Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 18:09

Hoi allemaal,

Voor de kerst wil ik graag wat boeken onder de boom leggen over paardengedrag en paardrijden. Eentje voor mijn dochter van 9 (die niet graag leest) en eentje voor mezelf. Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie bij bol graag jullie mening. Welke boeken raden jullie aan?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:15

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:16

Ik was vroeger dol op ‘het brieschend paard’ van Rien Poortvliet. Heerlijk boek om te bekijken!

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:50


Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 18:59

Juli Zeh - Over mensen en paarden
Niet per se heel leerzaam, maar wel heel herkenbaar en leest lekker weg :-)

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:11

Je kan ook denken aan bijv. de Heartland serie, veel paarden en een klein beetje informatief, daarbij versterkt hrt misschien het leesplezier bij je dochter een beetje. Als ze er toch al weinig plezier in hebt, denk ik niet dat ze vrijwillig een informatief droog boek openslaat. Probeer het lezen te stimuleren met onderwerpen die ze leuk vindt (in dit geval dus paarden).

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:15


L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:17


myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:18

Niet zo zeer informatief boek, maar wel een hele mooie is de paardenfluisteraar. Voor 9 jarigen nog wel wat heftig.

Penny winterboek is een betere optie voor 9 jarigen

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:21

Ja tussen je oren onder je cap is fijn om te lezen maar niet voor een kind.

Moet het speciaal informatief zijn. Is het boek van paardenpraat misschien iets? Vroeger vond ik de boeken van Jody van ann sheldon erg spannend. Of romana en ragebol er leuk.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:29


Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:29

Elanor schreef:
Ik was vroeger dol op ‘het brieschend paard’ van Rien Poortvliet. Heerlijk boek om te bekijken!

Jaaa, dat is echt een geweldig boek. Die ligt hier ook in de kast, samen met Braaf.

_Rebecca
Berichten: 464
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:31

Niet per se leerzaam maar wel leuk (voor het meisje van 9): de serie Gouden Paarden (van Christine Linneweever)

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:39

Als het trouwens leerzaam moet zijn, dan heb ik veel gehad aan de paardenencyclopedie, 2 soorten. De blauwe ligt hier nog steeds in de kast maar daar heb ik echt mijn basiskennis uit gehaald. Deze boeken zijn al sterk verouderd, dus ik weet niet of er recentere versies van zijn.


Afbeelding
Afbeelding

Ik zit er even in te bladeren, maar er staat nog best veel leuke basiskennis in. :D Bijv heel veel rassen, sommige rassen die nu populair zijn, staan er nog niet in.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:16

MaNdiii schreef:
Ja tussen je oren onder je cap is fijn om te lezen maar niet voor een kind.

Moet het speciaal informatief zijn. Is het boek van paardenpraat misschien iets? Vroeger vond ik de boeken van Jody van ann sheldon erg spannend. Of romana en ragebol er leuk.


Zag dat TS ook een boek voor haal zelf zoekt. Van kinderboeken heb ik geen verstand :')

Leed
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 07:38

chantalboes schreef:
Je kan ook denken aan bijv. de Heartland serie, veel paarden en een klein beetje informatief, daarbij versterkt hrt misschien het leesplezier bij je dochter een beetje. Als ze er toch al weinig plezier in hebt, denk ik niet dat ze vrijwillig een informatief droog boek openslaat. Probeer het lezen te stimuleren met onderwerpen die ze leuk vindt (in dit geval dus paarden).


Ja, de heartland serie is erg leuk voor je dochter :o

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:16

MaNdiii schreef:
Ja tussen je oren onder je cap is fijn om te lezen maar niet voor een kind.

Moet het speciaal informatief zijn. Is het boek van paardenpraat misschien iets? Vroeger vond ik de boeken van Jody van ann sheldon erg spannend. Of romana en ragebol er leuk.


Romana & Ragebol vond ik ook erg leuk!

Voor volwassenen kan ik Het paard als spiegel van de ziel - Nanda van Gestel heel erg aanraden.
Ik heb heel wat paardenboeken staan, zowel informatief als ontspannend, ik kan wel een foto maken als je wilt. Want stiekem kan ik er nog veel meer aanbevelen haha. Puur informatief vond ik Paardentypen - Eric Laarakker geweldig. Maar ik heb nog zo veel meer aanraders :+

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:17

Earth schreef:
Als het trouwens leerzaam moet zijn, dan heb ik veel gehad aan de paardenencyclopedie, 2 soorten. De blauwe ligt hier nog steeds in de kast maar daar heb ik echt mijn basiskennis uit gehaald. Deze boeken zijn al sterk verouderd, dus ik weet niet of er recentere versies van zijn.


[ [url=m/YNUl2G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lh0O8C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zit er even in te bladeren, maar er staat nog best veel leuke basiskennis in. :D Bijv heel veel rassen, sommige rassen die nu populair zijn, staan er nog niet in.


Ik heb beide uitgaven haha. Als kind gekregen, ik vind ze nog steeds geweldig.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:00

Als leesboeken voor een kind (al lees ik ze zelf ook) de Bianca-serie van Yvonne Brill :) Heartland is ook een mooie boekenserie.

Voor jezelf, tsjah, ik ken zoveel boeken die leerzaam zijn :D Longeren met Takt, 101 horsemanship oefeningen, boek van Greetje Hakvoort over werken aan de hand, Training van het jonge paard, boeken van Linda Tellington-Jones over gedrag

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:48

De boeken van Gertrud Jetten!
De Zonnehoeve is een heerlijke serie, het verhaal sleept je zo mee, dat je steeds verder wil lezen en in het verhaal leer je van alles over paarden.
"Help ik ben een pony" is ook zo'n geniaal boek van haar. Over een meisje dat in een pony verandert en hoe ze het leven als pony ervaart. Ik denk persoonlijk dat dat leerzamer is én leuker leest dan een feitjesboek.
De hoofdstukken zijn kort en spannend. Dit was echt mijn favoriete boek om voor te lezen :D

studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 09:53

Super leuk!! Hier zitten al een hoop goede tips tussen :-D Het hoeft idd niet per se informatief te zijn, want een heerlijk boekje om lekker in bed te lezen is ook heel fijn. Vooral als haar dat leert dat lezen soms echt heel leuk kan zijn als je het boek hebt wat bij je past... Bedankt allemaal!! (meer tips zijn altijd welkom he)

studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 09:54

LWDaisy schreef:
MaNdiii schreef:
Ja tussen je oren onder je cap is fijn om te lezen maar niet voor een kind.

Moet het speciaal informatief zijn. Is het boek van paardenpraat misschien iets? Vroeger vond ik de boeken van Jody van ann sheldon erg spannend. Of romana en ragebol er leuk.


Romana & Ragebol vond ik ook erg leuk!

Voor volwassenen kan ik Het paard als spiegel van de ziel - Nanda van Gestel heel erg aanraden.
Ik heb heel wat paardenboeken staan, zowel informatief als ontspannend, ik kan wel een foto maken als je wilt. Want stiekem kan ik er nog veel meer aanbevelen haha. Puur informatief vond ik Paardentypen - Eric Laarakker geweldig. Maar ik heb nog zo veel meer aanraders :+


Jaaaa Romana en Ragebol!!! Die had ik vroeger ook!!!!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:01

Als volwassen versie ook Engelse boeken gewenst?

studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:04

timokyana schreef:
Als volwassen versie ook Engelse boeken gewenst?


Ja hoor!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:11

Ik proef een beetje dat je veel kennis hebt over hondengedrag dus dacht misschien vind je deze wel erg leuk:
- kalmerende signalen ( al eerder vernoemd in een ander topic ;-) ) nu ook in het NL verkrijgbaar.
- evidence based horsemanship
- op mijn verlanglijstje: horse brain, human brain.
- ook op mijn lijstje: Equine behaviour in mind.
- connection training

en zo nog veel meer. Succes, leuke zoektocht!