het niet jullie oorspronkelijke plan helaas. Wel prettig dat ze drachtig is van een mooie hengst! Ik hoop voor een mooi en gezond veulen. En wat fijn dat haar gedrag is verbeterd. Hou je ons op de hoogte?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:04

Ik lees nog steeds mee.

Max wordt morgen weer met grondwerk getraind (wat ik ook zelf kan maar ontbreekt mij even de energie) daarna wil ik als diegene Max paar keer heeft getraind eens kijken naar hangen of keer op zitten.

Ondertussen volg ik nog steeds het jonge paarden traject online van dressuur natuurlijk waar ik ook heel veel uit haalt.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:39

Nobel01 schreef:
Hallo iedereen,

Ik denk dat jullie mij, en Unique nog wel kennen. Begin vorig jaar had ik Unique gekocht met als doel de sport in. 8 maanden zijn we bezig geweest om haar goed te krijgen, maar door haar verleden niet geschikt om op te rijden.

Omdat ik toch nog een berichtje aan jullie wil geven hoe het nu gaat.

Unique is inmiddels drachtig gescand, en krijgt volgend jaar april haar veulen.
Het veulen houden we zelf , zo hopen we op een goede opvolger van Unique. We hebben bewust gekozen voor een hengst met een zeer betrouwbaar karakter, en wat meer bot.
De keuze is op Edmundo gevallen.

[ [url=m/dPL5rA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/m8f2ki.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hopelijk blijft alles goed gaan. Het karakter van Unique is wel veranderd sinds ze drachtig is, ze is een stuk geduldiger en veel minder gauw gepikeerd. Lijkt wel wat volwassener in haar gedrag.

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed blijft gaan, en vergeet vooral niet te genieten van jullie mooie paardjes.


Wat leuk zeg! :)
Die van mij is ook een Edmundo! Ze komt uit een Jazz moeder. Ze heeft inderdaad (vooral onder het zadel) een heel fijn karakter. Vanaf de eerste keer dat ik er op stapte voelde het super stabiel en vertrouwd.

Ben echt heel benieuwd wat voor moois er volgend jaar naast Unique staat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:40

@Nobel01: Unique herinner ik mij zeker! Altijd mooi paard gevonden zo van de foto’s en je verhalen iedere keer weer gelezen. Fijn dat ze nu drachtig is. Gave hengst ook! Wellicht dat Unique door de dracht inderdaad wat relaxter gaat worden! Hopen op een gezond veulen!

Hier gaat het zn gangetje. We wisselen periodes van rijden af met periodes niet kunnen rijden. Laatst stond ze met flinke gallen op haar been die ik niet kon verklaren dus haar even op rust gezet. Oorzaak gevonden en nu zijn we weer rustig aan het werk. Lidmaatschap voor de club is aangevraagd zodat we binnenkort een startkaart kunnen gaan aanvragen en in de b kunnen gaan starten!

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:44

Inmiddels ruim een jaar geleden dat ik mijn beleren avontuur begon en vroegtijdig moest staken door de val en bekkenbreuk tot gevolg.

Nacho is van juni t/m september in training geweest waar hij echt een goede basis heeft gekregen.
Ik was in oktober helaas nog niet hersteld genoeg, dus besloten hem vakantie te geven.
In december zijn we verhuisd naar onze droom plek. Een paddock Paradise met goede rijbakken.
Begin 2022 begon het te kriebelen om weer serieus met Nacho aan de slag te gaan. Aan de hand veel gewerkt volgens de Featherlight methode. En uiteindelijk tandarts, osteopaat en zadelmaker er weer bij gehaald ter voorbereiding om echt weer opgepakt te worden.

Via via iemand gevonden die Nacho wilde rijden op mijn locatie. Zodat ik langzaam weer kan gaan rijden, wel zo fijn voor het bekken.

Inmiddels nu 3x op Nacho gezeten. Eerste alleen gestapt, tweede keer ook gedraafd en vandaag zelfs gegallopeerd. IK BEN TROTS haha :D :o


Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:02

Jongens, wij hebben ondertussen ook onze eerste stapjes gezet onder het zadel *\o/* *\o/*



Helemaal blij met de vorderingen van de afgelopen weken. Mascha pakt het echt super op en neemt zelf veel initiatief. Over twee weken komt de zadelpasser langs, daar kijk ik heel erg naar uit.

Hoe gaat het ondertussen bij jullie?

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:03

Jaaaa zo knap! <3

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:46

Al even niet meer gereageerd in dit topic. Trippel doet het nog steeds super. Zit er nu zelf op. Wel nog met hulp van mijn juf of een stalgenootje maar dat geeft niet. Ze heeft bijna 4 weken vrij gehad en het was gewoon opstappen en rijden. Het enige nadeel is dat als ik er net op zit ze in eerste instantie niet wilt lopen. Eenmaal in beweging is er niks meer aan de hand en reageert ze op de lichtste beenhulpen.


Afbeelding

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:25

Leuk, goed bezig!

Hier ook steeds meer vorderingen met het rijden. Beiden moeten nog sterker en constanter in galop worden (met name aan galopperen).

Toevallig zomaar een fotootje van gisteren van de bruine:

Afbeelding

Van de zwarte geen recent beeldmateriaal. Heb hier wel een filmpje van de tweede keer op een andere locatie rijden en de allereerste keer met andere paarden in de bak, in mei:
https://photos.app.goo.gl/rugvhNy2pmBshRvb8

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:59

Het heeft even geduurd,
maar na 17 weken wachten op een nieuwe zadel (die zijn leven mee kan gaan groeien) toch 5 weken geleden er weer voor het eerst erop gegaan.

Alles was verder uitgesloten, fysio heeft de rug verholpen en ergens moesten we toch de drempel weer over.

De 1e keer, zie foto, aan de longeerlijn even stappen.
Nu durf ik weer te draven met hem, alleen wil hij echt niet voorwaarts.
Dus moet ik strenger zijn en zodra hij merkt dat het echt 'moet' dan doet hij het wel braaf.

Echter merk ik wel dat hij ,eind vorig jaar, voordat wij stil kwamen te staan, een paar 'gewoontes' heeft ontwikkeld en dat moet ik er nu uit zien te rijden.

Nolen dreigt enorm om omhoog te komen, maar dit voel ik nu al vrijwel gelijk doordat Nolen dan terugkomt qua tempo en in een hoek wil gaan staan.
Dus dan geef ik flink been bij, hij gromt dan echt en loopt dan wel braaf verder (waarna ik hem beloon met stem en hand).

Ik wou afgelopen 2 weken rijden, maar helaas had ik geen hulp om erop te komen (hij is ineens 'vergeten' dat je stil moet staan met opstappen en draait eerst alle kanten op) en de afgelopen dagen was het te warm.
Morgenvroeg heb ik hulp geregeld dus dan er na 2 weken weer op..
Nog even in de paddock, maar die wil ik langzaam weer gaan inruilen voor de bak zodat Nolen meer rechte stukken kan gaan lopen.
Al is dat echt nog een dingetje en wie weet hebben jullie een tip/advies oid.
Nolen wil het liefst geen moeite doen, echt liever lui dan moe.
Vraag ik hem voorwaarts, is het in protest gaan en dreigen om te gaan stilstaan om dan te bokken/steigeren.
Dus ik geef hem al flink been bij zodra ik dit verneem of bij die punten/plekken/hoeken net voordat hij dan probeert..

Heb 2x in de week 15min. les.
Meer voor mijzelf want Nolen zou 30min
wel weer aankunnen alleen ik ben echt alles kwijt na de nekhernia.


Afbeelding

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:59

Hoe is het met jullie?

Zijn jullie de warme dagen een beetje goed doorgekomen?

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 00:50

Is het niet een idee om hem even een tijdje te laten rijden door een ruiter die meer ervaring heeft met inrijden/doorrijden.

Ik zie dat jullie toch best wel tegen een aantal problemen aanlopen die in de basis heel belangrijk zijn.
Is hij lichamelijk wel in orde? Draaien met opstappen, niet willen lopen, bij voorwaarts rijden willen bokken of stijgeren, lijkt mij dat hij toch ergens last van heeft.

Ik bedoel dit niet om vervelend te zijn trouwens maar zie vaak dat dit soort signalen gemist worden.

Lady ging een tijdje terug bijvoorbeeld ook ineens draaien met opzadelen en opstappen. Uiteindelijk zelfs bij het opstappen wegrennen. Daar bleek het zadel weer toe aan een opvulbeurt. Zadel opgevuld en het probleem was na 2 keer opstappen meteen over.

Hier gaat het wel zn gangetje. Lady en ik hebben ons eerste winstpunt in de B dressuur gehaald. Helaas vind zij de witte hekjes dood eng dus dat word nog even oefenen. Misschien dat we aanstaande zaterdag nog een oefenwedstrijd meepakken en anders word het 3 september. 11 september hebben we weer een officiële wedstrijd gepland.

We zijn nu hard aan het oefenen op het nagefelijk blijven tijdens draf-galop- draf overgangen. Daarnaast probeer ik haar nu stukjes iets meer op te pakken zodat ze wat meer in wedstrijdhouding komt en ik meer contact met de mond heb.

Ik wil Lady nog laten onderzoeken op maagzweren. Nu ik verder alles heb uitgesloten heb ik toch het vermoeden dat er maagzweren zitten.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:09

Ik zou ook idd benieuwd zijn hoe Nolen het zou doen met een handige, doorgewinterde jonge paarden ruiter. Blijft hij dat gedrag vertonen dan is het waarschijnlijk toch een teken dat er ergens iets niet goed zit ipv werkontwijkend gedrag.

Wat lastig dat Lady de witte hekjes zo eng vindt :') Maar daar is op te oefenen toch? Ik zie jullie vaak voorbij komen op insta en dat ziet er goed uit. Ze is best groot toch?

Hier gaat het inmiddels lekker vooruit en rijden we al echt in de grote bak! Het kwartje is gevallen, en hoewel er nog kleine kortsluiting momentjes zijn (wanneer het toch nog wat te ingewikkeld is) ben ik heel blij. Ze bood ook al zelf galop aan laatst, maar ik wil eerst stabieler over de hoefslag kunnen draven voor ik me daar aan waag.



Doen we toch goed zo met z'n tweetjes :D

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:30

Hoe doet Nolen het aan de longeerlijn, zonder ruiter/zadel? Mijn bruine is ook niet heel voorwaarts. Zodra hij iets lastig vindt, gaat hij langzamer, en in het begin is nog zo'n beetje alles lastig. Die zwarte is precies andersom, die gaat harder als ie het moeilijk vindt :D.

Gefeliciteerd met het winstpunt Laura! Hadden jullie niet eerder al een keer een scopie gedaan?

Ziet er goed uit Qimm. Ik vond het wel fijn als ze zelf aan galoppeerden, dan heb je de spanning van het aanspringen niet zo. Maar een rem en wat aan stuur is dan wel fijn. Hier ging het gisteren nog even mis, links aangalopperen is lastig voor de zwarte (dus: rennen), maar het was zo vochtig dat ik geen grip op mijn teugels kreeg. Dat waren ff wat spannende ren-rondjes voor ik 'm weer terugkreeg..

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:13

Oei ja dat is wel spannend! De rem doet het gelukkig heel goed hier, maar het sturen is nog wat lastig, met name als ze naar iets zit te kijken wat spannend is, ze is nogal kijkerig op vanalles (en helaas heb ik een hoop afleidende dingen bij de bak; kippen achter een haag, een vlag, een ander paard dat altijd hysterisch staat te doen als we er zijn, ouderwetse landbouw apparatuur, en dan leg ik ook nog de longeerlijn langs de bak, en als er fietsers langskomen (let wel, de weg is zeker een meter of 60 van de bak af :') ) dan moet daar ook naar gestaard worden haha.
Maar ik wil eerst minder slingeren in draf voor we over gaan tot galop :P

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:20

Aan de longeerlijn is hij hetzelfde qua gedrag. liever langzaam dan te snel maar ook daarin ook eigenlijk vanaf dag 1 voorwaarts proberen te laten gaan.

Vanaf januari pakt mijn instructrice hem ook (ernaast) 2x in de week met longeren.
Dan is het ook duidelijk zijn en dan loopt hij wel braaf maar hij is veel bevestiging nodig (vooral stem en dan braaf, goed zo grote jongen).

Ik heb hem een tijdje door iemand laten doorrijden, vorig jaar. Toen deed hij het braaf en alle gangen. Maar toen de rugproblemen kwamen met het oude zadel is het eigenlijk begonnen. En wekte een zadel, iemand erop en been geven al een trigger op om te 'vluchten' en dat moet er nu uit.
En omdat Nolen daarin best onzeker is, moet ik dit gaan doen zodat hij nog meer een band zal gaan krijgen/ontwikkelen en wij dit samen op kunnen lossen.

Het heeft, voor mij, nog geen zin om er gelijk een zweep bij te pakken. Want dan ben ik zelf bang dat het fout gaat of weer verkeerd. Want hij moet nu eerst weten dat rijden ook weer leuk is en oet enkel pijn (zoals vorig jaar)

Met dit nieuwe zadel (echt hagelnieuw) heeft hij nu wel door dat hij er 'vrij' onder kan bewegen en geen pijn meer heeft. Alleen zijn koppie belemmerd hem daar zelf mee, door zijn onzekerheid.

In overleg met de instructrice moet ik het nu zelf gaan doen en hem hier doorheen rijden. Want als ik hem nu weer door iemand laat 'doorrijden' dan gaat hij dit gedrag weer bij mij vertonen zodra ik er dan tzt weer op stap.
Nolen moet nu weten dat wanneer ik erop zit hij gewoon vertrouwen kan hebben ook in zichzelf. En dit gaat al wel beter (ben ook nu de enige die hij er weer op laat zitten, na ruim 7 maanden) en ik voel hem nu wel haarfijn aan. Alleen de tempo moet omhoog zodat het voor hem ook stuk makkelijker is.

Ik kan hem nu wel erdoor rijden, lees goed aandrijven en been eraan (wat eind vorig jaar ineens onmogelijk was want been was bokken en steigeren), dan loopt hij wel in zijn tempo door ipv inhouden.
Maar nu ipv versnelling 1, versnelling iets hoger krijgen.

Galop komt tzt wel, eerst weer rustig opbouwen en stap/draf bevestigen en achterhand weer krachtiger maken want ik ben wel extra gewicht wat hij mee moet nemen

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:20

Lang niks meer gepost maar lees zo nu en dan wel mee. Hier gaat het ook allemaal zijn gangetje. Alano vind het mega lastig om zijn lichaam te gebruiken. Als het moeilijk wordt gaat hij rennen. Hij laat heel duidelijk merken wanneer het moeilijk wordt. Het lukt hem een paar passen om netjes te lopen maar valt er dan ook weer uit. Ik ben allang blij met die paar passen omdat ik weet dat hij dat verdomd moeilijk. We lessen elke 2 weken en hebben elke week springles. Nu al een aantal weken niet vanwege drukte en een zomerstop op de vereniging. Voor de rest gaan we regelmatig lekker het bos opzoeken. Lekker rechtuit en kan hij lekker sterk worden en even zijn energie eruit rennen. Want die heeft hij genoeg. Soms vraag ik me af of hij geen kruising arabier is _O-.

Ook hebben wij zo'n twee maanden onze eerste crossles gehad. Dit vonden we beide geweldig om te doen. Volgende week zaterdag onze eerste oefencross, ben nu al bang :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:27

@Qimm: witte hekjes is gelukkig inderdaad op te oefenen! Ze is inderdaad best groot. Afgelopen herst is ze gemeten op 1,75 en ik gok dat ze nu inmiddels bijna de 1,80 aantikt :o best lastig want ze is te groot voor een standaard formaat trailer.

Jullie gaan ook erg lekker volgens mij! Zie jullie ook veel op insta voorbij komen en ziet er iedere keer weer relax uit!

@veerledec: nee ik heb nog geen scopie laten doen. Staat wel op de planning maar de dierenarts die dat zou doen heeft het heel druk gehad met het veulenseizoen. Afspraak was dat we na het veulenseizoen voor een scopie konden gaan. Dus we hebben deze week eens gevraagd voor een afspraak maar nog geen duidelijk antwoord terug. Ik heb haar nu eindelijk op gewicht en wormvrij maar ze blijft blij haar flanken toch een kuiltje houden en regelmatig gapen/knarsentanden. Ook blijft het moeilijk om haar op gewicht te houden.

Dat aangalopperen is met die jonge paarden altijd wel spannend ja! Gelukkig dat alles uiteindelijk goed is gegaan.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:45

_lauraaa_ schreef:
@Qimm: witte hekjes is gelukkig inderdaad op te oefenen! Ze is inderdaad best groot. Afgelopen herst is ze gemeten op 1,75 en ik gok dat ze nu inmiddels bijna de 1,80 aantikt :o best lastig want ze is te groot voor een standaard formaat trailer.

Jullie gaan ook erg lekker volgens mij! Zie jullie ook veel op insta voorbij komen en ziet er iedere keer weer relax uit!

@veerledec: nee ik heb nog geen scopie laten doen. Staat wel op de planning maar de dierenarts die dat zou doen heeft het heel druk gehad met het veulenseizoen. Afspraak was dat we na het veulenseizoen voor een scopie konden gaan. Dus we hebben deze week eens gevraagd voor een afspraak maar nog geen duidelijk antwoord terug. Ik heb haar nu eindelijk op gewicht en wormvrij maar ze blijft blij haar flanken toch een kuiltje houden en regelmatig gapen/knarsentanden. Ook blijft het moeilijk om haar op gewicht te houden.

Dat aangalopperen is met die jonge paarden altijd wel spannend ja! Gelukkig dat alles uiteindelijk goed is gegaan.


Ja het gaat elke keer wat beter. Het kan nog wel een stuk relaxter. Wij voelen elkaar soms iets te goed aan en daardoor nemen we spanning van elkaar over. Wat niet altijd even makkelijk is om daarmee om te gaan. Maar heb al wel veel meer controle over zijn tempo en dat is wel heel fijn.

Ik ben benieuwd wat er uit een scopie komt Laura.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:15

@nolen. Meriva is ook heel onzeker. In het begin hebben we bijna alleen maar stilgestaan zelfs. Bij pushen kwam ze ook omhoog of ging bokken of achteruit lopen. Noem maar op. Dus ben ik er maar gewoon voor gaan zitten en enthousiast alles beloond wat de goede kant op was :')
Inmiddels ben ik begonnen met voerbeloning onder het zadel, hoewel ik daar helemaal niet voor ben werkt het bij haar als een tierelier. (Ben er mee begonnen omdat ze ineens ontdekt had dat ze onder het opstappen uit kon komen. Dus heb ik brokjes gebruikt om het opstappen te oefenen. Dat werkt zo goed, dat ze nu regelmatig even wat krijgt nadat ze iets heeft gedaan wat ze moeilijk of eng vond. Nu gaan we met sprongen vooruit.

Ook ben ik overgestapt terug naar bitloos omdat ze met bit heel irritant is, geloof dat ze dat maar niks vindt. Dus weer bitloos gegaan, en dat gaat echt zo veel beter. Dus, prima dan maar.

Afbeelding

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:48

Qimm schreef:
@nolen. Meriva is ook heel onzeker. In het begin hebben we bijna alleen maar stilgestaan zelfs. Bij pushen kwam ze ook omhoog of ging bokken of achteruit lopen. Noem maar op. Dus ben ik er maar gewoon voor gaan zitten en enthousiast alles beloond wat de goede kant op was :')
Inmiddels ben ik begonnen met voerbeloning onder het zadel, hoewel ik daar helemaal niet voor ben werkt het bij haar als een tierelier. (Ben er mee begonnen omdat ze ineens ontdekt had dat ze onder het opstappen uit kon komen. Dus heb ik brokjes gebruikt om het opstappen te oefenen. Dat werkt zo goed, dat ze nu regelmatig even wat krijgt nadat ze iets heeft gedaan wat ze moeilijk of eng vond. Nu gaan we met sprongen vooruit.

Ook ben ik overgestapt terug naar bitloos omdat ze met bit heel irritant is, geloof dat ze dat maar niks vindt. Dus weer bitloos gegaan, en dat gaat echt zo veel beter. Dus, prima dan maar.

[ [url=m/MM6UlC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat onzekere zo herkenbaar. Bij Alano zit alles tussen de oortjes, hij kan het ook gewoon maar hij mag nog meer vertrouwen in zich zelf hebben. Ik doe ook nog steeds aan voerbeloning hoor. Dit werkt heel positief. Wel weer minder dan in het begin

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:05

Loran_Nolen schreef:
Ik kan hem nu wel erdoor rijden, lees goed aandrijven en been eraan (wat eind vorig jaar ineens onmogelijk was want been was bokken en steigeren), dan loopt hij wel in zijn tempo door ipv inhouden.
Maar nu ipv versnelling 1, versnelling iets hoger krijgen.

Bij wat trage paarden (net zoals mijn bruine) zou ik wel proberen dat je niet elke pas moet aandrijven. Been is voor harder en tempo behouden is (super)braaf.

Dacht al dat ik bitloos zag op het vorige plaatje Qimm, maar ik twijfelde. Fijn dat je dan wel een rem hebt. Dat sturen komt wel als de onbalans wat minder wordt.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:32

vanmorgen weer les gehad, en op een schop tegen mijn hak na (ja onder het zadel ) ging het verrassend goed.
Kon mijn benen stiller houden alleen soms echt even laten weten dat been voorwaarts is.

Als grote stap, hebben wij voor het eerst uitgestapt in de buitenbak.
Wat liep hij daar ineens voorwaarts in , dus volgende keer daar gaan proberen al is het een paar passen draf, zodat wij weer kunnen uitbreiden .Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:21

Hier gaat het nog steeds super. Vanmiddag weer les gehad. De laatste tijd stapt ze netjes weg i.p.v. stil te blijven staan als ik net zit. Ook pakken we langzaamaan de galop mee tijdens de les, ook dit doet ze braaf. Vanmiddag zelfs los gestapt en gedraafd

Afbeelding