Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 15:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Olivia75
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:53

Hallo allemaal,
Ik schrijf niet zo vaak hier, maar wil toch graag even een foto laten zien.
Sinds 20 maart heb ik mijn paard. Hij heeft best veel last gehad van spanning door de verhuizing. Het gaat momenteel steeds beter. Hij wordt elke dag relaxter.
Ik rij hem 2 keer per week een kwartier, heel rustigaan. Verder doe ik longeren/grondwerk. Hij heeft nog 4 rustdagen per week.
Ik merk dat we al een band aan het opbouwen zijn. Waar hij in het begin nog amper vertrouwen in mij had, merk ik dat dat enorm is veranderd al.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:10

@ future_vet: fijn dat de breuk stabiel is gebleven en dat je toch weer eventjes lang bent kunnen gaan!

@ Qimm: geweldig die foto's van die gezichtsuitdrukkingen :')

@ Nobel01: fijn dat het rijden weer goed is gegaan na de val! qua clinics zou ik je niet kunnen helpen. Ik zit aan de andere kant van het land maar wellicht een optie om gewoon zo een keer bij een vereniging de bak voor een uurtje te huren. Leert je paard ook veel van.
En wat super interessant zeg die warmtebeelden!

@Liiesjjj: rot zeg dat Mascha nog verder is afgevallen zeg. Zijn jullie er al achter waardoor ze zoveel is afgevallen? Lady komt nu op dit moment ook heel slecht bij. In het begin ging het heel snel maar net die laatste kilo's die ze nog nodig heeft willen er maar niet aan komen. Lady krijgt nu ook Bodybuilder van Mijten bijgevoerd en moet zeggen dat ze het daar op zich wel goed op is bijgekomen. Alleen nu die laatste kilo's moet ik wat voor verzinnen.

@ Vingino99: leuk dat je besloten hebt om het verder zelf op te pakken. Moet helemaal goed komen

@_Olivia75: knap paard is het zeg! hoe oud is die?

opisop_shop schreef:
@Laura fijn dat het gelukt is bij de hoefsmid! Merk je aan de longe ofzo al dat ze anders beweegt? Wat houdt het bodywerken in?


Bodywork is een massage waarbij gebruik wordt gemaakt van cranio sacraal therapie en acupressuur. Best wel interessant om te zien! Er zaten bij Lady toch wel een aantal punten in de achterhand wat vast. Onder andere haar knie bewoog niet goed mee en ze zette haar achterbenen scheef neer. Na de behandeling was de knie een stuk losser en zette ze haar achterbeen goed onder haar lichaam neer.

Na de behandeling heeft ze even 2 dagen rust gehad. We zijn alleen gisteravond even met een stalgenoot een blokje om gaan wandelen aan de hand. Zondag staat onze eerste grote buitenrit op de planning. We gaan met ongeveer 10 ruiters een buitenrit inclusief lunch maken. Ik was eerst aan het twijfelen of Lady dit aan zou kunnen maar gezien het wisselende nivo van de ruiters wordt het alleen een staprit. Ik heb het nog nagevraagd aan mijn instructrice en zij zag er ook geen probleem in!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:39

@nobel: dat hebben jullie dan nog snel voor elkaar gekregen. Echt knap. Laatste paar cm scheefheid komen dan ook vast wel goed.

@vingino: leuk zeg! Heb je zelf ook al ervaring met inrijden / doorrijden?

@ Olivia: welkom in het topic. Leuk dier!

@ Laura: ja echt heel zuur. Het is een combinatie geweest van zand, wormen en veel stress. Haar maagdarmstelsel is helemaal ontregelt waardoor ze de voedingsstoffen niet meer goed op kon nemen. Ik hoop dat er geen blijvende schade is, maar dat is voor nu nog niet te zeggen.

Misschien heeft Lady daar ook last van en komt ze daardoor slecht aan? Als het klimaat in de maag en darmen goed is kunnen ze voedingstoffen goed opnemen en komen ze (logischerwijs) snel aan als je meer bijvoert.

Ik ben aan het denken om Mascha nu probiotica bij te geven om de natuurlijke balans een handje te kunnen helpen. Maar daar zijn ook weer wisselde meningen over, dus ga het nog even overleggen met de voerdeskundige.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:34

Ah dat soort buitenritten zijn echt ideaal voor jonge/onervaren paarden. Lekker veel rechtuit kilometers maken in de geborgenheid van een groep.
Hoop wel voor je dat het dan beter weer is dan nu!

Vingino99
Berichten: 86
Geregistreerd: 16-11-18

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:37

@future_vet heel veel plezier met je buitenrit dit weekend :)

@Liiesjjj ik heb een net zadelmak paard doorgereden tot B/L springen en B dressuur. Verder ben ik nu mijn 5 jarige merrie aan het doorrijden (die kon net een rondje stappen,draven en galopperen) + haar het springen aan het leren. Ik heb daar gelukkig al wel iets van ervaring in. Ik moet er wel bij zeggen dat ik voorlopig nog wel alleen maar rijd als ik "les " heb met Muppet. Op dit moment is dat 3x in de week. Zo heb je toch net wat meer begeleiding :)

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:48

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 20:28

Gisteren is mijn grote vriend 3 jaar geworden. Ik had hem lekker helemaal gepoetst en knotjes gemaakt voor de eerste keer. Mijn man wilde foto's maken dus we hadden hem los in de buitenbak gedaan. Daar was hij nog niet vaak geweest dus hij begon lekker rond te rennen haha. Alleen toen we in de buitenbak kwamen schudde hij met zijn lijf en ik zag alle knotjes uitschieten haha. Mijn elastiekjes waren ook al oud maar had gehoopt dat ze bleven zitten.

https://youtube.com/shorts/z-9_IWUglrw?feature=share

https://youtu.be/x-9da1vRnH4

https://youtu.be/cQ6BdyKqjUw

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:23

opisop_shop schreef:
M deed het zaterdag tijdens de training ook braaf met de "flappers" ( :') ) aan het zadel.
Niks geen gerace ofzo.
Als het goed is gaat ze deze week nog zonder zadel even weer hangen en zitten en als dat goed gaat, volgende week met zadel erop.

Ik heb de website doorgekregen, voor degene die het interessant vindt:
https://www.crystal-vision.nl/

[ Video ]


Heerlijk hoe relaxt. Vind die van jou qua uiterlijk en reageren op nieuwe dingen erg op die van mij lijken. Welke afstamming is M?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:30

Pff beetje jaloers op de succesverhalen van jullie maar wel super goed.

Wij hebben sinds de verhuizing wat miscommunicatie helaas. Hij heeft de lente echt gigantisch in z'n bol en wil alleen maar spelen rennen en springen. Personal space is hij vergeten. Hij heeft nu wat slimme trucjes bedacht. Het terrein verkennen lukt daardoor nog niet. Deze week weer een grondwerkles. Ken m'n paard niet meer :Y). Denk dat hij ook weer last heeft van het wisselen. Alles moet weer in z'n mond.. En hij sprong de bak gister Bijna uit. Hij bedacht zich toen hij z'n voorbenen over de rand deed :( Leuk springpaarden _O-

Wilde eigenlijk voorlopig nog niet met hem fysiek aan de slag maar als ik 'm zo zie..

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:44

Blaze1994 schreef:
opisop_shop schreef:
M deed het zaterdag tijdens de training ook braaf met de "flappers" ( :') ) aan het zadel.
Niks geen gerace ofzo.
Als het goed is gaat ze deze week nog zonder zadel even weer hangen en zitten en als dat goed gaat, volgende week met zadel erop.

Ik heb de website doorgekregen, voor degene die het interessant vindt:
https://www.crystal-vision.nl/

[ Video ]


Heerlijk hoe relaxt. Vind die van jou qua uiterlijk en reageren op nieuwe dingen erg op die van mij lijken. Welke afstamming is M?



M is een Franklin x Landeur

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:54

Meh. Net te horen gekregen dat onze stal ermee ophoudt.. moet Mascha dus weer gaan verhuizen. Zo balen, ze was net een beetje gesetteld.

Maar goed, het is niet anders. Mochten jullie een fijne stalling (of paddock paradise) weten de buurt van Hardenberg, Overijssel dan hoor ik het graag

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:12

Ugh wat vervelend zeg! (Je woont wel in mijn regio, maar ik weet niks voor je)

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:15

12 juni wordt nobi 3. Dan wil ik er graag op. Ben nu aan t oefenen met haar dat ik naast haar ga staan op een krukje en dan over haar heen leunen. Niet gewicht maar dat ze dat merkt dat er iets over haar rug zit of beetje naast haar springen als ik op de grond sta.
Als ze ligt ga ik ook regelmatig lekker bij haar liggen en op haar rug liggen met mn benen wel op de grond
Maar met opstappen. Wat is het verstandigst? Beste is natuurlijk met krukje weet niet eens of ik er zonder op kom :')
Maar is dat verstandig? Of toch best zonder krukje (obstakel) in de bak opstappen? Het is echt puur even zitten en er weer af. Tenzij t heel goed gaat en ze bied het aan een stukje stap

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:07

Daar zit ik ook mee. Met een extra helper is het opstapje natuurlijk zo weer opgeruimd.
Ik heb hier laatst even geoefend met onze picknicktafel. Leunen. Wiebelen met zadel. Trommelen op zadel. Druk in de beugel. En ook even vanaf de grod aan beide kanten voet in de beugel. Naast haar staan en op en neer springen. Allemaal dingen die verdacht braaf gingen

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 18:29

Liiesjjj schreef:
Meh. Net te horen gekregen dat onze stal ermee ophoudt.. moet Mascha dus weer gaan verhuizen. Zo balen, ze was net een beetje gesetteld.

Maar goed, het is niet anders. Mochten jullie een fijne stalling (of paddock paradise) weten de buurt van Hardenberg, Overijssel dan hoor ik het graag


Oh nee toch dat is oliebol zeg. Ik kom niet uit jou buurt dus zou zo niet weten naar een stal. Ik hoop dat Mascha de verhuizing goed doorkomt.

Haha daar zit ik ook mee. Nino kan ik alleen los laten staan en alles op een krukje alleen doen. Geeft helemaal nergens om, maar ik heb zo het idee dat het zomaar eens anders kan zijn als ik daadwerkelijk opstap

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:35

Nu vast laten wennen aan het krukje en dan lekker vanaf het krukje poetsen en wat hangen. Als je daadwerkelijk gaat zitten is het sowieso handig als je met 2 bent, dan kan de vasthouder je paard vasthouden

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:44

Esther_r20 schreef:
Nu vast laten wennen aan het krukje en dan lekker vanaf het krukje poetsen en wat hangen. Als je daadwerkelijk gaat zitten is het sowieso handig als je met 2 bent, dan kan de vasthouder je paard vasthouden


Ja dan houdt iemand haar zowieso al vast
Was ook al met zadel oefenen ook bezig geweest met beetje met mn hand in de beugel wat druk te zetten en wat klapperen enzo
Zijn nu bezig met longeren leren en wennen aan t bit :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:12

Krukje gewoon af en toe gebruiken tijdens het poetsen. Vind ik ook wel een must voor bv fysio en andere dingen die rondom het paard gebeuren .
En een goede kruk is wel een vereiste.
Ik ben bv zo'n grote opstaphulp, je paard kan daarmee niet met zijn been vast komen te zitten.
Hoewel mijn trainster gewoon mijn IKEA kruk gebruikt hoor haha
En zij doet dus alles alleen hè, ik houd hem niet vast ofzo.
Donderdag heeft ze er weer op geleund/gelegen/gezeten. Daarna omgekeerd op vraag aan het touwhalster zodat hij wat beweging op zijn rug zou voelen. Rechtop zitten vond hij vorige keer eng, was nu geen probleem. Helaas gooide het weer roet in het eten voor een volgende keer maar morgen gaat ze weer verder.




Liesjj wat vervelend zeg. Kun je met stalgenoten mee naar een nieuwe stal?

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:29

Liiesjjj schreef:
Meh. Net te horen gekregen dat onze stal ermee ophoudt.. moet Mascha dus weer gaan verhuizen. Zo balen, ze was net een beetje gesetteld.

Maar goed, het is niet anders. Mochten jullie een fijne stalling (of paddock paradise) weten de buurt van Hardenberg, Overijssel dan hoor ik het graag


Ah super balen zeg

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:34

corientjuhh schreef:
12 juni wordt nobi 3. Dan wil ik er graag op. Ben nu aan t oefenen met haar dat ik naast haar ga staan op een krukje en dan over haar heen leunen. Niet gewicht maar dat ze dat merkt dat er iets over haar rug zit of beetje naast haar springen als ik op de grond sta.
Als ze ligt ga ik ook regelmatig lekker bij haar liggen en op haar rug liggen met mn benen wel op de grond
Maar met opstappen. Wat is het verstandigst? Beste is natuurlijk met krukje weet niet eens of ik er zonder op kom :')
Maar is dat verstandig? Of toch best zonder krukje (obstakel) in de bak opstappen? Het is echt puur even zitten en er weer af. Tenzij t heel goed gaat en ze bied het aan een stukje stap


Ik heb eigenlijk alles alleen gedaan met Alano. Wel alles heel rustig aan gedaan en al een jaar van te voren spelenderwijs ermee begonnen. Ik ben eerst naast hem gaan springen dit vinden heel veel paarden spannend omdat je opeens wat groter bent. Tien dit goed ging ben ik op een krukje gaan staan. Op en af arm over hem heen gelegt. Toen dit goed ging ben ik gaan springen op het krukje. Daarna op het krukje gaan staan toen over hem heen gaan hangen. Daarna allebei de armen over hem heen dan hangen. Met gewicht en zonder. In het begin alles heel rustig gedaan Daarna steeds wat robuuster en onhandige om maar even te zeggen. Door dat ik alle tijd heb genomen om hem aan alles te laten wennen was het letterlijk opstappen en weg rijden

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:37

Ik volg graag!

Sinds 2 dagen de trotste eigenaresse Nolen (spreekt uit No-Lén).
Een tuiger-ruin van 3 jaar.

Bij de fokker was die 1 week zadelmak en heel licht ingereden, voordat ik hem meenam.
Afbeelding

Meet Nolen!

Nolen zal heel langzaam en rustig opgepakt gaan worden, mede vanwege de leeftijd en ook omdat hij nog iets 'puppy-achtig' is, maar wel erg graag iets wil doen..

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:37

Inmiddels alweer een week geleden dat wij onze 2e les onder het zadel hadden. Onze instructrice vind het mega knap hoe wij het doen. Zij heeft mij en Alano les gegeven aan de hand en kent hem inmiddels ook door en door en weet hoe pittig hij kan zijn. Altijd zo leuk om te horen :j. Aangezien Alano het wijken en schouderbuitenwaarts al kende aan de hand hebben we dit tijdens onze 2e les voor het gedaan onder het zadel en je raad het al dit ging echt zo goed. Nu pak ik dit een paar keer mee onder het zadel en zelfs soms ook in draf *\o/*. Zo mega knap hoe mijn heethoofdje dit allemaal doet. Ik heb insta post dus die deel ik even. Rijden met Alanovis is geen makkie. Je moet hem wel leren kennen hihi


_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:38

Loran schreef:
Ik volg graag!

Sinds 2 dagen de trotste eigenaresse Nolen (spreekt uit No-Lén).
Een tuiger-ruin van 3 jaar.

Bij de fokker was die 1 week zadelmak en heel licht ingereden, voordat ik hem meenam.
[ [url=m/l79NEG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meet Nolen!

Nolen zal heel langzaam en rustig opgepakt gaan worden, mede vanwege de leeftijd en ook omdat hij nog iets 'puppy-achtig' is, maar wel erg graag iets wil doen..


Wat een leukerd welkom *\o/*

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:40

Meer foto's van Nolen graag <3