Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:14

timokyana schreef:
Ik proef een beetje dat je veel kennis hebt over hondengedrag dus dacht misschien vind je deze wel erg leuk:
- kalmerende signalen ( al eerder vernoemd in een ander topic ;-) ) nu ook in het NL verkrijgbaar.
- evidence based horsemanship
- op mijn verlanglijstje: horse brain, human brain.
- ook op mijn lijstje: Equine behaviour in mind.
- connection training

en zo nog veel meer. Succes, leuke zoektocht!


Jaaa leuk bedankt!
Ik heb idd veel kennis inmiddels over honden, ik heb nu mijn 3e hond - hij is nu alleen - hondje nr 4 is eergisteren geboren <3 <3 <3 <3 Dus over 2 maandjes puppygeluk in huis. Ik heb een opleiding voor hondeninstructeur gedaan (alleen deel 1, daarna kwam zwangerschap nr 2 en ging alles ff anders, nu ander pad in geslagen) en vooral heeeeeel veel gedaan, gehoord, gelezen, gezien en geprobeerd.
Maar een hond is geen paard dus ik begin hiermee eigenlijk opnieuw nu :-)

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:27

Maar toch kun je veel kennis over het trainen en omgaan met honden ook toepassen op paarden vind ik. Ik doe dat tenminste andersom, en dat werkt best leuk :P

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:45

Als kind vond ik zelf de Gouden Paarden boekenserie geweldig (https://www.paardenboeken.nl/gouden-paarden/) en ook de Heartland-serie. Qua lezen is de serie van Gouden Paarden iets makkelijker, dus als je dochter niet zo gek is op lezen, zou ik eerder daarmee beginnen. Het leest makkelijk weg en het is geschreven vanuit verschillende paarden en pony's. In elk boek is een ander paard/pony 'aan het woord'. Ze staan stiekem op mijn eigen verlangelijstje, want ondanks dat ik er nu wat oud voor ben, zou ik ze graag nog eens allemaal achter elkaar lezen <3 zoveel plezier van gehad vroeger!

Verder vielen de paardenboeken van Yvonne Kroonenberg ook in de smaak! :j

studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 13:26

Earth schreef:
Maar toch kun je veel kennis over het trainen en omgaan met honden ook toepassen op paarden vind ik. Ik doe dat tenminste andersom, en dat werkt best leuk :P


Dat is absoluut zo!
Ik heb me al een klein beetje ingelezen in de verschillende stromingen binnen hoe je met paarden om gaat. Zo is dat in de hondenwereld niet anders. Van de oude stempel met agressie tot aan boomknuffelen en alles wat er tussenin zit. Ik heb ook gezien wat al die uitersten doen met zowel het dier als de mens. Dat kan voor paarden niet anders zijn dan bij honden. De gulden middenweg is mijn motto. Wat bij de een past, hoeft niet zo te zijn bij de ander. En dat geldt voor iedere ruiter en ieder paard (en iedere hond).

Leren doe je met beloning (en ieder dier vindt iets anders leuk waarmee hij beloond wil worden), leiding nemen doe je door duidelijk te zijn, en wat niet mag dat mag niet maar dat kan zonder geweld. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en heb je een hele fijne basis om samen nieuwe dingen te gaan leren en bereiken.

Met mijn oudste hond heb ik heel veel gedaan en getraind. We zijn tot het hoogste niveau in de gehoorzaamheid gekomen (hij had echter totaal geen behoefte om te apporteren, dus daarmee hield het op). We hebben allerlei gekke workshops gedaan: suppen, waterwerk, hersenwerk, behendigheid, je kan t zo gek niet bedenken. Andere versie van lol met je knol dus! Heb bijna 11 jaar enorm genoten van en met hem, we hadden een gouden band door wie hij was en door alles wat we samen gedaan hebben

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:38

Romana en ragebol was echt mijn favoriet. Of de serie van manege de hoefslag, dat zijn volgens mij wat kortere boekjes. Heartland serie vond ik later ook leuk, maar misschien iets lastiger.
Voor jezelf weet ik het even niet.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:55

Voor onze dochter van bijna 9 hebben we nu 2 boeken van de serie 'Droompaarden' van Gertrud Jetten gekocht. Ik had de serie 'Manege de Zonnehoeve' ook gezien, maar onze dochter kan goed lezen en ik was bang dat dat iets te makkelijk zou zijn, want die zijn voor 7+.

Zelf ben ik gek op de boeken van Mark Rashid, leest heerlijk weg en gelijk een stuk kennis er bij.
Ben nu toevallig zelf bezig met het boek 'Tussen de oren, onder je cap' en leest ook lekker weg.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:29

callippo schreef:
De boeken van Gertrud Jetten!
De Zonnehoeve is een heerlijke serie, het verhaal sleept je zo mee, dat je steeds verder wil lezen en in het verhaal leer je van alles over paarden.
"Help ik ben een pony" is ook zo'n geniaal boek van haar. Over een meisje dat in een pony verandert en hoe ze het leven als pony ervaart. Ik denk persoonlijk dat dat leerzamer is én leuker leest dan een feitjesboek.
De hoofdstukken zijn kort en spannend. Dit was echt mijn favoriete boek om voor te lezen :D


Als je open staat voor een huilboek, raadt ik Laatmemaar héél erg aan! Prachtig boek!

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:04

Onze dochter van 10 is ook helemaal gek op de serie Droompaarden van Gertrud Jetten. Die leest ze al een aantal jaar en lezen lekker makkelijk weg.
Romana en Ragebol las ik zelf vroeger met veel plezier maar dat spreekt onze 10 jarige nog niet aan, ze leest goed maar vindt die boeken nog te lastig en de dingen over verliefd zijn en relatie issues enzo staat nog erg ver van haar beleveningswereld.

Zelf vind ik de boeken van Mark Rashid een echte aanrader, leest fijn (verhalend) en je steekt er heel veel van op.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:37

Ik hield vroeger ook niet echt van lezen, maar was wel helemaal gek van de Bleshofserie. Hierna kwam de boekenwurm in mij naar boven :o .

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:41

Incroyable schreef:
Als kind vond ik zelf de Gouden Paarden boekenserie geweldig (https://www.paardenboeken.nl/gouden-paarden/) en ook de Heartland-serie. Qua lezen is de serie van Gouden Paarden iets makkelijker, dus als je dochter niet zo gek is op lezen, zou ik eerder daarmee beginnen. Het leest makkelijk weg en het is geschreven vanuit verschillende paarden en pony's. In elk boek is een ander paard/pony 'aan het woord'. Ze staan stiekem op mijn eigen verlangelijstje, want ondanks dat ik er nu wat oud voor ben, zou ik ze graag nog eens allemaal achter elkaar lezen <3 zoveel plezier van gehad vroeger!

Verder vielen de paardenboeken van Yvonne Kroonenberg ook in de smaak! :j


Ik vind de Gouden Paarden boeken van Christine Linneweever nogsteeds heel erg leuk en lekker om te lezen! (ben inmiddels 19 :+ )

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Boekentip gevraagd voor 9-jarige en volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:58

Ik las vroeger ook altijd de Bleshof, vond ik ook leuk. En er was een serie van Penny over meisjes die een hengst kochten (geloof ik), dat vond ik ook een leuke serie. Waren 4 of 5 boeken dacht ik.

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:28

theadora99 schreef:
Ik las vroeger ook altijd de Bleshof, vond ik ook leuk. En er was een serie van Penny over meisjes die een hengst kochten (geloof ik), dat vond ik ook een leuke serie. Waren 4 of 5 boeken dacht ik.

Ja Ponyhof heette dat geloof ik. Die heb ik gelezen, leuke series was dat.

Ik vond Volbloed van Joanna Campbell (dacht ik) ook leuk