Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:17

Twee keer een halve schep jonge paarden muesli en onbeperkt hooi. En wat winterwortelen als we die hebben.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:20

Qimm schreef:
Ik voel me nu wel echt maximaal een slacker :')


Hahaha nee joh. Zo veel hebben ze niet nodig.

Ik vind het zelf vooral heel leuk om ze te zien genieten van een bakje voer. Een positief moment in deze barre tijden.

Bah bah ik ben echt zo klaar met de modder. Ik sta op een fantastische plek met Caya (paddock Paradise, doe het zelf met de liefste vriendin die je je kan wensen) maar overweeg serieus om volgend jaar te verhuizen naar een pensionstalling de laatste tijd. Wat een werk is het nu zeg, niet te doen. Laat staan als we echt gaan trainen straks.

Herkenbaar?

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:04

Mijne groeit echt nog steeds in de hoogte dus krijgt 2x per dag een schep basisbrok en als ik er ben en iets doe nog een schepje muesli voor beloning.
Verder gewoon hooi.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:08

M bleek dus lucht te zuigen en mocht daarom geen brok en kreeg twee keer daags een halve pavo koek.
Maar ik ben sinds een paar weekjes overgestapt op ander voer omdat hij bultjes had op zijn lijf en ik wou kijken of ik hem met voer iets minder stress kon geven.
Ik heb nu voermeesters Sereen en ook hun muesli en soort Luzerne en dat meng ik in de voer kist.
Hij krijgt nu twee keer daags een halve kilo en doet het daar erg goed op. Bultjes trekken weg en inmiddels hangt sinds een week een losse voerbak in de stal zonder dat hij daarop gaat luchtzuigen dus ik ben erg tevreden.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:09

Ben wel nieuwsgierig naar hoe jullie het volgende hebben aangepakt
-Eerst grondwerk (met vreemde voorwerpen etc.) , longeren en zadel met stap draf en galop bevestigingen en dan weer verder groeien en rust op de wei (zo ja hoe lang en waarom zo lang)
Of
- grondwerk (met vreemde voorwerpen), longeren etc en dan lekker nog op de wei en later pas zadelmak maken (en zoja van welke leeftijd beginnen)

Ben erg benieuwd!

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:10

Blaze1994 schreef:
Ben wel nieuwsgierig naar hoe jullie het volgende hebben aangepakt
-Eerst grondwerk (met vreemde voorwerpen etc.) , longeren en zadel met stap draf en galop bevestigingen en dan weer verder groeien en rust op de wei (zo ja hoe lang en waarom zo lang)
Of
- grondwerk (met vreemde voorwerpen), longeren etc en dan lekker nog op de wei en later pas zadelmak maken (en zoja van welke leeftijd beginnen)

Ben erg benieuwd!



Hangt van het paard en de planning af. Maar of vakantie na het zadelmak maken of gewoon rustig doortrainen. Met twee dagen in de week werken zijn het 5 dagen rust, dus dan hebben ze het minder nodig naar mijn idee dan met binnen een paar weken van groen tot zadelmak.

Edit: de springpaarden begonnen met 3,5 meestal, dan zijn ze ruim optijd klaar voor de 4 jarige jongen paarden concoursen

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:15

plutolover schreef:
Een hele andere vraag. Wat krijgen jullie jonkies kwa krachtvoer?


Alano krijgt voer van vitalbix. 750gr Active+ en 200gr Daily complete en 2 pompjes lijnzaad olie. Dit krijgt hij verdeeld over 2x. S'Ochtend en s'avonds.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:00

Interessant om te lezen Max krijgt nu 500 gram vitalbix breed & grow. En aangemeten kruiden.

Vandaag wat ‘grondwerk’ gedaan maar man wat een concentratie van 0,0.. alleen maar bezig om touw in z’n mond te stoppen.

Ik heb nu niet echt een ritme dus miss dat ik hem nu echt 2-3x per week echt wat met hem moet doen. Miss dat hij zich beter kan connenteren ipv zo nu en dan wat doen

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:19

Mijn veel te dikke pony krijgt 15 kilo hooi en 2 x daags een handje brok. op onbeperkt ontplofte ze bijna :=

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:10

Nino is verhuisd. Was nog een hele happening. Op de trailer ging goed. Hij stond er zo op, maar op de nieuwe locatie (kwartiertje rijden) stond hij te trillen op zijn benen. We hebben hem niet gevoeld tijdens het rijden. Eenmaal de klep open bleef hij staan en hij wilde er niet meer af. Ruim 3 kwartier over gedaan. Hij durfde niet achteruit de klep af en wilde steeds omdraaien. 1 keer zat hij vast maar kon ik hem weer terug draaien. Uiteindelijk is hij met 2 longeerlijnen eraf gekomen.
Hij keek wat rond en liep met me mee alsof hij er al jaren stond haha.
Dus we moeten trailer oefenen dat is iets wat nu vast staat. Hij staat lekker rustig in zijn nieuwe stalletje, heeft al gegeten en al gemest dus hij vind het allemaal wel prima

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:17

Fijn dat hij heelhuids is aangekomen! De rest komt vanzelf wel.

Ik voer in slowfeeders. In de ochtend krijgt hij denk ik ongeveer 3 kilo en einde van de middag weer zoiets. Dan ook nog in twee kleine netjes die ik op verschillende hoogtes hang voor wat speels/passive fysio effect. Dat vindt hij heel leuk, meestal begint hij daarmee. In de avond ook nog een kilo ongeveer.

Ik zou het liefst tussen de middag ook nog wat voeren maar ze staan niet aan huis (ik sta doe het zelf) en mijn mede stalgenoot wil niet meer voeren buiten anders vindt ze haar merrie te dik worden. Ik gaf hem eerst meer maar hij was ook wel echt te dik.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:32

Monte cristo; Wat fijn dat hij zich zo snel thuis voelt na de verhuizing. Achteruit zo'n klep af lijkt me ook best eng als je er -vanuit paard perspectief- over nadenkt... Veel geluk op jullie nieuwe plek!

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:44

Gelukkig dat hij wel heel aan is gekomen! Veel oefenen en dan komt het wel goed!

Vandaag is een stgenootje van de vorige stal met haar paard verhuisd naar de stal waar Lady nu ook sinds een maand stond. We hebben ze eventjes samen in de bak gezet en Lady begon in een keer te spelen en te bokken. Ze ging zelfs met 4 benen de lucht in :)) ik stond te gillen van blijdschap naast de bak dat mijn paard toch langzaam paard wordt en kan bokken. Dit had ik haar nog nooit zien doen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:59

Wat leuk!
Zo stond ik deze week helemaal "aaahhhh" <3 toen ik M voor het eerst hoorde hinniken hahaha.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 09:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:43

Blaze1994 schreef:
Ben wel nieuwsgierig naar hoe jullie het volgende hebben aangepakt
-Eerst grondwerk (met vreemde voorwerpen etc.) , longeren en zadel met stap draf en galop bevestigingen en dan weer verder groeien en rust op de wei (zo ja hoe lang en waarom zo lang)
Of
- grondwerk (met vreemde voorwerpen), longeren etc en dan lekker nog op de wei en later pas zadelmak maken (en zoja van welke leeftijd beginnen)

Ben erg benieuwd!


Ik ben eerst begonnen met grondwerk. desenibliseren
Daarna longeren, en loswerken.
Dan het zadeldekje als volgende stap longeer singel. En dan weer longeren met dekje en singel. Daarna de beugels aan de singel om eerst alleen aan het geklapper van de beugels te wennen. Daarna weer longeren met beugels, dekje en singel. En dan pas het zadel. En ondertussen blijven grondwerken en desenbibliseren. Af en toe een voorwerp zoals een bal op dr rug zetten.

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:47

Die van mij krijgt 2x een kwart conditionmix en een halfje zero mix (slobber) verder zo'n 10 tot 15kg hooi per dag.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:38

Mirthe__ schreef:
Ook ik wil nog graag mijn merrie voorstellen waar ik dit jaar mee aan de slag ga:
Notre Dame MH (roepnaam: Nova)
Zelf gefokte Glamourdale merrie uit een Stravinsky X Gribaldi merrie.

Nova is van april 2018, nu net verhuisd van de opfok naar een pensionstal aangezien mijn andere paard verkocht is.
Ik ben nu bezig met wat grond werk, rustig van me af stappen en wijken voor druk etc.
Verder heel rustig aan en veel plezier hebben samen!!

Ik zal dr van de week eens gaan opmeten *\o/*

Eerste foto paar dagen oud, tweede foto half jaar geleden, derde foto nu:

[ [url=m/ilX7Ke.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/j26Er9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AfbHgT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knappe merrie hoor! Ik zie er zeker Stravinsky in terug! Hopelijk heeft ze net zo’n fijn karakter! Dan heb je er een wereldpaard aan.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:13

Ik ga proberen wat actiever mee te doen. Al valt er niet heel veel te delen. Roos is laatst uitgebroken omdat ze bang was voor een doos die naar de paddock gevlogen kwam. Vandaag wilde we even gaan wandelen. Dat ging voor geen meter. Er was meteen zo veel spanning dat ze meteen begon te bokken. En bij elk klein dingetje begon ze meteen weer. Super eng op de gladde klei dus dat doen we voorlopig niet meer. Het moet eerst maar droog worden. Gelukkig wel een pluspunt. In het begin draaide ze bij druk op het halster meteen bij me vandaan om vervolgens met haar achterbenen uit te halen. Inmiddels is haar reactie om juist met haar hoofd naar me toe te komen. Ze zoekt nu toch conact. Kleine stapjes mogen ook gevierd worden denk ik dan maar...
Maar jeetje, dit zou wel eens het eerste paard kunnen zijn waarbij ik bok reacties ga krijgen bij elke nieuwe stap. Ik hou maar hoop dat ze uiteindelijk, als ze het vertrouwen helemaal heeft en het snapt, een hele fanatieke werkwillige pony gaat worden.
Afbeelding

Afbeelding


Qua voer:
12 tot 20kg voordroog (onbeperkt), een halve emmer bietenpulp, een halve emmer luzerne met olie en vitamine brok naar gewicht.

KittyDylan

Berichten: 8898
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:04

Hier heb ik zaterdag beide dames gelongeerd. Fflur liep super, heel relaxed en deed echt haar best. Niet heel interessant want dit is toch wat we ieder weekend doen := Nog geen ruiter..
Afbeelding

Lon daarentegen was zaterdag aardig opgefokt en liep erg gestressed. Jammer, maar slechte dagjes mogen ook. Ook niet gek te verklaren, want ze hebben bijna 2 hele dagen op stal gestaan in verband met het slechte weer.
Ten opzichte van gisteren heeft ze zichzelf vandaag wel echt bewezen! Voor het eerst onder de man én gestapt *\o/*
Afbeelding

Hier krijgen ze 1/4 schepje (merrie)brok per dag. Maar ze zijn inmiddels ook al weer bijna 6 dus geen échte jonkies.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:23

Wat een heerlijk weer vandaag!! Ik ben weer blij.

Knap hoor pony's van KittyDylan!

@Malenka bij mij ligt het wandelen-plan momenteel ook helemaal stil. Caya is buiten de wei ook echt niet te doen. In de zomer een nieuwe poging. Hoe is jouw paard op eigen terrein? Beter te doen?

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:40

Eknimcaya, Roos is op eigen terrein ook zo. Als ze spanning heeft, van wat dan ook, dan moet ze het er uitgooien door haar benen in de lucht te gooien. Ze kroot absoluut niets op. Al was vandaag wel heel extreem. We hebben voor de uitbreek actie wel een paar keer gewandeld en dat ging best goed. Maar ik wil haar heel houden en het risico van de ongelijke en gladde bodem ga ik dus niet meer nemen. Helaas geen bak oud op eigen grond. Maar ze loopt dagelijks meermaals over de heuvel. Dus haar balans en bespiering zijn gelukkig wel mooi ontwikkeld. Balen dat het bij jou ook niet lukt. :(

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:16

Hier staat mijn jonkie op hetzelfde als mijn andere paard: vitaminebrok, sojaschroot en onbeperkt ruwvoer. Voor beloning gebruik ok blokjes winterpeen

@kitty, ziet er goed uit!

Hier vandaag weer geoefend, voor het eerst los van de lijn gas en rem geoefend. Hij was er eerst van overtuigd dat been achterwaarts betekende. Na wat oefenen snapte hij dat het boorwaarts was en hebben we de sessie afgesloten.

Zie foto en filmpje:

Rensjee

Berichten: 399
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:06

Heel herkenbaar stitchlover haha. Dit is de vijfde keer dat ik er op gezeten heb en ze begint nu been=vooruit en het sturen wat te snappen. Ik ben geen held met hoe de filmpjes op bokt te plaatsen.. Wel wat foto's! ☺️



Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:22

Zo, dat doen ze allemaal flink zeg! *\o/*